Rån i Södertälje, Rånare skjuten i huvudet.

jetson

Guest
varför skulle man plundra vapnet innan en tekniker varit på plats?

Bara för att det är laddat så spontavavfyrar eller självantänder det ju inte.
Och hade killen varit konstaterat avliden så hade han också legat kvar.

Nja har väl tittat för mycket på tv antar jag, och kommer ihåg att det var ett jävla liv om patron ur i lumpen :).

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Först hör man 3 skott....

Jag googlade lite tidigare idag och på en annan av filmerna börjar det hela med ett maskingevärssmatter, därefter följer de tre skotten.

Verkar ju dock väldigt underligt att det saknas på andra filmer. Samt även underligt att vapnen ligger kvar på marken. Vilket ju tyder på att det inte är äkta vapen...

jetson

Guest
Jag googlade lite tidigare idag och på en annan av filmerna börjar det hela med ett maskingevärssmatter, därefter följer de tre skotten.

Verkar ju dock väldigt underligt att det saknas på andra filmer. Samt även underligt att vapnen ligger kvar på marken. Vilket ju tyder på att det inte är äkta vapen...

Jag menar det!

Hehe, nej men jag såg det på första klippet i videon ovan, det som filmades av "live for nothing, die for something"-Tommy , som ställde sig 2m bakom civvarn och filmade :D .. vilken lirare!

Jag kollade först på det klippet som börjar vid 2:00 ungefär, där hör man totalt 9 skott.

Hade annars varit kul om det var en replika.

Last edited:

Wihlle

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2010
Hoj
1999 Yamaha XJR 1300 SP
Det är svårt att se ironi i text med mina gamla ögon.
Jag tycker det ser ut som att polisen gör ett bra jobb och att allmänheten inte fattar att det som hände var på riktigt...

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Hoj
KTM 1090 ADV S
Vilken jävla machopolis! Om det nu viftas med AK47 (eventuellt skjuts det med dom också), så ställer han sig i en gran(!) och börjar panga. Sen undrar man varför han väntar mellan salvorna? Vill dom släppa iväg dom eller skjuta allihopa?

Slowroller

Skrämmer små barn
Gick med
9 Jun 2009
Hoj
Näe
Vilken jävla machopolis! Om det nu viftas med AK47 (eventuellt skjuts det med dom också), så ställer han sig i en gran(!) och börjar panga. Sen undrar man varför han väntar mellan salvorna? Vill dom släppa iväg dom eller skjuta allihopa?

Jag tror inte de hade någon speciell plan alls. Jag är imponerade av att de inte rullade ihop sig i fosterställning. Fy fan vilken situation att hamna i. :näsblod

Flerpen

Ny medlem
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Gsx-r 750 y, Husaberg 450. Suzuki katana. Hunter 50.
Vilken jävla sopa som filmar den första snutten precis bakom polisen (ljus jacka som man ser i det andra klippet). Hur kan man va så korkad att man ställer sig helt öppet och börjar filma bredvid en polis som står hukad bakom en telefonkiosk och tar skydd?

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
Nu har minsann Tony Montana-kurderna skitit i det blå syrianskåpet. Raskrig på g.

Micke™

La costen krokodil
Gick med
13 May 2010
Hoj
bilringar och hängröv
blåkläder verkar även vara polisens nya dresscode.....

Maestro

Ny medlem
Gick med
23 May 2007
Hoj
Engelskt och japanskt
Vilken jävla sopa som filmar den första snutten precis bakom polisen (ljus jacka som man ser i det andra klippet). Hur kan man va så korkad att man ställer sig helt öppet och börjar filma bredvid en polis som står hukad bakom en telefonkiosk och tar skydd?

Han trodde det var en filminspelning.

Ägge

Tutlurad
Gick med
31 Jan 2010
Hoj
Bmw 850 adv
Kan bara tillägga att jag tror att poliserna som sköt som var klädda i snickarbyxor var Nationella Insatsstyrkan. Sättet dom agerar (lugnt och rappt om man vill kalla det så) och utan att få panik alá-gym-skjutar-poliserna. Det har även varit ett tillslag mot misstänkta terrorister i Götet där NI även där hade snickarbyxor etc.

tydligen ryktas det om att polisen/NI hade hyfsat koll på gärningsmännen som just nån dag innan hade slagit till i city med ett rån. Det hela verkar stämma då dom direkt haffade in dom på kvällen.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Även här ser jag att gärningsmännen kör framhjulsdrivet/audi.
Förbjud skiten.

Last edited:

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Hade de kört en dieselmerca så hade de ju kommit undan på grund av rökridån. :7peta

Wihlle

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2010
Hoj
1999 Yamaha XJR 1300 SP
Även här ser jag att gärningsmännen kör framhjulsdrivet/audi.
Förbjud skiten.
Dom trodde det var en RS6 när dom snodde den.
Killen på macken som dom tog den från hade helgen innan varit på krogen och försökt ragga med att nämna sin RS6 för de yngre damerna men hade föga framgång för damerna var ute efter en MAN..

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
Kan bara tillägga att jag tror att poliserna som sköt som var klädda i snickarbyxor var Nationella Insatsstyrkan. Sättet dom agerar (lugnt och rappt om man vill kalla det så) och utan att få panik alá-gym-skjutar-poliserna. Det har även varit ett tillslag mot misstänkta terrorister i Götet där NI även där hade snickarbyxor etc.

tydligen ryktas det om att polisen/NI hade hyfsat koll på gärningsmännen som just nån dag innan hade slagit till i city med ett rån. Det hela verkar stämma då dom direkt haffade in dom på kvällen.

Låter mer som att knarkspan var på plats:

http://www.dn.se/sthlm/ranarna-valde-fel-plats

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
En ganska så naturtrogen replika är inte så fasligt dyr: http://www.hobbex.se/sv/artiklar/replikor/vapen/kalashnikov-ak-47.html
Fast då är fråga hur den kostnaden står sig i förhållande risken till att fastna på en övervakningskamera när man köper den eller hamna i ett kundregister om den beställs via postorder, jämfört med att "hyra" en riktig.

Att så många poliser var på plats till fots snabbt kunde man förstå, men inte en enda polisbil?

Edit: det finns ju även alternativet att det var så att det var riktiga vapen, men att de var oladdade för att rånarna ville kunna få lägre straff om de åkte fast.

Jag tycker hur som helst inte att poliserna gjorde fel som sköt i det här läget. Det kan ha varit vapen som var ofarliga. Det är dock inte något som polisen hade skuggan av en aning om i den situationen. Och det finns en hel del AK-47 i omlopp i Sverige. Att då invänta att minst en rånare börjar spreja vilt omkring sig med automateld i ren desperation innan polisen börjar skjuta verkanseld hade riskerat att ge betydligt fler skadade eller dödade. Framförallt civila. Och då hade poliserna fått ett ännu större helvete för att de inte sköt direkt när de såg att rånarna var beväpnade.

Att inte poliserna verkar ha rört vapnet som blev liggandes kvar på backen behöver inte har något att göra med om det var riktigt eller inte. Personen som hade hållit det var oskadliggjord, hans kumpaner hade flytt och poliserna ville kanske inte röra det i onödan innan tekniker kommit på plats för att de inte skulle riskera att bli anklagade för att ha förstört något viktigt bevismaterial.

Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Det hela verkar stämma då dom direkt haffade in dom på kvällen.

Det har nog mest att göra med att ingenjörerna kände varandra och varit misstänkta för brott tillsammans tidigare.

I samma ögonblick som de identifierade killen med huvudvärken så var det kört för de övriga.

Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...