Asken skrev:
Vem har sagt att det bara är att tuta och köra? En erfaren meck?
Jag har själv funderat på att göra så...
Den enkla vägen är väl att tuta o köra och hålla tummarna för att det riktiga raset är avlägset!
Om vi tar det från början,
JA det sitter ett drev på vevaxeln. Detta drev är gjutet tillsammans med vevaxeln och direktverkar mot kopplingskorgen.
Mellan dessa två drev är det mkt liten tolerans, det är extremt viktigt att dreven löper mot varandra utan oljud eller motstånd.
Har du ett missljud här så kommer det leda till dyra motorskador förr eller senare. Ljudet beror på att någonstans på ett av dessa eller båda drev finns ett märke och vid varje vevaxelvarv när denna punkt möter kopplingskorgens drev så upstår ett lite lite motstånd som gör detta ljud.
I förlängningen så kommer detta leda till att axeln som kopplingskorgen är placerad på kommer att bli skev. Med en mätklocka ser man detta, inte med blotta ögat genom att vrida axeln bara.
Lager kommer att förstöras pga av axeln. Troligt är även att nästa bottenstock med drev som går mot denna axel kommer att påverkas.
= In the end blir det SKITDYRT.
Men orkar du leva med ljudet så kan det säkert fungera i 100mil eller 1000mil.
Säljer du hojen och är en mkt ärlig människa så bör du upplysa den nya ägaren om orsaken för annars kommer du att sova dåligt om nätterna
/Nitrous