R1:a som knackar

Asken

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R1
Firefighter skrev:
Hmf............

har nu skruvat ihop den och knacket finns fortfarande kvar........

hittade även mässings spån i oljan i dag ======= skrot antagligen

nu skiter jag i resten av den här säsongen... plockar ur motorn och river isär den....
alternativt köper en begagnad motor... :huvet :huvet :huvet

Såg du något misstänkt bakom kopplingskåpan?

Mässingsspån/kopparspån borde väl komma från ett lager. Riv nu motorn och berätta vad som var fel.

Innan du river motorn spelar du in knacket så vi får höra hur det låter!

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSX750EF -84, GSXR 1100 -87 med Vance & Bröööl, GSXR 750 -96, R1 -99 Touring, Högruta & Handtagsvärmare, R1 -00 med Yoshi Tri-Oval

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSX750EF -84, GSXR 1100 -87 med Vance & Bröööl, GSXR 750 -96, R1 -99 Touring, Högruta & Handtagsvärmare, R1 -00 med Yoshi Tri-Oval
Min kompis har ett knackande ljud i sin R1 oxå, på hans är det en pytte liten flisa som har farit på ett kugg hjul på en axel (undra om det är vevaxeln) nån som vet om det finns ett drev på den axeln på en R1. Tyvärr går det inte att göra så mkt åt detta förrutom att byta denna. Som jag kan tyda det så knackar din mer, kanske en större flisa som har farit ?????? Men det ska visst bara vara att tuta & köra

Firefighter

tokiga masar
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
R1
Asken skrev:
Såg du något misstänkt bakom kopplingskåpan?

Mässingsspån/kopparspån borde väl komma från ett lager. Riv nu motorn och berätta vad som var fel.

Innan du river motorn spelar du in knacket så vi får höra hur det låter!

Ska prova spela in det i morgon............. men det låter inte som på filmen..

Låter mer som ett vevlager i en bilmotor

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Panigale
Asken skrev:
Vem har sagt att det bara är att tuta och köra? En erfaren meck?

Jag har själv funderat på att göra så...

Den enkla vägen är väl att tuta o köra och hålla tummarna för att det riktiga raset är avlägset!
Om vi tar det från början,
JA det sitter ett drev på vevaxeln. Detta drev är gjutet tillsammans med vevaxeln och direktverkar mot kopplingskorgen.
Mellan dessa två drev är det mkt liten tolerans, det är extremt viktigt att dreven löper mot varandra utan oljud eller motstånd.
Har du ett missljud här så kommer det leda till dyra motorskador förr eller senare. Ljudet beror på att någonstans på ett av dessa eller båda drev finns ett märke och vid varje vevaxelvarv när denna punkt möter kopplingskorgens drev så upstår ett lite lite motstånd som gör detta ljud.
I förlängningen så kommer detta leda till att axeln som kopplingskorgen är placerad på kommer att bli skev. Med en mätklocka ser man detta, inte med blotta ögat genom att vrida axeln bara.
Lager kommer att förstöras pga av axeln. Troligt är även att nästa bottenstock med drev som går mot denna axel kommer att påverkas.

= In the end blir det SKITDYRT.

Men orkar du leva med ljudet så kan det säkert fungera i 100mil eller 1000mil.

Säljer du hojen och är en mkt ärlig människa så bör du upplysa den nya ägaren om orsaken för annars kommer du att sova dåligt om nätterna :brinnerup

/Nitrous

Asken

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R1
Byta vev och kopplingkorg är dyrt, materialkostnad minst 12 000:-.

Jag tycker att en LITEN deformation på något av dreven borde slita in sig.
Fast det är klart att en liten deformation kanske inte framkallar ett sådant högt knackande.

- Sniper, du har PM!

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Panigale
Asken skrev:
Byta vev och kopplingkorg är dyrt, materialkostnad minst 12 000:-.

Jag tycker att en LITEN deformation på något av dreven borde slita in sig.
Fast det är klart att en liten deformation kanske inte framkallar ett sådant högt knackande.

Visst är det dyrt, dyrare än vad det är värt med tanke på den tid som sen tillkommer för åtgärd. Billigare isåfall att köpa en beg.motor när raset blir ett faktum, Om man kan och vill åka med knackandet. Det är ju oxå alltid ett orosmoment eftersom man inte vet när det kanske går åt helvete och säkerhetsmässigt så är det såklart inte kul att ha vetskapen om att det faktiskt kan skita sig rejält mitt i en kurva om man man har otur, eller i hög fart på en fin raksträcka m.m.
Följdeffekten med en olycka kan få ett tråkigt slut.

Men angående ljudet så lär det knappast slita in sig.
Deformationen har uppstått pga av nåt har manglats mellan dreven, med all säkerhet så är axeln som kopplingskorgen sitter på redan något skadad men det syns endast med mätklocka och behöver inte säkert betyda något.

Men är inte ljudet jobbigt/irriterande och att man vågar leva med vetskapen att motorn faktiskt kan totalhaverera när man minst anar det så är det väl bara tuta o köra och sen byta motor när dagen "ras" kommer.

/Nitrous

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Asken skrev:
Vem har sagt att det bara är att tuta och köra? En erfaren meck?

Jag har själv funderat på att göra så...

Du har PM

HanneZ

Guest
Köra med där missljudet??? Ja skulle stänga av den o inte våga starta!!

Asken

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R1
Nu har jag iallafall fått hem lamellerna, ska försöka hinna mecka dit dem imorgon...

Asken

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R1
Har inte tänkt på det föräns nu när jag ska sätta i de nya lamellerna, det satt ju 8 lameller och 7 friktionsskivor i kopplingen :confused:
Det ska ju bara vara 7 lameller och 6 friktionsskivor.
Jag går ut och skruvar ihop det med en av de gamla lamellerna oxå...

SuckaRobbe

Tattare
Gick med
10 Jun 2004
Hoj
R1
Nu när vi ändå är inne på motorer som knackar. Någon som vet var felet kan ligga om det inte knackar på lägre varv utan bara på lite högre.

Hörde ett litet knackande (det lät mera som tanken vibrera mot ramen)dagen före. Sen när olyckan var framme låg jag kanske på 10-11000 varv.
Så mitt i allt låter det alldeles fruktansvärt. Slår givetvis av på gasen genast men märker då att ljudet tystnar helt.

Stannade vid väggrenen och hade en kompis att hämta mig. Körde bågen till den lokala mc-verkstaden. Det här var nu ungefär 1 månad sen. Men gybbtjuven har fortfarande inte tittat på den. E antagligen för upptagen med alla försäkrings motorcyklar som vart inlämnade efter min.

Asken

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R1
Den knackade minst lika mycket nu efter att jag bytt lameller, - FAN.
Någon som har en billig R1-motor till salu?

Snowjob

Ny medlem
Gick med
25 Nov 2003
Hoj
FZR1000
Asken skrev:
Den knackade minst lika mycket nu efter att jag bytt lameller, - FAN.
Någon som har en billig R1-motor till salu?
Lugna sig nu, vintern står för dörren. Ta bort motorn, ta isär allt. Du hittar nästan säkert felet då. Byt ut alla lager och sätt ihop. Vips du har en motorrenoverad R1:a. Värd mera än en R1:a med utbytesmotor och en reservdelsmotor. Iaf i mitt tycke. Tro dessutom det kan bli billigare att renovera eftersom motorn gick/går ju. Kan inte vara SÅ stort fel. Om jag var du skulle jag ta tillfället i akt och köpa en skiss över motorn och sätt igång och meka. :tummenupp

Asken

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R1
Snowjob skrev:
Lugna sig nu, vintern står för dörren. Ta bort motorn, ta isär allt. Du hittar nästan säkert felet då. Byt ut alla lager och sätt ihop. Vips du har en motorrenoverad R1:a. Värd mera än en R1:a med utbytesmotor och en reservdelsmotor. Iaf i mitt tycke. Tro dessutom det kan bli billigare att renovera eftersom motorn gick/går ju. Kan inte vara SÅ stort fel. Om jag var du skulle jag ta tillfället i akt och köpa en skiss över motorn och sätt igång och meka. :tummenupp

Det är ju bara det att det lutar starkt åt att det är deformerade kuggar på kopplingskorgen och primärdrevet. Dessa kostar 12 000:- och det är utan lager och andra grejor inräknade.
Usch vad jobbigt, får väl skruva ner motorn och hitta felet i alla fall... Alltså även om jag köper en ny motor.

Last edited:

Xyron

Jag var snabbare förr
Gick med
12 Jul 2005
Hoj
GsxrT 1000 -03
Vad var felet då?, har ett ordentligt knackande på min r6a med...

Firefighter

tokiga masar
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
R1
Xyron skrev:
2125949 Vad var felet då?, har ett ordentligt knackande på min r6a med...

På min var det vevlagret på 4 cylindern som sagt upp sig.
så det var bara och köpa en begagnad motor och se glad ut

Mjölnaren75

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Aug 2006
Hoj
Sym 200 Yoyride
Missljud, knack osv

Olika orsaker för er som bryr sig

Missljud i nedre delen av motorn:

Dunkande ljud som hörs vid skarven mellan blocket och sumpen, frekvensen beror på varvtalet = Slitna ramlager

Skarpt ljud som hörs bättre och är lite högre än ljudet beskrivet ovan, tydligt vid tomgång och blir skarpare vid ökat varvtal =
Slitet vevlager, vilket kan identifieras cylindervis genom att koppla bort tändningen på varje cylinder i taget. I den bortkopplade cylindern blir ljudet högre.

Otydligt knackande ljud som hörs bäst i mitten av blocket vid låga varv och vid belastning = Slitna kolvar och cylindrar

Skarpt ibland klinkande ljud närmare topplocket, hörs bättre på tomgång och vid hastigt gaspådrag. = Slitna kolvbultar och hål i vevstaken

Missljud i övre delen av motorn:

Rasslande ljud i hela varvregistret, tydligare vid låga varv. = Slapp kamaxelns kedjan pga kedjeslitage och uttänjning ja
Slapp kedja pga missfunktion i kedjans spännare. ”Trött” fjädern, exempelvis

Tickande ljud från ventilmekanismen = Feljusterade ventiler, trasiga ventilfjädrar
Sliten kamaxel
Slitna hydrauliska ventillyftare
Igensatta oljekanaler i ventillyftarna

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...