R1 2004 körd i bänk

Kay

#15 - O'Kay racing!
Gick med
21 Apr 2003
Hoj
Firestorm
hästar hit och hästar dit... det räcker väl iaf för ALLA för att köra på gatan me? Frågan är vilken som har bäst kvalitet, bromsar, chassi, viktförhållande, balans, lättkördhet och teknik, men att säga att en har 2 hk mer än en annan, och därför är den bäst, börjar väl bli lite töntigt. Visst kan man spekulera om att det hypats lite för mkt och att vissa ser bänkningen som ett nederlag, Men jag tror knappt man kommer märka nån skilnad rakt fram i körningen rakt fram mellan nån av '04-tusingarna... Möjligen karaktär, men prestandan räcker ju till.

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R 1200 GS, XR600
För mig låter det troligast att friktionen i drev o kedja är beroende av belastningen på grejorna och då blir förlusteffekten beroende av överförd effekt. Att den skulle vara oberoende av effekten är för mig ett helt orimligt antagande. Och i brist på bättre modell av hur det egentligen funkar så är det lättast att gissa på direkt proportionalitet, dvs. x %. Men det är förstås inte exakt.
O sen kommer frågan hur många %. Man borde kanske använda olika %tal för kedja, rem o kardan, inte vet jag. O-ring kontra X-ringskedja osv.
Där nånstans offrar jag exaktheten för enkelheten o säger 13 %.
Fast alla ni andra får välja vilken modell ni vill... :D
/u

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
aLcATRAZ skrev:
--edit ---
Om det skulle röstas fram bästa hojj år 2004 så har egentligen inte R1:an något att göra på prispallen enligt mig. Kawasaki, Honda, Suzuki levererar så mycket vassare maskiner.

/a

Hur vet du att Yamahan är sämst av de fyra? Har du kört alla eller sitter du bara och hyser agg mot ett visst märke? Du har ingen aning om vilken hoj som är bäst men skulle likaväl säga Kawasaki eller hur?

P-son

Yihaaaaa
Gick med
19 Mar 2003
Hoj
Såld...
Silwer skrev:
jo, men tänk på att du kan ha ett bra exemplar och att det är en dålig R1 vi ser (inte för att jag har nåt belägg för det, men man vet ju inte).
Sen går det iaf inte att jämföra rakt av.

Kanske är en BRA R1 och en DÅLIG gixxer oxå. Konstigt argument om du frågar mig! Visst känns det hårt att "förlora" i HP striden men kom igen nu... Känns som om det finns nog pulver i den ändå...

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
P-son skrev:
Kanske är en BRA R1 och en DÅLIG gixxer oxå. Konstigt argument om du frågar mig! Visst känns det hårt att "förlora" i HP striden men kom igen nu... Känns som om det finns nog pulver i den ändå...

Trro du missar nåt viktigt, jag skiter i effekten totalt, det räcker o blir över.

aLcATRAZ

Hårdrock, vad annars?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawasaki Ninja ZX-6R '98, Akrapovic Carbon Oval Bolt-on, PiperCross filter, Dynojet, Planad & portad av Grottis (R.I.P.), 13:1 komp.
Grabbar grabbar grabbar.... lugna ner er. Det är bara min aspekt på det hela.

Det är inte första gången som yamaha överskattat sig själv, det är det enda jag säger. Jag använder bara R1 2004 som ännu ett exempel.

/a

Nisse Järnet

pschyy =D
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda XL1000, YZ250 + BMW turbo
aLcATRAZ skrev:
Grabbar grabbar grabbar.... lugna ner er. Det är bara min aspekt på det hela.

Det är inte första gången som yamaha överskattat sig själv, det är det enda jag säger. Jag använder bara R1 2004 som ännu ett exempel.

/a
Men du kan ju inte mena att Yamaha är ensama om att "luga"?!? :confused:

PD

Medlem
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
ThunderAceT
spelar ingen roll villka förluster drivlinan tar, det är ju på hjulet vi alla vill ha effekten ändå skit samma om det tar 50 eller 5% det vore bättre att dom alltid uppger bakhjulseffekt istället!

Men en turbosats på någon av dom nya sporthojarna så blir dom säkert kul maskiner även rakt fram.

hayabusaking

Medlem
Gick med
21 Apr 2003
Hoj
Ducati 1154 med massa trams, ZX12R med Marklund Turbo :)
:tomten Ulf har rätt i det han säger i USA gjorde man ett jätte test mellan Hayabusan och ZX-12 an för att se varför Hayan var snabbare än tolvan trots att tolvan levererade 7-10 Hk mer i bänk (dessa hojar var båda helt orginal ) Man använde ett labb med vindtunnel och där man hjälp av datorer mäte front areor osv och efter alla tester så visade det sig att för hayabusan behövdes det 147 HK att komma upp i 300 km/t men för tolvan 164 HK för 300 km/t alltså två hojar som som går väldigt lika på strippen nästan samma effekt/vikt men helt avgörande var karossen
en mkt intressant test att läsa om man har 1 timme till övers för det är ett stor test med massa fakta bara ett ytliggare inlägg till en rolig tråd. :) :)

ulf_lundin skrev:
Kom upp med nån mer trolig tumregel. (Inte att förlusterna är oberoende av överförd effekt, då skulle hojen stanna på låg gas.)

Undrar om det är värt saken att hitta nån invecklad modell för effektförlusten. Det blir säkert nån där du behöver veta en massa andra saker, t.ex. typ av olja o oljenivå o oljetemp o skärning på dreven o kedja o allt möjligt. Till vad nytta ? Omräkning till motoreffekt är iaf bara lite sifferlek.

Vill man VETA vad motorn ger får man mäta motorn. Vill man VETA vad hojen ger får man mäta hojen, helt enkelt.
Vill man VETA hur hojen går får man mäta hur hojen går.....Jo, jag börjar låta tjatig.
Vad man egentligen ska göra m värdena på bakhjulseffekt fattar jag inte. Utom om man jagar mer effekt på en enskild hoj och inte kan mäta direkt på motorn.
Vill man veta VARFÖR hojen går som den går, DÅ får man börja mäta en del specifika egenskaper hos hojen; luftmotstånd, vikt, bakhjulseffekt i alla hastigheter etc. Och då räcker det inte att veta enbart bakhjulseffekten.

Missförstå mig rätt, jag tycker allt sånt är väldigt intressant i sig. Men lite skepsis till nyttan av siffror måste man ha ibland. Tillfälligt slutfilosoferat från
/u

PD

Medlem
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
ThunderAceT
PRATA går ju!

Jag och en kompis var på kinnekulle ring och han åkte på en SRX 660!! (= enstånka veteran replika ser den ut som :) ) och på mål/startrakan kom alla värstingar såsom R1 gixxer mm och drog förbi men sedan plocka han dom en efter en såfort det började svänga en aning :hihi :7peta :va

FÖRNEDRINGEN VAR STOR :D

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Lite moppefucko varning på vissa inlägg här, om man har 155 eller 158 hästar spelar ingen roll, chassi, däck & framförallt förare avgör hur snabbt det går.

Martin

Don't call it a comeback
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Honda RS125R
GSXR1100R skrev:
Lite moppefucko varning på vissa inlägg här, om man har 155 eller 158 hästar spelar ingen roll, chassi, däck & framförallt förare avgör hur snabbt det går.

Jaa, ytteligare en "min pappa är starkare än din" tråd

seriöst, om R1:an nu är så dålig. Köp inte skiten då!
Ingen som tvingar er

PD skrev:
...
Men en turbosats på någon av dom nya sporthojarna så blir dom säkert kul maskiner även rakt fram.

Ja! För utan turbo lär de ju vara rikigt tråkiga :va

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
GSXR1100R skrev:
Förarens ålder verkar också spela in.

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...