Nu vill jag inte bli jobbig, men jag vill nog hålla med om att nuvarande försäkringssituation inte fungerar.
Det är många som skenförsäkrar, långt fler än vad som syns på pollarna här. Folk som gör många inlägg berättar gärna hur duktiga de är på att försäkra på sig själva, hur andra ska skaffa en annan hobby om de inte har råd, hur man är en riktig brottsling om man skenar, etcetera etcetera...
Innan jag fortsätter med mitt inlägg, måste jag fråga er som hackar ner på de som skenar:
Tror ni verkligen på att bolagen hade sänkt sina premier om alla hade försäkrat som de borde? Bolagen får ju in massor av pengar för tillfället och pengar är ju deras största intresse. Om det går bra för dem som det är nu, finns det ingen anledning för dem att sänka. Jag ringde själv och kollade min premie idag och undrade hur det skulle se ut inför kommande säsong, men det enda de kunde säga var att "det blir i alla fall aldrig billigare". Tack för det!
Eftersom det är så dyrt att försäkra, söker många med höga premier andra vägar att utöva sitt kanske största nöje. En billig, men inte nödvändigtvis enkel, lösning blir att skenförsäkra. Hur man än vänder och vrider på resonemang som "den står på mig men jag är folkbokförd på annan ort" och "den står på farsan, men med utlåning" är det fortfarande skenförsäkring.
Jag tycker att bolagen borde ta tag i detta problemet och sänka premierna för de yngre åldersgrupperna, men istället höja självriskerna. En höjning av självrisk skulle naturligtvis kunna fungera inom alla åldersgrupper. På detta sätt skulle "alla" ha en chans att försäkra sin motorcykel på ett ärligt sätt. Personligen hade jag inte haft något som helst emot att betala en betydligt högre självrisk och en lägre premie. Jag har aldrig kört omkull eller ens vält stillastående. Även om jag gasar på så försöker jag att köra riskmedvetet för att inte äventyra min eller andras hälsa.
Det enda jag ser som negativt med att sänka premierna är att många kanske fortfarande skulle skena med tanke på att de "aldrig kan få det billigt nog". Kanske en lösning är att alla åldersgrupper har lika låg premie, men olika självrisk. Vid en eventuell olycka ska inte ens trafikförsäkringen gälla om man då skenförsäkrat. Hur detta skulle fungerat i praktiken vet jag inte, men jag tycker att tanken är fin!
Oj, detta blev långt...
/Rikard