R1:a som knackar

Asken

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lessebo
Hoj
R1
Ska jag byta ramlager och kolla veven så lär det väl bli billigare med en begangnad motor... Ingen som har en till salu :)

Tack ännu en gång för alla svar, jag kommer att börja riva i motorn då jag fått ihop Husan vilket kan dröja ett tag...

När jag vet vad felet är skriver jag det här, det kan dröja.

mvh Fredrik
 

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Mantorp (Racetorp)
Hoj
Panigale
Jag råkade ut för exakt samma sak som Swedie.
Lamellskräp som hamnade mellan utgående drevet på vevaxeln och kopplingskorgen.
Resultet var ett högt tickande (eller mkt väl knackande) ljud som följde varvtalet.
Nästan alla jag rådgjorde med trodde det var vevlager och kamkedjesträckare m.m., både mc-verkstäder och privata mekkar!

Bestämde mig för att riva skiten själv och fann felet då!

Vid inspektion så hade en kugg på vevaxeldrevet fått sig ett litet märke som endast syntes vid grundlig inspektion men eftersom precisionen är så hög och det inte är något spel mellan drevet och kopplingskorgens drev så blir det ett litet motstånd varje vevaxelvarv.

Tar du bort kåpan för kopplingskorgen så tror jag att du kan se vevaxeldrevet, bara att vrida runt motorn sakta och titta noga med en ficklampa.

/Nitrous
 
Last edited:

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Vad har du för årsmodell?
På de äldre modellerna funkar det så här:

Om du lossar tändningskåpan på högersida (den främre med en stor plugg i),
så ser du kamkedjan som går upp mot toppen.
sätt en fast nyckel på centrumskruven, dra 1/8dels varv fram och
tillbaka och notera om kamkedjan slackar.

Kamkedjespännaren är PlättLätt att kolla.
Spännaren sitter på högersida bakom cylindrarna.
Ta bort tanken så sitter den där med två skruvar,
det är påstucket två slangar också.

När du håller sträckaren i handen så pressa in den rörliga kolven
och se att den fjädrar och utan att kärva.

Återmontage:
Medan du pressar in spännkolven i huset så sticker du in en skruvmejsel
genom hålet på utsidan av huset och snurrar medsols tills skruven tar stopp.

Låt mejseln vara kvar medan du återmonterar sträckaren på motorn.
När du skruvat fast sträckaren så släpp på låsskruven
så att sträckaren frigörs.
 

Asken

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lessebo
Hoj
R1
OK!

Det är en -98 som gått 5000mil.

Ska kolla dessa förslag, om skadat drev från vevaxeln har hänt 2 gånger innan är det ju inte omöjligt att det hänt igen...

Om det bara är kamkedjespännaren så borde det ju inte behöva bli så dyrt, men jag tror inte den kan ge upphov till ett knackande likt det på min hoj. Det låter faktiskt ganska likt det knackande från Swedies filmklipp.
 

Asken

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lessebo
Hoj
R1
Nu har jag fixat ett filmklipp på 5,7 MB med knackljudet på, hur lägger jag upp det så att någon av er andra kan lyssna på det?

Dreven på vevaxeln och kopplingen verkade OK men ska kedjan som man ser under kopplingen (till oljepumpen) vara helt slapp?? Nästan som om det dinglade löst...
 

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Mantorp (Racetorp)
Hoj
Panigale
Asken skrev:
Nu har jag fixat ett filmklipp på 5,7 MB med knackljudet på, hur lägger jag upp det så att någon av er andra kan lyssna på det?

Dreven på vevaxeln och kopplingen verkade OK men ska kedjan som man ser under kopplingen (till oljepumpen) vara helt slapp?? Nästan som om det dinglade löst...

Ja, den är väldigt slapp, men eftersom det är så små länkar och tänder på dreven så kan den inte lyfta sig och rappa. Pröva att peta med en liten mejsel eller nåt för att lyfta kedjan så förstår du att det inte är nån fara utan helt normalt.

Inspektera dreven för vev och korg mkt noga, det räcker med ytterst lite "pitting" för att ljudet ska uppstå. Det behöver alltså inte vara en kugg som är av eller hackig, det räcker med att ytan är lite lite ojämn, hackig på ett enda litet ställe eftersom toleransen är så liten.

/Nitrous
 

Asken

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lessebo
Hoj
R1
OK, då är det inget med kedjan till oljepumpen då.
Får kolla en gång till riktigt noggrannt på dreven...

Hur laddar jag upp filmen med knackljudet då?

Jag har tömt oljan och den var det då inga spåner i så vitt jag kunde se.
(Drog igenom uppsamlingskärlet med en magnet)

Kan jag utesluta lagerhaveri bara för att det inte är några metallrester i oljan, det kan jag väl inte göra?
 
Last edited:

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Mantorp (Racetorp)
Hoj
Panigale
Asken skrev:
OK, då är det inget med kedjan till oljepumpen då.
Får kolla en gång till riktigt noggrannt på dreven...

Hur laddar jag upp filmen med knackljudet då?

Går inte att ladda upp filmer på SH server.
Cayle här på forumet har väl nån film-SH-server :va

Eller så lägger du den på eran egen webbsida www.adrenalinmc.com och lägger ut URL'en till filmklippet.

/Nitrous
 

Asken

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lessebo
Hoj
R1
Byte du drev eller motor efter att du konstaterade att det var fel på drevet?

Jag är ju inte så himla haj på att lägga upp filmer, har alldrig gjort det...
 

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Mantorp (Racetorp)
Hoj
Panigale
Asken skrev:
Byte du drev eller motor efter att du konstaterade att det var fel på drevet?

Bytte hela motorn eftersom drevet är gjutet med veven och en ny vev är = 15.000 kr + lager m.m. . skiten är väl dessutom matchat mot block eller nåt så totalt sett så blev det billigare men en begmotor än att reparera.

Ett tips är att demontera kopplingslamellerna och konstatera att dom är 100% ok att inget har lossnat eller spruckit som det inträffade för mig och Swedie.

/Nitrous
 

Asken

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lessebo
Hoj
R1
Ja, att kolla lamellerna är ju inte så komplicerat iaf.

Håller på med att försöka lägga den där jädrans filmen, det verkar desto mer komplicerat...
 

Busa78

Ny medlem
Gick med
19 Dec 2003
Ort
dalarna
Hoj
Hayabusa -03 Biltema Editon
knackande

tja! jag har en Gsxr 1100 92a.
jag är också störd å irriterad på min motor.
När den är kall å man startar den så är det nå smårasslande och som jag tycker ett ganska tydligt "småknacktickande" ljud.

Men sen när den har blivit riktigt varmkörd så kan jag inte höra samma ljud.
då hörs endast ett milt småtickande från toppen,när man drar av på gasen.(motorbromsar) vad tror ni? den går däremot jävla bra.

/H Malmqvist
Ozzian skrev:
Ramlager=ramlager, vevlager=vevstakslager.

Jag tippar på att kamkedjesträckaren har gett sej,
alternativt, ett vevlager.
Vore det vevlagret skulle du inte kunna varva
den så länge innan staken går av.
 

Busa78

Ny medlem
Gick med
19 Dec 2003
Ort
dalarna
Hoj
Hayabusa -03 Biltema Editon
äre nån skillnad när den ä varm å kall?


Asken skrev:
Min hoj började knacka när jag var ute och körde igår.
Fungerar som den ska men detta hårda och förhållandevis höga knackande ska ju inte vara där.

Knackandet följer motorvarvet, kan dock inte lokalisera var ljudet kommer ifrån, inbildar mig att det låter mer från högra sidan...

Kan kopplingen på något vis ge ett hårt knackande ljud eller är det mer troligt något lager?? Kan toppen börja knacka?

Hjälp!
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
h01hmt skrev:
tja! jag har en Gsxr 1100 92a.
jag är också störd å irriterad på min motor.
När den är kall å man startar den så är det nå smårasslande och som jag tycker ett ganska tydligt "småknacktickande" ljud.

Men sen när den har blivit riktigt varmkörd så kan jag inte höra samma ljud.
då hörs endast ett milt småtickande från toppen,när man drar av på gasen.(motorbromsar) vad tror ni? den går däremot jävla bra.

/H Malmqvist

I det här fallet vågar jag nästan gissa på kamkedjesträckaren.
En polare hade problem med en CBR som började knacka hårt
strax efter kallstart, när motorn väl blev varm så gick det bort.

Efter mycket rundringande och få svar så bytte vi, på chans,
den hydrauliska kamkedjesträckaren, Problemet löst.
Efter mycket letande på internet så visade det sej att det
är ett typfel på just den modellen :tomten

Jag har hört "endel" motorer o missljud men kunde ändå
inte härleda ljudet till kamkedjan.

Normalt sett så uppskattar man hur ofta ljudet återkommer/motorvarv.
Kommer det tätt som på Swedies så kan man gissa att det har något
med vev/stakar att göra (men den var inte heller enkel :hihi ).
Kamaxlar/ventiler rör sej med halva motorvarvet
och ger då ett annat ljud.

Kamkedjan var varken eller??! Men det ändrade sej med temperaturen.

Även ventiltick kan variera endel med temperatur men borde
inte förstärkas vid motorbroms.

Men vad tusan, man blir visst aldrig fullärd :lol
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Nitrous skrev:
... skiten är väl dessutom matchat mot block eller nåt ...
Nej. Om nu inte R1 är undantaget som bekräftar men det fins inga andra som matchar vev och block. Däremot brukar man kunna välja ramlager som är nån hundradel tjockare eller tunnare än standard för att finlira ihop block och vev.
För övrigt suger det att hojtillverkarna inte gör lager i underdimensioner. Jävla omyndigförklarande av oss hojåkare! Utan lager för omslipad vev så är det ju bara att kasta en vev så fort nåt händer! Det är ungefär som om det inte skulle gå att byta drev när kedjan är slut, man skulle alltså åka på att byta hela bakfälgen eftersom drevet är fastgjutet!

Egentligen skulle alla som köper ny hoj fråga om det går att renovera motorn och sen vända och gå om dom får nej.
Och sen tar dom betalt i guld för lagerskålarna också! Över en hundring per skål! Sitter oftast 10 till ram- och 8 till vevlagren i en rak4:a. Ett par tusen fucking jävla spänn snor dom av oss!
Till min Renault kostade kompletta vev- och ramlager 80:- på Biltema! Jag satte i nya fast dom gamla var rätt bra!

Faan, nu har jag suttit och irriterat mig på blodsugare i hojbranschen så hela söndagskvällen är förstörd! :gnissla
 

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Mantorp (Racetorp)
Hoj
Panigale
Robban_C skrev:
Nej. Om nu inte R1 är undantaget som bekräftar men det fins inga andra som matchar vev och block. Däremot brukar man kunna välja ramlager som är nån hundradel tjockare eller tunnare än standard för att finlira ihop block och vev.
För övrigt suger det att hojtillverkarna inte gör lager i underdimensioner. Jävla omyndigförklarande av oss hojåkare! Utan lager för omslipad vev så är det ju bara att kasta en vev så fort nåt händer! Det är ungefär som om det inte skulle gå att byta drev när kedjan är slut, man skulle alltså åka på att byta hela bakfälgen eftersom drevet är fastgjutet!

Jo du har helt rätt.
Dessvärre i mitt fall så ville jag inte chansa på att bygga ihop motorn och få ett nytt ras eller oljud därför att en metallklack från en lamell hade manglats mellan vev-drev och kopplingskorg.
Utan mätklockor så går det inte att säga ifall korgen klarat sig eller ifall axeln som korgen sitter i har blivit skev. Jag ville helt enkelt inte ta risken just då när säsongen precis börjat och jag vill åka hoj och inte meka :)

/Nitrous
 

Asken

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lessebo
Hoj
R1
Nu har jag tillslut kollat lamellerna och precis som Swedie och Nitrous har jag hittat ett fel här...
Den innersta lamellen var spräckt i bitar.

Nu ska jag se om jag kan pussla ihop den för att se om det saknas någon del som åkt vidare i motorn.

Om en kugge på något av dreven skulle vara endast lite deformerad känns det inte helt uteslutet att köra med motorn som den är, med nya lameller då.

Vad kan hända? Kuggarna sliter ut varandra eftersom de inte passar 100 % ihop?

Nu går jag ut och pusslar lite...
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top