Att läsa andras åsikter är som att låna begagnat skithuspapper. Det är bara av värde för den som uttrycker densamma.
Ut och sätt egna varvtider mot andra förare, istället för att leva i den välsponsrade motorpressen.
Ta ALLT med en nypa salt, oavsett vad som står i egna garaget.
Börjar inte din egoerotiska vuxenstund om bayrarens förträfflighet stiga dig lite till näsan?
Jag har också läst i princip alla de dessa tidningar, framförallt de engelska sedan början av 90-talet. Man kan ta vilken test som helst, vilket år som helst och det är ALLTID samma sak. Bara att byta ut namnet på just det årets häftigaste maskin.
Årets gång ser ut som följer:
1. Provkörning på våren av "årets häftiga nyhet", sponsad av respektive fabrikat. Det är svårt att inte skriva något positivt då, man vill ju komma tillbaka året efter på nästa års provkörning.
2. Jämförande test typ Masterbike, Bike of the Year, årets Sporthoj osv. Där står det lite mer kritik än vad som framkom på provkörningen tidigare.
I den jämförande testen så är det antingen a: Bara varvtid som korar vinnaren eller b: Varvtid med förarens tycke, vilket som passar. Den som vinner är i regel det årets "häftiga nyhet" Blade-92, Ducce -94, R1 -98, GSXR -01, ZX-10 -04...osv...
3. Uppföljningsartikel sensommaren (nyhetstorka) där man jämför "årets häftiga nyhet" mot en a: Äldre modell av "årets häftiga nyhet" eller b: Något gammalt lik som trimmats till oigenkännlighet.
Här brukar det i regel komma fram info som inte nämnts tidigare såsom; a: Den dåliga bakfjädringen som ALLA som kör bana fått byta eller b: Den ryckiga gasen som KRÄVER en PowerCommander för att rättas till...
4. Nytt år, och ny provkörning av "Årets Häftiga Nyhet" som tagits fram eftersom fjolårets "häftiga modell" hade problem med a: Ryck i gasen eller b: Den klonkiga växellådan eller motsvarande...
Så här fortgår det år efter år, det är samma artiklar med nya modeller, det är samma snack, man säger samma saker...
Det är flera år sedan jag insåg att: a: Det är en massa journalister som vill sälja en tidning och b: Efter snart 17 år på bana och 5 år som instruktör så är det inte 80% förare och 20% teknik som gäller, det är snarare 95/5... Hojen har oerhört lite med saken att göra...
California Superbike School har kört på Willow Springs sedan 1975, på dessa 35 år har hojarna utvecklats från häst och vagn till rymdskepp. Snittvarvtiden har under dessa 35 år sjunkigt med 6 sekunder... det säger det mesta...