GSX-R Micke
ADHD member
hur de än ligger till me de så tänker inte ja släppa förbi nån R1:a i sommar iaf!! eller hur felix...
Läs inlägget en gång till, mopedister. Det innehåller alla relevanta fakta i fråganWASP skrev:Och sedan angående hur synd det var att det inte var mer hästar behöver du nog inte bry dig så mycket om, för det första får du inte köra så stora hojar för det andra tvivlar jag på att du någonsin kommer att begränsas i din körning av att det inte var mer effekt än så...
TbA skrev:Gixxern har ju varit med ett tag och är mer utvärderad. De andra är mer osäkra kort. Att Kawan nog tar hem jämförelsetesten i tidningarna blir nog ingen överaskning. Däremot är nog Gixxern det bästa köpet om man vill slippa barnsjukdommar och ha en hoj som funkar klanderfritt. Eller är det viktigare att ha det värsta enligt mc-journalisterna.
Kent W skrev:......som kraschar minst!!
Hitills leder Yamaha R1 överlägset kraschligan....blir det nån förbättring med
-04 och dess högre effekt/lägre vikt....?
Egentligen har nog ingen av R-hojarna på allmän väg att göra överhuvudtaget,
eller.....?
blom skrev:fel fel fel
TbA skrev:Gixxern har ju varit med ett tag och är mer utvärderad. De andra är mer osäkra kort. Att Kawan nog tar hem jämförelsetesten i tidningarna blir nog ingen överaskning. Däremot är nog Gixxern det bästa köpet om man vill slippa barnsjukdommar och ha en hoj som funkar klanderfritt. Eller är det viktigare att ha det värsta enligt mc-journalisterna.
Hehe, jag tänker då göra mitt bästa men jag vill ogärna lova stort och hålla tunt när det finns bättre piloter än mig här som spakar R1...GSX-R Micke skrev:hur de än ligger till me de så tänker inte ja släppa förbi nån R1:a i sommar iaf!! eller hur felix...
1) lådan kyls av motoroljan psss övriga motorn. Med tanke på att värmeförlusterna i en motor är ca 100 % av, dvs. lika stor som, avgiven motoreffekt så vore det inte helt omöjligt.OLJEKYLD GSXR skrev:Skulle man ligga på så höga förluster som 15% så skulle växellådan smälta pga all effekt som blir till värme.
Din ligger i en låda, dessutom så körde ju Åsa skjortan av dig på 402 meter med sin orginal 636:aMavve skrev:Min har MER
aLcATRAZ skrev:Visst känns det som om 2004 års 1000cc serie har hoppat framåt till en ny nivå av sporthoj. Med över 180 hästar i varje hojj så känns det verkligen som ett stort steg ifrån de tidigare modellerna.
MEN det konstiga är just att detta bara är en illusion om man tänker efter. Reklamen inför den nya R1an är enormt överdriven, 180 (172) hästar låter ju otroligt. Sedan när den i själva verket bänkas till 151 hästar vilket är precis samma effekt som gamla GSX-R1000 2003 orignalutförande så börjat man fundera vad egentligen som är så speciellt med dessa så kallade 180 hk monstren. Yamaha är verkligen överskattad när det gäller spjutspetsteknik om ni frågar mig.
Om det skulle röstas fram bästa hojj år 2004 så har egentligen inte R1:an något att göra på prispallen enligt mig. Kawasaki, Honda, Suzuki levererar så mycket vassare maskiner.
/a
Silwer skrev:Hur vet du vad som kommer vara vassaste maskin?
Det är bara antaganden alltihop, presis som hela denna tråden.
Högsta effekt är det enda som gäller det kan man lätt se här, jag tycker det är rent trams alltihop, gör folk hojarna rättvisa? NEJ
aLcATRAZ skrev:Vad tror du det är som lockar köpare till R1/R6 egentligen. Det är illusionen att de köper den vassaste hojjen i klassen. Jag försöker bara ge en hint om att detta är föga verklighet. Erfarenheten ligger hos de andra hojjtillverkarna.
/a
Silwer skrev:Men det är ju bara kallprat för fanboys, varför skulle de andra ha mer erfarenhet?
Skillnaden är minimal just till 04, tidiagre har suzuki haft mer motor än övriga, det försprånget är helt borta nu.
Japanerna är värdsledande på att bygga hojar, de har allihopa hållit på så länge att de vet vad de gör och hur det fungerar.
Sen att varje liten fantasisiffra inet stämmer det är en sak, det kommer det troligen inte göra på nån av hojarna.
Kom upp med nån mer trolig tumregel. (Inte att förlusterna är oberoende av överförd effekt, då skulle hojen stanna på låg gas.)Silwer skrev:Jag har så svårt att tro att det skule bli dubbel förlust när man har dubbel effekt på samma grejor.
aLcATRAZ skrev:Fantasisiffror och yamaha har varit polare ett bra tag nu, det inbjuder inte till värst mycket förtroende från konsumenternas sida. Bara att Yamaha ännu ett år vill "låtsas" vara värst i världen, det är det som stör mig, oavsett hur mycket du försöker bagatellisera problemet.
/a
Jag fattar att det är omöjligt att beräkna exakt, jag tycker att 13% rakt av oavsett maskin är väldigt dåligt.ulf_lundin skrev:Kom upp med nån mer trolig tumregel. (Inte att förlusterna är oberoende av överförd effekt, då skulle hojen stanna på låg gas.)
Undrar om det är värt saken att hitta nån invecklad modell för effektförlusten. Det blir säkert nån där du behöver veta en massa andra saker, t.ex. typ av olja o oljenivå o oljetemp o skärning på dreven o kedja o allt möjligt. Till vad nytta ? Omräkning till motoreffekt är iaf bara lite sifferlek.
Vill man VETA vad motorn ger får man mäta motorn. Vill man VETA vad hojen ger får man mäta hojen, helt enkelt.
Vill man VETA hur hojen går får man mäta hur hojen går.....Jo, jag börjar låta tjatig.
Vad man egentligen ska göra m värdena på bakhjulseffekt fattar jag inte. Utom om man jagar mer effekt på en enskild hoj och inte kan mäta direkt på motorn.
Vill man veta VARFÖR hojen går som den går, DÅ får man börja mäta en del specifika egenskaper hos hojen; luftmotstånd, vikt, bakhjulseffekt i alla hastigheter etc. Och då räcker det inte att veta enbart bakhjulseffekten.
Missförstå mig rätt, jag tycker allt sånt är väldigt intressant i sig. Men lite skepsis till nyttan av siffror måste man ha ibland. Tillfälligt slutfilosoferat från
/u
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln
Sveriges MotorCyklister (SM... |
|
Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras
Yamahas Sports Touring-mode... |
|
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag
Roam, det kenyanska elmotor... |
|
Nya R9 från Yamaha
Yamaha har presenterat R9, ... |
|
Ny touch-instrumentering från KTM
KTM har lanserat en helt ny... |
|
ExploreBike: Gotland Grand National 2.0
Foto: Creativeflipp Gotl... |
|
Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX
Kawasaki har uppdaterat sin... |
|
Uppdaterad Triumph Trident 660
Triumph har presenterar en ... |
|
Bike med Stark Varg på GGN!
Nu är vi på plats på GGN 2.... |
|
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad
25YM Honda CB1000 Hornet ... |