Protest mot bensinpriset - blockera Essingeleden

big_gun

Dooh!!
Gick med
1 Apr 2008
Ort
Järpen
Hoj
Hayabusa -99
Vad är alternativet, att jobbet flyttar närmare dig!? :D

Så där ja.
Nu är villan såld och jag har rest ett fjälltält utanför jobbet:)
Fuck the bensinpris.
Jag har gått över till alternativa drivmedel.
Håller just på att tanka i 15 liter Nitrometan i Gixxern:tummenupp
Siktar på en låg 6 på strippen nästa helg.
Fungerar det inte med Nitro så har väl vi dumma norrlänningar säkert några liter finkeljuice att spetsa med.
Trottlarna i tanken för längre sommrar och varmare vintrar:yoparty
 

mkillen

Steven Segal MC
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Yamaha FZ6-N S2 -07
en bättre mer kännbar protest vore att ENBART handla bensin på mackarna. Köp inte korv & annat.
 

big_gun

Dooh!!
Gick med
1 Apr 2008
Ort
Järpen
Hoj
Hayabusa -99
en bättre mer kännbar protest vore att ENBART handla bensin på mackarna. Köp inte korv & annat.

Men det drabbar bara enskilda mackägare som redan nu har superdålig förtjänst på soppan.
Dom riktiga bovarna sitter längre upp.
Om staten skulle satsa skattepengarna på forskning och stöd till alternativa drivmedel så skulle jag gärna betala bensinskatten utan "gnäll" som vissa kallar det.
 

Rolle247

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2008
Ort
Sollefte
Hoj
00 Apa Mille Räser
Men det drabbar bara enskilda mackägare som redan nu har superdålig förtjänst på soppan.
Dom riktiga bovarna sitter längre upp.
Om staten skulle satsa skattepengarna på forskning och stöd till alternativa drivmedel så skulle jag gärna betala bensinskatten utan "gnäll" som vissa kallar det.
Du dig håller jag me:tummenupp Mkt svårt att få till en protest som blir rätt...Själv så kör jag en modern turbodiesel som drar 0,5 ,katalysator och allt sånt men nu är ju dieseln dyrast samtididigt som jag pröjsar 7000balubas om året i någon sorts straffskatt Samtidigt kan en värsting Suv som drar 1,5l milen (minst)vara en Miljöbil:va Gick pengarna tillbaka till alternativa bränslen mer så lovar jag sluta gnälla:)
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
bensin_656112w.jpg
 

Jokke_

No money, No honey!
Gick med
16 Jun 2005
Ort
Malmö
Hoj
Hojlös
Anledningen till att höja priset är ju att få folk att köra mindre. Det är det som kommer att ske om priset stiger.

Dom som inte har råd gnäller för att dom anser att det är någon slags rättighet att ha råd med bil mm. Det är fullt normalt att gnälla när ens alternativ inskränks.

Högre pris = färre har råd......och det var ju också det som var tanken med det hela.

So what??

Tror du innerst inne att dom verkligen tänker så?

Var det så, och att pengarna ist bara gick till forskning och förbättrande av alternativ till miljöhoten. Så hade dom gärna fått höja till 20:-/L. Men tyvärr så är det juh inte så.

Jag tänker mycket på allt runt i kring. Om priserna stiger mer och mer, så kanske det slutar med att ingen har råd att frakta osv. Att det helt enkelt inte blir lönsamt längre. Jag tycker iaf att det ska bli tråkigt om jag tex inte kan gå på Ica och köpa mjölk längre... för det inte finns ngn som fraktar.

Men dom får gärna höja i fortsättningen(om pengarna går till rätt saker), om det snarast ger resultat med billigare/miljövänligare alternativ. Och att kanske får ner kostnaderna på småbilarna osv, tex som det här bidraget när man köper miljöbil tex, det är juh kanon. Synd bara att dom fortfarande är ganska dyra. Eftersom det är så pass nytt me miljöbil.

Personligen ska ja byta bil till en Lupo faktiskt. Från en pegge 206. För att få ner kostnaderna.

Tycker att det ska bli förbjud på att ha större bil än Lupo/Arosa. ;D
 
Last edited:

UltraMarine

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm/Vasastan
Hoj
Inga märkvärdiga saker
Bensinpriset kommer skena nu då Israel hotat anfalla Iran
Vi kan nog se fram emot en upprepning av händelserna 1973-74 då arabvärlden ströp leveranserna pga kriget mellan Israel och Egypten...
Det kommer inte spela någon roll vad vi gör - dags att damma av cykeln.
 

lee

-
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Apostlahäst modell gammal
jomenvisst; skogsindustrin står för 4% av totala BNP och sysselsätter direkt och indirekt 275 000st personer.
2005 omsatte skogsindustrin 114 miljarder kronor och gruvnäringen 97 miljarder.

Elkraften som konsumeras söderut är till 50% producerad i norrländska vattenkraftverk.

Men för fan, blockera essingeleden. Hoppas detta beslut baseras på kunskap om att det är en metod som fungerar. Stockholmare har ju sin egen syn på kunskap oftast...

Om du tittar på börskursutvecklingen för de flesta skogsföretag de senaste 20 åren så kommer du se att de inte skapat något större värde för sina aktieägare. (börskurserna har förstås stigit, men sällan med så mycket som är befogat utifrån avkastningskravet). Med facit i hand hade det helt enkelt varit bättre att investera i något annat, t ex någon mer högteknologisk bransch än den mycket konkurrensutsatta skogsindustrin. Ett land behöver inte råvarutillgångar för att bli rikt. Det finns det många exempel på.
 

Wonderboy

Give me a break, I'm just learning!
Gick med
4 Dec 2005
Ort
Stockholm
Hoj
inge för tillf
Nä, det menar jag inte. Hurså förresten, menar du att mitt inlägg kan tolkas på det viset :rolleyes:

149 miljarder plus räknar ESV med att staten går i år. Det är rätt mycket pengar. 16 500 kr per svensk. Räknar man bara förvärvsarbetande blir det ca 30 000 kr per person.

Plus lär det ju verkligen bli i kassan när året är över.. Det är ju därför vi säljer bolag också som är ägda av staten, tex. sl och absolut vodka. Så att vi ska ligga 500 miljarder plus. Du är rätt rolig du. :gnissla
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Plus lär det ju verkligen bli i kassan när året är över.. Det är ju därför vi säljer bolag också som är ägda av staten, tex. sl och absolut vodka. Så att vi ska ligga 500 miljarder plus. Du är rätt rolig du. :gnissla
Jaha? Och vad är det du vill ha sagt?
 

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Ort
Halland
Hoj
en liter Honda
Gick ju ut för inte länge sedan att man skulle blockera bensinstationerna så man inte kunde tanka. Jag såg inte en enda bil som blockera. Funkar helt enkelt inte i Sverige. De flesta är för fega.
Jag tror inte det har med feghet att göra, utan med insikt. Insikten om att franchisetagande mackägare som redan har kniven på strupen med minimala marginaler inte kan göra ett skvatt åt vare sig statlig drivmedelsbeskattning eller det faktum att tillgång och efterfrågan (tillsammans med spekulationer) styr råoljepriset.
 
Last edited:

R1-TheOnlyReal

Ny medlem
Gick med
12 Jan 2008
Ort
Nacka
Hoj
R1 2008
gnäll gnäll gnäll

många är så beväma av sig så det är hemskt....

vissa tar tex. bilen till jobbet när dom bara har 3km dörr till dörr, illa.

Har man mindre än tex. 15km så bör man inte gnälla, bara att plocka ut cykeln, tar inte lång tid att cykla 15km.

Skräpning !!!
 
Last edited:

Jokke_

No money, No honey!
Gick med
16 Jun 2005
Ort
Malmö
Hoj
Hojlös
gnäll gnäll gnäll

många är så beväma av sig så det är hemskt....

vissa tar tex. bilen till jobbet när dom bara har 3km dörr till dörr, illa.

Har man mindre än tex. 15km så bör man inte gnälla, bara att plocka ut cykeln, tar inte lång tid att cykla 15km.

Skräpning !!!

tar en jävla tid att cykla 15km i snö kan jag tala om för dig.
 

R1-TheOnlyReal

Ny medlem
Gick med
12 Jan 2008
Ort
Nacka
Hoj
R1 2008
tar en jävla tid att cykla 15km i snö kan jag tala om för dig.

Visst gör det så.
Är det snö alla 365 dagar/år där tex. du bor ?

Där jag bor så är det kanske snö 40dagar/år på vägarna.
Dom få dagarna kanske man har råd med en framtida dyr bränslekostnad ?

För övrigt så känner jag en som är skitlat, han har bara 2km till sin favoritbutik men tar ändå bilen som färdmedel. Jag har fortfarande inte efter 10år förstått varför.
 

vogge

Say Whaaat
Gick med
28 Oct 2007
Ort
Nyköping
Hoj
Kåtemma 990, R6 Banskrot.
jag bor 7km från jobbet bussen tar ca 10 min och passar aldrig mina arbets tider den kostar 25kr enkel resa. kör diesel bil som dra max 0,6 varför ska jag då ta bussen? är ju billigare att ta bilen.:arsele

kommunaltrafiken är ett skämt den är dyrare obekvämare långsammare och förstör miljön mer en vad bilen gör.
bussarna åker konstant hela dagarna och sitter en lr två människor i varje buss hur mycket koldioxid blir de inte då per person.
Deras superreklam att bussar släpper ut så lite koldioxid per person funkar bara om de alltid är fulla annars är de värre en bilar.:confused:

och till alla nötter som säger att om man inte har råd ska man inte åka.
lr flytta in till stan. Eller skaffa ett högavlönat jobb. flyttar man får man dyrare bostadskostnad så de går bort. vore kul att se vem som ska sälja mat på ica när alla har skaffat chefs jobb på något stort företag och tjänar feta pengar. vi behöver folk som kan ta de lågavlönade jobben och de människorna måste kunna bo äta och ta sig till jobbet. End of story!
 

R1-TheOnlyReal

Ny medlem
Gick med
12 Jan 2008
Ort
Nacka
Hoj
R1 2008
jag bor 7km från jobbet bussen tar ca 10 min och passar aldrig mina arbets tider den kostar 25kr enkel resa. kör diesel bil som dra max 0,6 varför ska jag då ta bussen? är ju billigare att ta bilen.:arsele

Du bor ju på ett perfekt avstånd till arbetet.
Dom fina dagarna så är det bara att ta hojen, resterande dagar har du många andra möjligheter att ta dig till jobbet.

Pengarna du sparar från att dina förslappa dig i bilen kan du istället lägga på hojen.

Du är en vinnare på alla sätt.
 

AndersIvar

Medlem
Gick med
27 Apr 2005
Ort
GBG
Hoj
GSX-R 1000
Det var ett jävla massa intligent tjat om skatt, pengar, Ståkholm och Norrland och annat bjäfs. När skall vi träffas och var? Vi skiter i anledningen till varför och gör detta bara för att det kul, ok? Kommer vi få sänkt bensinpris är det bra, annars hade vi bara en kul dag... Nu kör vi...
 

mrgsxr

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2003
Ort
Kävlinge
Hoj
zx10r
Hej kompis! :hej
Jag har nog aldrig stått enad med bönder, få andra grupperingar heller för den delen. Jag kan tänka mig att demonstrera mot vad jag tror är felaktiga avvisningar mot asylsökanden, kränkta mänskliga rättigheter och massa annat "vänstertrams" men fan inte det här. ¿Comprende?

Du får googla på det med vi storstadsbor vet vad det är. Och den annonyma trådskaparen uppmanar också till anarkism och det är jag emot. Jag kan inte ens förstå varför den här tråden får leva kvar på SH som brukar vara högerns brofäste till verkligheten.
Jag är väldigt avslappnad, ta en öl mindre själv så kanske det blir bättre.


Billigare alternativ säger du?
Det är en jättebra ide. Men det har inget med vaken tråden eller bensinpriset att göra. Att skrika på att "någon annan" (ensamstående morsa®) inte har råd att ta sig till jobbet funkar helt enkelt inte som argumet här.
Jag har inte heller hoppat på dig, men det är fortfarande fritt fram för mig att svara på dina inlägg. Sätt mig på din ignorelista om du har så svårt för andras åsikter.

Victor, nu vet jag återigen varför jag aldrig skriver i forumet!
Det var ett misstag från min sida.
Du har rätt man skall bara stå upp för mänskliga rättigheter och inte ensamstående, lägre avlönat folk i detta landet osv osv osv.
Med detta menar jag inte anarki, innan det uppstår ännu ett missförstånd.
Högt bensinpris (med andra ord skatt) som dom motiverar med miljöfarligt=skall bort självklart, skatta den ännu mer så är problemet ur världen.
Såg hastigt en intervju där dom pratade med någon kunnig från polen/tjeckien iofs inte viktigt i sammanhanget, han sade att dom målen sverige har uppnått ur miljösynpunkt kommer dom inte kunna uppnå på mkt lång tid framöver. Men här tar det aldrig slut, alltid kommer det något ny statistik som motiverar skattehöjningar.
Betala för på och avställning, dieselskatthöjning för några reggade bilen som lätt lastbil (täpp till luckan) osv osv.
Läs mellan raderna, märk ej ord.
Vi borde stå enade eftersom staten uppgift är att få in så mkt pengar som möjligt, men det borde gå tillbaka till medborgarna också, något mer än vad jag anser det gör i dagsläget.
Tack och hej, inga fler inlägg för min del, vissa här är enligt min mening kunniga och intelligenta (andra saknar insikt) deras inlägg läser jag gärna när jag har 5min över men skriva gör jag nog inte så värst mkt för det finns mkt viktigare och mer produktiva saker man kan göra än att käbbla på detta forum.
Kör försiktigt (och som ni behagar) därute.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Fast nu tycker ja du är gnällig, som gnäller på mig! :7peta

Gnäller inte,du svarar ju själv på din fråga med att småbilar säljer och billígare miljövänliga alternativ finns,bara välja de då du tycker det är dyrt med soppa eller acceptera och prioritera så du kan åka det du vill ändå med höga soppapriser.

Henrik
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top