R1:a som knackar

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Asken skrev:
... Om en kugge på något av dreven skulle vara endast lite deformerad känns det inte helt uteslutet att köra med motorn som den är, med nya lameller då. ...
Jag ska inte säga hur du ska göra eftersom det här är ett stort ansvar (jag har ju inte ens sett bitarna).
Men om det hade varit jag så hade jag antagligen satt ihop bitarna och åkt. Antagligen hade jag först putsat av eventuella skador lite försiktigt för att minska riskerna för förvärrade skador.
Men det är vad jag hade gjort. Gör du det så får du inte skylla på mig om du kör motorskott!
 

Asken

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lessebo
Hoj
R1
Jag har kollat igenom kopplingskorgsdrevet och drevet på vevaxeln nu, kunde inte hitta några direkta defekter, bara någon ytterst liten deformation och vad som såg ut som naturligt slitage.

Jag tror jag gör som du säger Robban_C och sätter ihop hojen med nya lameller (och eventuellt nya stålskivor). Är det inget knackande när jag startar motorn så var det väl i så fall den trasiga lamellen som orsakade ljudet.

Angående någon liten defekt på dreven så kan den inte orsaka något haveri men den kanske bidrar till ökat slitage om den inte "sliter in sig" efter några mils körning.

Ska fjädrarna i kopplingskorgen sitta löst, alltså skramla när man skakar korgen??
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Asken skrev:
... 1. sätter ihop hojen ...

2. Angående någon liten defekt på dreven så kan den inte orsaka något haveri men den kanske bidrar till ökat slitage om den inte "sliter in sig" efter några mils körning.

3. Ska fjädrarna i kopplingskorgen sitta löst, alltså skramla när man skakar korgen??
1. Skyll bara inte på mig!

2. Det är min uppfattning också. En del små defekter klarar sig oftast rätt långt. Ibland sliter dom in sig och märks inte ens. Och eftersom du inte ens ser några defekter så...

3. Vet ej. Men jag tror inte dom ska sitta löst. Normalt sett (dvs på många andra hojar) så är dom något förspända för att dom ska kunna ta upp lite tuffare ryck utan att glappa för småsaker så att säga.
Kolla med nån R1-snubbe som vet, jag har för lite koll på R1.
 

Asken

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lessebo
Hoj
R1
Robban_C skrev:
1. Skyll bara inte på mig!

2. Det är min uppfattning också. En del små defekter klarar sig oftast rätt långt. Ibland sliter dom in sig och märks inte ens. Och eftersom du inte ens ser några defekter så...

3. Vet ej. Men jag tror inte dom ska sitta löst. Normalt sett (dvs på många andra hojar) så är dom något förspända för att dom ska kunna ta upp lite tuffare ryck utan att glappa för småsaker så att säga.
Kolla med nån R1-snubbe som vet, jag har för lite koll på R1.

1. Ska inte skylla på dig, skönt att någon har samma uppfattning!

2. Det återstår att se vad dessa små defekt kan åstakomma... (Ska försöka ta några bilder och posta här innan jag skruvar ihop)

3. Tror att de sitter löst endast när jag skruvat isärr och plockat bort kopplingskorgen, när den sitter åtdragen på plats TROR jag att fjädrarna spänns åt. Men jag ska nog göra som du säger och höra med någon som VET!

Tack för svaret!

mvh Fredrik
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Asken skrev:
... 2. Det återstår att se vad dessa små defekt kan åstakomma... (Ska försöka ta några bilder och posta här innan jag skruvar ihop)

3. Tror att de sitter löst endast när jag skruvat isärr och plockat bort kopplingskorgen, när den sitter åtdragen på plats TROR jag att fjädrarna spänns åt. Men jag ska nog göra som du säger och höra med någon som VET! ...
2. Japp. Vill se bilder!

3. Låter konstigt. Normalt sett glappar fjädrarna aldrig.
Nu pratar vi givetvis om de fjädrar som sitter i stora korgen, inte de som sitter axiellt i "lilla" korgen (dvs de som klammar ihop paketet) men de är väl om inte jag misstar mig solfjäder på din knarr. Eller hur det nu är.
 

Asken

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lessebo
Hoj
R1
Robban_C skrev:
2. Japp. Vill se bilder!

3. Låter konstigt. Normalt sett glappar fjädrarna aldrig.
Nu pratar vi givetvis om de fjädrar som sitter i stora korgen, inte de som sitter axiellt i "lilla" korgen (dvs de som klammar ihop paketet) men de är väl om inte jag misstar mig solfjäder på din knarr. Eller hur det nu är.

2. Bilder kommer, i veckan...

3. Ja, verkar konstigt, jag menar kopplingsfjädrarna de som siter i "stora korgen" som du kallar den. Fjädern som håller ihop packet är precis som du skriver en solfjäder!

Någon som vet om dessa fjädrar ska sitta ej förspända när korgen ej sitter monterad :confused:
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Hur skulle dom kunna bli förspända vid montering då menar du?

Normalt sett så är dom ju förspänd apå plats och förspänningen borde ju (mitt antagande) vara så hård att fjädrarna inte börjar jobba förrän du dumpar kopplingen i försök att koppla upp den på fyran. Typ så alltså.
Vissa (alla?) korgar har dubbel uppsättning fjädrar (svagare och starkare) och då tror jag att de svagare ska ta upp rycket som blir då man taggar ned och dumpar kopplingen hejvilt. De svaga och de starka brukar ju sitta "åt varsitt håll" om man tittar på hur dom jobbar mellan nav och korg, så då borde ju det ena vara för "drag" och det andra för "avslag".

Ju mer jag funderar på saken ju mer tror jag att det är nåt knas om fjädrarna "skramlar runt". Men om dom blir inspända på nåt vis vid montering så...
 

Asken

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lessebo
Hoj
R1
Jag vet inte riktigt själv hur jag menar, men något i stil med att de spänns åt då jag monterar ihop kopplingen, har inte alls funderat på om det verkligen sker på det viset.
Visste inte ens att fjädrarna som sitter i kopplingskorgen ska ta upp ryck, men det verkar ju glasklart när du förklarar det. TROR dock inte att de kan orsaka "knackandet". Knackandet som jag ju har en filmsnutt med men inte fattar hur jag laddar upp... Du har inte DC eller ICQ?

PS. Jag kopplar inte upp den på 4:an utan gasar oftast upp den på 2:an eller 3:an... DS.
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
DC??
ICQ??
Nänä, jag är gammal gubbe liksom. :hihi
Lägg ut på en server nånstans och publicera länken här istället så kan jag alltid ladda ner.
Filmer kan man ju inte bifoga i inläggen här, då skulle ju Swedie behöva skaffa en hel serverfarm.

Jag menade iofs inte att du kopplar upp den alls. Det var bara menat som ett eget exempel.
 

Asken

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lessebo
Hoj
R1
Robban_C skrev:
DC??
ICQ??
Nänä, jag är gammal gubbe liksom. :hihi
Lägg ut på en server nånstans och publicera länken här istället så kan jag alltid ladda ner.
Filmer kan man ju inte bifoga i inläggen här, då skulle ju Swedie behöva skaffa en hel serverfarm.

Jag menade iofs inte att du kopplar upp den alls. Det var bara menat som ett eget exempel.

Ja, jag fattade det där med exemplet :)
Men jag fattar inte hur man lägger upp filmen på en server, trots att jag bara är en ung grabb...
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Du har säkert tillgång till ett konto på en webbserver via ditt internetabonnemnag. Där finns det antagligen ett utrymme som är reserverat för dig. Webbadressen dit skulle kunna vara nåt i stil med "Användarnamn@Ditt_Internetföretag.se". Eller nåt sånt.
Du behöver ett ftp-program (File Transfer Protocol) för att kunna tanka upp filmen. Laddas ner från exempelvis tucows.com eller nån av de andra freeware-sajterna.
I ftp-programmet anger du användarnamnet och lösenordet, om allt går väl så visar ftp-programmet din site på nätet i ett utforskarfönster samt din lokala hårddisk i ett annat utforskarfönster, sen drar eller kopierar du bara filer dit på nåt vis.
Sen lägger du bara en länk här, typ:
ht tp://www.Ditt_Internetföretag.se/Användarnamn/filmensNamn.filmensEfternamn

Edit: Eftersom SH-servern inte skriver ut långa URL:er helt och hållet så har jag lagt i ett mellan slag i http för att det inte ska tolkas som en URL. //EDit.

Det var en rätt generell beskrivning men det ligger liksom i sakens natur eftersom det skiljer i detalj mellan olika Internetleverantörer och olika ftp-program.

Å andra sidan vet jag inte om en film säger så mycket eftersom ljudkvaliten ofta maskerar de "nyanser" man vill höra men det vet ju du som har hört filmen.
 

Asken

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lessebo
Hoj
R1
Här kommer bilder:

På en av bilderna ser man tydligt att 3 skruvar som sitter bakom kopplingskåpan har blivit deformerade på skruvhuvudet, hur det nu gått till eftersom de är försänkta. Har kanske inte med knackandet att göra.

De var svårt att få någon bra bild på kuggarna, jag får försöka igen...
 

Bifogat

  • R1knackproblem.jpg
    R1knackproblem.jpg
    92.7 KB · Visningar: 294
  • R1knackar2.jpg
    R1knackar2.jpg
    86.1 KB · Visningar: 240
  • R1knackar3.jpg
    R1knackar3.jpg
    116.3 KB · Visningar: 216

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Deformationen av skruvhuvudena på första bilden ser ut att vara körnslag med avsikt att låsa fast skruvarna.

Kuggarna är svårt att se. Kan du markera i bilderna i nåt ritprogram? Kanske fixa större bilder också?
 

Snowjob

Ny medlem
Gick med
25 Nov 2003
Ort
Helsingfors
Hoj
FZR1000
Jo det låter som en eller flera lamellskivor inte greppar. Ramlager och vevlager och ventiler låter det inte som. Plock ihop ny koppling och gasa.
 

Asken

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lessebo
Hoj
R1
Snowjob skrev:
Jo det låter som en eller flera lamellskivor inte greppar. Ramlager och vevlager och ventiler låter det inte som. Plock ihop ny koppling och gasa.

Får nog som du säger plocka ihop med en ny koppling för att testa.
Det vore fint med en bättre begangnad ifall någon sparat sin då man bytt till ny, bara för att se så det verkligen är den trasiga lamellen som är/var felet...

Tack för svaret!

Någon mer som lyssant och kan hålla med (och vet vad han/hon pratar om)
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Om jag vet vad jag pratar om får andra avgöra (verkar ju vara blandade åsikter på den punkten ibland :) ) men det låter ju inte så vackert. Svårt att bilda sig en uppfattning när man bara hör i lurar men givetvis mycket bättre än ingenting. Håller med Snowjob om att det inte låter som vev-/ramlager eller ventiler. Alltså satsar jag också på koppling.
Go for it! :tummenupp
 

Asken

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lessebo
Hoj
R1
Robban_C skrev:
Om jag vet vad jag pratar om får andra avgöra (verkar ju vara blandade åsikter på den punkten ibland :) ) men det låter ju inte så vackert. Svårt att bilda sig en uppfattning när man bara hör i lurar men givetvis mycket bättre än ingenting. Håller med Snowjob om att det inte låter som vev-/ramlager eller ventiler. Alltså satsar jag också på koppling.
Go for it! :tummenupp

OK, tack för alla svar Robban, tror du vet mer än de flesta i alla fall... :)
Då återstår det bara att stoppa i nya lameller och hålla tummarna att man slipper riva igen och lagt ut pengar på lameller i onödan :näsblod

mvh Fredrik
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top