R1 2004 körd i bänk

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
hayabusaking skrev:
:tomten Ulf har rätt i det han säger........
Man använde ett labb med vindtunnel och där man hjälp av datorer mäte front areor osv och efter alla tester så visade det sig att för hayabusan behövdes det 147 HK att komma upp i 300 km/t men för tolvan 164 HK för 300 km/t
Med smicker kommer du ingenstans !!! Men försök gärna igen......

Suz har alltså ca 12 % lägre luftmotstånd. Kan vara pga mindre frontyta eller bättre strömlinjeform, eller båda. För hojar m samma effekt o vikt gör sånt bra skillnad i ax i höga farter. Inte bara nära toppfarten, utan säg över halva toppfarten eller så. Men på själva toppfarten i sig skulle det inte skilja så mycket, bara 3-4 %. Det beror på att effektbehovet ökar m kuben på hastigheten.

Det lustiga är att man behöver ingen vindtunnel för att kolla luftmotståndet. Det räcker att låta hojen sakta ner, frikopplad, o logga retardationen, alltså precis som en ax-kurva men tvärtom. Sen är det bara att räkna ut luftmotståndet o rullmotståndet var för sig. Är ju minst lika intressant som effekten.

Fast fortfarande gäller att vill man veta vad hojen kan, ska man mäta just vad hojen kan. O inget annat.
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Felix skrev:
Vi giixerförare regerar det vet ni.... :D innerst inne! :näsblod :rolleyes:
Jepp, så är det verkligen. Men i ärlighetens namn måste vi tillstå att Yammorna är söta, på ett flickaktigt vis.
 

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
ulf_lundin skrev:
Suz har alltså ca 12 % lägre luftmotstånd. Kan vara pga mindre frontyta eller bättre strömlinjeform, eller båda.

Saekerligen inte du Ulf, men manga andra verkar tro att luftmotstandet till allra stoersta delen beror pa frontarean. Betydligt viktigare aer dock hur foeremaalet ser ut daerefter hela vaegen bak. Ett droppformat foeremaal har bland det laegsta l.motsstaandet som kan uppnaas och den aer ganska stor fram men med en mjuk, laang och snygg kropp som slutar i en 'kon'. Detta foer att undvika turbulens bakom som bromsar mycket!
 

Söder

Köra på 2 hjul, varför?!
Gick med
28 Aug 2003
Ort
Nånstans....
Hoj
R1 -02 **SÅLD** Suzuki GSR 600 -07
aLcATRAZ skrev:
Vad tror du det är som lockar köpare till R1/R6 egentligen. Det är illusionen att de köper den vassaste hojjen i klassen.
/a

Hur kan du ens anta en sån sak?!?! :kocko
Jag köpte INTE min R1 för att den skulle vara den "vassaste" i klassen.
Jag provade andra modeller och märken, men tyckte att R1 var skönast att köra.
Den uppfyllde MINA krav. Den passade mig!
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Silwer skrev:
pfff, du som ska åka kawa i stället ska vara tyst om märkeshysteri.
Jag har en Honda, en Suzuki och en Aprilia. Nu funderar jag på en Kawasaki eller en Yamaha - eller nåt annat. Jag kan väl omöjligt betecknas som märkeshysteriker. Men folk som kör Gixxer har verkligen större du-vet-vad.
 

hayabusaking

Medlem
Gick med
21 Apr 2003
Ort
Silentmountain
Hoj
Ducati 1154 med massa trams, ZX12R med Marklund Turbo :)
:7peta Knappast smicker bara fakta att denna HK hysteri är lite löjlig då det precis som allt annat är så många andra faktorer som är av görande för hur/vilken prestanda en hoj ev skulle ha.
precis lika löjlig som springa och köpa en hoj bara för att bikee skriver att den är snabbast runt banan att sen nummer två kom en halv sek efter gör den till långasam o.s.v... tycker faktikt att det viktigaste är att man diggar den hojen man gränslar och tycker att den e kung när man dundrar fram, allt annat e ju bara siffror som dom flesta av inte kan utnyttja, men visst e det kul med pulver :D
ulf_lundin skrev:
Med smicker kommer du ingenstans !!! Men försök gärna igen......

Suz har alltså ca 12 % lägre luftmotstånd. Kan vara pga mindre frontyta eller bättre strömlinjeform, eller båda. För hojar m samma effekt o vikt gör sånt bra skillnad i ax i höga farter. Inte bara nära toppfarten, utan säg över halva toppfarten eller så. Men på själva toppfarten i sig skulle det inte skilja så mycket, bara 3-4 %. Det beror på att effektbehovet ökar m kuben på hastigheten.

Det lustiga är att man behöver ingen vindtunnel för att kolla luftmotståndet. Det räcker att låta hojen sakta ner, frikopplad, o logga retardationen, alltså precis som en ax-kurva men tvärtom. Sen är det bara att räkna ut luftmotståndet o rullmotståndet var för sig. Är ju minst lika intressant som effekten.

Fast fortfarande gäller att vill man veta vad hojen kan, ska man mäta just vad hojen kan. O inget annat.
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Bingo skrev:
Jag har en Honda, en Suzuki och en Aprilia. Nu funderar jag på en Kawasaki eller en Yamaha - eller nåt annat. Jag kan väl omöjligt betecknas som märkeshysteriker. Men folk som kör Gixxer har verkligen större du-vet-vad.
Du har väl en Yamaha? *host* ;)
 
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

Top