PROTESTDAG LÖRDAG 30 MAJ mot nya mc-parkeringsregler i GBG

DustRat

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2009
Ort
Göteborg
Hoj
R1200GS
Cykelställsregeln är ett bra system...

Hej Anders,

Jag tycker fortfarande att "cykelställsregeln" är ett bra system för att avlasta parkeringstrycket i stan. Den kampvilja jag såg på Heden gladde mig, för parkeringsfrågan är en fråga jag varit engagerad i på flera sätt.

Den för Göteborg unika, men nu bortplockade cykelställsregeln som så många visar ett stort intresse för utesluter inte möjligheten till fler avgiftsfria parkeringsplatser som kompensation. Även du har, om jag inte missuppfattat dig, uppmanat andra knuttar och mopedister att aktivt skicka in konkreta förslag på nya platser till trafikkontoret.

Självfallet kommer inget enkelt, vilket både du, jag och många andra vet, men med noggranna förberedelser är chansen större att få till just fler avgiftsfria parkeringsplatser på de platser där behoven finns. Och det är ju vi knuttar och mopedister som rör oss i stadsmiljön som kan komma med förslagen.

Trafikkontoret kommer inte själva komma med dessa förslag
i samma takt som behovet kräver, vi två-hjulingar blir allt fler. Speciellt inte med tanke på att den politiska viljan strävar åt att reducera stadskärnan så långt som det är möjligt på motortrafik till förmån för kollektivtrafik, cyklister och gående (samt reglerade varutransporter). Se bara på antalet centrala parkeringsplatser för bilister som på de senare åren har starkt reducerats. Samtidigt ökar behovet för bil hos många invånare.

:tummenupp Men som sagt, den ena möjligheten som att parkera vid cykelställ utesluter inte den andra. Konkreta förslag kan absolut leda till fler avgiftsfria p-platser, att sitta och vänta på att någon annan gör jobbet leder ingen vart. Dina, med andra i Göteborgs Motorcyklisters ledningsgrupp har positiva argument för motorcyklismen, bra jobbat. Och förhoppningsvis leder dessa till friare möjligheter till parkering likt de som cykelställsregeln gav. Regler vilka definitivt kan gagna oss motorcyklister och mopedister som pendlar, bor eller nöjesåker i och runt Göteborg.

Hojhälsningar
/Ali
 
Last edited:

marten_larsson

Mårten
Gick med
11 Sep 2003
Ort
Lund/Göteborg
Hoj
GSX-R 750 -91, DR650 -92
Kan man inte bara ta en bild vid i princip varje cykelställ och säga "här får det plats 1-2 mc". Tycker själv det är väldigt svårt att "se" var man skulle kunna ha fler mc-parkeringar. Skulle helst se många små utspridda platser än några få stora eftersom sannolikheten då är större att det ligger nära dit man ska. Cykelställen var därför en utomordentlig parkeringszon...
 

Forau

Ny medlem
Gick med
12 May 2009
Ort
Göteborg
Hoj
1998, Honda Hornet 600
Känns lite skumt. OM cyckelställ parkering faktist var ett problem (Vilket jag starkt tvivlar på, har pendlat till jobb i innerstaden i många år, och aldrig känt att det varit fullt. Ibland behovt ta ett ställ 20-50m längre bort när det va som värst). Men om det för någon var ett problem, borde inte ställerna där det var problem vara de ställerna där de behövde bygga mc-parkeringar?
Och även när vi fick stå vid cyckelställ, så valde jag mc-parkeringar om de fanns i närheten.
Så är inte det ett självlösande problem om de hade behållt undantaget OCH byggt fler mc-parkeringar?
Jag kommer komma på alla demonstrationer tills detta är löst.
 

hnric

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Göteborg
Hoj
S1000RR -11
Som jag förståt så stödjer inte heller SMC det vi gör.. dom föredrar att lösa det pappersvägen!?!?!?!!?

Lösa det? SMC Väst accepterade det bara, och tackade för kaffet. Förmodar att hon ej var insatt eller intresserad då det inte drabbade henne själv.
 

tcg

Expensive bad habbits
Gick med
5 Feb 2008
Ort
Sverige
Hoj
ZX-10R -16, Tidigare hojar: ZX-10R -15, ZX-10R -08, ZX-10R -05, ZX-10R -04 x2, ZX-9R -98
Känns lite skumt. OM cyckelställ parkering faktist var ett problem (Vilket jag starkt tvivlar på, har pendlat till jobb i innerstaden i många år, och aldrig känt att det varit fullt. Ibland behovt ta ett ställ 20-50m längre bort när det va som värst). Men om det för någon var ett problem, borde inte ställerna där det var problem vara de ställerna där de behövde bygga mc-parkeringar?
Och även när vi fick stå vid cyckelställ, så valde jag mc-parkeringar om de fanns i närheten.
Så är inte det ett självlösande problem om de hade behållt undantaget OCH byggt fler mc-parkeringar?
Jag kommer komma på alla demonstrationer tills detta är löst.

Håller med. Om det är problem med att cykelställen på vissa platser upptas av MC så behöver TK knappast fråga oss var det behövs MC parkeringar?
Bygg fler platser för cyklar där det ofta blir fullt så är det ju löst!

Kommer också fortsätta komma på protestdagar. De tre timmarna 2Maj gick snabbt då jag fick tag i en bunt protestlistor och haltade runt på trottoarerna för att prata med bilister som fått parkera på dyrare parkeringar längre bort.
De skrev glatt på mina listor! :)

Lösa det? SMC Väst accepterade det bara, och tackade för kaffet. Förmodar att hon ej var insatt eller intresserad då det inte drabbade henne själv.

Skojar du? Är det sant så är jag glad att jag inte betalat medlemsavgiften iår!
 
Last edited:

Dez

Weeeee...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hisingen
Hoj
R1
Vad händer om man (på protestdagen) plockar bort sin regskylt och skiter i att betala?
Då förlorar ju Pbolaget pengar samtigit som man hinner flytta på hojen ifall någon skulle få för sig att bogsera bort den.
 

"Häggen"

Slutat krashträna och ska bli serriös...
Gick med
5 Oct 2003
Ort
Göteborg
Hoj
CBR 900RR + saknar min skrotade husa =(
Vad är egnetligen skillnaden på att parkera "gratis" brevid cykelställen eller parkera "gratis" på en ruta uppritad på vägen som ligger brevis cykelstället? Ja jags er det iaf som en fördel med cykelstället då det är mindre risk för att bilar/lastbilar eller andra fordon av någon anledning tuchar i och välter hojarna som står där och sen smiter. Ska de lyckas med det om vi står vid cykelställen, som väldigt ofta är placerade uppe på trotoarerna, så hade det ju tagit mer stopp när de hamnat i cykelstället efter att ha vält hojjen.

Alltså det kostar bara en massa pengar för kommunen att rita upp, skylta och kontrollera, läs med p-vakt, dessa rutor avsedda för mc/moped. Varför gå ifrån ett konsept som fungerar och om det nu är så att det finns cykelställ som är fulla varje dag så lägg pengarna där och bygg ut dem istället. Jag pendlar inte med hoj varje dag men när jag väl är ute och nöjesåker så vill jag, om jag blir sugen på glass eller annat, inte behöva lämna hojjen endast låst med styrlås på en parkering jag inte kan övervaka medans glassen inhandlas och äts. För stor risk för stöld och skadegörelse.
 

sharpedge

Året runt
Gick med
4 Dec 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki TL1000R -98
Jag hörde på radion att det kommer vara något speedway-kör på ullevi den 30 maj, så frågan är om vi ska stanna ännu längre för att verkligen göra vår röst/åsikt hörd. Jag menar, ska folk till Ullevi så lär ju heden vara en het parkering?
 

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 SMR
Jag hörde på radion att det kommer vara något speedway-kör på ullevi den 30 maj, så frågan är om vi ska stanna ännu längre för att verkligen göra vår röst/åsikt hörd. Jag menar, ska folk till Ullevi så lär ju heden vara en het parkering?

Speedwayen är på kvällen skulle jag tro. Var den iaf sist när jag var där. Det skulle isf. innebära att det ska felparkeras på Heden en hel dag. Det är synd att man inte får parka på Heden. Som det är nu riskerar man ju att få p-bot :gnissla
 

sharpedge

Året runt
Gick med
4 Dec 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki TL1000R -98
Men alltså, allt som finns är en bilskylt, står ej MC förbjuden. Och iom att denna skylt satts upp innan denna idiotregeln uppstod så bör man ju faktiskt kunna ifrågasätta hur giltig den är?
Vi är ju numera "motorfordon"
 

"Häggen"

Slutat krashträna och ska bli serriös...
Gick med
5 Oct 2003
Ort
Göteborg
Hoj
CBR 900RR + saknar min skrotade husa =(
Nån som frågat TK eller berörd myndighet om det med mc parkeringsförbudet på heden verkligen stämmer?
 

Smartswede

med skrapade cylindrar
Gick med
21 Jun 2004
Ort
Götet
Hoj
BMWs
Nån som frågat TK eller berörd myndighet om det med mc parkeringsförbudet på heden verkligen stämmer?

Det stämmer.
Finns en personbilsskylt vid parkeringsskylten när man kör in på parkeringen.

Det är Göteborgs Parkeringsbolag AB som har parkeringen, helt "fristående" från Trafikkontoret. Intressant konstellation som Göteborgs kommun har gjort där. TK har parkeringsplatser och sedan den större delen i ett kommunalt helägt AB som inte ligger under TK och de har inte ens samma parkeringsregler :död (skälet lär vara alla miljonerna de tjänar på parkeringsplatserna kan de då använda fritt inom kommunala bolagen utan större insyn etc. )
TK har sagt att de pratat med Gbg parkering och de kan tänka sig att skylta om Heden mfl. Men vi vill inte det ska skyltas om utan återgång till de gamla reglerna! Just för slippa bygga ut och skylta om en massa som bara kostar onödigt mycket pengar.
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Jo, Häggen, det stämmer. De satte upp bilskylten där för att slippa husbilar och annat i den vägen. Men de tänkte inte på oss hojåkare... Så i princip så får vi inte parkera där. Enligt uppgift så är de villiga att skylta om och även sätta upp en hojskylt. Åtminstone sade Trafikkontoret att P-bolaget "såg positivt på det" om det skulle komma in en sådan förfrågan.

Vad gäller trängseln och de påstådda "problemen" så vidgår Trafikkontoret att det att det är den planerade utbyggnaden av fler och större cykelställ som i själva verket är "problemet".

Vi är inget problem egentligen, alltså, utan problemet är att de fått en uppgift som de har svårt att lösa. Hur löser man det då? Jo, genom att helt enkelt skicka problemet vidare till någon annan! (till oss) Snyggt, va? *ironi*

//TMax
*Som skulle till Heden (av alla ställen!) idag och hade sk-t-svårt att finna en p-plats. Gav upp efter 3 varv på Heden och körde iväg, parkade utanför Hard Rock och gick sista biten*
 

Monstar

Brumm brumm...
Gick med
22 Apr 2009
Ort
Djävuls Ön
Hoj
M600, 748BP
Det stämmer.
Finns en personbilsskylt vid parkeringsskylten när man kör in på parkeringen.

.................

imag0027.jpg


Den stora frågan är vart får vi parkera i nuläge.
Finns det info om vilka parkeringar som tillhör Göteborgs Parkeringsbolag AB och vilka som går under TrafikKontoret direkt..???

Eller tänkte dom kanske bara slippa oss?????? :6surkart
 
Last edited:

Wolfkin

Lilla Ida sätt fart, vill ha sommar
Gick med
5 Jun 2007
Ort
Ulricehamn
Hoj
Triumph Sprint ST -09
Nå't som vore kul och som verkligen skulle ta skruv vore ju om 400-500 hojar parkerade 1 timme mitt på Nya Allén/Parkgatan korsningen Avenyn. :cdevil
 

Stödhjulet

Livsnjutare
Gick med
17 May 2008
Ort
Backa / Göteborg
Hoj
2003 Yamaha 1700 Warrior
Politiker :mad::mad::mad:

det börjar bli läge för anmälan till Diskrimineringsombudsmannen snart.

Citat. "På avgiftsbelagda parkeringsplatser gäller samma regler som för andra fordon och betalning sker per fordon och inte per plats vilket betyder en avgift för varje motorcykel oavsett hur många man ställer på en ruta."

Om jag ställer en bil på en ruta och betalar så "hyr" jag väl platsen för bilen den tid jag betalt för ??
Om vi ställer fyra hojar på samma plats så kostar alltså hyran av platsen TRE gånger så mycket !!!! Varför ???

Vi kan väl betala avgift för parkering av hojen, det är ju inte det frågan gäller, men det får väl finnas någon RÄTTVISA även i det här landet.

Hur bötfäller man alla cyklar som parkerar fel och står och dräller på MC parkeringar ????

Trakikkontoret har ingen koll på vad det beslut man genomfört innebär för trafikanterna i den här stan.

Sluta jamsa med nu SMC och visa lite kurage, annars är jag rädd att ni kommer att se en rejält nedgång i medlemsantalet i Göteborg, så här får det inte gå till bara.

:tummenner
 

Monstar

Brumm brumm...
Gick med
22 Apr 2009
Ort
Djävuls Ön
Hoj
M600, 748BP
Politiker :mad::mad::mad:

det börjar bli läge för anmälan till Diskrimineringsombudsmannen snart.

Citat. "På avgiftsbelagda parkeringsplatser gäller samma regler som för andra fordon och betalning sker per fordon och inte per plats vilket betyder en avgift för varje motorcykel oavsett hur många man ställer på en ruta."

Om jag ställer en bil på en ruta och betalar så "hyr" jag väl platsen för bilen den tid jag betalt för ??
Om vi ställer fyra hojar på samma plats så kostar alltså hyran av platsen TRE gånger så mycket !!!! Varför ???

.............................

Får inte glömma, att när det gäller bilar, så är regeln att man betalar för ytan och inte för fordonet, för om man nu går över sträcket så får man böter för att man "tar upp" 2st platser!!!!
 

"Häggen"

Slutat krashträna och ska bli serriös...
Gick med
5 Oct 2003
Ort
Göteborg
Hoj
CBR 900RR + saknar min skrotade husa =(
Får inte glömma, att när det gäller bilar, så är regeln att man betalar för ytan och inte för fordonet, för om man nu går över sträcket så får man böter för att man "tar upp" 2st platser!!!!

Man får stå på två platser med bilen om man erlägger två avgifter.

Det stämmer.
Finns en personbilsskylt vid parkeringsskylten när man kör in på parkeringen.

Det är Göteborgs Parkeringsbolag AB som har parkeringen, helt "fristående" från Trafikkontoret. Intressant konstellation som Göteborgs kommun har gjort där. TK har parkeringsplatser och sedan den större delen i ett kommunalt helägt AB som inte ligger under TK och de har inte ens samma parkeringsregler :död (skälet lär vara alla miljonerna de tjänar på parkeringsplatserna kan de då använda fritt inom kommunala bolagen utan större insyn etc. )
TK har sagt att de pratat med Gbg parkering och de kan tänka sig att skylta om Heden mfl. Men vi vill inte det ska skyltas om utan återgång till de gamla reglerna! Just för slippa bygga ut och skylta om en massa som bara kostar onödigt mycket pengar.

Detta är sjukligt beteende och slöseri med skattepengar i högsta grad.
Kan man anmäla dem för det?
 
Last edited:
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top