Rörken 2006

Status
Ej öppen för fler svar.

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
sandstream skrev:
2147138
När vi var redo att köra strax efter 18 fick vi vänta på att det skulle komma ut flaggvakter trots att det fanns gott om instruktörer som kunde ha skött detta första passet.
Om jag sticker ut hakan lite, så skulle jag vilja påstå att flaggvakter är i stort sett onödiga på Rörken. Banan är inte större och farterna inte högre, än att man upptäcker problem i tid och kan stanna/väja. Det är ändå instruktörer som själva kör i samma pass, som ska stanna och se till kraschade (eller med andra problem) deltagare. Brandsläckare och någon med ögon på banan och snabba ben, kan finnas vid grinden i depån.

En del tycker säkert det ser mer seriöst ut med flaggvakter, men de står där utan att tillföra speciellt mycket.

Ett "problem" till är att en del verkar tro att grön grupp är okej att köra i om det är fullt i de andra grupperna.
Där måste instruktörerna kliva in och på ett smidigt sätt hänvisa till en långsammare grupp. Om instruktörer eller andra inom "banorganisationen" inte själv har uppmärksammat problemet, så påpeka gärna så det går att styra upp till nästa pass. Gruppindelningarna ska i möjligaste mån användas för att undvika allt för stora skillnader i körteknik och hastighet.
 

EnduransJanne

Ny medlem
Gick med
27 May 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Fireblade CBR 900RR - 92
sandstream skrev:
2147138 Har ett förslag till arrangören: Öppna "inskrivningen" tidigare!
Det går inte att börja dela ut västarna 17:52 och tro att det ska finnas deltagare och flaggvakter klara 8 minuter senare.

När vi var redo att köra strax efter 18 fick vi vänta på att det skulle komma ut flaggvakter trots att det fanns gott om instruktörer som kunde ha skött detta första passet.

Ett "problem" till är att en del verkar tro att grön grupp är okej att köra i om det är fullt i de andra grupperna.
En viss hastighetsskillnad kommer alltid att finnas men när det blir kö bakom samma förare hela tiden tycker jag att instruktörerna ska tala med personen i fråga och flytta ner dem en grupp.

Usch, nu känner jag mig lite gnällig men det får ni ta :D

Ja, jag kan förstå att folk i grön grupp blir lite irriterade inför första passet men det kan vara svårt med tanke på jobb o. dyl. att vara på plats i god tid så att vi kommer igång direkt. En lösning kan vara, som du beskriver, att några instruktörer tar första flaggpasset.

Sedan, när det gäller hastighetsskillnader, så försöker vi instruktörer att justera efter skicklighet men det kan ju vara brist på västar i andra grupper. Jag vet inte hur det var i det aktuella fallet men vi försöker göra vårt bästa. Vi kan ju inte hindra någon att köra bara för att den håller en lägre hastighet än övriga. Gick det inte bra att köra om då, i grön grupp är det ju i princip fri omkörning :confused:

Gnäll bara, inget är så bra att det inte kan bli bättre, konstruktiv kritik är mycket bättre än ingen kritik alls :tummenupp
 

Dr.Bike

Guest
Jezqio skrev:
2146708 Vi körde juhe i samma grupp 1:maj så du får nog faktiskt tacka Flikkan för bilden :hihi

Aha! jag var så inställd på att om du skulle åkt i samma grupp som mig så hade du givetvis passerat mig.. ;) Men jag såg aldrig nån traja passera... :hihi därför missade jag att vi var i samma grupp.

Får väl säga takk till Flikkan då! *tack och bock*
 

Affe_R1

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
KTM EXC-F 350 Sixdays, Triumph Street Triple 765 RS
sandstream skrev:
2147138 Har ett förslag till arrangören: Öppna "inskrivningen" tidigare!
Det går inte att börja dela ut västarna 17:52 och tro att det ska finnas deltagare och flaggvakter klara 8 minuter senare.
Jaså, är det en frivillig inskrivare som anmäler sig :7peta


Ska man hård-dra det så öppnar vi igentligen kl. 18.00 Sharp
så grejen att vi öppnar tidigare är bara ren välvilja från oss ideellt jobbande. :fakta
 

M:et

#88 Supermoto
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
2x Honda CRF 450
Affe_R1 skrev:
2147431 Jaså, är det en frivillig inskrivare som anmäler sig :7peta


Ska man hård-dra det så öppnar vi igentligen kl. 18.00 Sharp
så grejen att vi öppnar tidigare är bara ren välvilja från oss ideellt jobbande. :fakta

Jag håller med Sandstream i båda hans punkter.
Om det är som Affe säger att HELA arrangemanget börjar 18.00 så tycker jag att första gruppens tidtagning börjar när man kan släppa ut den gruppen. Antingen så öppnar västutlämningen tidigare eller körningen börjar senare men det är trist att stå och vänta på sin väst under sitt körpass. Om västutlämningen börjar samtidigt som körningen så ser jag gärna att man löser det så bra som ni gjorde igår med att första gruppens deltagare får gå före i tur till västutlämningen. Då inte för att slippa köa eller gå före i kön utan för att få igång körningen så fort som möjligt.
Som motardåkare så blir jag lite ledsen i ögat när vi som igår inte fick köra mer än 5 min i första passet plus att vi har begränsningen att vi motarder inte får köra efter 21. det innebär att vi i praktiken har tillgång till 2 körpass.

Personligen är jag för enkla och tydliga regler. Om nu västutlämning är bestämd till att börja 18.00 så är det ju himla trist att reaktionen på att ni ibland ställer upp och kommer tidigare är att folk blir griniga och undrar varför det inte kommer igång när det i själva verket inte ska börja de gånger ni öppnar som det är tänkt. Om alla då vet att man inte kan förvänta sig att körningen börjar 18.00 så fine, då är det bara att köpa läget.
Men kommunicera ut det som är bestämt tydligt så inte "vi andra" börjar spekulera om vad som gäller. I 9 fall av 10 så har vi fel då och risken finns för att humöret sjunker i onödan.

Sen angående deltagarna i de olika grupperna så tycker jag precis som jag sagt till ett flertal instruktörer att det bör vara bättre uppstyrt med vem som kör i vilken grupp. Har vi 4 olika grupper uppdelade på hastighet så ska det inte behöva vara så stor fartskillnad i de olika grupperna. Nu känner jag mig lite gnällig och min främsta anledning är givetvis att jag vill köra i mitt tempo, inte leka kö-körning men det finns även en säkerhetsaspekt. Ibland är fartskillnaden väldigt stor i kurvorna. Det är heller inte lätt att köra om på ett perfekt sätt. Jag törs inte ligga allt för nära i kurvorna eftersom jag ett antal gånger råkat ut för att framförvarande bromsar in eller liknande, resultatet blir att det är först i inbromsningen man är i kapp när det gasas friskt ut på rakan och tydligen så hade jag skrämt några stycken när jag körde om i inbromsningen, vilket jag ber om ursäkt för, men jag vet ärligt inte hur jag ska ta mig om annars.

Långt blev det men det var mina tankar iaf. Hoppas vädret håller i sig så ses vi på måndag igen!
 
Last edited:

Lotta

Veni, Vidi, Vici ;o)
Gick med
4 Sep 2003
Ort
Gävle
Hoj
zx6r -99
Kan det inte vara så att en del av er har blivit så duktiga och snabba att ni faktiskt "vuxit" ur rörken!!??
 

RR_Jonas

#63 Supermoto
Gick med
19 Sep 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Aprilia SXV550
Nu har ju inte jag kört på rörken iår så jag borde väl hålla tyst. Men samma problem med västarna fanns väl förra året också. Men kör på idén att alla som tillhör grön grupp går före alla andra i kön. Blir ju mycket smidigare för alla, sen kan orange gå före om tiden blir knapp för dem osv... Då blir det inga sura miner och alla får köra så mycket det bara går! Men då måste det vara tydligt att det är det som gäller så ingen tror att folk tränger sig i kön.

Lotta: Man kan väl aldrig växa ur rörken! Det är ju nästan som att kalla sig själv vuxen ;)

EDIT: På måndag då j**lar :yoparty
 

M:et

#88 Supermoto
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
2x Honda CRF 450
Lotta skrev:
2147895 Kan det inte vara så att en del av er har blivit så duktiga och snabba att ni faktiskt "vuxit" ur rörken!!??

Som sagt, med 4 grupper baserade på hastighet så tycker jag inte att någon ska behöva känna sig för snabb eller för långsam. Det bör finnas en plats för alla.
 

TM

Bluegrass n' shit
Gick med
19 Feb 2005
Ort
Sthlm
Hoj
Trampcyklar
Jezqio skrev:
2146507
TM skrev:
Snygga bilder. Jag vet iaf en som kommer att bli mycket glad över Hayabusa-bilden, den var verkligen bra.


Hadde varit ännu bättre om jag fått med hela hojen...

Jag vet inte det, jag tycker att den var suverän som den var, även om den var ganska hårt beskuren (dessutom i rätt ände, förstärker rörelseriktning & hastighetskänslan). Fokus hamnar ju direkt på det viktiga i bilden (perspektivet, den slagskeppsstora bredsidan som får föraren att verka liten och nästan lite fastklamrad) IMO. Sedan att slutartid & skärpedjup satt som en smäck gjorde ju inte saken sämre...
 

JoS

Uppsala RoadRunners
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
CB1000RA -09, en grön fan - igen
Janne F skrev:
Gnäll bara, inget är så bra att det inte kan bli bättre, konstruktiv kritik är mycket bättre än ingen kritik alls :tummenupp
Så sant som det är sagt Janne.

Västarna är ett problem. När väl alla västar är utdelade så är det mer eller mindre omöjligt att flytta runt deltagare i de olika grupperna även om instruktörerna försöker så gott det går. Ingen vill byta sin väst.
Värst blir det efter några pass då deltagare ut grön eller rosa grupp ger upp och lämnar in sina västar. Då tar fösta person i reserven den västen även om han/hon inte riktigt platsar i den gruppen eftersom han/hon också vill köra. Där torde problemen börja, det är för många som vill köra.
 

Lindén

Slutkört!
Gick med
27 Sep 2003
Ort
Bredvid grannen
Hoj
Piagio med trampor
ReDan skrev:
Jag tänkte köpa ny hjälm, vilken färg ska den vara då för att inte matcha resten?
Kan ni inte komma med lite roliga förslag?
Finns det någon mer färg kvar att välja på!?
Skall vara nyanser då :hihi
 

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Ort
Bortalängeholm
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
M:et skrev:
2147954 Som sagt, med 4 grupper baserade på hastighet så tycker jag inte att någon ska behöva känna sig för snabb eller för långsam. Det bör finnas en plats för alla.

Jowist tycks det att ett sånt system ska fungera!
MEN, sitsen är den när det är SLUTSÅLD i ALLA grupper - fungar det inte att flytta på folk som är i fel grupp. Och det är just här vi har detta problem - med den kanon start som det har varit i år.
Instruktörna sökar ofta att bytta deltagare - och ibland gå det bra.. och ibland fungar det inte alls om alla deltagare t. ex bör flyttas åt samma håll..

Sen (tycker jag) att det är ett ganska stort jobb att vara instruktör - det krävs att du är på plats tidigt och ska fixa och dona.. Flera har varit extra tidigt på plats för att klara av teori pass extra tidgt så flera deltagare har kunnit köra redan i dom första pass.
Flera instruktörer har ganska långt till Rörken - och ska även dom komme tidigare krävs det väldigt mycket tid..

Klart att Instruktörna kan vara flagvakter oxå * men, glöm inte att flagvakts jobbet faktisk är tänkt som en del av utbildningen.. (* risken är nog att några tröttnar istället..)

Jag tror mycket på att flera av speciellt dom Gröna, burde erbjuda sig som hjälpare, bl.a till Instruktörerna - så det kan komma lite avlastning.

Rörken och de aktiviteter som Instruktörs Gruppen håller i bl. a med BMW MC Klubben, har blivit en ganska avancerad maskin med hög produktivitet. Konceptet fungerar ganska bra och dannar skola flera ställen i SMC - men, det betyder inte att vi inte kan bli bättra...
 

M:et

#88 Supermoto
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
2x Honda CRF 450
Galne Dansken skrev:
2148755 Jowist tycks det att ett sånt system ska fungera!
MEN, sitsen är den när det är SLUTSÅLD i ALLA grupper - fungar det inte att flytta på folk som är i fel grupp. Snip...snip...

Jag förstår givetvis att det inte är enkelt att lösa såna här frågor. Det är absolut inte min mening att klaga, jag vill hjälpa till att förändra/förbättra genom att komma med mina ideér. Alltid går det att använda något eller väcka någon annan tanke. det är en skada jag har från jobbet, kan aldrig sluta försöka optimera något :)

En idé som jag presenterat några gånger förra året och även i år är att killarna i glasskiosken som delar ut västarna lägger till en extra kolumn där de noterar vilken grupp vederbörande körde i senast och en möjlighet till en kommentar. På så vis kan de enklare hålla koll på att personen hamnar i "rätt" grupp. En person som kör i grön grupp ska inte ta en långsammare grupp bara för att det inte finns västar i grön, den personen kommer garanterat stressa de andra och skapa oreda i den gruppen. På samma vis som en som kör i långsammare grupp inte ska hoppa in i en snabbare bara för att det finns plats. Då finns det garanterat någon annan som är i bättre behov av den västen. Systemet behöver inte vara helt stelbent men det skulle helt klart skapa en förutsättning för att styra folk till rätt grupp.
Är det tex en person som en instruktör bedömt köra i en för långsam/snabb grupp så kan man göra en notering om det och rätta till det nästa gång personen kommer dit, för som ni säger så finns det inte alltid möjlighet att flytta på någon samma dag. Systemet blir självlärande och alla förhoppningsvis nöjda och glada :)

Sen måste jag poängtera att jag och garanterat en överväldigande majoritet av de som är där är oerhört tacksamma för det jobb som instruktörerna lägger ner, inget snack om saken. Där här handlar bara om att föra en diskussion för att fortsätta optimera verksamheten.
 

Dr.Bike

Guest
M:et skrev:
2148832 ...det är en skada jag har från jobbet, kan aldrig sluta försöka optimera något :)

En idé som jag presenterat några gånger förra året och även i år är att killarna i glasskiosken som delar ut västarna lägger till en extra kolumn där de noterar vilken grupp vederbörande körde i senast och en möjlighet till en kommentar. På så vis kan de enklare hålla koll på att personen hamnar i "rätt" grupp...

Är det tex en person som en instruktör bedömt köra i en för långsam/snabb grupp så kan man göra en notering om det och rätta till det nästa gång personen kommer dit, för som ni säger så finns det inte alltid möjlighet att flytta på någon samma dag. Systemet blir självlärande och alla förhoppningsvis nöjda och glada :)

Absolut lysande!

Detta KAN dock innebära att vissa inte får köra trots att det finns västar lediga, och det kanske ÄR bra trots allt?
Men en kolumn för instruktörernas bedömningar (som då måste standardiseras så sekretariatet slipper väga ord som: kass mot usel och försöka bringa klarhet i vilken förare som är sämst... eller tvärtom ;) blir då nödvändigt.

Säg en femgradig skala med en ORDENTLIG men enkel förklaring till vart och ett "betygssteg" så att ingen instruktör sätter fel betyg.

Kvalitetssäkring kallas det i det civila.

Sen att det alltid kommer vara heta diskussioner om exakt VAD som krävs för ett visst omdöme, eller att vissa instruktörer (som har sig själva som måttstock, vilket är helt fel enligt mig) aldrig ger toppbetg, eller till yttermera visso andra som ALLTID ger toppbetyg för minsta prestation.

(detta har jag stött och blött i åratal inom mitt tidigare gebit, då vissa elever trots pissigt performance fick toppbetyg när de var hos VISSA instruktörer, medan samma elev kunde bli underkänd hos andra... vilket ju inte är bra)

Så jäkla avancerat behöver det ju givetvis inte vara, men jag - liksom M:et älskar att optimera saker... ;) (därför jag trimmar motorer) och just kvalitetssäkring ÄR viktigt.
Inte minst numera en demokratifråga likväl som (tyvärr) en könsdiskrimineringsfråga, då bl.a därifrån jag då kom, så tycktes av någon märklig anledning alltid tjejer få toppbetyg trots klen prestation av vissa (alltid samma) instruktörer....

Därför hatar jag både kvotering och subjektiva betyg... Nuu har inte heller det med Rörken eller mc-hobbyn att göra, men belyser hur mycket "det helt plötsligt blir att tänka på" när man vill vara "rättvis" som ju M:ets första och lysande intention var.
För HELT objektiv kan ingen vara. En fara vid bedömningar är kompisrelationer t.ex. En instr. som bedömer en vän är inte ojektiv i alla lägen. Pungt.
Och det jag pekar på är hur underbart delikat det ÄR att dela ut betyg.
Oaktat om det så bara är en liiiiiten kommentar från en banfunktionär i mc-sammanhang! ;)
Men ide´n r god, för att inte säga mycket god av M:et

Så just för kvalite´ns skull är det BRA om subjektiva kommentarer undviks så långt möjligt, det finns fullt av fallgropar i elevbedömning ändå.
Och lyckas man skapa ett bedömningssystem som fungerar, så skulle detta ju vara det största lyftet för alla och envar som kör!
Hela SMC borde ha ett sånt system, och det borde tas emot med öppna armar av alla förare, då de förutom egotrippen att gasa runt och förhoppningsvis bli bättre (mer av rutin och slump än ett målmedvetet kvalitetsarbete skulle jag vilja påstå).
Här får man oxå ett "värdesäkrat" kvitto och en bedömning av framförallt vad man kan bli bättre på.


Detta sker ju redan i enskilda fall där en instruktör följer EN person ett par varv, men då tappar denne ju förståss fokus på alla andra.
Med den metod jag förespråkar kan instruktören stå och föra anteckningar om ALLA i gruppen då hon/han står still en stund, och sedan föra in i databasen i lugn och ro.

Det här kan verka enkelt sa Sergeanten till soldaterna.
Men vänta bara tills jag förklarat! :lol
 

sandstream

Guest
M:et skrev:
Sen måste jag poängtera att jag och garanterat en överväldigande majoritet av de som är där är oerhört tacksamma för det jobb som instruktörerna lägger ner, inget snack om saken. Där här handlar bara om att föra en diskussion för att fortsätta optimera verksamheten.
Håller med :tummenupp
 

jesper

#72 Rookie 600
Gick med
16 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
660+r6
Synpunkter, förslag på förbättringar och konstruktiv kritik är ALLTID välkommet! Jag ska försöka kommentera en del av frågorna/förslagen.

* Det finns redan idag ett noggrant register över vilken grupp alla åker i. Det går säkert att förbättra och att peter-gotlänningen i luckan får instruktioner om att påpeka det olämpliga i att åka i en grupp som inte passar. Jag ska undersöka detta.

* Att betygsätta deltagarna är kanske en god tanke men tyvärr ser jag inte att det är genomförbart, för mycket arbete helt enkelt.

* Flytta folk mellan grupperna försöker vi lösa så gott vi kan, men det blir problem när grupperna är fulla.

* Vi kör på klockan för det är enkelt att hålla reda på. Blir det förseningar eller olyckor så blir det kanske inte tiden rättvist fördelad på en kväll. Å andra sidan så finns det ganska många rörken-tillfällen på en säsong :)

* Att registreringen inte kommer igång i tid är ett ständigt problem och beror på lite byråkrati eller politik eller vad man nu ska kalla det. All körning på måndag-kvällarna är möjligt tack vare att Östra Aros MCK är medlemmar i den motorsportunion som driver Rörken, och det är Östra Aros som "äger" tiden. Det är också dom som sköter all registrering när ni anmäler er och plockar ut västar, dvs att någon från Östra Aros måste finnas på plats. Nu är det ju så att dom flesta av oss har ett "riktigt" jobb att sköta och ibland hinner man helt enkelt inte komma i tillräcklig tid. Hur som helst så är detta ett problem och vi får försöka hitta något sätt att lösa det. Tyvärr har jag inget bättre svar än så just nu...

Och så till det viktigaste: om det är någon som är långsammare eller snabbare än övriga i gruppen så måste alla ta hänsyn till detta och anpassa sig! Det är ALDRIG ok att göra en ful omkörning pga av att någon kör i fel grupp! Det är bara att bita ihop och anpassa sig. Kommer ni inte om på rakan så stanna i depån 1 minut och invänta fritt varv! Det är alltid ni själva som måste se till att ni kör om på ett säkert sätt! Det var flera saker som inte var snygga i måndags och det vill vi inte se igen.

Det var alles.
 

Dr.Bike

Guest
jesper skrev:
2151342
Och så till det viktigaste: om det är någon som är långsammare eller snabbare än övriga i gruppen så måste alla ta hänsyn till detta och anpassa sig! Det är ALDRIG ok att göra en ful omkörning pga av att någon kör i fel grupp! Det är bara att bita ihop och anpassa sig. Kommer ni inte om på rakan så stanna i depån 1 minut och invänta fritt varv! Det är alltid ni själva som måste se till att ni kör om på ett säkert sätt! Det var flera saker som inte var snygga i måndags och det vill vi inte se igen.

Det var alles.


Bra sagt!

Alla MÅSTE ta ansvar för SIN körning. Nåt jag påpekat även i min tråd om dödsolyckor i MC-relaterat.

Jag sög på karamellen redan förra året då jag råkade hamna i grön grupp, och det morrades om just att det blev farligt, man tappade sin höga hastighet osv.

Might be so!

Men redan då sa jag till dem som klagade att:

1: det är ingen tävling på rörken

2: lär er köra om långsamma dårå, vilket ju är en övning i sig.
helheten på rörken är ju inte lägsta varvtid utan att manövrera sitt fordon säkert, det är ju en broms och kurvkurs, inte en bandag, eller hur.

3: var en mentor tack. är man så duktig att man t.o.m är snabb i grön grupp, då tycker jag att man kan hjälpa instruktörerna på så sätt att man lägger sig framför en något långsammare person som just kvalat in i er grupp, visa ert spårval osv och på så sätt vara en "shysst hojkompis" som bjuder på sig själv, istället för att fila på den allra sista tiondelen för egen del. Var ett föredöme för oss som inte kan köra lika bra, det har ni bevisligen kapacitet för :tummenupp

4: Det Jesper säger om ett "stop-n-go" är ju lysande, då kan man ju få många fria varv utan tandagnisslan, och det är som inledningen säger om att ta ansvar för sitt eget lärande/körande, fast på ett konkret sätt.

Som i skolan: Det är ju först när man har en dålig lärare det visar sig hur viktigt det är att vara en bra elev, ta ansvar för sitt eget lärande, och ja, det är jobbigare då man får kompensera någons brister med mer eget arbete.
På samma sätt är det i livet i övrigt, i trafiken och på Rörken - gör nån annat nåt "fel" eller nåt som irriterar en: gör en workaround och gå vidare. Gnäll inte bara.
Ta en "stop-n-go" och var happy!
Det måste trots allt alltid vara det primära att alla som är sämre måste få träna mer, ges mer utrymme, och därmed oxå har mest att vinna på att bli bättre. (jag talar ff om folk som SKA höra hemma i en viss grupp, inte om såna som mig som av misstag hamnat i fel grupp, men principresonemanget är iaf desamma oavsett)

Vem vet - kanske ER generositet med er kunskap och mentorskap en vacker dag leder till att ett liv sparas i trafiken, JUST för att ni hjälpte en som var sämre, och nu kunde göra den manövern som var skillnaden.

Skulle inte det kännas fint?
 

Dawan

Medlem
Gick med
11 Feb 2004
Ort
Örebro, Närkes Kil
Hoj
Yamaha R6 -01
Dr.Bike skrev:
2151442 Bra sagt!

Alla MÅSTE ta ansvar för SIN körning. Nåt jag påpekat även i min tråd om dödsolyckor i MC-relaterat.

Jag sög på karamellen redan förra året då jag råkade hamna i grön grupp, och det morrades om just att det blev farligt, man tappade sin höga hastighet osv.

Might be so!

Men redan då sa jag till dem som klagade att:

1: det är ingen tävling på rörken

2: lär er köra om långsamma dårå, vilket ju är en övning i sig.
helheten på rörken är ju inte lägsta varvtid utan att manövrera sitt fordon säkert, det är ju en broms och kurvkurs, inte en bandag, eller hur.

3: var en mentor tack. är man så duktig att man t.o.m är snabb i grön grupp, då tycker jag att man kan hjälpa instruktörerna på så sätt att man lägger sig framför en något långsammare person som just kvalat in i er grupp, visa ert spårval osv och på så sätt vara en "shysst hojkompis" som bjuder på sig själv, istället för att fila på den allra sista tiondelen för egen del. Var ett föredöme för oss som inte kan köra lika bra, det har ni bevisligen kapacitet för :tummenupp

4: Det Jesper säger om ett "stop-n-go" är ju lysande, då kan man ju få många fria varv utan tandagnisslan, och det är som inledningen säger om att ta ansvar för sitt eget lärande/körande, fast på ett konkret sätt.

Som i skolan: Det är ju först när man har en dålig lärare det visar sig hur viktigt det är att vara en bra elev, ta ansvar för sitt eget lärande, och ja, det är jobbigare då man får kompensera någons brister med mer eget arbete.
På samma sätt är det i livet i övrigt, i trafiken och på Rörken - gör nån annat nåt "fel" eller nåt som irriterar en: gör en workaround och gå vidare. Gnäll inte bara.
Ta en "stop-n-go" och var happy!
Det måste trots allt alltid vara det primära att alla som är sämre måste få träna mer, ges mer utrymme, och därmed oxå har mest att vinna på att bli bättre. (jag talar ff om folk som SKA höra hemma i en viss grupp, inte om såna som mig som av misstag hamnat i fel grupp, men principresonemanget är iaf desamma oavsett)

Vem vet - kanske ER generositet med er kunskap och mentorskap en vacker dag leder till att ett liv sparas i trafiken, JUST för att ni hjälpte en som var sämre, och nu kunde göra den manövern som var skillnaden.

Skulle inte det kännas fint?



:tummenupp
 

TM

Bluegrass n' shit
Gick med
19 Feb 2005
Ort
Sthlm
Hoj
Trampcyklar
Galne Dansken skrev:
2148755
Jag tror mycket på att flera av speciellt dom Gröna, burde erbjuda sig som hjälpare, bl.a till Instruktörerna - så det kan komma lite avlastning.

På vilket konkret sätt skulle man kunna hjälpa till med att avlasta instruktörerna/arrangörerna?
Personligen skulle jag nog kunna tänka mig att vara aktiv & hjälpa till på Rörken, men då jag bor en bit bort + jobbar oregelbundna tider är det svårt att erbjuda någon regelbunden insats.
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top