chili
Sporthojsnörd
Har köpt en CBR600RR -09 som ska nu ska omvandlas till bandagshoj.
Varför inte en racehoj undrar någon? Varför lägga ner tid och pengar på något sådant när det finns färdiga hojar med guldglimmande Öhlinskomponenter, dyra monoblockbromsar, exotiska helsystem och asdyra fälgar?
Det är ganska enkelt… Jag är tjänsteman som sitter dagarna i ända framför en dator och längtar efter att få skruva lite och känna och klämma på riktiga saker. Tummen sitter inte helt i mitten, jag kan läsa mig till det mesta och jag har erfarna mekare i min vänkrets så det kommer att bli bra och välbyggt i alla fall. Visst, jag hoppar nog att svetsa egen ram, bygga om toppen i motorn och andra ”svåra” grejer men förhoppningsvis finns det alltid någon nybörjare där ute som vill se hur man gör enkla grejer eller bara bli inspirerad.
Problemet är bara att jag inte riktigt vet vart det ska sluta… Men just nu kommer inspirationen från en HRC-specad CBR600RR från 2003 vilket visserligen är den föregående modellen men den ser ganska ren ut vilket jag gillar. Många arrangörer kräver även att hojen ska vara gatreggad och åtminstone ha lampor fram och bak samt regplåt så dessa kommer att sitta kvar i någon form.
Jag börjar i alla fall med, enligt mig, de mest vitala grejerna:
-Double bouble kåpglas
-PP-tuning raceväxlade och ställbara fotpinnar
-Stållomspunna bromsslangar
-Brembo bromspump med fjärrmanövrering
-Kraschpuckar (på motor, sving, gaffel och styrändar)
-15T framdrev
-Dunlop GP Racer D211 (medium fram och endurance bak)
…
…
…
Så nu är det bara att skälla på mig, ge mig elaka kommentarer och vara allmänt otrevliga… jag hanterar det mesta men ni får även komma med snälla tankar och idéer
Varför inte en racehoj undrar någon? Varför lägga ner tid och pengar på något sådant när det finns färdiga hojar med guldglimmande Öhlinskomponenter, dyra monoblockbromsar, exotiska helsystem och asdyra fälgar?
Det är ganska enkelt… Jag är tjänsteman som sitter dagarna i ända framför en dator och längtar efter att få skruva lite och känna och klämma på riktiga saker. Tummen sitter inte helt i mitten, jag kan läsa mig till det mesta och jag har erfarna mekare i min vänkrets så det kommer att bli bra och välbyggt i alla fall. Visst, jag hoppar nog att svetsa egen ram, bygga om toppen i motorn och andra ”svåra” grejer men förhoppningsvis finns det alltid någon nybörjare där ute som vill se hur man gör enkla grejer eller bara bli inspirerad.
Problemet är bara att jag inte riktigt vet vart det ska sluta… Men just nu kommer inspirationen från en HRC-specad CBR600RR från 2003 vilket visserligen är den föregående modellen men den ser ganska ren ut vilket jag gillar. Många arrangörer kräver även att hojen ska vara gatreggad och åtminstone ha lampor fram och bak samt regplåt så dessa kommer att sitta kvar i någon form.
Jag börjar i alla fall med, enligt mig, de mest vitala grejerna:
-Double bouble kåpglas
-PP-tuning raceväxlade och ställbara fotpinnar
-Stållomspunna bromsslangar
-Brembo bromspump med fjärrmanövrering
-Kraschpuckar (på motor, sving, gaffel och styrändar)
-15T framdrev
-Dunlop GP Racer D211 (medium fram och endurance bak)
…
…
…
Så nu är det bara att skälla på mig, ge mig elaka kommentarer och vara allmänt otrevliga… jag hanterar det mesta men ni får även komma med snälla tankar och idéer