Projekt CBR600RR 2009 Bandagshoj

chili

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2004
Hoj
2009 Honda CBR600RR
Har köpt en CBR600RR -09 som ska nu ska omvandlas till bandagshoj.

Varför inte en racehoj undrar någon? Varför lägga ner tid och pengar på något sådant när det finns färdiga hojar med guldglimmande Öhlinskomponenter, dyra monoblockbromsar, exotiska helsystem och asdyra fälgar?

Det är ganska enkelt… Jag är tjänsteman som sitter dagarna i ända framför en dator och längtar efter att få skruva lite och känna och klämma på riktiga saker. Tummen sitter inte helt i mitten, jag kan läsa mig till det mesta och jag har erfarna mekare i min vänkrets så det kommer att bli bra och välbyggt i alla fall. Visst, jag hoppar nog att svetsa egen ram, bygga om toppen i motorn och andra ”svåra” grejer men förhoppningsvis finns det alltid någon nybörjare där ute som vill se hur man gör enkla grejer eller bara bli inspirerad.

Problemet är bara att jag inte riktigt vet vart det ska sluta… Men just nu kommer inspirationen från en HRC-specad CBR600RR från 2003 vilket visserligen är den föregående modellen men den ser ganska ren ut vilket jag gillar. Många arrangörer kräver även att hojen ska vara gatreggad och åtminstone ha lampor fram och bak samt regplåt så dessa kommer att sitta kvar i någon form.

Jag börjar i alla fall med, enligt mig, de mest vitala grejerna:

-Double bouble kåpglas
-PP-tuning raceväxlade och ställbara fotpinnar
-Stållomspunna bromsslangar
-Brembo bromspump med fjärrmanövrering
-Kraschpuckar (på motor, sving, gaffel och styrändar)
-15T framdrev
-Dunlop GP Racer D211 (medium fram och endurance bak)

Så nu är det bara att skälla på mig, ge mig elaka kommentarer och vara allmänt otrevliga… jag hanterar det mesta men ni får även komma med snälla tankar och idéer :hihi

Bifogat

• 20120707_143900.jpg
    20120707_143900.jpg
    247.5 KB · Visningar: 477
  • MCB6R2003S_A.jpg
    MCB6R2003S_A.jpg
    121.1 KB · Visningar: 392

chili

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2004
Hoj
2009 Honda CBR600RR
Vet inte om man någonsin blir "färdig" med ett hojprojekt men här är den en månad senare...

Bifogat

• 20120804_142522.jpg
    20120804_142522.jpg
    249.9 KB · Visningar: 272
  • 20120804_142344.jpg
    20120804_142344.jpg
    250.5 KB · Visningar: 268
Last edited:

Danne

Medlem i PickenOutlaws
Gick med
29 Jun 2008
Hoj
Yamaha R1 -16 KTM SX-F 250 -13
Tanken har slagit mig med eftersom jag har min förra hoj ståendes kvar i garaget.
Hojen i fråga är en Honda CBR 600RR -05.

Beställa hem ett snyggt kåpset blir väl det första för min del.. Troligen ett repsol kåpset.

Tycker din idé med bandagshoj är strålande..

/Danne

chili

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2004
Hoj
2009 Honda CBR600RR
Det första man alltid borde göra när man köper begagnad hoj är att byta alla vätskor och filter eftersom man inte alltid vet hur föregående ägare har gjort. Men... i detta fall känner jag förre ägaren väl kan hojens historik så det blir bara olja och filter just nu.

Inser dessutom att de andra vätskorna byts efterhand som jag uppgraderar hojen :dummer

Jag lovar att det blir mer spännande och roligare grejer senare... Men det kan alltid vara kul att få med allt från början.

Kör med Q8 SBK Racing 10W-50 vilket jag kört med i min 07:a de senaste 4 åren och det har funkat klockrent.

Bifogat

• 20120707_161711.jpg
    20120707_161711.jpg
    222.7 KB · Visningar: 291

chili

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2004
Hoj
2009 Honda CBR600RR
Idag åkte även bromssystem på sig en uppgradering...

Bromspump från Brembo med fjärrmanövrering låter jäkligt porrigt för mig i alla fall. Pumpen var begagnad och hyffsat fint skick men hade tyvärr blivit våldtagen av en banjobult med fel gänghöjd. Men alla problem är ju till för att lösas så med en gängtapp, lite gängtätning och bra mekpolare går det att lösa det mesta här i livet :tungan

Fick även på stålomspunna slangar idag vilket inte heller var helt problemfritt… Dessa slangar kommer från S-racing och passade klockrent på min 07:a. Men på denna hoj sitter det fotpinnar från PP-tuning och de har valt en liten annorlunda placering av bromspumpen vilket skiljer sig ljusår ifrån original. Som det ser ut nu får jag ha fotpinnen längst ner/längst bak och tyvärr utan möjlighet att flytta uppåt/framåt om så skulle önskas. Men jag får känna efter på första bandagen om det känns bra, annars blir det ny slang bak senare i vinter.

Bifogat

• 20120711_131312.jpg
    20120711_131312.jpg
    221.4 KB · Visningar: 352
  • 20120711_131341.jpg
    20120711_131341.jpg
    242.1 KB · Visningar: 367
  • 20120711_093359.jpg
    20120711_093359.jpg
    230.4 KB · Visningar: 512
  • 20120711_131356.jpg
    20120711_131356.jpg
    243.5 KB · Visningar: 388

chili

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2004
Hoj
2009 Honda CBR600RR
Motering av kraschpuckar blev dagens uppgift. Har borrat hål i kåpor på fler av mina tidigare hojar med klockrent resultat men av någon anledning missade jag att tejpa utsidan på dagens första hål. Givetvis blev det en lackskada när botten på hålborren slog i kåpan. Men vad gör det när det är banhojen… funktion före design försöker jag intala mig :hihi

Hojen är dessutom både vurpad och tappad på den sidan så det gör absolut ingenting. Andra sidan blev korrekt utför med bra resultat.

Puckarna eller rättare sagt bobbinerna på svingen är ju en enkel operation i vanliga fall… men de gamla måste varit limmade, pressade och åtdragna med moment från helvetet för jag fick ta till den stora borrmaskinen för att få bort dem.

Men i alla fall, nu sitter det Shogun kraschpuckar monterade på motor, sving och styrändar.

Bifogat

• 20120710_134227.jpg
    20120710_134227.jpg
    234.2 KB · Visningar: 222
  • 20120710_143815.jpg
    20120710_143815.jpg
    233.4 KB · Visningar: 243
  • 20120712_093834.jpg
    20120712_093834.jpg
    220.1 KB · Visningar: 309
  • 20120712_101959.jpg
    20120712_101959.jpg
    222.5 KB · Visningar: 254

wm1000

Medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
Grå metallic
kul,håller ett öga på denna tråden,skulle själv vilja göra något liknande som du gör,en hoj för mer bana.
Tenderar att bli mer banåka än gata så en 600:a skulle sitta fint:)
Lite mer pengar i fickan bara så kanske man kan förverkliga drömmen.:tummenupp

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Skoj! Kanske jag kan få lite idéer till framtida objekt =0)

Ett tips bara med tanke på detta:

Problemet är bara att jag inte riktigt vet vart det ska sluta…

Sätt upp mål, behöver inte vara slutgiltigt men förslagsvis körbart och "leva med det ett tag" tills nästa förändring uppdatering. Sätter man inte upp något mål/delmål är risken att det blir lite väl ostrukturerat, man börjar med något nytt innan något annat är färdigt osv. Även en klassisk miss i flera sammanhang att köpa något och sedan trimma vad det nu gäller det första man gör och så tröttnar man på den/det snabbare än förväntat, tror med andra ord att man uppskattar förbättringarna mer om man lärt känna hojen innan. Ex köper en hoj, monterar kick ass bromsar, stålomspunnet, värsta bromsvätskan, andra reglage så nu ska det minsann vara hejdare värda namnet!

...men man har ingen referens. :)

chili

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2004
Hoj
2009 Honda CBR600RR
Trevligt med lite kommentarer :)

Det är bra tankar angående mål och jag inser att jag får bli lite mer specifik... Från början var det "bara" sagt banhoj och att endast montera grejer som gör den tekniskt bättre, alltså inget bling bling.

Det var ju bra tänkt men nu sitter man här och kollar Kinakåpor på Ebay (visst skulle det vara snyggt med en vit San Carlo-lack till minne av Simoncelli), kollar på mer Bremboprylar och tycker att guldfärgen på Öhlins bakdämpare är ganska snygg, he he

Passar på att visa senaste monteringsartikeln som är ett 15-kuggars framdrev. Inget att göra en stor affär av egentligen men grejen är att jag fick detta drev i present för 6 år sedan (ägde då CBR600RR -03) av mina polare som tyckte att jag körde för långsamt... Så för mina närmsta vänner är det en happening som heter duga :lol

Bifogat

• 20120712_105739.jpg
    20120712_105739.jpg
    227.3 KB · Visningar: 199
  • 20120712_110019.jpg
    20120712_110019.jpg
    229.2 KB · Visningar: 228

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Kul tråd!

Bandagsåkandet verkar ju öka, så din tråd borde intressera många.
Jag tycker du börjar i rätt ände; först prova att köra bana, sedan "förstärka" banegenskaperna med delar som går att plocka bort om hojen ska säljas.

Nästa steg kanske blir att ta licens och köra i licensgrupperna.
Då är det najning och kylarpumpsmörjning och sånt som egentligen inte stör om man fortfarande vill köra gata. Nu börjar man i och för sig närma sig dagen för ett inköp av en färdig racerhoj...

Ett tillägg:
Jag har nån idé om att det kanske går att koppla ihop kinakåpor med en kåpunderdel från en racekåpa. Då blir hojen godkänd för racegrupperna, utan att man behöver ta upp hål för lysena i en racekåpa..?

Last edited:

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Ummm, bromspump som blivit skadad av en banjobult med fel gänghöjd(stigning)?

Rensat gängsalladen med en tapp alltså, och det litar du på? :3freak Frambromsen är ju det absolut viktigaste man har på en banhoj, och stället ni har meckat lite med är ju en så kallad single point of failure - läskig skit med andra ord.

Jag hade inte vågat, hur fräsig pumpen än må vara, då hade standard fått sitta kvar.

Sedan kan det ju vara så att merparten av gängan är frisk, vad vet jag.. :)

chili

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2004
Hoj
2009 Honda CBR600RR
Ummm, bromspump som blivit skadad av en banjobult med fel gänghöjd(stigning)?

Rensat gängsalladen med en tapp alltså, och det litar du på? :3freak Frambromsen är ju det absolut viktigaste man har på en banhoj, och stället ni har meckat lite med är ju en så kallad single point of failure - läskig skit med andra ord.

Jag hade inte vågat, hur fräsig pumpen än må vara, då hade standard fått sitta kvar.

Sedan kan det ju vara så att merparten av gängan är frisk, vad vet jag.. :)

Jag håller fullständigt med om vad du skriver och skulle aldrig rekommendera någon att följa mitt exempel. Men... i just detta fall såg gängorna OK ut och jag vill absolut inte kalla det sallad.

Men visst... det ligger och stör lite i bakhuvudet så jag lär återkomma till det senare.

Ricco43

#14 R600
Gick med
30 May 2005
Hoj
GSXR600 -11, CBR600 -99
Jag håller fullständigt med om vad du skriver och skulle aldrig rekommendera någon att följa mitt exempel. Men... i just detta fall såg gängorna OK ut och jag vill absolut inte kalla det sallad.

Men visst... det ligger och stör lite i bakhuvudet så jag lär återkomma till det senare.

Jag tror inte att det är något problem. Hade gängorna varit så dåliga att dom inte gick att använda så hade du märkt det vid montering. Kanske skall poängtera att jag vet vem TS är och att han nog har mer koll än han vill erkänna :tummenupp

Gängorna kommer inte bara helt plötsligt säga upp sig och åka på semester! Om du har rensat dom med gott resultat och kunnat dra dit banjobulten ordentligt så är det ju lugnt. MEN! Om det finns misstanke om att gängorna egentligen var för dåliga för att användas så du drog dit massa gängtätning "för säkerhets skull" så borde du kanske fundera på alternativ. Helicoil kanske funkar? Även om din lösning kommer att fungera så kommer det vara ett störande moment när du pangar ifall det nu känns som en osäker lösning.

I övrigt säger jag bara ROCK ON :rock

Ricco43

#14 R600
Gick med
30 May 2005
Hoj
GSXR600 -11, CBR600 -99
Och ett inköp av guldiga pryttlar med olja och gas i kommer du nog aldrig att ångra :tummenupp
K-tech är ett alternativ också ;)

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
En fråga bara... Varför bry sig om att pimpa bakbromsen? Jag skulle vilja göra min sämre så man kan dosera den utan att hjulet låses så lätt snarare än slänga på stålspunnet och värre grejer..

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Fan vad nice!
Dina varvtider kommer sjunka satan nu när du åker en hoj som inte har samma puts som din finhoj! Har ju sagt att du åker för fin hoj så detta blir perfekt!

Ska själv göra räser av min men väntar tills första vurpan kommer, då ska jag ta bort lampor o annat skit o köra helkåpor.

Min plan är dock att alltid ha allting i orginal. Det är fett att köra om folk som pimpat för flera tusen medan man själv åker på skit.

Ska följa tråden, upp med massor av bild! :tummenupp

Geggamoja

Gick med
12 May 2009
Hoj
Ducati Fika Racer
En fråga bara... Varför bry sig om att pimpa bakbromsen? Jag skulle vilja göra min sämre så man kan dosera den utan att hjulet låses så lätt snarare än slänga på stålspunnet och värre grejer..

Om man är duktig på att använda bakbromsen så vill man ha en bra, inte en sämre. Det är som att vilja ha en dålig frambroms för man är rädd att låsa den?

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Panigale
PP-Tuning - När jag åkte Honda CBR600RR 2009 så ingick det en stålomspunnen slang från PP för att fotpinnarna skulle fungera som tänkt. Har du köpt fotpinnarna nya?
Prata med Greven annars så du får tag i en slang som har rätt längd, den kommer annars begränsa hur mycket du kan justera bakhjulet längre bakåt om du byter drev.

Åtgärda det så snart som möjligt för att inte tumma på säkerheten och möjligheten att hitta bästa körställning.

//Nitrous

chili

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2004
Hoj
2009 Honda CBR600RR
Härligt med bra kommentarer igen :)

Jag har sovit på saken nu och vad gäller bromspumpen fram inser jag att jag alltid kommer att tänka på dessa satans gängor varenda gång jag bromsar (även om de egentligen håller för en atombomb). Därför blir det demontering av denna och få till nya gängor med helicoil under hösten. Passar då även på att komplettera pumpen med "rätt" bromsvätskebehållare. Har hittills använt en hemmagjord konsol för att kunna fästa originalbehållaren och den känns inte riktigt helt rätt så att säga (så bra gick det med att skita i design, ha ha).

Vad gäller bakbromsen så använder jag den visserligen väldigt sällan men jag vill absolut ha en exakt känsla när den väl används och därför är det stålomspunnet som gäller.

Bra tips där angående att köpa reservdelar av Greven då fotpinnarna följde med hojen och alltså är begagnade.

Bifogat

• BREM110A26385_lg.jpg
    BREM110A26385_lg.jpg
    24.1 KB · Visningar: 174
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA