Saknar du en MC-parkering i Göteborg? Föreslå då en ny!
Hej alla mc-vänner med parkeringsbehov i Göteborg!
Först vill jag gratulera till en fantastisk uppställning på Hedens parkering den 2 maj, alla ni som ställde upp gjorde avtryck i folks medvetande. En hel del skriverier i tidningarna blev det också.
Själv körde jag bil igenom havet av parkerade hojar med alla viljestarka ägare samlade. Kul att se att parkeringsfrågan i Göteborg engagerar massor av knuttar och mopedister, ett tecken på att parkeringsfrågan är viktig för många. Kanske allra mest slår inskränkningen av parkeringsreglerna (slopandet av "cykelställsregeln") mot alla pendlare som dagligen parkerar sina 2-hjulingar i stan för att sköta sitt arbete. Många av dessa kör dessutom "små" mopeder som går under samma regler som mc.
Avgiftsfria mc-parkeringsplatser
Själv satt jag som en av representanterna för SMC i den projektgrupp som införde den så kallade "cykelställsregeln" i början av 2000-talet. Målet var att avlasta det då undermåliga antalet "avgiftsfria mc-parkeringsplatser" som fanns, men som så småningom blev fler till antalet - nu är de uppe i ca 60 stycken. Självfallet räcker dessa inte till!
Dagens expertpanel
En sak är säker, ingen annan än vi berörda knuttar och mopedister vet var vi vill ha våra avgiftsfria parkeringsplatser och det är här vi måste fungera som experter i ämnet. Trafikkontoret sitter bokstavligen och väntar på bra förslag från oss. De, som icke motorcyklister, har ingen aning var våra behov är och de fria ytorna finns för detta.
Därför uppmanar jag alla, det finns bevisligen rätt många, som brinner starkt för parkeringsfrågan att lägga energi på att försöka finna fler nya platser i Göteborgs kommun lämpliga för avgiftsfria mc-parkeringsplatser där du tycker att det saknas sådana. Ju mer genomtänkt och detaljerade du är i ditt förslag, desto större är chansen att det verkligen anläggs en p-plats just där.
Tävling
Du har chansen att direkt påverka situationen! Se det som en tävling, högsta vinsten är att just du fixat dig en lämplig parkeringsplats som du generöst kan dela med andra. Då slipper vi genom demonstrationer reta upp folk som oskyldigt fastnar i en redan trång stad. Och ju fler människor vi retar desto mindre sympatier får vi motorcyklister för vårt kall och vårt behov av avgiftsfria parkeringsplatser.
Hellre många små p-rutor, än några få stora
Ditt förslag kan vara en hörna som inte används, en kort sträcka utefter en gata, i en T-korsning som en långsmal sträng eller kanske på en outnyttjad yta mellan två träd. Idéerna kan vara många, men störst chans till att vi får en ny p-plats är att förutsättningarna är så lämpliga som möjligt för just parkering av två-hjulingar och inte i vägen för andra trafikantgrupper.
Var specifik
Försök vara specifik när du föreslår en ny plats. Exempelvis "10 meter ni på Linnégatans högra sida efter korsningen Prinsgatan söderifrån sett. Där finns en sträcka på ca 3 meter som kan fungera som en avgiftsfri mc-parkeringsplats..."
Bifoga också gärna ett foto på platsen. Fyll även i dina kontaktuppgifter för en eventuell uppföljning. Då är chansen stor att Göteborgs Trafikkontor rutar in just din plats och skyltar den med en "
P – MC".
Skicka ditt önskemål till:
Trafikkontoret, Box 2403, 403 16 Göteborg
eller via e-post:
trafikkontoret(a)trafikkontoret.goteborg.se
Har du några frågor i ämnet och vill diskutera detta med mig är du välkommen att maila mig.
Lycka till i tävlingen...
Hojhälsningar
/Ali
Läs mer:
*
Karta över befintliga mc-p-platser i Göteborg
*
Lista över befinliga mc-p-platser i Göteborg
*
Parkeringsregler för mc och moped klass 1