Rån i Södertälje, Rånare skjuten i huvudet.

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
Iaf klart bevis på att Darwin hadde rätt ....... vem fan viftar med en låssas AK mot poliser med riktiga pickadoller :klappar
åja bara hoppas han inte hunnit föröka sig

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR

På lördagskvällen blev det klart att Österrike ska bygga ett fängelse i Rumänien. Rumäner som straffats i Österrike ska transporteras tillbaka till sitt hemland och där sitta av straffet i det av Österrike byggda fängelset. Det unika samarbetet möter såväl lovord som kritik.
Fängelsesamarbete i Rumänien
Rumäniens president Iliescu kom tillsammans med Rumäniens justitieminister på ett arbetsbesök i Wien och på lördagskvällen blev det grönt ljus för det unika samarbetet.

Ökad kriminalitet
Bakgrunden är att sedan visumplikten avskaffades med Rumänien ökade rumäners kriminalitet kraftigt i Österrike.

På kort tid blev rumäner den tredje största gruppen utlänningar i österrikiska fängelser efter före detta jugoslaver och nigerianer.

"Rumäner" :rolleyes:

Men fittan vilken bra idé! Går det att långtidshyra Abu Graib eller Tora Bora tro? Med lokal arbetskraft utan silkesvantar som kostar några kronor om dagen. Det ska jag be nån lokal riksdagspolitiker motionera om i Riksdagen. Undrar om det röstas igenom. Då jävlar ska ni få se på minskad kriminalitet och mer pengar över till statskassan.

tkdrille

Guest
Nu är han död. Då väntar vi på utredningen. Kan tänka mig att polisman får restriktioner, åker för dråp, löneavdrag eller liknande i detta landet.
Jag föreslår att de lägger energin på övriga misstänkta.

Ivil

In BP we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Hoj
-
Intelligensreserven har talat:
"Sara (Ej registrerad) skrev:
Vad är det för galningar som på fullt allvar skjuter mot rånare med automatvapen då det enda skyddet är en papperskorg...? Jo, sådana som är fullt medvetna om att vapnen ifråga inte är äkta...

Hade rånarnas vapen varit äkta hade de skjutit rakt igenom papperskorgar, poliser och allt annat som stod i vägen.

Antingen har vi de mest idiotiska poliserna i Sverige (skjutgalna, självmordsbenägna och sådana som struntar fullständigt i om oskyldiga människor drabbas) eller så var de fullt medvetna om att rånarnas vapen inte var äkta och trots det valde att öppna eld mitt i centrum bland en massa oskyldiga människor.

Ingenting ursäktar ett rån (och det är bra att dessa rånare åkte fast), men ingenting ursäktar dumdristiga och idiotiska beslut tagna av polisen heller. - Jag blir uppriktigt sagt förbannad över tanken på allt som kunde ha hänt med alla de människorna som fanns runt om kring."

hnric

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2003
Hoj
S1000RR -11
Det finns ingen variant där man helt blir kvitt kriminella... men det finns även siffror som säger att grövre brott minskar med denna lag.

Men ja, det ger även att de inte ger sig den tredje gången vilket kanske inte är helt önskvärt.

Men oavsett så anser i alla fall jag att det system vi har idag inte skyddar allmänheten på ett värdigt sätt.

Finns siffror för att bevisa det mesta... :)

För just brottslighet har ju knarkboomen(crack) under 80-tidigt 90-tal vart populär, och speciellt för USA så har lagliga aborter vart en av teorierna till minskad brottslighet efter tidigt 90-tal. Senast i raden är blyförgiftning; http://www.motherjones.com/environment/2013/01/lead-crime-link-gasoline

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Vad är det för galningar som på fullt allvar skjuter mot rånare med automatvapen då det enda skyddet är en papperskorg...? Jo, sådana som är fullt medvetna om att vapnen ifråga inte är äkta...

Hade rånarnas vapen varit äkta hade de skjutit rakt igenom papperskorgar, poliser och allt annat som stod i vägen.

Antingen har vi de mest idiotiska poliserna i Sverige (skjutgalna, självmordsbenägna och sådana som struntar fullständigt i om oskyldiga människor drabbas) eller så var de fullt medvetna om att rånarnas vapen inte var äkta och trots det valde att öppna eld mitt i centrum bland en massa oskyldiga människor.

Ingenting ursäktar ett rån (och det är bra att dessa rånare åkte fast), men ingenting ursäktar dumdristiga och idiotiska beslut tagna av polisen heller. - Jag blir uppriktigt sagt förbannad över tanken på allt som kunde ha hänt med alla de människorna som fanns runt om kring."

Hon har ju i mångt och mycket rätt....jag blev väldigt förvånad när jag såg hur polisen utan vidare (såg det ut som) och på öppen gata gick in i en duellsituation beväpnade med pistol mot tre st rånare som föreföll vara tungt beväpnade. Alla som själv handhaft pistol och automatkarbin vet att det är närmast suicidalt att ge sig på någon beväpnad med AK om man själv bara har pistol att tillgå...dessutom på öppen gata med fullt av folk runtomkring. Polisen får nog finna sig i att deras agerande ifrågasätts....

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
...Alla som själv handhaft pistol och automatkarbin vet att det är närmast suicidalt....

Ja, fast då förutsätter du att den som håller i automatkarbinen är lika tränad med vapnet som polismannen. Men en kriminell med ak har i praktiken ganska svårt att träna med sin ak eller ens något skjutvapen och sällan har han heller en gjort lumpen idag så jag vet faktiskt inte hur farlig den genomsnittlige bankrånaren faktiskt är?

Lite som Rossi på en CB 125 och mot en kriminell på literklubba. På e4an är vinnaren given men i en duell på bana så är jag inte lika säker på utgången.

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Hoj
Dnepr
Hon har ju i mångt och mycket rätt....jag blev väldigt förvånad när jag såg hur polisen utan vidare (såg det ut som) och på öppen gata gick in i en duellsituation beväpnade med pistol mot tre st rånare som föreföll vara tungt beväpnade. Alla som själv handhaft pistol och automatkarbin vet att det är närmast suicidalt att ge sig på någon beväpnad med AK om man själv bara har pistol att tillgå...dessutom på öppen gata med fullt av folk runtomkring. Polisen får nog finna sig i att deras agerande ifrågasätts....
Håller helt med.

Och jag tänker osökt på den polis som nu åtalas för ”Framkallande av fara för annan” sedan han avlossade 10 (tio!) skott genom fönstret på det gym i Stockholm som ligger vid den guldsmedsbutik som rånades för ett år sedan. Gissa om det berodde på tur eller skicklighet att ingen i gymet blev ihjälskjuten.

Den svenska polisen är tydligen oerhört dåligt tränad för att ingripa vid väpnade rån och det framstår som nästan lika obegripligt som att SJ varje vinter blir tagna på sängen av isen och kylan.

Man skulle kunna tänka sig att polisen i Södertälje diskret följde efter och grep rånarna på en plats där detta inte innebar livsfara för allmänheten. Ungefär som polisen i klippet nedan iskallt väntar med att ingripa.

http://youtu.be/hm9ePRgnIy4

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR

:rofl Vilket jävla mähä. Klart poliserna i stridens hetta ser på 30m att det är en kopia.

Allvarligt, vem är så otroligt dum att man rånar en guldsmed med en replika av en Kalasjnikov? Det är ju att be om att bli skjuten och dessutom inte kunna göra nåt åt saken. Och nu verkar det som om han var så fruktansvärt dum att dessutom sikta med den mot stissiga polismän med dragna vapen.

Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...