Rån i Södertälje, Rånare skjuten i huvudet.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Ja, fast då förutsätter du att den som håller i automatkarbinen är lika tränad med vapnet som polismannen. Men en kriminell med ak har i praktiken ganska svårt att träna med sin ak eller ens något skjutvapen och sällan har han heller en gjort lumpen idag så jag vet faktiskt inte hur farlig den genomsnittlige bankrånaren faktiskt är?

Lite som Rossi på en CB 125 och mot en kriminell på literklubba. På e4an är vinnaren given men i en duell på bana så är jag inte lika säker på utgången.

Men hur vet polisen det innan de gör sitt ingripande? Dessutom är automatkarbin ett väldigt lätt vapen att bli relativt dödlig med, även på stora avstånd, det finns en anledning till att man beväpnar skyttesoldater med sådana. Pistol kräver väldigt mycket mer av sin brukare, förutom att eldkraften är mycket mer begränsad. Du är helt enkelt i stort underläge på förhand. Att ändå gå head on i det läget mitt inne i stan, det menar jag är att ta stora risker, både för sig själv och andra.

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Hoj
Dnepr
Vad tror du själv? Finns ingen anledning att fundera över den svenska polisens kompetens på området? Det menar i alla fall Leif GW Persson att det gör och han har skaplig koll på läget.

Lustigt, först kritiserar du polisernas agerande, sedan skriver du att det inte finns någon anledning att fundera över deras kompetens på området.
Läs igen. Jag skriver förstås att det finns anledning att göra det.

Jag kan däremot inte bedöma vad exakt som hade varit bättre eller ens möjligt. Men rimligen har en polis som är utbildad för att ingripa i ett sådant läge många alternativ, inte bara att ställa sig på knä bakom en papperskorg och öppna eld.

Jag tycker inte synd om den dödade bankrånaren. Han har sig själv att skylla. Men med händelsen utanför gymet i centrala Stockholm i färskt minne undrar man hur mycket bondtur poliserna i Södertälje hade som inte orsakade en katastrof.

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra
Men hur vet polisen det innan de gör sitt ingripande? Dessutom är automatkarbin ett väldigt lätt vapen att bli relativt dödlig med, även på stora avstånd, det finns en anledning till att man beväpnar skyttesoldater med sådana. Pistol kräver väldigt mycket mer av sin brukare, förutom att eldkraften är mycket mer begränsad. Du är helt enkelt i stort underläge på förhand. Att ändå gå head on i det läget mitt inne i stan, det menar jag är att ta stora risker, både för sig själv och andra.

Kalle Shnikov har ju dödat flest människor i världen, kommer Kalle igång skjuter han värre än han prickar pitten i pottan.

En polare som är kurd har varit i sitt hemland turkiet/den kurdiska delen ett par ggr, och de gifter sig alltid där så då är Kalle Shnikov alltid bjuden. På bröllop eller när man firar vad fan som helst eller inte har nåt att göra så skjuter man. Så han har skjutit och tränat en hel del med Kalle, och vad jag läste var den döde rånaren också från turkiet/kurdistan så var inte så säker på att han inte tränat.

Detta är i ett rikare arabland, men leka och skjuta med dessa vapen ses som en höjdpunkt :)
http://www.youtube.com/watch?v=IJEO3rmefmI

en till
http://www.youtube.com/watch?v=E_m-oTDVt8k

Last edited:

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n

Men mycket heroiskt, om inte nu fakta framkommer att man hade förhandsinformatiion om att det var ett "kvastskaft" man bekämpade.

Så än så länge hatten av för polismännen i fråga.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Men hur vet polisen det innan de gör sitt ingripande?

Det vet han inte men statistiskt sett är sannolikheten liten att militärligan gjort comeback. Sen vet vi ju inte vad poliserna hade för planer. Bilen var väl tom och dom blåste däcken mm samt stod skjutberedda.

Rånarna springer ut och är inte direkt skjutberedda och har framför allt ingen aning om vart dom ska sikta bland människorna som står där, om än troligen fullpumpade med adrenalin osv. Det tar ju minst en sekund från att rånarna kommer ut tills dom hinner uppfatta att några av civilisterna är poliser med siktet inställt mot dom. Att sedan rikta bössan, kanske osäkra och trycka av tar ytterligare en sekund innan den sekunden är över så har vem som helst hunnit klämma sitt långfinger runt en pistol som redan siktar rätt. Men det är ju bara spekulationer från mig...

Jag kan tänka mig att poliserna inte hade direkt avsikt att blåsa hjärncellen ur rånaren, men dom har honom i siktet och när rånaren höjer en ak mot dom så trycker någon av dom helt enkelt av i ren självbevarelsedrift. Vem skulle inte göra det i det läget?

Eller kanske var det bara en förlöpt kula som dödade hjärncellen, vad vet jag?

Jag själv stötte en helgnatt ihop med en gynnare som sa drog upp en plastpistol ur innerfickan med orden: Vänta jag ska visa dig en sak.
Under några bråkdelar av en sekund visste jag inte om kolven satt på en äkta pistol eller en falsk så jag väntade bara. Efteråt har jag tänkt att jag borde ha proppat ner honom samtidigt som han höll sin högerhand inne i jackan. För skulle det ha varit en äkta pistol skulle jag ha varit i ett betydligt svårare läge sekunden efter. Jag tror att poliser har ganska väl intränade handlingsplaner för liknande situationer och skulle knappast ha väntat som jag dumt nog gjorde.

I mitt fall gick det ju dock bra. Och efteråt när jag tänkt på saken så tror jag att han var ute efter att råna mig med sin attrapp men testade först om jag skulle genomskåda attrappen.

Last edited:

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
appropå filmerna på alla araber som pepprar hål i luften titt som tätt.... fan undra hur många dödsfall per år dom har av allt nerfallande bly ... fan kulorna landar förr eller senare någonstans

bullysmile

Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra
Varit ett rån idag i Täby, rånarna har sedan flytt mot Bro deras hemort, ligger mellan Kungsängen och Bålsta. Tydligen hade det varit lite skjutningar på vägen dit vid E18 Stäket. Polarn jobbar som grävare just på gatan som en av rånarna bor, rånaren har setts med vapen i hand gå runt där. Fasanstigen 29 där rånaren bor var det rätt het för 7timmar sen.

Så va bereda på att fler kommer gråta ut och klaga på polisens agerande.

bullysmile

Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra
appropå filmerna på alla araber som pepprar hål i luften titt som tätt.... fan undra hur många dödsfall per år dom har av allt nerfallande bly ... fan kulorna landar förr eller senare någonstans

Jo funderat på det jag med!

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Hoj
Dnepr
...kanske var det bara en förlöpt kula som dödade hjärncellen, vad vet jag?
Underbart!

:rofl

Jag tror att poliser har ganska väl intränade handlingsplaner för liknande situationer...
Leif GW Persson:

”Svensk polis är inte van vid att skjuta. 20 000 poliser avlossar i storleksordningen 100 skott per år, de är verkligen inga Clintan.”

Kaj Hahne, kriminalinspektör som har vapenutbildat poliser sedan 1980-talet:

”I dag räcker det att man lyckas skjuta och träffa med 13 patroner en gång var 18:e månad. Jag skulle inte skicka ut beväringar med den grundkunskap som polisen har. Poliserna borde träna minst en gång i månaden — skjuta under olika omständigheter, dra ner på ljuset.”

”Man måste kunna göra en blixtsnabb bedömning. Först kommer någon som ser farlig ut men bär en katt i famnen, sedan en gammal tant med en unge i ena handen men en pistol i den andra. Man måste träna på att bedöma målet.”

Från länken nedan:

Hahne konstaterar att de enda poliser i dag som är ordentligt vapentränade är den nationella insatsstyrkan. Han är kritisk till att den svenska polisen inte får använda elpistoler, som kan minska onödiga skottskador:

”De kan slå ut en person utan att skada allvarligt, på 12-15 meters håll. I USA har de dödliga skjutningarna minskat ordentligt sedan de skaffade elpistoler.”

”Rikspolisstyrelsen ville inte ha mer vapen till poliserna. Men det borde finnas ett mellanting mellan pepparspray och pistol.”

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15542512.ab

Maestro

Ny medlem
Gick med
23 May 2007
Hoj
Engelskt och japanskt
18 skott avlossades från polisen sida, inga från bovarnas. Vad drar man för slutsats av det förutom att bovarna inte kunde skjuta?

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
18 skott avlossades från polisen sida, inga från bovarnas. Vad drar man för slutsats av det förutom att bovarna inte kunde skjuta?

Att 18% av de årliga GW-skotten förbrukades.

Hur många skott sköt de idag då? Och varför missade de huvudena?

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
”Rikspolisstyrelsen ville inte ha mer vapen till poliserna. Men det borde finnas ett mellanting mellan pepparspray och pistol.”

Det är häpnadsväckande att polisen inte har elpistoler eller något annat ickedödligt vapen att ta till när man vill hantera någon utan att behöva gå in på kroppen. Detta borde vara synnerligen angeläget nu när man har allt fler kvinnor i kåren. Jag är ju blockflöjtare så jag tillhör anhängarna av en betydande andel kvinnliga poliser men med det kommer det oefrånkommliga faktum att en 60-kilos tjej inte kan göra så väldigt mycket åt ens en genomsnittsviktig manlig bärserk som petat i sig någon syntetcocktail..

Kvinnliga poliser bidrar(generellt sett) med många bra egenskaper men lider även(generellt sett) av att sakna de manliga polisernas fysik vilket blir ett problem när extremt fysiska situationer uppstår.
Att då bara ha pistol och batong att välja mellan är märkligt. Pepparsprej förblindar förvisso de flesta men med rätt kemikalier i kroppen så kan många fortsätta härja. Jag har uppfattningen att de flesta, oavsett drog, blir relativt handlingsförlamade av elpistoler även om det inte är för någon längre stund.... Det kan dock vara den stunden som krävs för att få på personen handfängsel.
Elpistoler borde spara in rätt mycket blåslagna poliskroppar och ett och annat pannskottat fanstyg.

Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...