Protest mot bensinpriset - blockera Essingeleden

FinaFisken

They made me do it!
Gick med
12 Jan 2008
Hoj
KTM 690 SuperMoto Prestige
Personligen ska ja byta bil till en Lupo faktiskt. Från en pegge 206. För att få ner kostnaderna.

Tycker att det ska bli förbjud på att ha större bil än Lupo/Arosa. ;D

Grejen är juh den att råkar man gå o krocka med en liten kanin lr en ekorre (squirrel ) så är man juh död.. bensinsnålt är för fjollor och hippies!:tuttar :D

bilar ska vara stora och dra massa bensa!

Last edited:

Jokke_

No money, No honey!
Gick med
16 Jun 2005
Hoj
Hojlös
Gnäller inte,du svarar ju själv på din fråga med att småbilar säljer och billígare miljövänliga alternativ finns,bara välja de då du tycker det är dyrt med soppa eller acceptera och prioritera så du kan åka det du vill ändå med höga soppapriser.

Henrik

tänker mer på familjer osv. Dom kan tex inte ha hur liten bil som helst. Inte flytta och byta jobb hur som helst. Och miljöbilarna är fortfaranade nya och väldigt dyra i inköp. Så det räcker ändå inte som svar på frågan...

Men fortsätter priserna stiga så hjälper det inte med bensinsnålt. När 8kr/liter är skatt, så tycker jag att det börjar bli lite väl. Jag kan väl säga att jag överlever dagens bensinpriser. Jag försöker köra mindre. Men det är främst de som inte klarar sig utan jag tänker på. Fast lite halvjobbigt är det med bensinpriserna när jag nu jobbar som elektrikerlärling på 11137:- före skatt.

.. bensinsnålt är för fjollor och hippies!:tuttar :D

Tar det som en komplimang :FU

Last edited:

vogge

Say Whaaat
Gick med
28 Oct 2007
Hoj
Kåtemma 990, R6 Banskrot.
Du bor ju på ett perfekt avstånd till arbetet.
Dom fina dagarna så är det bara att ta hojen, resterande dagar har du många andra möjligheter att ta dig till jobbet.

Pengarna du sparar från att dina förslappa dig i bilen kan du istället lägga på hojen.

Du är en vinnare på alla sätt.

avståndet till jobbet är perfekt cykeln behöver ett nytt bakdäck sedan används den. och åka båge anser jag vara ett nöja och för nöjen så får de kosta. De är när man måste ta sig till mataffären eller göra andra tråkiga måsten som bensinpriset(diesel) är som en vagel i ögat. och jag veckohandlar inte gärna med cykeln eller tar bussen.

jag efterfråga realistiska lösningar att staten ska använda bensinskattepengarna till att ge mig ett fungerande alternativ eller subventionera miljöbilarna ordentligt.vill inte åka buss inte tåg jag vill ha en bil som jag kan åka när jag vill med och ta med hund katt åsna matvaror slippa alkisar osv. Med tanke på skattepengarna som bensinen drar in borde vi få se mer alternativ.
Förbjud all motorsport att använda fossila bränslen. med pengarna som
formel 1 omsätter skulle ni få se utveckling.

Jokke_

No money, No honey!
Gick med
16 Jun 2005
Hoj
Hojlös
avståndet till jobbet är perfekt cykeln behöver ett nytt bakdäck sedan används den. och åka båge anser jag vara ett nöja och för nöjen så får de kosta. De är när man måste ta sig till mataffären eller göra andra tråkiga måsten som bensinpriset(diesel) är som en vagel i ögat. och jag veckohandlar inte gärna med cykeln eller tar bussen.

jag efterfråga realistiska lösningar att staten ska använda bensinskattepengarna till att ge mig ett fungerande alternativ eller subventionera miljöbilarna ordentligt.vill inte åka buss inte tåg jag vill ha en bil som jag kan åka när jag vill med och ta med hund katt åsna matvaror slippa alkisar osv. Med tanke på skattepengarna som bensinen drar in borde vi få se mer alternativ.
Förbjud all motorsport att använda fossila bränslen. med pengarna som
formel 1 omsätter skulle ni få se utveckling.

:fakta

M:et

#88 Supermoto
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2x Honda CRF 450
Jisses vilken intressant vändning en tråd på SH kan ta. Man kan aldrig gissa vart det ska sluta...

Börja gör något åt att staten, kommunerna och landstinget blöder penger så kan vi börja diskutera småpengar som bensinpris senare. Med tanke på vilka bilar medlesvensson och barnfamiljer åker omkring i så är bensinpriset en piss i Missisippi. Det är inte priset i sig som är problemet, det är höjningen. Svenskar ska alltid gnälla så förbannat. Se det höjda bensinpriset som en motivator till att utveckla fordon med alternativa bränslen istället.

Men mest intressant är att så vansinnigt många här på SH helt plötsligt brinner för låginkomsttagarna. Man anar ju nästan lite vänstervindar i de vanligtvis storblåsande högerstormarna. För det kan väl inte vara så att det är lätt att ta till de argumenten trots att man skiter blank egentligen? Jag skulle tippa på att 99 % av SH-befolkningen inte ens märker i plånboken att soppapriset har gått upp. Eller vad är det för eftergifter ni har varit tvunga att göra?

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Hoj
äldre Yamaha
Jag skall ärligt själv säga att av alla ekonomiposter jag har som det står MC som huvudrubrik på, så är soppan en av dom mindre.

Skulle nog köra lika mycket även om soppan kostade 27kr om inte mer, för då skulle jag aldrig köra bilen.

skäggstubb

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2008
Hoj
Bandit 600 SÅLD
Har inte läst allt i denna tråd men kan konstatera att vi har många i huvudstaden som borde :machinegu ..

Bilen är nödvändig och alla skiter inte pengar.. :fatta!

Gör 08 till ett eget land.. skulle va skönt för oss andra.. och så får ni eran sverigekarta som ni tror att den ser ut idag.. :hihi :hihi

vogge

Say Whaaat
Gick med
28 Oct 2007
Hoj
Kåtemma 990, R6 Banskrot.
Jisses vilken intressant vändning en tråd på SH kan ta. Man kan aldrig gissa vart det ska sluta...

Börja gör något åt att staten, kommunerna och landstinget blöder penger så kan vi börja diskutera småpengar som bensinpris senare. Med tanke på vilka bilar medlesvensson och barnfamiljer åker omkring i så är bensinpriset en piss i Missisippi. Det är inte priset i sig som är problemet, det är höjningen. Svenskar ska alltid gnälla så förbannat. Se det höjda bensinpriset som en motivator till att utveckla fordon med alternativa bränslen istället.

Blöder pengar ?? varför? är de vi svensson som orsakar denna enorma blödning. och om de är så att de försvinner så mycket pengar är de då rätt metod att skaffa mera. är som att fylla ett badkar med massa hål istället för att täta hålen skaffar man en större slang.

vet inte vad familjer där du bor kör för bilar men saab 95 och volvo v70 anser jag vara standard familjebilar som jag inte tror ägarna kör för att de är speciellt kul bilar.
problemet med miljön kommer inte att lösas med höjda bensinpriser för att åka till mataffären/jobbet är någe vi göre av ren vana. sopparäkningen blir vad den blir. de vi drar ner på är lyxsaker kläder mat lyxprylar inte vårat åkande!
Se det höjda bensinpriset som en motivator till att utveckla fordon med alternativa bränslen istället.
inte nog att vi ska betala staten vi ska blir tvungna att uppfinna alternativen själva också? Eller missförstår jag vad du skrivit

big_gun

Dooh!!
Gick med
1 Apr 2008
Hoj
Hayabusa -99
En liten betraktelse är att det här berör något helt otroligt.
Många gnäller på soppapriset (jag gör det också) men kan spreja en massa tusen på cigg, snus och sprit även fast dom priserna ofta chock höjs.
Det som är mer läskigt är att vårat drivmedel, maten skuter iväg.
Men vi är knu..... även där med högt moms tryck och fraktkostnader=soppapriset igen.
Det enda positiva är att man kan proiritera bort maten och lägga pengarna på bensin till hojen.
Världens billigaste preppning, banta:yoparty
Det finns dom i den här tråden som kallar dom här tongångarna för vänstervridet.
Jag kallar det överlevnad för mig och min familj utan att behöva flytta tillbaka till 08, bränna bilen, byta motorcykeln mot en tandemcykel, äta barkbröd och dricka regnvatten och bo i husvagn på parkeringen vid jobbet.
Den här tråden började med att vi skulle visa vårat missnöje mot dom som profiterar på oss (oavsett vem som sitter vid makten).
Så kom igen, det är dax nu

M:et

#88 Supermoto
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2x Honda CRF 450
Blöder pengar ?? varför? är de vi svensson som orsakar denna enorma blödning. och om de är så att de försvinner så mycket pengar är de då rätt metod att skaffa mera. är som att fylla ett badkar med massa hål istället för att täta hålen skaffar man en större slang.

vet inte vad familjer där du bor kör för bilar men saab 95 och volvo v70 anser jag vara standard familjebilar som jag inte tror ägarna kör för att de är speciellt kul bilar.
problemet med miljön kommer inte att lösas med höjda bensinpriser för att åka till mataffären/jobbet är någe vi göre av ren vana. sopparäkningen blir vad den blir. de vi drar ner på är lyxsaker kläder mat lyxprylar inte vårat åkande!

inte nog att vi ska betala staten vi ska blir tvungna att uppfinna alternativen själva också? Eller missförstår jag vad du skrivit

Att de 3 instutitionerna jag nämnde blöder pengar kan väll inte undgå någon. Politiker är inte det optimala att ha när det gäller att styra något i förtagsform. Det kommer så många andra värdering in i beslutfattandet än att verksamheten ska vara effektiv. Jämför privata sektorn med den offentliga och visa sedan på ett exempel där den offentliga sektorn är mer kostnadseffektiv. Politiker är bra på det dom gör men de ska inte driva företag.

De kanske inte läser vad jag skriver men min mening var just att begränsa kassaflödet istället för som du beskriver det "använda en större slang". Bensinpriset anser jag fortfarande vara en försvinnande lite del i sammanhanget. Det är är dock en kassako eftersom det är lätta pengar att få in.

V70 och 95 är precis vad jag menar med att barnfamiljer åker omkring i dyra nya bilar. Räknar man ut månadskostnaden på en V70, inklusive värdeminskningen, så anser jag att det är en lyx. Tycker man att man har dåligt med pengar eller att man måste prioritera bort viktiga saker i sitt liv så tycker jag att man kan börja med att se över sitt bilägande. Det finns många tusenlappar på att välja en annan bil som kommer vara precis lika driftsäker (eller snarare driftsäkrare med tanke på att det var Volvo och Saab vi pratatde om...), ha en bra komfort och vara säker. Det finns tusenlappar i månaden att spara om man inte nödvändigtvis måste bräcka grannen.

Du missförtod nog mig när det gäller alternativa bränslen också... Tillverkarna gör bilar som folk vill ha och betalar pengar för. Så länge vi vill ha 200 hk + i familjekombin och tittar snett på andra alternativ så kommer vi få sådana bilar också. Den dan vi verkligen slutar köra bil eller är beredda att avstå ballhetsfaktorn och köpa elbilar eller vad du nu är för något så kommer de utvecklas också. Det kallas för marknadsekonomi...

Jag anser att var och en är herre över sin plånbok och så länge folk är nöjda med sina val så tycker jag att de har valt rätt. Vill man bränna allt på krogen så gör det, bara du är lycklig. Men se det för fan inte som någon rättighet att ha ett flott hus och en V70 och sedan gnälla över att det är så dyrt att leva! Då har du gjort fel val.

lerox78

nöjd sm ägare
Gick med
25 Apr 2005
Hoj
yamaha xt660x sm -06
Men vad är det här för j-v kommunistdravel? Blockera vägar och leka tonåring... phff

"Med dagens bensinpris är det inte många som kör bil för att det är kul, åtminstonne inte i de delar av Sverige där kollektivtrafiken inte är utbyggd. Det kan kanske därför verka ironiskt att en protest utförs av motorcyklar, som ofta nöjeskörs, i Stockholm, där kollektivtrafik finns. Tyvärr ger det förmodligen föga uppmärksamhet att blockera en öde väg i norrland, och med bil är risken för att bli identifierad och råka ut för problem betydligt större."

Varför ska jag bry mig för ett par nissar som inte har vett att bo nära jobbet eller där det finns utbyggd kommunaltrafik? Min bensinförbrukning är mest nöjeskörning så jag skiter fullkommligt i vad det kostar.

;)

du har inga barn va....:va

Tranicos

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 May 2006
Hoj
XT600E
Som någon sa tidigare i tråden. Det är väl bättre att skattepengarna tas där vi själva kan påverka än att det dras direkt från lönen?

För övrigt kan väl bensinen knappast vara för dyr eftersom vi uppenbarligen har råd att nöjesköra mc?

Höj bensinpriset tycker jag! Det ska fan kosta att förstöra miljön! :tummenupp

jonashed

Medlem
Gick med
14 Aug 2006
Hoj
yamaha R1
gå in på www.youtube.com och sök på water as fuel ni får väl ta och bygga er en sådan manick tycker dock synd om dessa personer som har långt till sitt jobb när bensin priser skjuter i höjden ska tydligen höjas till 27 kr litern om sthlm ska klara utsläpps kraven dvs att folk skiter att åka med sina fordon till och från jobbet billigar att ta flyget snart till jobbet.

Toye

Salmon River Rajders
Gick med
7 Jul 2007
Hoj
"Den senaste =)"
Kan inte någon med överflöd av tid räkna ut hur mycket bensinpriset har stigit i Procent under en 10 års period, själv är jag för lat. Sen så vill jag ha uträknat vad "Medelsvensson" har fått i löneökt under en 10 års period...

Men det är ju bara ifall någon orkar, själv är jag som sagt för lat, ska även säga att "1 gallon = 4 sKr" är priset i stora snygga underbara bästigaste vackraste modernaste hälsosammaste U.S.A

Vad blir det i literpris? Fan, är vi ENSAMMA om att förbättra miljön eller??????
Kräm out!

le_man

Medlem
Gick med
18 Jul 2007
Hoj
Honda CBR 600F -97 -Banhoj...trasig..fan..ingen motor nån?, KTM SXC 625, Kawasaki ZX10 R
Det skulle ni gnälliga landsortsbor i längden förlora på.
Var skulle ni få era bidrag från om ni sköt handen som föder er?

Föder dom? Skämtar du? Haha..vart tor du alla råvaror kommer ifrån? En stor del av all el? Jo norrifrån..MEN dom har flyttat huvudkontoren till Stockholm och skattar där..dvs att alla pengar går till Stockholm..och sen skickas upp i betydligt mindre form och kallas bidrag.. Ett exempel, det finns en kommun i Jämtlands län som är en av landets fattigaste..och dom har en hel drös med vattenkraftverk..skulle dom få bara nåt öre per megawatt dom producerade skulle dom vara en av sveriges rikaste inom kort..och då skulle företag våga satsa om det fanns pengar och folk skulle våga stanna..få bättre jobb..och bättre lön..
Du anar inte hur många norrlänningar och andra landsortsbor som bor i S-holm pga jobb..skulle alla dom då kunna flytta tillbaka..ja då vore situationen en helt annan!
Problemet med många Stockholmare..(inta alla naturligtvis)..men dom kallar alla utanför för lantisar..du kan ha rest världen runt, jobbat överallt..men..har du inte varit i deras stad..ja då har du inte gjort nåt..konstigt..
Såg ett reseprogram från England..tjejen reste till Stockholm..och då hon åkte hem sa hon till taxichaffisen " En mkt fin stad..men det märks ju att det är en småstad" Killen blev helt vit...hade han inte väntat sig..
Gillar för övrigt Stockholm..hur vacker stad som helst! Men de som jag nämner förstör dess rykte..that´s it! Synd på alla trevliga ..
Men vad ska man göra..?

Jönsson1

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Hoj
En lagom stor.
Men det är ju bara ifall någon orkar, själv är jag som sagt för lat, ska även säga att "1 gallon = 4 sKr" är priset i stora snygga underbara bästigaste vackraste modernaste hälsosammaste U.S.A

Vad blir det i literpris? Fan, är vi ENSAMMA om att förbättra miljön eller??????
Kräm out!

1 gallon är 3.86 liter.
1 gallon kostar ca 4-5 dollar idag = 27kr / 4 = 6.75kr/Liter.
Halva vårt literpris med andra ord.

Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...