Rån i Södertälje, Rånare skjuten i huvudet.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
18 skott avlossades från polisen sida, inga från bovarnas. Vad drar man för slutsats av det förutom att bovarna inte kunde skjuta?

Att det hade behövts fler kulor till snuttarna? Jag kunde enkelt uttryckt inte bry mig mindre om en blivande kåkfarare råkar falla på eget grepp. Det finns liksom ingen arbetsbeskrivning i fluff-Sverige för rånare. Härav kan det faktiskt finnas en risk för denna "yrkesgrupp" att stryka med på "jobbet".

Hade de klivit ut med händerna i luften, viftat med vita flaggor och skrikit "vi ger oss" hade det varit i annan dager...

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Att det hade behövts fler kulor till snuttarna? Jag kunde enkelt uttryckt inte bry mig mindre om en blivande kåkfarare råkar falla på eget grepp. Det finns liksom ingen arbetsbeskrivning i fluff-Sverige för rånare. Härav kan det faktiskt finnas en risk för denna "yrkesgrupp" att stryka med på "jobbet".

Hade de klivit ut med händerna i luften, viftat med vita flaggor och skrikit "vi ger oss" hade det varit i annan dager...

Amen. Varför ska man bry sig om en bankrånares väl och ve? De skiter i oss andra - jag skiter i dem.

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Hoj
Dnepr
Amen. Varför ska man bry sig om en bankrånares väl och ve? De skiter i oss andra - jag skiter i dem.
Hört talas om FN och mäskliga rättigheter? Tillämpa din attityd på ett samhälleligt plan och du får fina länder som Nordkorea och Vitryssland.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Hört talas om FN och mäskliga rättigheter? Tillämpa din attityd på ett samhälleligt plan och du får fina länder som Nordkorea och Vitryssland.

Jag har läst och läst och läst, men kan inte hitta att det är en rättighet att råna, hota och bete sig. Eller för den delen att det är en rättighet att inte råka bli skjuten när man öppnar eld mot ordningsmakt (med eller utan riktiga kulor). Do tell.

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Hoj
DR650SE, FS E-bike
appropå filmerna på alla araber som pepprar hål i luften titt som tätt.... fan undra hur många dödsfall per år dom har av allt nerfallande bly ... fan kulorna landar förr eller senare någonstans

http://www.youtube.com/watch?v=TDB838Vi6hw

On topic: Jag har svårt att se nånting negativt i att samhället nu har en mindre rånare som ska daltas med för att sen släppas fri och utsätta oskyldiga människor för brott igen. Bra jobbat polisen! :Bugar

Wobbly

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2009
Hoj
Ingen
appropå filmerna på alla araber som pepprar hål i luften titt som tätt.... fan undra hur många dödsfall per år dom har av allt nerfallande bly ... fan kulorna landar förr eller senare någonstans

Såg nån artikel där nån/några strukit med efter att en elledning skjutis sönder och fallit ner på de :D

Undra om de fick bucklor på bilarna i ena klippet som postats?

Last edited:

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Var visst fel mythbustersklipp jag la upp. Finns ett när dom testar med riktiga vapen men hittar det inte på tuben.

http://mythbustersresults.com/episode50

"In the case of a bullet fired at a precisely vertical angle (something extremely difficult for a human being to duplicate), the bullet would tumble, lose its spin, and fall at a much slower speed due to terminal velocity and is therefore rendered less than lethal on impact. However, if a bullet is fired upward at a non-vertical angle (a far more probable possibility), it will maintain its spin and will reach a high enough speed to be lethal on impact. Because of this potentiality, firing a gun into the air is illegal in most states, and even in the states that it is legal, it is not recommended by the police. Also the MythBusters were able to identify two people who had been injured by falling bullets, one of them fatally injured. To date, this is the only myth to receive all three ratings at the same time."

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
:rofl

Leif GW Persson:

”Svensk polis är inte van vid att skjuta.

Jag använder ordet handlingsplan i ditt citat. Att ha lärt sig en handlingsplan ökar sannolikheten att göra rätt prioriteringar och val vid en stressituation.
Jämför ABC för ett olycksfall. Den som har lärt sig den handlingsplanen börjar inte med att undersöka skadorna hos den person som skriker högst eftersom den personen kan ju uppenbarligen andas.

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Hoj
Dnepr
Jag har läst och läst och läst, men kan inte hitta att det är en rättighet att råna, hota och bete sig. Eller för den delen att det är en rättighet att inte råka bli skjuten när man öppnar eld mot ordningsmakt (med eller utan riktiga kulor). Do tell.
Du läser slarvigt.

Jag besvarade den här uppfattningen:

Varför ska man bry sig om en bankrånares väl och ve? De skiter i oss andra - jag skiter i dem.
Om en stat beter sig lika ansvars- och hänsynslöst som bankrånare, blir det som i till exempel Nordkorea och Vitryssland. Det blir både knepigt och osmakligt att förklara för en femåring det riktiga i att döda människor, vilket i slutänden blir konsekvensen av att ”skita i dem”.

Läs lite om vedergällningsteori och brottsprevention.

Flerpen

Ny medlem
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Gsx-r 750 y, Husaberg 450. Suzuki katana. Hunter 50.
undrar hur många bankrån det är varge år i Nordkorea/Vitryssland?. Nått google snille som har statestik?

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
undrar hur många bankrån det är varge år i Nordkorea/Vitryssland?. Nått google snille som har statestik?

Likartade länder för inte statistik över brott, och journalister förhindras skriva om dom.

Så det ser iaf utåt ut som om dom knappt har några, vilket gör det svårt att svara på din fråga.

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Hoj
Dnepr
Det är ingen ny kunskap att hårda och avskräckande straff inte skapar trygga samhällen. Se på USA där man avrättar mördare på löpande band och utdömer livstidsstraff för upprepade brott av ganska lindrig art. Det är ett land där skolbarn blir ihjälskjutna med automatvapen och alla större städer har områden där det är förenat med livsfara att kliva ur bilen.

De som ogenerat uttalar uppfattningen att det borde vara ”hårdare tag” är så dåligt pålästa att de ta mig fan inte skulle ha rösträtt. Jag har svårt att förstå hur man kan undgå att känna till somligt om man läser något annat än sportbilagan och lyssnar på något annat än Mix Megapol. Det är ok att inte vara intresserad av kultur, ekonomi och politik. Men det är fan inte ok att utan bra skäl vara likgiltig och okunnig.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Det är ingen ny kunskap att hårda och avskräckande straff inte skapar trygga samhällen. Se på USA där man avrättar mördare på löpande band och utdömer livstidsstraff för upprepade brott av ganska lindrig art. Det är ett land där skolbarn blir ihjälskjutna med automatvapen och alla större städer har områden där det är förenat med livsfara att kliva ur bilen.

De som ogenerat uttalar uppfattningen att det borde vara ”hårdare tag” är så dåligt pålästa att de ta mig fan inte skulle ha rösträtt. Jag har svårt att förstå hur man kan undgå att känna till somligt om man läser något annat än sportbilagan och lyssnar på något annat än Mix Megapol. Det är ok att inte vara intresserad av kultur, ekonomi och politik. Men det är fan inte ok att utan bra skäl vara likgiltig och okunnig.

Lysande logik... Dvärgar är max 130 cm långa, dvs alla människor som är under 130 cm långa är således dvärgar.

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
Extra Extra! Ny forskning från Harvard i samarbete med Kilsmo universitet:

Förläng straffen för peddosar - Få fler våldtagna barn.

Och bilaga:

Fri fart på alla vägar - Trafikanter kör hälften så fort som förut.

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Finns säkert någon anledning. Ett tag körde dom alltid Saab, dom var lätta att stjäla och turbobilarna var relativt snabba.
Även vid bankrånet i Täby idag så var det ju en SAAB 9000 inblandad.
http://www.expressen.se/nyheter/vapnat-ran-mot-bank-i-taby-kommun/
Annars så börjar väl de flesta 9000 ha rostat bort, kraschats eller drabbats av något fel som inte går att avhjälpa utan att lägga ut alldeles för mycket pengar.

En annan bil som seglat upp på senare år som vanligt förekommande vid rån är Jeep Cherokee (eller Grand Cherokee). Stabila, enkla och ganska driftsäkra. Dessutom väger de en del så de är väl ganska bra om man ska ramma ett skyltfönster, en värdetransportbil eller efterföljande poliser.

Det är häpnadsväckande att polisen inte har elpistoler eller något annat ickedödligt vapen att ta till när man vill hantera någon utan att behöva gå in på kroppen.
Nja. De har redan så mycket skrot i sina bälten att det inte får plats något mer (tjänstevapen, extra magasin, batong, pepparsprej, handklovar, handskar, kommunikationsradio och säkert något mer också). Det är en av förklaringarna. Att det blir så väl otympligt som tungt.

Sedan så medför ju en elpistol ytterligare en bedömning om vilket våld som är lämpligt (förutom handgripligt, batong, pepparsprej och skjutvapen alltså) i en pressad situation. Eller man kanske ska säga vilken risk det kan innebära. För förutom risken att de råkar avfyra den på någon som har ett hjärtfel och stryker med därför så finns ju även risken att den de skjuter på dyker med ansiktet före mot en trottoarkant. Och då blir det nästan lika mycket ståhej i media som det varit nu de senaste dagarna.

Men jag skulle gärna vilja se svenska poliser bli lite bättre på att hantera sina batonger. Det kan ju vara en ren fröjd att se brittiska snutar svinga sina batonger i någon realityserie, eller när de kanske till och med har pepparsprejen i ena handen och batongen i den andra. :näsblod

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20

Jag har hört talas om "Behandla andra som du vill bli behandlad själv" vilket inte alla har. Tycker man att det är ok att kränka andras fri- och rättigheter, stjäla, hota, mörda osv så har man brännt sitt förtroendekapital hos mig i alla fall.

För övrigt är det väl inte i första hand hur dessa länder behandlar sina våldsbrottslingar som gör dem till kassa länder att bo i.

Ang. "hårdare tag" så är det självklart korkat att tro att längre och fler fängelsestraff skulle befria samhället från brottslighet men med tanke på återfallsgraden så behöver man göra något i alla fall. Ett fängelsestraff inte bara ett straff utan också en skyddsåtgärd för samhället. Antingen rehabiliteras fången och slutar begå brott vid frisläppandet eller så gör den inte det och kommer om Kling & Klang gör sitt jobb tillbaka till fängelset. Om alla som suttit inne fler än 3 gånger aldrig släpptes ut igen så skulle med största sannolikhet brottsligheten sjunka.
Tyvärr löser detta knappast problemen med varför folk blir t.ex. våldsbrottslingar från början så att införa såna lagar är bara ren populism.

Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...