Men hur vet polisen det innan de gör sitt ingripande?
Det vet han inte men statistiskt sett är sannolikheten liten att militärligan gjort comeback. Sen vet vi ju inte vad poliserna hade för planer. Bilen var väl tom och dom blåste däcken mm samt stod skjutberedda.
Rånarna springer ut och är inte direkt skjutberedda och har framför allt ingen aning om vart dom ska sikta bland människorna som står där, om än troligen fullpumpade med adrenalin osv. Det tar ju minst en sekund från att rånarna kommer ut tills dom hinner uppfatta att några av civilisterna är poliser med siktet inställt mot dom. Att sedan rikta bössan, kanske osäkra och trycka av tar ytterligare en sekund innan den sekunden är över så har vem som helst hunnit klämma sitt långfinger runt en pistol som redan siktar rätt. Men det är ju bara spekulationer från mig...
Jag kan tänka mig att poliserna inte hade direkt avsikt att blåsa hjärncellen ur rånaren, men dom har honom i siktet och när rånaren höjer en ak mot dom så trycker någon av dom helt enkelt av i ren självbevarelsedrift. Vem skulle inte göra det i det läget?
Eller kanske var det bara en förlöpt kula som dödade hjärncellen, vad vet jag?
Jag själv stötte en helgnatt ihop med en gynnare som sa drog upp en plastpistol ur innerfickan med orden: Vänta jag ska visa dig en sak.
Under några bråkdelar av en sekund visste jag inte om kolven satt på en äkta pistol eller en falsk så jag väntade bara. Efteråt har jag tänkt att jag borde ha proppat ner honom samtidigt som han höll sin högerhand inne i jackan. För skulle det ha varit en äkta pistol skulle jag ha varit i ett betydligt svårare läge sekunden efter. Jag tror att poliser har ganska väl intränade handlingsplaner för liknande situationer och skulle knappast ha väntat som jag dumt nog gjorde.
I mitt fall gick det ju dock bra. Och efteråt när jag tänkt på saken så tror jag att han var ute efter att råna mig med sin attrapp men testade först om jag skulle genomskåda attrappen.