Rån i Södertälje, Rånare skjuten i huvudet.

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Nja, brukar folk lipa när man skjuter rånare? Det är väl mer när man skjuter små stenkastande AFAgullepluttesnuttar som folk i allmänhet klagar?

Till skillnad från polisens insats i STHLM mitt emot ett gym för ett tag sedan så tycks träningen på skjutbanan ha gett resultat.

Gällande skjutningen av den frivilligpolitiska ynglingen i Göteborg så blev väl resultatet av förundersökningen mot polisen att denne handlat i nödvärn då hans kollega låg medvetslös och fick gatstenar kastade på sig. Om jag inte missminner mig.

OT:
En politiker i Göteborg tyckte att man kunde kalla in soldater från närliggande regementen för att få bukt med kravallerna.
-Första pluton, bajonett på. Eldstöt, framåt!!! :D Se det hade varit en syn för gudarna.
Nej, förresten en försvarsmakt ska inte sättas in mot den egna civilbefolkningen.

Last edited:

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Till skillnad från polisens insats i STHLM mitt emot ett gym för ett tag sedan så tycks träningen på skjutbanan ha gett resultat.

Gällande skjutningen av den frivilligpolitiska ynglingen i Göteborg så blev väl resultatet av förundersökningen mot polisen att denne handlat i nödvärn då hans kollega låg medvetslös och fick gatstenar kastad på sig. Om jag inte missminner mig.

OT:
En politiker i Göteborg tyckte att man kunde kalla in soldater från närliggande regementen för att få bukt med kravallerna.
-Första pluton, bajonett på. Eldstöt, framåt!!! :D Se det hade varit en syn för gudarna.
Nej, förresten en försvarsmakt ska inte sättas in mot den egna civilbefolkningen.

Efterdyningana av Ådalen är klart begränsande.

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
Äntligen en polis som agerar som ett föredöme för alla fega poliser som sitter och trycker och väntar på förstärkning. Bra skott, modigt och en bra signal till samvetslösa rånare att man inte bara kan ta det man känner för.

Stor eloge till polismannen! :tummenupp

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Var kommer uppgiften att den skottskadade gärningsmannen ska ha avlidit av sina skador?

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Förstår att det kan bli på detta viset och att rånarna har försatt sig i denna situationen men jag kan verkligen inte tycka att det är bra att någon eventuellt har blivit bragd om livet. Undrar om alla ni som verkar tycka att det var bra att en person blev skjuten, eventuellt till döds, om det hade varit någon ni känner. Kanske rent av en familjemedlem som fått sätta livet till. Lätt att kasta ur sig sådan saker men jag tycker gott att ni borde tänka efter innan ni uttalar er på det sättet.

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
View attachment 375600

Speer dot gold 9x19. Skulle träffen tagit någorlunda i vävnad/ben i skallen så är prognosen obra. Men jag har inte sett/hört nyhetssändning att rånaren dött. Jag undrar hur det gick för rånaren.

Minns debatten för några år sedan om "dödsammunitionen". Faktum är att den är bättre än helmantlat då risken för tredjepart är mindre då kulan är mindre benägen att fortsätta genom målet och vidare.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Skönt att se att de fortfarande vågar skjuta, ibland funderar man på om de kanske skulle tveka efter alla skriverier.
Olyckligt men bra att en av rånarna dog, det kanske är vad som behövs för att några ska lära sig åtminstone.

Men snart kommer det en artikel i Expressen där mamman till den avlidne gråter ut: -"Min Kevin var en bra pojke, det är myndigheternas fel att han blev rånare. Och varför sköt de min pojke, han hade ju inte gjort något :gråta "

Johansson

Sporthoj Senior Member™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia Tuono v4r
Förstår att det kan bli på detta viset och att rånarna har försatt sig i denna situationen men jag kan verkligen inte tycka att det är bra att någon eventuellt har blivit bragd om livet. Undrar om alla ni som verkar tycka att det var bra att en person blev skjuten, eventuellt till döds, om det hade varit någon ni känner. Kanske rent av en familjemedlem som fått sätta livet till. Lätt att kasta ur sig sådan saker men jag tycker gott att ni borde tänka efter innan ni uttalar er på det sättet.

+ att polismannen förmodligen inte kommer må så bra heller, det känns inte bra att döda någon för de flesta människor även om det är i försvar eller för att skydda tredje man. Nu är det ju inget bekräftat dödsfall än väl?

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n

Det är aldrig bra att folk dör.

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...

Orecic

http://www.youtube.com/watch?v=7-5_8af3T
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
2007, Kawasaki, ZX10R
Vill hävda att samtliga motorburna poliser bör ha AK5-C i bagage utrymmet i bilen, som låses upp av centralen vid larm gällande rån, överfall osv.

Själv hade jag enkelt tagit ut samtliga mänskligt avfall på 40 m med samma vapen, även om de kommit in i bilen, vilket poliser med talang för skytte också skulle kunna göra.

Ska vi slå vad om att avfallets mamma kommer vara med i aftonbladet nästa vecka; "POLISEN DÖDSKÖT MIN SON i HUVUDET; han riktade ju bara en AK-47a mot polisen, DET ÄR VÄLL INTE SÅ FARLIGT!!"

Last edited:

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning

Jag tänkte mig för och jag tycker fortfarande att det var bra. Vem vet, det kanske avskräcker någon annan som annars kanske skulle ha skjutit en småbarnsmamma... Ok, väldigt långsökt men i min värld så har han frånsagt sig rätten till säkerhet när han kliver omkring med en automatkarbin mitt i centrala Stockholm under lunchtid och utsätter privatpersoner för direkt livsfara genom att polisen känner sig tvingad till att avlossa sina tjänstevapen.

Det är aldrig bra att folk dör.

Javisst, och alla människor är lika mycket värda också? In a perfect world... Det finns många människor som gör jorden till en bättre plats när de dör och det är ju bra.

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Jag tänkte mig för och jag tycker fortfarande att det var bra. Vem vet, det kanske avskräcker någon annan som annars kanske skulle ha skjutit en småbarnsmamma... Ok, väldigt långsökt men i min värld så har han frånsagt sig rätten till säkerhet när han kliver omkring med en automatkarbin mitt i centrala Stockholm under lunchtid och utsätter privatpersoner för direkt livsfara genom att polisen känner sig tvingad till att avlossa sina tjänstevapen.

Javisst, och alla människor är lika mycket värda också? In a perfect world... Det finns många människor som gör jorden till en bättre plats när de dör och det är ju bra.

Har jag aldrig påstått, jag konstaterade bara att dödsfall är obra för någon.
Oftast mest ofördelaktigt för den som dör.

Last edited:

Micke®

konnässör
Gick med
10 Aug 2010
Hoj
999 ml Tysk 249ml Spanjor
Vill hävda att samtliga motorburna poliser bör ha AK5-C i bagage utrymmet i bilen, som låses upp av centralen vid larm gällande rån, överfall osv.

Själv hade jag enkelt tagit ut samtliga mänskligt avfall på 40 m med samma vapen, även om de kommit in i bilen, vilket poliser med talang för skytte också skulle kunna göra.

Ska vi slå vad om att avfallets mamma kommer vara med i aftonbladet nästa vecka; "POLISEN DÖDSKÖT MIN SON i HUVUDET; han riktade ju bara en AK-47a mot polisen, DET ÄR VÄLL INTE SÅ FARLIGT!!"

Mmm.. "tangentbordsmod" i all sin glans.

...Kom igen...!

tkdrille

Guest

Håller med. Men mest för fakta. Risken är att han får rehab om han klarar sig och fortsätter med sitt skit.
Finns tyvärr fall där brottslingar fått en kula genom skallen och överlevt och blivit ännu värre.
Men vi får se. Verkar "kritiskt" läge för mannen. Får hoppas sjukhuset lägger mer tid på andra patienter inatt.

Kymi

´Nte redit redi
Gick med
28 Jul 2005
Hoj
Xr 650R
Om man tar beslutet att råna,beväpna sig med automatvapen och sen använda dessa så är det väl inte mer än rätt att polisen besvarar elden?Sen att skottet tog i skallen tror jag var en slump,så bra skjuter inte den svenska polisen,det var nog mer en "lyckoträff" är jag rädd för.

Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...