Protest mot bensinpriset - blockera Essingeleden

Gitzin

Streetfucker
Gick med
6 Jun 2004
Hoj
Honda crf 250, Ktm 690 smcr-13 , Haft: Ktm 525 sm, KTM 950 smr, T speed triple, husaberg 650, CCM 650, kawwa AR 125, Honda Nsr 125, sukka 250
jag köper en soffgrupp och slår mig ner på vägen.. det här komemr ju bli skit kul :D

le_man

Medlem
Gick med
18 Jul 2007
Hoj
Honda CBR 600F -97 -Banhoj...trasig..fan..ingen motor nån?, KTM SXC 625, Kawasaki ZX10 R
Den här diskussionen är meningslös eftersom ingen kommer att blockera några "leder", lite smågnäll i vanlig ordning.. Den som tycker att 20kr/lit är ett för högt pris att betala, kan ju prova att knuffa sin bil..
Det handlar om att prioritera sina utgifter.. Eller kanske bruka allvar i plugget, skaffa ett välbetalt arbete som gör att du kan skita i om soppan kostar 100kr/lit..

Har inte själv några ekonomiska bekymmer, tycker det vore bra om vägarna tömdes på bidragstagare..

Vissa kanske aldrig fått chansen till att plugga och få ett välbetalt arbete.. Vissa föds med en silversked..andra inte.. Klart man kan komma upp sig ändå..men skulle tro att kille el tjejen som kommer hem och får spö eller för ta hand om sina föräldrar el likn inte har det så lätt.. Dom frågar man inte efter studiehjälp..

Allt är inte svart eller vitt..

wannagofast

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2005
Hoj
Tillfälligt avbrott
Vissa kanske aldrig fått chansen till att plugga och få ett välbetalt arbete..

Svårt att tro med tanke på vad t ex julhandeln omsätter.. Eller konsumtionen av datorer, plattskärmar, kläder och annat..
Ingen behöver vara "fattig" i Sverige.. Den som inte tjänar stålar i världens bästa samhälle, är antingen dum eller död!

torbjorn_75

Prospect
Gick med
12 May 2007
Hoj
.
vart tor du alla råvaror kommer ifrån? En stor del av all el? Jo norrifrån..MEN dom har flyttat huvudkontoren till Stockholm och skattar där..dvs att alla pengar går till Stockholm..och sen skickas upp i betydligt mindre form och kallas bidrag..

Enligt dom uppgifter jag sett är som sagt (se sidan 5) bidraget från Norrlands naturtillgångar till statskassan ca 6 miljarder kr, medan det kommunala utjämningsbidraget till Norrland ca 10 miljarder kr.

Dvs även om man räknar med alla råvaror går vi 4 miljarder kr back på Norrland årligen.

le_man

Medlem
Gick med
18 Jul 2007
Hoj
Honda CBR 600F -97 -Banhoj...trasig..fan..ingen motor nån?, KTM SXC 625, Kawasaki ZX10 R
Svårt att tro med tanke på vad t ex julhandeln omsätter.. Eller konsumtionen av datorer, plattskärmar, kläder och annat..
Ingen behöver vara "fattig" i Sverige.. Den som inte tjänar stålar i världens bästa samhälle, är antingen dum eller död!

Ja det för stå för dig...Tror inte det är dom som konsumerar iaf, finns ju folk som knappt har råd att köpa nån julklapp alls.
Vet inte vad du har haft för förutsättningar/ utbildning och nu jobb..men verkar kunna tjäna grova pengar iaf..

Enligt dom uppgifter jag sett är som sagt (se sidan 5) bidraget från Norrlands naturtillgångar till statskassan ca 6 miljarder kr, medan det kommunala utjämningsbidraget till Norrland ca 10 miljarder kr.

Dvs även om man räknar med alla råvaror går vi 4 miljarder kr back på Norrland årligen.

Ok..så det är bara Stockholm som pumpar in pengar? Låter ju väldigt otroligt..men säger du så kanske det är sant..vad vet jag?

Men tänk..bara tänk...om det är så att mkt pengar försvinner därifrån..? Finns det pengar kommer/startas företag, man vågar satsa och jobb bildas, folk stannar och man får lön för det man gör..och ni slipper oss här nere..vad sägs om det? :confused:

Last edited:

vOLt

aeronautica militare
Gick med
2 Sep 2007
Hoj
Alfa romeo 166 24v/164 QV/Maserati 3200gt
Tycker vissa av er ska visa lite respekt för folk som är drabbade av detta bensinkrig! Ni uppför er som en bunt jävla idioter! Det kunde lika bar vart ni som bodde där och hade det så. Visa lite respekt!

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Tycker vissa av er ska visa lite respekt för folk som är drabbade av detta bensinkrig! Ni uppför er som en bunt jävla idioter! Det kunde lika bar vart ni som bodde där och hade det så. Visa lite respekt!

Bensinkrig är det inte, det brukar bara kallas så när två bensinbackar slåss om att ha det lägsta priset på bensin. Och så är det inte nu.
Och sen förstår jag inte vilka som du tycker ska visa respekt. Landsortsbor som inte ska komma till stan och leka anarkister eller stadsbor som ska "ställa upp" för sina landsbröder som har långt till jobbet?

schneberger

Bannad
Gick med
26 Sep 2005
Hoj
CC Dominator
mig gör det ingenting att priset är som det är.

har betalt för att ta mig till jobbet..:tummenupp

och vad ännu bättre är är att jag är jätteglad över priset, för när jag åker till norge och mitt välbetalda jobb så behöver jag inte bli så chockad.. samma pris i sverige som i norge som i danmar som i tyskland som i england..

så för min del spelar det ingen roll.

men jag kan väll förstå att folk som har 10 mil till jobbet får problem.. men
det är faktiskt sant som någon skrev. det är inte en rättighet att bo vart man vill. och ska man ha 10 mil till jobbet och fortfarande bo kvar där man bor så var man helt enkelt stå ut.

men att blockera vägar .. sen blir jag faktiskt förbannad för att det alltid ska handla om jävla stockholm..

jag vill blockera en väg i lund istället.. jag vet itne varför , men det skulle kännas bra om det inte var stockholm som fick uppmärksamhet , för det får dom ändå hela tiden . dom har ju sånna där kungar och grejor.. han har för övrigt också råd med soppan..

dessutom så slog mig en tanke.

jag har en polare som pendlar.. han skall ju nödvänditvis jobba där han jobbar och bo där han bor , så han får ju som skylla sig själv..men han får ju tillbaka 20 papp på skatten varje år..:tummenupp jättebra att jobba längst bort

jag vet inte vem jag håller med eller så , eller vad jag egentligen vill med mitt inlägg..

funderar på om jag skall skita i att posta det nu när jag ahr korrteurläst det...

men det är säkert någon som blir sur jag såjag postar :D

Toye

Salmon River Rajders
Gick med
7 Jul 2007
Hoj
"Den senaste =)"
1 gallon är 3.86 liter.
1 gallon kostar ca 4-5 dollar idag = 27kr / 4 = 6.75kr/Liter.
Halva vårt literpris med andra ord.

Jag måste då ha hört riktigt fel av min vännina som nyligen kom hem från staterna, ska ta o kolla ännu en gång vad det var hon sade :va

Men tackar för svaret :)

MrCrowley

Ny medlem
Gick med
6 Feb 2008
Hoj
CBR1000F
men jag kan väll förstå att folk som har 10 mil till jobbet får problem.. men
det är faktiskt sant som någon skrev. det är inte en rättighet att bo vart man vill. och ska man ha 10 mil till jobbet och fortfarande bo kvar där man bor så var man helt enkelt stå ut.

Alla har inte fast arbetsplats. Att begära att dessa personer flyttar varje gång deras jobb avslutas är orimligt.

Sedan finns det ju ensamstående föräldrar som behöver skjutsa deras barn till både det ena och det andra. Lätt och kräva dem att åka kommunalt men dessa personer brukar ha ont om tid som det är.

Personligen har jag inte heller problem med skyhöga bensinpriser, men tycker det är trist för de som faktiskt drabbas. Fördelen med detta är att biltillverkarna förhoppningsvis börjar se sig om efter bränslesnålare metoder, vilket kan ha en positiv effekt på miljön.

EQ

back in the sadle again
Gick med
26 Mar 2008
Hoj
KTM 690 Enduro R -12
Varför inte dra ut på hojarna nakna? :arsele

Nakenprotester: :tuttar

På Filippinerna demonstrerade nakna studenter för högre studiebidrag.

Pensionärer i Brasilien tog av sig kläderna i protest mot de låga pensionerna.

Djurrättsaktivister genomförde en nakenprotest mot tjurrusningarna i Pamplona.

600 personer tog av sig sina kläder vid glaciären Aletsch i de Schweiziska alperna för att protestera mot klimatförstörelsen.

http://www.expressen.se/nyheter/1.1078038/cyklar-nakna-for-miljon

http://www.nfo.nu/b95000c/base/47a32776

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Så länge inte det upptäcks att jordens kärna består av olja och en enig forskarkår ställer sig upp och proklamerar att klimatet inte påverkas av brukandet av denna olja så är dagens bränslepriser de lägsta vi kommer ha(med mindre variationer)under all framtid förutsatt att vi fortsätter att förbruka den som vi gör.

Om normen när man får barn fortsätter att vara att det behövs en stor,tung bil som drar en liter milen(trodde en unge var ca:50cm när den föddes)så är det exakt vad som kommer finnas på marknaden då det tillverkas exakt det som efterfrågas,det är det fina med marknadsekonomi och gör samtidigt att det är just vi som bestämmer med vårat val.
Nu kommer säkert kommentaren att barnfamiljen måste ju få med barnvagnen oxå men köp först den bil ni har råd med,sen skaffar man den barnvagn som faktiskt går in i bilen istället för tvärtom.

Det enda som på sikt skulle sänka priset är att efterfrågan kraftigt sjunker då ett sätt att få upp volymerna igen är prisdumpning innan något alternativ tar över helt och möjligheten att tjäna pengar på oljan försvinner,kommer inte hända så länge vi använder oljebaserat drivmedel som huvudsakligt bränsle till transporter.

Ingen skulle tycka den som säger"tack vare att ciggen är så dyra har jag inte råd att köra ungarna till dagis"är riktigt klok medans det är helt ok med"tack vare att bensinen är så dyr har jag inte råd att köra ungarna till dagis med min suv/v70" eller annan törstig bil,märligt tycker jag då man faktiskt kan påverka bägge kostnaderna rejält.

Att använda jobbresor som anledning är bara löjligt då reseavdraget täcker hela driftkostnaden om man väljer ett bränslesnålt alternativ och bor man så till att man måste ha bil så hade man haft alla kostnader utom just driftkostnaderna till och från jobbet iaf.

Så,som jag ser det så kan i princip alla påverka sina kostnader mer än man tror om man bara tänker efter lite istället för att gnälla över något som bara inte kommer hända(skattesänkning/bensinprissänkning)om bara viljan finns.

Henrik

Asdum

Ny medlem
Gick med
25 Mar 2008
Hoj
en MC
gnäll hit och dit - den drar mer än så, ta cykeln, gå, åka bil, jag ska fan inte, skiter väl jag i... bla böä usch!!

Det är väl skit bra om folk demonstrerar för något dom tycker är fel - och gör det på ett sätt att dom får uppmärksamhet och gehör från makthavarna. Vi svennar är så jävla lama på att vara solidariska nu för tiden - och vi var en gång i tiden ett land där vi alla stod upp för varandras rättigheter (oj det där lät kommunistsikt;) och demonstrerade mot makthavarna.

Nu är vi/vår generation - så jävla bekväma och ska bara ha & ha & få allt serverat på ett silverfat. Men det kan man ju faktiskt också förstå - för "vi" har det jävligt bra i det här mesiga lagom landet.

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Varför inte höja bensinpriset där det finns bra kollektivtrafik tex sthlm, och sänka bensinpriset där det inte finns bra alternativ till bilen?

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Varför inte höja bensinpriset där det finns bra kollektivtrafik tex sthlm, och sänka bensinpriset där det inte finns bra alternativ till bilen?
För att Stockholmarna är smarta och åker ut till landsbygden och tankar där. :rolleyes:

Eller så åker man skytteltrafik med oljetunnor och förvarar 6-700 i garaget för eget bruk.

Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...