Hejsan svejsan.
Ursäkta att jag kapar denna eminenta projekttråd men jag hittar inget annat ställe att ställa mina frågor. Är grymmt sugen på en 950 Outback men är osäker på priser mm.
Frågorna är:
-Kan dessa svar på ORS:s frågor från -07 antas gälla fortfarande?
- jag gillar att mecka och kan tänka mig att leva med en förgasarmotor ett tag men kommer säkerligen att vilja konvertera till insprutning, något jag aldrig gjort. Jag har läst tråden men inte förstått hur det gick till och hur mycket det kostade. Jag förstår att du gjort det FettSnok men var det så lätt att det är självklart hur man gör? Skulle du i enkla drag vilja förklara vari den operationen består så vore jag tacksam.
- Någon har sagt mig att motorn vibrerar men jag kör ju enstånka och inget kan väl vara värre än det? Vibrerar den mycket? (Korkad fråga men kom gärna med "jämför med Yamaha XYZ är det ungefär samma" och liknande jämförelser som svar.)
- Jag siktar på en pendlarhoj och grussmiskarhoj som jag kan göra ett mindre antal veckoturer på. Är jag helt ute och (motor)cyklar i fråga om hojval?
Tackar på förhand
/TF
PS anledningen att jag reggade mig på SH är att denna tråd finns. Tack FettSnok och andra Hajländers för er kunskaps-, entusiasm- och habegärsspridning. DS
Ursäkta att jag kapar denna eminenta projekttråd men jag hittar inget annat ställe att ställa mina frågor. Är grymmt sugen på en 950 Outback men är osäker på priser mm.
Frågorna är:
-Kan dessa svar på ORS:s frågor från -07 antas gälla fortfarande?
1. Jo, pålitlighet/hållbarhet samt karaktär är klart förbättrad.
2. -01-02 började det uppdateras men "allt" var inte klart då. 99-00 förgasare, klenare koppling, startanordning som tenderar att skjuta ihjäl frihjul osv. Min är förvisso en av de äldsta, men sen har jag ju bytt det mesta förutom toppar och cylindrar. Däremot är växellådan på 99-01 inga konstigheter, på -02-vissa03 fanns det ett litet fel som kunde rasa lådan...
Åtgärdades på -04->
3. Riktpris är MYCKET svårt, det beror helt på hur mycket som har uppdaterats. En orginal förgasarcykel ca 1500mil, från 99-00 runt 45-50kkr En uppdaterad -01 med insprut (och senaste programvaran från -04) 55-60kkr
En -02/-03 65-70kkr OM växellådan och insprutningen är uppdaterad 04-06 (ingen direkt skillnad där) 70kkr och upp.
Detta är fritt ur huvudet... avser motard och inte outback (motarden ligger generellt 5-10kkr högre än outback, modefluga )
4. Registret är där aboslut inget fel på, från 3000varv och upp händer det helsike, men jag har låtit det fortsätta efter 7000, där den vanligtvis (orginal) börjar tappa.
Anekdot;
Lät en kille på jobbet provköra, detta var med orginalsetup. Han kom in och var heltänd på KTM:s 950supermotard som han testat på Lelleveckan. Hur som, så kasta jag till honom nyckeln. Ett tag senare kom han in med ett brett flin och ett nytt ha-begär...
De kräver ju lite underhåll, men vilken 45kilos V-twin gör inte det?
- jag gillar att mecka och kan tänka mig att leva med en förgasarmotor ett tag men kommer säkerligen att vilja konvertera till insprutning, något jag aldrig gjort. Jag har läst tråden men inte förstått hur det gick till och hur mycket det kostade. Jag förstår att du gjort det FettSnok men var det så lätt att det är självklart hur man gör? Skulle du i enkla drag vilja förklara vari den operationen består så vore jag tacksam.
- Någon har sagt mig att motorn vibrerar men jag kör ju enstånka och inget kan väl vara värre än det? Vibrerar den mycket? (Korkad fråga men kom gärna med "jämför med Yamaha XYZ är det ungefär samma" och liknande jämförelser som svar.)
- Jag siktar på en pendlarhoj och grussmiskarhoj som jag kan göra ett mindre antal veckoturer på. Är jag helt ute och (motor)cyklar i fråga om hojval?
Tackar på förhand
/TF
PS anledningen att jag reggade mig på SH är att denna tråd finns. Tack FettSnok och andra Hajländers för er kunskaps-, entusiasm- och habegärsspridning. DS