Viktor L
Moderator
Har fått en hel del erbjudanden, men det är nog läge att styra upp en framgaffel först. Jäkligt svårt att hitta något som passar både i infästning och längd.
Infästning kan du nog glömma att det ska passa rakt av dessvärre. Enda jag känner till som går att byta rakt av är äldre Suzuki hojar (typ min GSX gaffel mot en äldre Gixxer gaffel) och där finns det även väldokumenterat vilken gaffel som passar vilken hoj. Att hitta en gaffel som passar rakt av in på en Triumph, och dessutom stämmer överens estetiskt är nog lättare sagt än gjort.
Enklast är ju att hitta en gaffel och se om det går att gänga lös styrstolpen ur nedre kronan och helt enkelt bara byta på så sätt (Triumph stolpe i annan krona).
Busagaffeln jag köpte till min GSX passar nästan rakt av, bytte man lager skulle det vara ännu närmare. Enklast för mig blir dock att göra som jag skrev ovan - byta styrstolpe eftersom båda just råkade vara gängade M30 i nedrekronan.
Längdmässigt kan vara jäkligt också, de flesta USD-gafflar, i alla fall konventionella sporthojsgafflar är 730mm långa (med variationer +/- på några centimeter). Ska du ha en USD med samma längd som en RWU-gaffel får du nog titta på motardhojar (typ Superduke, SMR eller andra).
Annars blir väl alternativet en sån här om du inte vill ha en allt för tokig gaffelvinkel.
Har du rätt folk i rätt bransch så kan du komma undan gratis eller en liten slant. Köpa en stegad krona dock... pfft, räkna 5000kr och uppåt från tyskland (enda stället det finns i princip).
Last edited: