Rån i Södertälje, Rånare skjuten i huvudet.

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
Jag tycker polisen ska jobba som de gör idag, dvs få visuell kontakt och försöka fördröja. Börja baxa upp gevär ur bakluckan låter inte särskilt mobilt.

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Självfallet är det viktigt att poängtera att polisen som sköt rånaren på det avståndet, under press, med en pistol, gjorde ett djävligt bra jobb. Han kunde inte gjort det bättre!

Det som egentligen är poängen är att polisen borde ha gevär för liknande situationer, detta för att öka träffsäkerheten så att man ej träffar omgivningen. Dessutom har polisen långt mer erfarenhet än människor som gjort lumpen på verkliga situationer; men det åsidosätter inte det faktum att alla som kan någonting över överhuvudtaget kring ämnet vet att gevär är överlägsna pistoler när det gäller träffsäkerhet.

Polisen har ju dom vapen du pekar på och fler därtill, men i händerna på dom som skall kunna hantera sånt här.

Att varenda förortspolis skulle ha ett AG90 eller en AK5 i bakluckan skulle ju bara göra att buset promenerade upp ett steg i våldstrappan.

Micke®

konnässör
Gick med
10 Aug 2010
Hoj
999 ml Tysk 249ml Spanjor
Polisen har ju dom vapen du pekar på och fler därtill, men i händerna på dom som skall kunna hantera sånt här.

Att varenda förortspolis skulle ha ett AG90 eller en AK5 i bakluckan skulle ju bara göra att buset promenerade upp ett steg i våldstrappan.

Helt riktigt:tummenupp
De poliser som var först på plats vid rånet var väl dessutom civilare, skulle de haft långrock:va:D

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
på banan eller på fältskytte så står ingen å pekar på en med en AK och han stog nog inte stilla heller .... jag hadde garanterat inte haft nerver å "prickat det svarta"

Det var ju det jag skrev att det naturligtvis är en helt annan stressfaktor men vad jag ville få sagt är att det räcker alldeles utmärkt med en pistol att skjuta skallen av en rånare på 25m. Det var ju själva vapnet som diskuterades. :)

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80

Orecic

http://www.youtube.com/watch?v=7-5_8af3T
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
2007, Kawasaki, ZX10R
Den som skrev att nån släkting skulle uttala sig om den skjutne i media hade rätt.

http://www.expressen.se/nyheter/familjen-vakar-over-skjutna-26-aringen-1/

Ska vi slå vad om att avfallets mamma kommer vara med i aftonbladet nästa vecka; "POLISEN DÖDSKÖT MIN SON i HUVUDET; han riktade ju bara en AK-47a mot polisen, DET ÄR VÄLL INTE SÅ FARLIGT!!"
:fakta

Jag förstår att hans släktingar vakar över honom och känner medkänsla, samt försöker hitta svar till varför han gjort som han gjort. Men när man ifrågasätter att polisen skjuter honom när han riktar en AK-47a mot oskyldiga människor och polisen så förlorar man all min respekt.

jetson

Guest
Är lite nyfiken om dom sprang runt med replikor eller ej, känns som det var så. Men i så fall var dom rejält orutinerade som inte gav upp när dom märkte hur taggade snutarna var.

Funderade lite på detta efter jag såg bilden med läkarna på plats och automatkarbinen ligger 2m bredvid, fortfarande ingen som gjort patron ur?! = replika?

Håller annars med andra här: har man gjort lumpen och spelat lite BF3 så hade man ganska lätt nedkämpat rånarna med en ak5, max ett magg hade det krävts. Pang pang, pang pang, pang pang (repetera vid behov)

Last edited:

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Är lite nyfiken om dom sprang runt med replikor eller ej, känns som det var så. Men i så fall var dom rejält orutinerade som inte gav upp när dom märkte hur taggade snutarna var.

Funderade lite på detta efter jag såg bilden med läkarna på plats och automatkarbinen ligger 2m bredvid, fortfarande ingen som gjort patron ur?! = replika?

Håller annars med andra här: har man gjort lumpen och spelat lite BF3 så hade man ganska lätt nedkämpat rånarna med en ak5, max ett magg hade det krävts. Pang pang, pang pang, pang pang (repetera vid behov)

Man skjuter väl sällan med replikor? :va

Och en replika är nog dyrare..

jetson

Guest
Man skjuter väl sällan med replikor? :va

Och en replika är nog dyrare..

Nja finns väl för strax över tusenlappen.. men man börjar ju undra, låter dom en automatkarbin bara ligga sådär, med magasinet kvar i och skarpladdat?

Går bara efter filmerna, där är det bara pistolskott man hör. Det skulle vara rätt kul om det visade sig vara replikor :crash .. verkar ju inte vara elitrånarna som varit i farten här :rofl

Här ser man att vapnet ligger kvar efter som rensat och spärrat av
http://www.gp.se/nyheter/1.1193298

Visst det är en brottsplats o sådär men känns lite som en standardsak att göra patron ur.

Last edited:

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Har man gjort lumpen med Ak5 så räknas det väl inte om jag inte missminner mig.

Tror inte ens att man får ta med det i ett CV faktiskt AK5 är det väl bara syltryggar som haft, ja förutom dom nya hjältarna i US.

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj

none

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2011
Hoj
Ingen
Billigare att skjuta dem!
Mer vinst på att låta dom arbeta i fängelse!
heheh

fasen gluttade på mobilfilmen som låg ute ... fan rätt skapligt prickat med pistolen på det avståndet , lär iaf vart 30-40m i en pressad situation .... fast till 99% säkerhet så siktade han garanterat inte på huvvet , helt förkastligt att satsa på den kroppsdelen dels för att kulan far rätt igenom (och kan skada andra) samt att riksen för bom är faaaaan så mycket större än å sikta på den största ytan

å vilka jävla schyssta polare till den skjutne rånaren som kör över stackarn å drar

Det där med kulans bana och reaktion vid träff får du läsa mer om. Det beror helt på vilken typ av ammunition du använder, det låter som antar att det är helmantlad kula? sådan som är används vid skytte tex. pga sina ballistiska egenskaper.

Om du däremot (som polisen i Sverige) använder hålspetskulor (Jacketed hollow-point (JHP) så har de en helt annan effekt i målet.
Syftet med kulorna är kort sagt att överföra så mycket energi till målet, och därmed också helst inte genomtränga målet.
Låt oss säga att du träffar någon i pannan med den här typen av ammunition, så åker kulan inte "bara" rakt igenom. Den expanderar och gör stor skada.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Hålspetsammunition

http://sv.wikipedia.org/wiki/Hannes_Westberg

Last edited:

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Den som skrev att nån släkting skulle uttala sig om den skjutne i media hade rätt.

http://www.expressen.se/nyheter/familjen-vakar-over-skjutna-26-aringen-1/

Skjuter du 8 skott (Kan ha räknat fel när jag såg filmen.) med automatkarbin i centrala Södertälje så har du försatt din chans att inte få verkanseld (Alltså skott avsedda att träffa. Inte varningsskott för att underlätta gripande.) i din riktning så länge du har vapnet i handen. I synnerhet om du riktar det mot polisen.

Wihlle

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2010
Hoj
1999 Yamaha XJR 1300 SP
Jo som hjältarna här skrivit så är det bara att träna tv spel så klarar man att oskadliggöra rånare med automatvapen i stadsmiljö.
Inte en tanke på vart skotten hamnar om rånaren inte står still och man råkar träffa Lisa 5 år i godisbutiken bakom..
Låt sen lagen ha sin gång men ta bort rabatten för uppförande och låt dom sitta inlåsta tiden ut innan de släpps..

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
Jo som hjältarna här skrivit så är det bara att träna tv spel så klarar man att oskadliggöra rånare med automatvapen i stadsmiljö.
Inte en tanke på vart skotten hamnar om rånaren inte står still och man råkar träffa Lisa 5 år i godisbutiken bakom..
Låt sen lagen ha sin gång men ta bort rabatten för uppförande och låt dom sitta inlåsta tiden ut innan de släpps..

Är du 90-talist och saknar kunskap inom ironi?

jetson

Guest
Skjuter du 8 skott (Kan ha räknat fel när jag såg filmen.) med automatkarbin i centrala Södertälje så har du försatt din chans att inte få verkanseld (Alltså skott avsedda att träffa. Inte varningsskott för att underlätta gripande.) i din riktning så länge du har vapnet i handen. I synnerhet om du riktar det mot polisen.

Jag tror den enda som sköt på torget är den polisen som sätter sig på knä vid papperskorgen:

Först hör man 3 skott, efter det blir det tyst ett tag (vittnen säger "en är nere, sköt dom honom")
=polisen prickar ett skott i huvudet

Sen hör man 6 skott till, när bilen backar ut från torget. Sen hinner förmodligen inte polisen ladda om förrän dom kört iväg.

Så jag tror det bara var en person som sköt på torget och det var polisen (och han var ganska pricksäker, föraren av audin fick förmodligen två skott på varsin sida av huvudet, av kulhålen i audin att döma )

edit: hittade en bra samling av filmer, i den första hör man fler skott så det var nog fler än en skytt, eventuellt så sköt rånarna en liten salva i början där

http://www.youtube.com/watch?v=6QY_4rBUjG0

Hursomhelst är det intressant att södertäljeborna blir nyfikna och går NÄRMARE :D .. killen som står o tittar på i ljus jacka förstår nog inte hur tur han hade.

Last edited:

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Nja finns väl för strax över tusenlappen.. men man börjar ju undra, låter dom en automatkarbin bara ligga sådär, med magasinet kvar i och skarpladdat?

Går bara efter filmerna, där är det bara pistolskott man hör. Det skulle vara rätt kul om det visade sig vara replikor :crash .. verkar ju inte vara elitrånarna som varit i farten här :rofl

Här ser man att vapnet ligger kvar efter som rensat och spärrat av
http://www.gp.se/nyheter/1.1193298

Visst det är en brottsplats o sådär men känns lite som en standardsak att göra patron ur.

varför skulle man plundra vapnet innan en tekniker varit på plats?

Bara för att det är laddat så spontavavfyrar eller självantänder det ju inte.
Och hade killen varit konstaterat avliden så hade han också legat kvar.

Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...