R1:a vs. Audi RS4

josman

Medlem
Gick med
2 Aug 2004
Ort
sthlm
Hoj
FZ1N-09. Fiddy 110cc
Blanco skrev:
Hmmmm..... Jag som va med i det så kallade rejset.... med Rs4 an Kan tala om att det var ruskigt drag i den kärran... Ingen standard alltså.... Ja...jag låg först när han svängde av....Men som sagts tidigare så var det en del trafik på plats.... Så varken han eller vi drog nog på fullt, då det mer handlar om att ta sig förbi bilar.... Men vi har snackats vid så det lär bli ett rejs så småning om..... På en lugnare plats.... Då får vi svaret :banana
Inte för att jag försvarar bilförarna.....Men det verkar finnas en del som inte förstår att det finns gatbilar som drar sporthojar..... Men dom är väldigt få...
Att det står på pappret att en hoj gör 0-100 på 3 sekunder behöver inte gälla i verkligheten.... Har en bike-tidning där deras tester visar att dom nya hojarna gör 0-100 på 3.5 sek..... Sen om man har en Rs4 som gör 0-100 på 4.5 sekunder....Standard.... Ja då kan den ju komma ner några hundradelar med trimning....

Inte alla klarar av att få upp hojen på 3 sekunder..... kanske behöver vissa 0.5-1 sekund mer....
 

burner

Ny medlem
Gick med
29 Feb 2004
Ort
Örebro
Hoj
Letar GSXR 1000/750
Om en bil gör tex. 0-100 på 4.7 sek, betyder det att alla förare sätter tiden 4.7sek?

Vissa kanske det tar 6 sek för i verkligheten ? (kanske vissa spinner för mycket eller föraren växlar vid fel vartal).
 
Last edited:

jonazzz

Ny medlem
Gick med
1 Jan 2005
Ort
..
Hoj
R1 99a såld Suzuki tl1000r såld..ktm660 såld..ZX10r 04 blå med polerad ram å sving
hur gick det då vem vann???
 

Blanco

Glad påsk!
Gick med
4 Oct 2004
Ort
Liljeholmstorget
Hoj
Bmw gs 1200 Adv.
burner skrev:
Om en bil gör tex. 0-100 på 4.7 sek, betyder det att alla förare sätter tiden 4.7sek?

Vissa kanske det tar 6 sek för i verkligheten ? (kanske vissa spinner för mycket eller föraren växlar vid fel vartal).
Varken du eller jag vet hur trimmad hans Rs4 är.....
Sen att han skulle spinna speciellt mycket är ju mindre troligt p.g.a. 4-hjulsdrift....
 
Last edited:

burner

Ny medlem
Gick med
29 Feb 2004
Ort
Örebro
Hoj
Letar GSXR 1000/750
Blanco skrev:
Varken du eller jag vet hur trimmad hans Rs4 är.....

Inte det jag ville komma fram till utan hur lätt/svårt det är att
sätta samma tider som tidningarna.

Att sätta tex. 0-100 på 3 sek med en hoj är inte alltid så lätt, kan ta upp mot 4 sek ibland.

Frågan är hur lätt det är med bil, visst är det lättare än med en vass sporthoj men bara för att en bil gör en viss tid utifrån en tidning på behöver
inte varje förare göra det.
 
Last edited:

josman

Medlem
Gick med
2 Aug 2004
Ort
sthlm
Hoj
FZ1N-09. Fiddy 110cc
Blanco skrev:
Jag har inte klockat mig själv från 0-100.....Har du?


Inget illa menat mot dig, jag menade bara att det inte är alla som klarar av det som står i tidningarna och oftast testat under perfekta förhållanden...
Jag har inte klockat mig.
 

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Ort
08 en stund till
Hoj
KTM LC4
burner skrev:
Om en bil gör tex. 0-100 på 4.7 sek, betyder det att alla förare sätter tiden 4.7sek?

Vissa kanske det tar 6 sek för i verkligheten ? (kanske vissa spinner för mycket eller föraren växlar vid fel vartal).

Det är ju betydligt lättare att sätta jämna, låga tider med en bil.. Speciellt en 4wd sådan.
 

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Ort
Tokholm
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
Min Fårrd Cosworth 4x4 går något bättre än min gamla TL1000 över 200, och den fick jag ändå till varvstoppet på sexan = 295 mätarfart(1kugg ner fram iofs).
Min bil är inte så väldigt trimmad, så en duktigt vässad RS4 ska såklart gå bättre än min = drar nog sporthojar i hög fart. Folk som försvarar hojar så hårt, jag tror inte ni har särskilt många år bakom styret?
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Lär er att skilja på rakt-fram-rejs och kurvig-väg-rejs.

Vilken gatbil hänger med från 0-200 km/h på under tio sekunder? Inte många.

Vilken gatbil hänger på en hoj med kompentent chaufför på Isle of Man? Ingen.

Alltså; det handlar om förarkompetens. Pungt.
 

burner

Ny medlem
Gick med
29 Feb 2004
Ort
Örebro
Hoj
Letar GSXR 1000/750
-PLM- skrev:
Min bil är inte så väldigt trimmad, så en duktigt vässad RS4 ska såklart gå bättre än min = drar nog sporthojar i hög fart.

Menar du då orginal sporthojar ?

För att göra en rättvis bedömning(om det nu går) så bör
även hojen vara turbormatad i så fall. Bara för att visa på vilken som är snabbast.

TurboBil VS TurboHoj
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
"Bilfolk" brukar ibland prata om att det finns många bilar som som kan köra ifrån en snabb sporthoj. Nog kan man räkna upp en handfull bilmodeller, men hur många exemplar av dessa ser man på gatan per dag? Inte speciellt många. Det är alltså ytterst få bilar som är kapabla till sånt. :)
 

S4power

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Sundbyberg
Hoj
Bör man ha...
Blanco skrev:
Hmmmm..... Jag som va med i det så kallade rejset.... med Rs4 an Kan tala om att det var ruskigt drag i den kärran... Ingen standard alltså.... Ja...jag låg först när han svängde av....Men som sagts tidigare så var det en del trafik på plats.... Så varken han eller vi drog nog på fullt, då det mer handlar om att ta sig förbi bilar.... Men vi har snackats vid så det lär bli ett rejs så småning om..... På en lugnare plats.... Då får vi svaret :banana
Inte för att jag försvarar bilförarna.....Men det verkar finnas en del som inte förstår att det finns gatbilar som drar sporthojar..... Men dom är väldigt få...
Att det står på pappret att en hoj gör 0-100 på 3 sekunder behöver inte gälla i verkligheten.... Har en bike-tidning där deras tester visar att dom nya hojarna gör 0-100 på 3.5 sek..... Sen om man har en Rs4 som gör 0-100 på 4.5 sekunder....Standard.... Ja då kan den ju komma ner några hundradelar med trimning....

Nej... helt riktigt att bilen inte är helt standard ;)
Ursprungstanken med den här tråden var att komma i kontakt med dig och din kompis och det lyckades ju. :tummenupp
Sen att många MC-åkare inte vill eller har svårt att tro på att en Audi kan hålla jämna steg med deras sporthojar när det börjar gå undan, den diskussionen var inget trådskapen försökte få fram....

Jag har själv åkt sporthoj i många år och vet att hojar är snabbare än det mesta som rullar på fyrahjul på allmän väg. Jag säger inte att RS4:an är snabbare än allt, för jag har den insikten att det finns alltid någon som är snabbare och framför allt då på tvåhjul, men den insikten verkar många hojåkare inte ha och tror att bara för dom har en sporthoj så är dom snabbast i världen...

Sen är det ju självklart roligt att överaska med att en kombi kan röra på sig något bla. Ferrari 360, 430 och Lambo Gallardo åkare blivit varse om den hårda vägen :arsele

Sen det här med att man bara leker och kör på halvgas vid race, det brukar man sluta med ganska snabbt med när man kommer på efterkälken. Då växer nog hornen ut rätt snabbt och man vill gärna visa vad skåpet ska stå... Men vad vet jag... :confused:

Sen till slut är det en trevlig gest att göra tummen upp (inget annat finger! ;)) efter ett avslutat race oavsett om man torskat eller ej. Det visar på mognad och uppskattning.

Mvh Thomas
 
Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top