Cykelställsregeln är ett bra system...
Hej Anders,
Jag tycker fortfarande att "cykelställsregeln" är ett bra system för att avlasta parkeringstrycket i stan. Den kampvilja jag såg på Heden gladde mig, för parkeringsfrågan är en fråga jag varit engagerad i på flera sätt.
Den för Göteborg unika, men nu bortplockade cykelställsregeln som så många visar ett stort intresse för utesluter inte möjligheten till fler avgiftsfria parkeringsplatser som kompensation. Även du har, om jag inte missuppfattat dig, uppmanat andra knuttar och mopedister att aktivt skicka in konkreta förslag på nya platser till trafikkontoret.
Självfallet kommer inget enkelt, vilket både du, jag och många andra vet, men med noggranna förberedelser är chansen större att få till just fler avgiftsfria parkeringsplatser på de platser där behoven finns. Och det är ju vi knuttar och mopedister som rör oss i stadsmiljön som kan komma med förslagen.
Trafikkontoret kommer inte själva komma med dessa förslag i samma takt som behovet kräver, vi två-hjulingar blir allt fler. Speciellt inte med tanke på att den politiska viljan strävar åt att reducera stadskärnan så långt som det är möjligt på motortrafik till förmån för kollektivtrafik, cyklister och gående (samt reglerade varutransporter). Se bara på antalet centrala parkeringsplatser för bilister som på de senare åren har starkt reducerats. Samtidigt ökar behovet för bil hos många invånare.
Men som sagt, den ena möjligheten som att parkera vid cykelställ utesluter inte den andra. Konkreta förslag kan absolut leda till fler avgiftsfria p-platser, att sitta och vänta på att någon annan gör jobbet leder ingen vart. Dina, med andra i Göteborgs Motorcyklisters ledningsgrupp har positiva argument för motorcyklismen, bra jobbat. Och förhoppningsvis leder dessa till friare möjligheter till parkering likt de som cykelställsregeln gav. Regler vilka definitivt kan gagna oss motorcyklister och mopedister som pendlar, bor eller nöjesåker i och runt Göteborg.
Hojhälsningar
/Ali
Hej Anders,
Jag tycker fortfarande att "cykelställsregeln" är ett bra system för att avlasta parkeringstrycket i stan. Den kampvilja jag såg på Heden gladde mig, för parkeringsfrågan är en fråga jag varit engagerad i på flera sätt.
Den för Göteborg unika, men nu bortplockade cykelställsregeln som så många visar ett stort intresse för utesluter inte möjligheten till fler avgiftsfria parkeringsplatser som kompensation. Även du har, om jag inte missuppfattat dig, uppmanat andra knuttar och mopedister att aktivt skicka in konkreta förslag på nya platser till trafikkontoret.
Självfallet kommer inget enkelt, vilket både du, jag och många andra vet, men med noggranna förberedelser är chansen större att få till just fler avgiftsfria parkeringsplatser på de platser där behoven finns. Och det är ju vi knuttar och mopedister som rör oss i stadsmiljön som kan komma med förslagen.
Trafikkontoret kommer inte själva komma med dessa förslag i samma takt som behovet kräver, vi två-hjulingar blir allt fler. Speciellt inte med tanke på att den politiska viljan strävar åt att reducera stadskärnan så långt som det är möjligt på motortrafik till förmån för kollektivtrafik, cyklister och gående (samt reglerade varutransporter). Se bara på antalet centrala parkeringsplatser för bilister som på de senare åren har starkt reducerats. Samtidigt ökar behovet för bil hos många invånare.
Men som sagt, den ena möjligheten som att parkera vid cykelställ utesluter inte den andra. Konkreta förslag kan absolut leda till fler avgiftsfria p-platser, att sitta och vänta på att någon annan gör jobbet leder ingen vart. Dina, med andra i Göteborgs Motorcyklisters ledningsgrupp har positiva argument för motorcyklismen, bra jobbat. Och förhoppningsvis leder dessa till friare möjligheter till parkering likt de som cykelställsregeln gav. Regler vilka definitivt kan gagna oss motorcyklister och mopedister som pendlar, bor eller nöjesåker i och runt Göteborg.
Hojhälsningar
/Ali
Last edited: