Rån i Södertälje, Rånare skjuten i huvudet.

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
Hoppas fler av lagens väktare får råg i ryggen av denna händelse och agerar på samma sätt vid liknande tillfällen.
Dom små fega rånarsvinen har äntligen fått motstånd, UNDERBART.

sportbike

Guest
Uppenbarligen hade TV4 News fel igår när dom meddelade att han avlidit.

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Som grädde på moset så blev väll den skjutne tjuven överkörd av sina gangster polare när dom flydde?

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
heheh

fasen gluttade på mobilfilmen som låg ute ... fan rätt skapligt prickat med pistolen på det avståndet , lär iaf vart 30-40m i en pressad situation .... fast till 99% säkerhet så siktade han garanterat inte på huvvet , helt förkastligt att satsa på den kroppsdelen dels för att kulan far rätt igenom (och kan skada andra) samt att riksen för bom är faaaaan så mycket större än å sikta på den största ytan

å vilka jävla schyssta polare till den skjutne rånaren som kör över stackarn å drar

Orecic

http://www.youtube.com/watch?v=7-5_8af3T
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
2007, Kawasaki, ZX10R
Du hade ju inte ens hunnit ta av siktesskyddet på PSGt innan det var över ju.

Vi hade ungefär tre-fyra övningar med en gisslansituation där man fick nedkämpa två fiender som kunde komma från tre olika håll(en måltavla kom uppsvingandes) med ungefär 15 m avstånd, det avslutates med att en gisslan hade blivit placerad framför en fiende med ett visst avstånd mellan gisslan och fienden.

Sen var det ju självfallet så att vi var förberedda på övningen med siktes- skydden uppe, stridsikte inställt samt vapnet väl-spänt på armen.

Men ja; det går att hantera fiender på så kort avstånd, det gäller att träffa den första bara så att resten blir ledsna i ögat och inte får bly i luften, för då blir det svårare.

Bland annat.

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
heheh

fasen gluttade på mobilfilmen som låg ute ... fan rätt skapligt prickat med pistolen på det avståndet , lär iaf vart 30-40m i en pressad situation .... fast till 99% säkerhet så siktade han garanterat inte på huvvet , helt förkastligt att satsa på den kroppsdelen dels för att kulan far rätt igenom (och kan skada andra) samt att riksen för bom är faaaaan så mycket större än å sikta på den största ytanr

Tror du verkligen det var så långt till dem? Jag tycker det ser ut som ca 25m, kanske 30m. Alltså ungefär samma avstånd som man skjuter på med pistol i precisionsskytte. Och där är det hur lätt som helst att sätta tavlan, förhoppningsvis det svarta området, som är mycket mindre än ett människohuvud. Och det är med en hand. Polisen här har tvåhandsfattning och till och med stöd om det nu är han som sätter rånaren. Har man bara ett bra inställlt sikte kan man träffa precis vad som helst med stöd.

Sen får man givetvis räkna in stressfaktorn med att motståndarna har automatvapen men alla som har tävlat i eller testat fältskytte med pistol vet att det är tämligen enkelt att med tvåhandsfattning på några sekunder träffa ett flertal mål av ungefär ett huvuds storlek.

Fast egentligen tror jag mer som du. Dvs att han egentligen inte siktade där för det är ju rätt idiotiskt när man har den mycket större bålen att träffa istället. Och att de får lära sig att istället sikta mot huvudet på polisutbildningen håller jag som osannolikt. Kanske att han ville passa på och ta honom av daga när chansen gavs. Vad vet man?

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
Så här i efterhand är det ju lätt att berätta om sina grymma lumpenskills där man övat i säkra miljöer på balla upplägg med polarna.

Det är garanterat en helt annan feber när du får höra att guldsmeden rånas och måste kuta dit med väldigt lite förhandsinformation med fara för ditt eget liv.

Orecic

http://www.youtube.com/watch?v=7-5_8af3T
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
2007, Kawasaki, ZX10R
Så här i efterhand är det ju lätt att berätta om sina grymma lumpenskills där man övat i säkra miljöer på balla upplägg med polarna.

Det är garanterat en helt annan feber när du får höra att guldsmeden rånas och måste kuta dit med väldigt lite förhandsinformation med fara för ditt eget liv.

Självfallet är det viktigt att poängtera att polisen som sköt rånaren på det avståndet, under press, med en pistol, gjorde ett djävligt bra jobb. Han kunde inte gjort det bättre!

Det som egentligen är poängen är att polisen borde ha gevär för liknande situationer, detta för att öka träffsäkerheten så att man ej träffar omgivningen. Dessutom har polisen långt mer erfarenhet än människor som gjort lumpen på verkliga situationer; men det åsidosätter inte det faktum att alla som kan någonting över överhuvudtaget kring ämnet vet att gevär är överlägsna pistoler när det gäller träffsäkerhet.

Last edited:

Stymer

Wide open till u see God THEN brake
Gick med
17 Jul 2005
Hoj
Honda
Bra gjort av polisen att plinka han i huvet. Kommer det att ha avskräckande effekt? Nej. I USA så verkar ju poppo vara ganska trigger happy, verkar inte ha avskräckande effekt... Ibland kan man inte "mäta" bra, det bara är bra, som i detta fallet.

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
Tror du verkligen det var så långt till dem? Jag tycker det ser ut som ca 25m, kanske 30m. Alltså ungefär samma avstånd som man skjuter på med pistol i precisionsskytte. Och där är det hur lätt som helst att sätta tavlan, förhoppningsvis det svarta området, som är mycket mindre än ett människohuvud. Och det är med en hand. Polisen här har tvåhandsfattning och till och med stöd om det nu är han som sätter rånaren. Har man bara ett bra inställlt sikte kan man träffa precis vad som helst med stöd.

Sen får man givetvis räkna in stressfaktorn med att motståndarna har automatvapen men alla som har tävlat i eller testat fältskytte med pistol vet att det är tämligen enkelt att med tvåhandsfattning på några sekunder träffa ett flertal mål av ungefär ett huvuds storlek.

Fast egentligen tror jag mer som du. Dvs att han egentligen inte siktade där för det är ju rätt idiotiskt när man har den mycket större bålen att träffa istället. Och att de får lära sig att istället sikta mot huvudet på polisutbildningen håller jag som osannolikt. Kanske att han ville passa på och ta honom av daga när chansen gavs. Vad vet man?

själv gammal sportskytt :tummenupp , på banan eller på fältskytte så står ingen å pekar på en med en AK och han stog nog inte stilla heller .... jag hadde garanterat inte haft nerver å "prickat det svarta" (typ samma size som en skalle) på 25m (å då har jag endå skinkat upp självaste Å.Nordin på militär snabbmatch :))

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80

Som jag skrev hade nog inte jag fått iväg nåt skott alls.
Men jag är j-ligt tacksam, och imponerad, att det finns folk som kan!

Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...