Rån i Södertälje, Rånare skjuten i huvudet.

BusAnna

ہمیشہ آخ
Gick med
24 Apr 2010
Hoj
Får inte ha nån för mamma.
Jag tänkte mig för och jag tycker fortfarande att det var bra. Vem vet, det kanske avskräcker någon annan som annars kanske skulle ha skjutit en småbarnsmamma... Ok, väldigt långsökt men i min värld så har han frånsagt sig rätten till säkerhet när han kliver omkring med en automatkarbin mitt i centrala Stockholm under lunchtid och utsätter privatpersoner för direkt livsfara genom att polisen känner sig tvingad till att avlossa sina tjänstevapen.

Javisst, och alla människor är lika mycket värda också? In a perfect world... Det finns många människor som gör jorden till en bättre plats när de dör och det är ju bra.

Fast vilka dessa är kanske inte avgörs bäst under ett pågående rån?

Och att ett skott i huvudet på en enda rånare skulle avskräcka andra kriminella, nja, riktigt så enkelt är det nog inte.

Killen får skylla sig själv men att det skulle vara bra det håller jag inte med om. Jag hade hellre sett honom på Kumla i en sådär tio tolv år, det hade varit bra.

Orecic

http://www.youtube.com/watch?v=7-5_8af3T
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
2007, Kawasaki, ZX10R
Mmm.. "tangentbordsmod" i all sin glans.

Inte direkt, med den utbildning jag och mina kamrater fick i lumpen hade vi alla kunnat enskilt ta ut de tre rånarna.

Självfallet har alla människor en spärr som måste passeras dock, annars skulle man inte få gå en sådan utbildning, men det är också del i utbildningen; att lära sig att inte tveka när det står mellan dig själv och någon annan.

Som tidigare nämnt; polisen bör ha tillgång till gevär, detta p.g.a. den större träffsäkerheten, vilket skulle minska risken att träffa andra människor men också för att träffa det man siktar på.

Last edited:

47nahoj

Ordnung muss sein!
Gick med
28 Sep 2011
Hoj
2015 CBR650F, 2011 XJ6 ABS*Såld
Nja, brukar folk lipa när man skjuter rånare? Det är väl mer när man skjuter små stenkastande AFAgullepluttesnuttar som folk i allmänhet klagar?

Eftersom ironi inte alltid funkar i skrift undrar jag om den andra delen av ditt inlägg var ironiskt eller inte?

BusAnna

ہمیشہ آخ
Gick med
24 Apr 2010
Hoj
Eftersom ironi inte alltid funkar i skrift undrar jag om den andra delen av ditt inlägg var ironiskt eller inte?

Nej. Min uppfattning är att folk klagar om man skjuter eller jagar "ungdomar" men inte när man skjuter på typ 30ish rånare. Om det var din fråga?

47nahoj

Ordnung muss sein!
Gick med
28 Sep 2011
Hoj
2015 CBR650F, 2011 XJ6 ABS*Såld
Nej. Min uppfattning är att folk klagar om man skjuter eller jagar "ungdomar" men inte när man skjuter på typ 30ish rånare. Om det var din fråga?

Min fråga var om du var allvarlig när du skrev gullepluttesnuttar, om det inte var ironi så kändes det som du har en allmän crush för alla ungdomar med vänsteråsikter? :)

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Hade det varit hjälmtvång vid rån så hade det här aldrig hänt!

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Hoj
KTM 1090 ADV S
Polisen sköt ju en rånare mellan ögonen för en si så där 10 år sen. Avskräckte det den svenska rånarreserven?

BusAnna

ہمیشہ آخ
Gick med
24 Apr 2010
Hoj
Min fråga var om du var allvarlig när du skrev gullepluttesnuttar, om det inte var ironi så kändes det som du har en allmän crush för alla ungdomar med vänsteråsikter? :)

Det var ironi, och jag betraktar AFA som snudd på en terroriströrelse. Men det kan vi ta i en annan tråd. :)

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
När ska dom lära sig att skippa flyktbil och köra flyktMC istället? :va
Om dom bombar satan därifrån får ju inte påwlisen jaga dom.

@Orecic
Jag hade oxå tagit dom alla tre med utbildningen jag fick i lumpen.
En Fransyska 16,5 haubits med 43 kilos spränggranat. Ett skott hade räckt.
Jag tror dock inte att jag fått iväg skottet men är tacksam att det finns dom som kan.

Micke™

La costen krokodil
Gick med
13 May 2010
Hoj
bilringar och hängröv
äntligen en polis som använder skjutrangen till vad den är avsedd för :tummenupp. 1 skurk down, alldeles för många to go......

Micke™

La costen krokodil
Gick med
13 May 2010
Hoj
bilringar och hängröv
Det är nog inte allmänheten utan de så kallade "experterna" som kommer att framföra kritiken.

Som sagt är jag rätt trött på alla grova rån. Sätt hårt mot hårt. Men det är ju lätt att säga så när man inte är den som ska stå och ta emot automatelden från rånarna och försvara sig med en i sammanhanget fjuttigt tjänstevapen.

fjuttigt o fjuttigt. kan man hantera sitt vapen kan nog en ärtbössa vara dödlig.

Orecic

http://www.youtube.com/watch?v=7-5_8af3T
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
2007, Kawasaki, ZX10R
@Orecic
Jag hade oxå tagit dom alla tre med utbildningen jag fick i lumpen.
En Fransyska 16,5 haubits med 43 kilos spränggranat. Ett skott hade räckt.
Jag tror dock inte att jag fått iväg skottet men är tacksam att det finns dom som kan.

Fi fan; ja det ger nästan skam åt uttrycket "one shot one kill", snarare "one shot fifteen kill".

Själv hade jag fått välja mellan att sikta med tre prickar ner i siktet och med 7,62 PRICK ammunition, eller helt enkelt använda "sido5an" med 5,56. Enklare med AK-5an på så kort avstånd dock.

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Fi fan; ja det ger nästan skam åt uttrycket "one shot one kill", snarare "one shot fifteen kill".

Själv hade jag fått välja mellan att sikta med tre prickar ner i siktet och med 7,62 PRICK ammunition, eller helt enkelt använda "sido5an" med 5,56. Enklare med AK-5an på så kort avstånd dock.

Du hade ju inte ens hunnit ta av siktesskyddet på PSGt innan det var över ju.

Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...