Pro Superbike 2012

COLOSSUS

Ny medlem
Gick med
21 Jul 2006
Ort
Täby
Hoj
Suzuki GSXR 1000 L12
Lycka till med alla förhandlingar.
Ser fram emot en fantastisk 2012 säsong.
Minimum 25 startande måste väll vara målet.
 

*BigRed*

Classic Rockin' Christmas Rules!!
Gick med
21 Nov 2010
Ort
Valley of the Sun
Hoj
Gixxer 1K K1 Big Red Santa Edition
- Hur många gånger är ni omnämnda i lokalt media eller riksmedia (t.ex. TV/Radio/lokaltidningar/rikstidningar.

Jag är övertygad om att både du, dina kollegor i SBK och sponsorerna skulle tjäna massor på att ha utövare som är lite mer slipade utanför banan.

-Nya tag på G till 2012, mer än vad du kan utläsa på vår hemsida just nu, mer kan jag inte säga i dagsläget. Huvudfokuset är i alla fall att bärga SM-guldet nästa säsong, det har du väl inte missat?

-Lokalmedia när man redan jobbat upp sig till en högre Pro Sbk-nivå ger inte så jäkla mkt tillbaka, om man inte har sina sponsorer kvar där geografiskt. Men visst, bor man inte ute på landsbygden utan i huvudstaden så är ju lokalmedia nästan samma som riksmedia.

-Slipade eller inte medialt, men har man gått från absolut RR-rookie (David A. team DART) till att gradvis utvecklas ihop med sina sponsorer o samarbetspartners till ett större team, på bara några få år så är det i min värld "rätt hyffsat". Hur lyckas man o hur exakt gör man då? Man kan ju alltid börja med att köra hoj som om det inte fanns nån morgondag. Vem minns en mes?
Som sagt, det var väl rätt många som visste vem David var till i år pga. avstängningen, visst omedveten PR o åt det negativa hållet, men den var inte helt bortkastad. Samma sak gäller väl för DART's 2:e förare Robban Gull efter kraschen på Knutstorp, blev ju en del skriverier efter detta. Det tyvärr bara såna här nyheter som pressen själva går igång på o självmant fixar in snabbt när det gäller RR, men så funkar skiten i "landet brunsås".

-Nytta av utomstående "mediafolk"/folk i innesvängen som snappar upp det vi skriver? Jovisst, men dom lirarna är ju enbart (egen)intresserade att själva få betalt o spexa runt på div. events på andras bekostnad o sen kalla det sitt "jobb". Trust me, vi har redan uttömt det spåret!

Summa summarum: DART är bäst, ingen protest!! ;)

http://www.youtube.com/watch?v=QL50mW6n7Vk

OBS!! Detta inlägg sponsrades av Q8 Racing Oils :tummenupp
 
Last edited:

Erics 1000s

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2x R-1000
Vaffö då...?!

Eftersom jag är en frågvis Noob så undrar jag då:

- Hur många gånger är ni omnämnda i lokalt media eller riksmedia (t.ex. TV/Radio/lokaltidningar/rikstidningar.
- Hur många utav de som prenumererar på ert nyhetsbrev är mediafolk?
- Hur har era sponsorer kunnat utnyttja att det går "det går rätt hyfsat ändå" för er, what's in it for them?


Jag är övertygad om att både du, dina kollegor i SBK och sponsorerna skulle tjäna massor på att ha utövare som är lite mer slipade utanför banan.


Nån snackade ner Janne Flash tidigare i tråden, min fråga är då: Har ni träffat honom live i ett sponsormöte 1 mot 1? Har ni varit inbjuden i hans sponsortält vid tävling? Har ni varit inbjudna genom ert företag på något av de event som han arrangerar vid sidan av racingen? Vilket Team brukar Media vända sig till vid frågor och reportage?
Visst, hans budget är enorm, men han var också en Noob en gång i tiden.:crash

Bra där!
Klarsynta frågor & funderingar du kommer med.

Men till skillnad från våra 4-hjuliga vänner vågar jag uppskatta att 98,5 % av de Svenska RR förarna idag nära noll intresse av att synas eller att försöka leverera mervärde till sina närmsta bidragsgivare...(?)


Vaffö då da?
Oftast därför att de själva betalar för sin hobby/racing och kan enkelt beskrivas med att det finns oerhört låg förståelse, acceptans eller incitament för att "göra mer" för att synas i TVn eller press radio mm. Att sen nu de flesta VILL & tycker att man/sporten borde synas med i media är en helt annan sak.

Och vidare
OM man nu skulle vara på fler förstasidor i lokalpressen är det oerhört få av de aktiva som skulle veta vad det var värt & hur man skulle göra för att omsätta det i pengar in till sin egna racebudget.

När man på sin hemsida utger sig för att var "Toppförare i Pro SBK" och sen ringer äldre pensionärer för att be om pengar (utan någon som helst tanke på att ge ngt tillbaka) då har vi passerat ett verkligt lågvattenmärke för (o)förståelse om vad sponsring partnerskap innebär.

Tänk om hälften av RR kollektivet var lika hungriga som juniorerna i "Clio cup, fd JTCC" på att arbeta för sin sportsatsning, då hade det varit fler som visste vad Svensk Roadracing är....

Jo, det är...
Lite ironiskt skrivet av mig som vill få fler att förstå värdet av sporten och dessutom aktivera sig själv för att få ekonomi till sin racingverksamhet och INTE behöva betala allt själv.


/Eric
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Jag tror att om det fanns pengar att TJÄNA i sporten, så skulle nog fler marknadsföringshajar ta på sig uppdrag inom sporten och göra den bättre inom media. Men i med att det idag endast har en som bäst "break even" budget, troligen går de flesta back, så förstår jag att det är svårt att göra något ordentligt.

MC-Sverige är så splittrat i jämförelse med alla stora bilkedjor som finns. Ingen vågar satsa stort i något som bäst håller på 6-7 månader om året. Biltema reserverar en hyllrad åt MC-produkter och hela MC-Sverige känner sig hotade.

Jag hoppas ju på att vindarna vänder någon gång, och att motorsport generellt får mer uppmärksamhet. Det är ju lite av en självgående folkrörelse det här med motorsport. Man vet att ska man syssla med motor, så får man finansiera det själv.
 

Ricco43

#14 R600
Gick med
30 May 2005
Ort
Göteborg
Hoj
GSXR600 -11, CBR600 -99
Mediahajarna tar inte i sporten för att det inte finns några pengar och det finns inga pengar för att mediahajarna inte tar i den... Så vad göra för att det ska BÖRJA bli pengar i sporten???

Kanske, bara kanske skulle vi förare ta tag i bollarna och göra något själva!!!

OM det börjar rulla pengar så kan man ju ge sig fan på att det kommer en och annan haj och vill ta del av kakan men man måste börja någonstans och som med det mesta annat i livet så börjar man från scratch och jobbar sig upp.

Om 10 år kanske det är aslätt att få sponsorer och man kan kanske t o m tjäna pengar på det vi gillar bäst... ATT PANGA SATAN!!!
 

BC

Sporthojsnörd
Gick med
30 Mar 2004
Ort
Nisse pungkulla
Hoj
Moriwaki
Så länge det kommer vara motstridigheter inom sporten kommer den aldrig växa.
RR är en sån liten liten men ack så rolig sport...men när det sitter 3-4 lr flera olika parter
som snackar så mycket dynga om varandra så bara hälften vore nog....jag kom i håg en saga om minimoto för ngr år sedan...den är minst lika infekterad som RR är i dag...Jag tycker personligen att styret i Svemo skulle bytas ut...ngr med lite stake som kunde få alla att enas.

Jag gillar att Svensken /co kämpar för att få det funka.
Men egentligen är dom som ska fixa sitt egna gladiator spel......hmmm
Dom ska ju göra att publiken ska bli road...


mvh bc
 
Last edited:

Ricco43

#14 R600
Gick med
30 May 2005
Ort
Göteborg
Hoj
GSXR600 -11, CBR600 -99
Men det är väl inte SVEMO's fel att det inte finns pengar i RR. Det stora ansvaret ligger väl ändå hos utövarna= vi förare. Om VI vill ha mer pengar så får VI fixa det. Vill VI ha ett annat SVEMO så får VI fixa det.

Som det är nu så finns det ingen möjlighet att VI skulle få något gratis.

Och RR ÄR faktiskt inte så rackarns litet men vi väsnas för lite på rätt ställen...
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Obligatorisk marknadsföring av alla kommande RR-tävlingar för alla MC-butiker på nätet som fysisk. Detta finansieras av de officiella importörerna av motorcyklar.

Något annat sätt tycker jag är rätt puckat, för varför ska även utövarna dra hela lasset av att marknadsföra sporten? Budgeten går knappt ihop ändå.
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Obligatorisk marknadsföring av alla kommande RR-tävlingar för alla MC-butiker på nätet som fysisk. Detta finansieras av de officiella importörerna av motorcyklar.

Något annat sätt tycker jag är rätt puckat, för varför ska även utövarna dra hela lasset av att marknadsföra sporten? Budgeten går knappt ihop ändå.

Av vilket skäl ska den kostnaden läggas på importörerna? Alla raceåkare sidoimporterar ju hojar, då känns det ju lite tokigt att importörerna ska ta notan för marknadsföringen.
 

Ricco43

#14 R600
Gick med
30 May 2005
Ort
Göteborg
Hoj
GSXR600 -11, CBR600 -99
Eftersom det inte är så idag så måste ju någon berätta för importörer/mc butiker varför det är en bra idé att maknadsföra våra tävlingar så att vi (och dom) får mer exponering och större chans till sponsring.

Frågan är vem denna någon är? Om inte förarna säger något så lär ingenting hända...
 

fezt

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Oct 2004
Ort
Sthlm
Hoj
lös
Men det är väl inte SVEMO's fel att det inte finns pengar i RR. Det stora ansvaret ligger väl ändå hos utövarna= vi förare. Om VI vill ha mer pengar så får VI fixa det. Vill VI ha ett annat SVEMO så får VI fixa det.

Och RR ÄR faktiskt inte så rackarns litet men vi väsnas för lite på rätt ställen...

Rätt o njaa..

Håller med om de första stycket, men RR är faktiskt rackarns litet (i sverige)... sen kanske vi kan göra de större genom att väsnas på rätt ställen..:tummenupp

Tävlings- och träningsaktiviteter i åldern 7–70 år män (2008)
Fotboll 428 000
Motorcykelsport (all typ av mc) 107 000
Antal licensierade roadracingförare ca 700... (knappast 700 aktiva)

I min värld blir då just RR ganska litet.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Av vilket skäl ska den kostnaden läggas på importörerna? Alla raceåkare sidoimporterar ju hojar, då känns det ju lite tokigt att importörerna ska ta notan för marknadsföringen.

Fast det är lite märkligt att när jag går till min Suzukihandlare så finns där ingen info om PRO och absolut ingen reklam. Däremot dränks jag av reklam om STCC från min VW handlare.
 

Ricco43

#14 R600
Gick med
30 May 2005
Ort
Göteborg
Hoj
GSXR600 -11, CBR600 -99
Höhö! Jämföra med fotboll är väl inte riktigt rättvist ;)

Tänk om 200 av dom 700 licenserade förarna förde väsen och visade sig för omvärlden!

Ta dom racerapporter som skrivs här på SH tex. Ok, en del av dom kanske borde censureras eller snyggas till men det kostar NOLL och INGENTING att skicka iväg en till lokalbladet tillsammans med en bild.

Om inte annat då riktar man ju någon utomståendes uppmärksamhet åt vårat håll och vill det sig väl så hamnar det i blaskan och då kanske det riktar 100 pers. uppmärksamhet åt vårt håll...

Man får ju börja någonstans ;)

Fast det är lite märkligt att när jag går till min Suzukihandlare så finns där ingen info om PRO och absolut ingen reklam. Däremot dränks jag av reklam om STCC från min VW handlare.

I bilbranschen finns det mer pengar. Jag tror inte det är svårare än så.
 
Last edited:

fezt

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Oct 2004
Ort
Sthlm
Hoj
lös
Alla raceåkare sidoimporterar ju hojar,

Jasså ?:tungan

Ja håller dock me dig om frågan... :tummenupp

En dålig flipside på frågan: Om ja vinner mästerskapet på en importerad honda, måste de stå i resultatlistan att ja kört på en honda då ? -de blir ju gratisreklam för den svenska importören som inte ville sponsra mitt hojinköp ?
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Man får ju börja någonstans ;)



I bilbranschen finns det mer pengar. Jag tror inte det är svårare än så.

Visst kostar marknadsföring men om nu Suzuki sänker flera hundra tusen i sin satsning med Backlund vore det väl investerade pengar att skaffa ett gäng affischer att sätta upp hos handlarna och vykort att skicka ut till GSXR köpare....
 

fezt

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Oct 2004
Ort
Sthlm
Hoj
lös
Höhö! Jämföra med fotboll är väl inte riktigt rättvist ;)

Tänk om 200 av dom 700 licenserade förarna förde väsen och visade sig för omvärlden!
Man får ju börja någonstans ;)

Nej, ja håller med, hela vägen...:) ville bara va en messersmith och rätta dig i de faktum att rr är litet i sverige, oavsett fotboll eller inte...
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Jasså ?:tungan

Ja håller dock me dig om frågan... :tummenupp

En dålig flipside på frågan: Om ja vinner mästerskapet på en importerad honda, måste de stå i resultatlistan att ja kört på en honda då ? -de blir ju gratisreklam för den svenska importören som inte ville sponsra mitt hojinköp ?

Nej, det behöver inte stå Honda i resultatlistan, du fyller själv i vad det ska stå. Som exempel kan jag nämna att Yamaha sponsrade inte Fiver när vi körde R1, följdaktligen syntes inte ett enda Yamaha-märke på hojen.

Fast det är lite märkligt att när jag går till min Suzukihandlare så finns där ingen info om PRO och absolut ingen reklam. Däremot dränks jag av reklam om STCC från min VW handlare.

Kanske för att VW marknadsför sin biogassatsning i STCC och vill ha ut budskapet brett?
 
Last edited:

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Fast det är lite märkligt att när jag går till min Suzukihandlare så finns där ingen info om PRO och absolut ingen reklam. Däremot dränks jag av reklam om STCC från min VW handlare.

Kan det vara så att det säljs mycket få R-hojar av den typ man kör i PRO, men många bilar av den typ man kör i STCC? Typ?
 
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

Top