R1-04 kostar att försäkra (27 år kort i 4,5 år)

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kranskommun
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
mamartin skrev:
Men det argumentet håller juh inte riktigt... Man ska väl kunna ha något man brinner för även om man inte har så mycket pengar! Försäkringarna är löjligt höga på sporthojar i Sverige.
Det argumentet håller ju absolut inte. Har man inga pengar kan man inte konsumera. Det är bara så. Tyvärr hjälper det inte att lipa i godisbutiken för att få en klubba. Men visst, jag håller med om att det må vara dyrt. Men frågan är den varför alla hela tiden ska ha det absolut nyaste och fräschaste och absolut inte kan tänka sig en hoj med några år på nacken. Det är inte dyrt...

Hur som helst, inlägget är inte riktat personligen till dig :tummenupp
 

mamartin

Mamartin
Gick med
28 Mar 2004
Ort
WestCoast
Hoj
Suzuki GSXR 1000 -02
WASP skrev:
Skulle jag brinna för en Ferrari så ska den automatiskt vara billig? Försäkringarna är inte dyrare än vad vi kostar... FB-bolagen gör ingen vinst på oss, tvärtom...

Jag sa aldrig att den skulle vara billig men inom rimliga ramar kanske. Alla medelsvensson ska väl kunna ha råd med en motorcykel i Sverige tycker man. Sen om f bolagen gör vinst eller inte har nog med tillfälligheter att göra men med erfenhet av affärer så gör alldrig ett bolag en affär dom går med förlust på, dom tjänar pengar på oss sporthojar ägare också ska du veta.
 

samuel w

Team Wiking Racing
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mölndal
Hoj
R6 v4.0
mamartin skrev:
Jag sa aldrig att den skulle vara billig men inom rimliga ramar kanske. Alla medelsvensson ska väl kunna ha råd med en motorcykel i Sverige tycker man. Sen om f bolagen gör vinst eller inte har nog med tillfälligheter att göra men med erfenhet av affärer så gör alldrig ett bolag en affär dom går med förlust på, dom tjänar pengar på oss sporthojar ägare också ska du veta.
Att ha råd med en motorcykel har väl en medelsvensson? Så farligt är ju inte inköpspris samt försäkring på en normal landsvägscykel. Nu pratar vi ju oftast här om sporthojar och i det här exemplet det i stort sett värsta som finns... Och nej, f-bolag gör ingen vinst på klass 7 hojar, finns regler (som jag inte kan i detalj) men som i stort sett tvingar f-bolagen att erbjuda åtminstone trafikförsäkring. Fick f-bolagen själva bestämma skulle nog de flesta vägra försäkra sporthojar.
 

henki

Ny medlem
Gick med
1 Sep 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Skrotad
WASP skrev:
Fick f-bolagen själva bestämma skulle nog de flesta vägra försäkra sporthojar.

När ett försäkringsbolag vill ha upp till 250k för hel/år för en sporthoj kan man väl säga att de vägrar.
 

morlock

1080p till folket!
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
Hojlös =/
hållundan skrev:
Men frågan är den varför alla hela tiden ska ha det absolut nyaste och fräschaste och absolut inte kan tänka sig en hoj med några år på nacken. Det är inte dyrt...

Hur som helst, inlägget är inte riktat personligen till dig :tummenupp
Jag tror inte att alla ska ha det senaste och fräschaste, de är bara de som gör väsen av sig iom att de upptäcker att det kostar att ligga på topp. Men samtidigt, har man råd att försäkra en Lamborghini ska man ha råd att köpa den också.
 

R1 wannabe

RR Hangaround
Gick med
15 Dec 2003
Ort
Gustavsberg
Hoj
Cb 125 -70, RG 500-86, Z1000, R1-00, GSXR 1000 -03, S1000RR
WASP skrev:
Skulle jag brinna för en Ferrari så ska den automatiskt vara billig? Försäkringarna är inte dyrare än vad vi kostar... FB-bolagen gör ingen vinst på oss, tvärtom...
Det tror jag inte 1 sekund på....
 

Exup

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2003
Ort
HALLAND/Hyltebruk
Hoj
Aprilia Rsv 1000R FACTORY-08
Haha,för skoj så kollade jag tjejen på Tennant.se vad hon skulle få för premie på min,hon har ju iofs inget körkort men ändå....
 

Bifogat

  • Bea premie.JPG
    Bea premie.JPG
    30 KB · Visningar: 241

Andreas70

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
Honda CBR1000RR 2008
Har min R1-04 försäkrad hos Trygg Hansa. Betalar ca 12.000:- om året för halv, om jag kör 7 mån och har den avställd under vintern. Är 34 och bor i centrala Helsingborg.
 
Gick med
18 May 2004
Ort
Malmö
Hoj
Ingen...
Nu vill jag inte bli jobbig, men jag vill nog hålla med om att nuvarande försäkringssituation inte fungerar.

Det är många som skenförsäkrar, långt fler än vad som syns på pollarna här. Folk som gör många inlägg berättar gärna hur duktiga de är på att försäkra på sig själva, hur andra ska skaffa en annan hobby om de inte har råd, hur man är en riktig brottsling om man skenar, etcetera etcetera...
Innan jag fortsätter med mitt inlägg, måste jag fråga er som hackar ner på de som skenar:
Tror ni verkligen på att bolagen hade sänkt sina premier om alla hade försäkrat som de borde? Bolagen får ju in massor av pengar för tillfället och pengar är ju deras största intresse. Om det går bra för dem som det är nu, finns det ingen anledning för dem att sänka. Jag ringde själv och kollade min premie idag och undrade hur det skulle se ut inför kommande säsong, men det enda de kunde säga var att "det blir i alla fall aldrig billigare". Tack för det! :tummenupp

Eftersom det är så dyrt att försäkra, söker många med höga premier andra vägar att utöva sitt kanske största nöje. En billig, men inte nödvändigtvis enkel, lösning blir att skenförsäkra. Hur man än vänder och vrider på resonemang som "den står på mig men jag är folkbokförd på annan ort" och "den står på farsan, men med utlåning" är det fortfarande skenförsäkring.

Jag tycker att bolagen borde ta tag i detta problemet och sänka premierna för de yngre åldersgrupperna, men istället höja självriskerna. En höjning av självrisk skulle naturligtvis kunna fungera inom alla åldersgrupper. På detta sätt skulle "alla" ha en chans att försäkra sin motorcykel på ett ärligt sätt. Personligen hade jag inte haft något som helst emot att betala en betydligt högre självrisk och en lägre premie. Jag har aldrig kört omkull eller ens vält stillastående. Även om jag gasar på så försöker jag att köra riskmedvetet för att inte äventyra min eller andras hälsa.

Det enda jag ser som negativt med att sänka premierna är att många kanske fortfarande skulle skena med tanke på att de "aldrig kan få det billigt nog". Kanske en lösning är att alla åldersgrupper har lika låg premie, men olika självrisk. Vid en eventuell olycka ska inte ens trafikförsäkringen gälla om man då skenförsäkrat. Hur detta skulle fungerat i praktiken vet jag inte, men jag tycker att tanken är fin! :)

Oj, detta blev långt... :rolleyes:
/Rikard
 

morlock

1080p till folket!
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
Hojlös =/
Rikard Thunderace skrev:
Vid en eventuell olycka ska inte ens trafikförsäkringen gälla om man då skenförsäkrat. Hur detta skulle fungerat i praktiken vet jag inte, men jag tycker att tanken är fin! :)
/Rikard
Håller med dig på i princip alla punkter förutom det sista. Trafikförsäkringen måste alltid gälla. Det skulle inte vara speciellt vackert om du lånar ut din MC till en polare som orsakar en olycka med invalidiserande utgång på motparten, exempelvis; Det skulle vara förödande för den som har lånat din MC eftersom det är samma sak som skenförsäkring, och försäkringen upphör helt att gälla för det?!

Däremot kan det vara, som det är nu hos vissa bolag, en betydligt högre självrisk för de som skenar.
 
Gick med
18 May 2004
Ort
Malmö
Hoj
Ingen...
morlock skrev:
Håller med dig på i princip alla punkter förutom det sista. Trafikförsäkringen måste alltid gälla. Det skulle inte vara speciellt vackert om du lånar ut din MC till en polare som orsakar en olycka med invalidiserande utgång på motparten, exempelvis; Det skulle vara förödande för den som har lånat din MC eftersom det är samma sak som skenförsäkring, och försäkringen upphör helt att gälla för det?!

Däremot kan det vara, som det är nu hos vissa bolag, en betydligt högre självrisk för de som skenar.

Nä, jag håller med om att det där sista med trafikförsäkringen är svårt att realisera. Naturligtvis måste man kunna låna ut sin hoj och ändå ha en giltig trafikförsäkring. Det hela var mest en tanke för att slippa ifrån de som skulle skenförsäkrat, även om bolagen hade sänkt premierna.

Vissa människor måste ha saker och ting (nästan) gratis, men man får ju tolerera att det kostar litegrann i alla fall.
 

IvarS

Medlem
Gick med
6 Mar 2004
Ort
Halmstad
Hoj
Ingen just nu
Jag tycker den engelska varianten skulle vara vettig iaf för motorcyklister. Där får man inte köra ett fordon utan att personligen vara försäkrad, fordonet i sig har ingen försäkring. Du får alltså inte köra en meter utan personlig försäkring, därmed blir en skenförsäkring omöjlig! Vet inte hur det fungerar vid stöld och sånt, om man kanske försäkrar själva fordonet mot det.
 

Dez

Weeeee...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hisingen
Hoj
R1
Folksams premie var ju inte bara ok utan riktigt bra!

Det är ju vad som student pröjsar för bil och hoj (gammla skrällen), ni som jobbar ska ju inte klaga :tungan

Man kanske har råd att byta upp sig snart :rolleyes:
 

mamartin

Mamartin
Gick med
28 Mar 2004
Ort
WestCoast
Hoj
Suzuki GSXR 1000 -02
Davo skrev:
Du behöver inte tro på det, men tyvärr är det så att försäkringsbolagen inte gör någon vinst på klass 7 hojar......

Jo dom tjänar pengar, du menar att en näringsverksamhet gör affärer de går förlust på??? Det finns inte en chans att dom skulle tecknat försäkringar om dom gick back på det.
 
Gick med
18 May 2004
Ort
Malmö
Hoj
Ingen...
mamartin skrev:
Jo dom tjänar pengar, du menar att en näringsverksamhet gör affärer de går förlust på??? Det finns inte en chans att dom skulle tecknat försäkringar om dom gick back på det.

Nä, såna företag finns inte...
 

Eureka

Red Devil
Gick med
25 Jan 2005
Ort
Skogen
Hoj
Vuxen = Bil
Man skulle kunna teckna en försäkring där man själv väljer hur mkt man vill lägga / mån och hur stor del man betalar i självrisk!
På så vis kan de som är mevetna om att de kör lugnt kunna ta en försäkring på lite summa / mån men kanske få betala 60.000 i självrisk på en ny hoj!

Det sjuka som är nu är att... man betalar 2500-4000 / mån och kör i 3 år utan det hänt ngt.. till vilken nytta då ?
90.000 respektive 144.000 Kr betalat i premie!
Då kunde man lika gärna lagt undan dessa penar o köpt ny hoj om man vält.

Hur man än vrider på det så är det sjuka premier för oss som vill köra sporthoj "lugnt" om man kan säga så :)
 

RSV_R

Ny medlem
Gick med
27 Aug 2003
Ort
Väst
Hoj
Aprilia RSVR Factory och Aprilia RSV-R
Eureka skrev:
Det sjuka som är nu är att... man betalar 2500-4000 / mån och kör i 3 år utan det hänt ngt.. till vilken nytta då ?
90.000 respektive 144.000 Kr betalat i premie!
Då kunde man lika gärna lagt undan dessa penar o köpt ny hoj om man vält.

Hur man än vrider på det så är det sjuka premier för oss som vill köra sporthoj "lugnt" om man kan säga så :)

Och därför kör man bara trafik/halv! :tummenupp

Varför betala svindyra pengar när man inte tänkt klota...?
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top