Rån i Södertälje, Rånare skjuten i huvudet.

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Hoj
En massa gammalt mög.
Ganska vanligt att rånare använde replikor tidigare och lämnade efter sig då det medförde att rubriceringen om de torskade blev rån istället för grovt rån = lindrigare straff... Numer vetefan... De vill å andra sidan bara ha pengarna, så fort de börjar panga så sticker straffsatserna iväg, så jag antar att det är lite som säkerhetsgrej för sig själva med, att de inte blir så uppstissade att de råkar skjuta någon...

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Hoj
Dnepr
...replika av en Kalasjnikov...att be om att bli skjuten...sikta med den mot stissiga polismän med dragna vapen.
Professionella poliser blir inte ”stissiga”. De måste vara bättre än dräggen som de ska gripa. I Södertälje betedde de sig som om de var kriminella drägg, inte vältränade poliser. De hade (precis som utanför gymet i Stockholm) flax som inte allvarligt skadade eller sköt ihjäl någon flanerande fotgängare.

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
Ganska vanligt att rånare använde replikor tidigare och lämnade efter sig då det medförde att rubriceringen om de torskade blev rån istället för grovt rån = lindrigare straff... Numer vetefan... De vill å andra sidan bara ha pengarna, så fort de börjar panga så sticker straffsatserna iväg, så jag antar att det är lite som säkerhetsgrej för sig själva med, att de inte blir så uppstissade att de råkar skjuta någon...

Jo, jag känner till det där med rubriceringen. Om det nu stämmer vad man har hört. Jag hade tagit yxor istället för replikor om jag var dem. Blir knappast skjuten om man inte gör utfall mot polis på nära håll och personligen hade jag blivit mer rädd för yxrånare då steget till att använda en yxa på en rånad person är mycket mindre än att faktiskt börja brassa loss med en Kalasjnikov. Men den räcker alldeles utmärkt för att ha ihjäl en.

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
Professionella poliser blir inte ”stissiga”. De måste vara bättre än dräggen som de ska gripa. I Södertälje betedde de sig som om de var kriminella drägg, inte vältränade poliser. De hade (precis som utanför gymet i Stockholm) flax som inte allvarligt skadade eller sköt ihjäl någon flanerande fotgängare.

Spelar ingen roll hur professionell du är. Det är väl klart att man får en djävulsk adrenalinrush vid ett sånt här tillfälle. Gymincidenten säger jag inget om. Det var ju verkligen Kling och Klang. Klåpare. Men här gör de rätt. Skjuter sönder däck(jag tror det är det första de gör. Det som låter som automateld i filmen), skjuter rutan för att skymma sikten(?) och sen när rånaren höjer vapnet oskadliggör de honom.

Inga förlupna kulor vad man vet än så länge tror jag. Dessutom stod ju inga folkmassor i eldlinjen. Men att stå och filma öppet bakom poliserna eller stå kvar och glo är ju inte särskilt smart av publiken. De gör ju inte direkt jobbet lättare för poliserna.

Menar du att polisen beter sig som drägg för att de avfyrar sina vapen eller vad? Vill du ha poliser som i Demolition Man? Nån måste göra the dirty work också vet du. Alla kan inte sitta trygga i sina kontorslandskap och diskutera impressionismen.

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Man skulle kunna tänka sig att polisen i Södertälje diskret följde efter och grep rånarna på en plats där detta inte innebar livsfara för allmänheten. Ungefär som polisen i klippet nedan iskallt väntar med att ingripa.

http://youtu.be/hm9ePRgnIy4

Med skillnaden att geniet i filmen är obeväpnad 17åring..

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82

Dräggen är stissiga, så någon professionell måste våga sänka dom.

Nyhetsuppläsaren på P3 gräät nästan idag när fanskapet dött..

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
– Alla är inte så pigga på att göra rätt för sig. Men de blir väldigt irriterade när vi driver in deras guldkedjor och bilar, säger Pia Bergman, nationell samordnare på Skatteverket.

Klart man blir förbannad när skattmasen kommer och tar nåt som man har stulit alldeles själv! :hihi

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Även dagens rånare verkar köra Audi. Har de svårt med fantasin eller?

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Och inte en enda rånare idag blev skjuten i kolan.
Har påwlisen från förra veckan semester lr? :va

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Vi är iaf överlägsna på ammunition i Svedala, 9mm till hederliga 45an är ju jätteelak mot dom flesta skyddsvästar och Speer Gold dot är ju som att gå på en vattenmelon med en högtryckstvätt.

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Hoj
Dnepr
Dräggen är stissiga, så någon professionell måste våga sänka dom.

Nyhetsuppläsaren på P3 gräät nästan idag när fanskapet dött..
Sänka dom?

Polisens uppgift är inte nödvändigtvis att ”sänka dom”. Professionella och vältränade poliser kan göra ett ingripande utan att riskera att civila skjuts ihjäl. En amatörer ställer sig på knä i skydd av papperskorg och öppnar eld på öppen gata.

Det finns försås massor av alternativ till det som polisen gjorde i Södertälje som man känner till och kan tillämpa om man är utbildad och tränad.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Sänka dom?

Polisens uppgift är inte nödvändigtvis att ”sänka dom”. Professionella och vältränade poliser kan göra ett ingripande utan att riskera att civila skjuts ihjäl. En amatörer ställer sig på knä i skydd av papperskorg och öppnar eld på öppen gata.

Det finns försås massor av alternativ till det som polisen gjorde i Södertälje som man känner till och kan tillämpa om man är utbildad och tränad.
Du imponerar stort med ditt stora kunnande om praktisk polisverksamhet, och jag känner att det är synd att så stora kunskaper går förlorade. Varför kontaktar du inte länspolismästaren i Stockholm, Mats Löfving, eller kanske ännu hellre, rikspolischefen, Bengt Svensson, och delger dom din djupa visdom? Nu har du säkert fullt upp med liknande verksamhet inom de flesta andra områden i samhället, men jag hoppas du finner en lucka för att hjälpa våra poliser i rätt riktning.

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Hoj
Dnepr
Du imponerar stort med ditt stora kunnande om praktisk polisverksamhet, och jag känner att det är synd att så stora kunskaper går förlorade. Varför kontaktar du inte länspolismästaren i Stockholm, Mats Löfving, eller kanske ännu hellre, rikspolischefen, Bengt Svensson, och delger dom din djupa visdom? Nu har du säkert fullt upp med liknande verksamhet inom de flesta andra områden i samhället, men jag hoppas du finner en lucka för att hjälpa våra poliser i rätt riktning.
Just därför att jag inte kan något alls om operativt polisarbete skrev jag ”det finns förstås massor av alternativ” utan att bli specifik.

Poliser över hela världen (även Sverige) skickas exempelvis till FBI för att lära sig av de bästa.

Vad tror du själv? Finns ingen anledning att fundera över den svenska polisens kompetens på området? Det menar i alla fall Leif GW Persson att det gör och han har skaplig koll på läget.

Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Just därför att jag inte kan något alls om operativt polisarbete skrev jag ”det finns förstås massor av alternativ” utan att bli specifik.

Poliser över hela världen (även Sverige) skickas exempelvis till FBI för att lära sig av de bästa.

Vad tror du själv? Finns ingen anledning att fundera över den svenska polisens kompetens på området? Det menar i alla fall Leif GW Persson att det gör och han har skaplig koll på läget.
Lustigt, först kritiserar du polisernas agerande, sedan skriver du att det inte finns någon anledning att fundera över deras kompetens på området.

Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...