R1:a vs. Audi RS4

Har sett ett par tester i Top Gear där dom jämnför mc mot bil på bana, någon som har en torrent eller kanske rent av har dom testerna på datorn och kan lägga ut här ?
 
Chris Ash skrev:
Ok, bara för att vara lite obstinat eftersom jag vet hur det verkligen ligger till.

Gör Koenigsegg kvartsmilen på 8-9 sekunder? Verkar inte stämma......

GT3 och GT2 har inte en chans mot en R1 runt en bana, det är faktum och oberoende av vilka sneda test med sunkiga hojpiloter Top Gear visar(då kan du lista ut att en 996 i själva verket får fetpisk). Superbike är ganska mycket snabbare än STCC, en riktig Superbike cirka 10 sekunder snabbare runt Anderstorp. En 125 cc var två sekunder snabbare än STCC runt Anderstorp på EM:et 2004.

Inte ens en Radical lyckades slå en riktig Superbike med Niall MacKenzie i sadeln runt Silverstone.

En superbike är inte samma sak i alla länder. En hoj som går i WSB eller BSB är ju hästlängder värre än de standardhojar som åker runt här hemma.
Och sluta nu allihopa att jämföra äpplen och päron. Regnar det och jag ska handla åker jag bil. Lidingö - Älvsjö i rusningstrafik tar jag hojen.
 
Chris Ash skrev:
Ok, bara för att vara lite obstinat eftersom jag vet hur det verkligen ligger till.

Gör Koenigsegg kvartsmilen på 8-9 sekunder? Verkar inte stämma......
Standing quartermile: 9 seconds, end speed 235 km/h (146 mph)
www.koenigsegg.com

Chris Ash skrev:
GT3 och GT2 har inte en chans mot en R1 runt en bana, det är faktum och oberoende av vilka sneda test med sunkiga hojpiloter Top Gear visar(då kan du lista ut att en 996 i själva verket får fetpisk). Superbike är ganska mycket snabbare än STCC, en riktig Superbike cirka 10 sekunder snabbare runt Anderstorp. En 125 cc var två sekunder snabbare än STCC runt Anderstorp på EM:et 2004.
R1 vs Porsche är svårt att säga, man kan ju tänka sig att top gear gärna såg att bilen vann... Men jag undrar fortfarande helt orginal GT2 vs samma R1 vanliga gatdäck o.s.v. ..beror nog mycket på bana och förare!

Vad det gäller STCC så ligger det väll på ganska blankt 1min vissa under på knutstorp, medans en Superbike aldrig vart under 1.01.00??
Även här beror det klart på banan
 
Chris Ash skrev:
Superbike är mycket snabbare än STCC, STCC är bara snäppet snabbare än 125 cc runt en bana.

jag har en kompis som kör bilracing. vet inte riktigt vad klassen heter. det är typ såna där formelfordbilar. bilen väger ca 400kg och har va 90hk. helt vanliga rätt hårda däck. en uppsättning däck räcker hela året. när han var och körde på gelleråsen sist så var det en massa sporthojar där och när dom fick se hans vartiden så kved dom som små grisar. han var tydligen väldigt många sekunder snabbare än sporthojarna.
jag vill inte säga något särskilt med detta eller använda det som ett motargument mot ditt inlägg utan jag ville bara delge er denna information.
 
kavakungen skrev:
Rs4 har ingen chans mot R1.Om den har formula F1 motor.Annars hälsa hem. :banana

Säger vem??


Teorier finns det många av och det som fungerar jättebra i teoriernas värld behöver inte alltid fungera så perfekt i praktiken.

Fråga den Blåa ZX9 på väg mot Västerås på E18 igår den 15/7 ca 19.00, han vet!
 
En RS4 gör i bästa fall en hög 12:a kvartsmilen... Jag satte personligen 10,22 0-402m, sluthastighet 227 km/h med en orginal cbr 1000 rr o4:a.
 
S4power skrev:
Säger vem??


Teorier finns det många av och det som fungerar jättebra i teoriernas värld behöver inte alltid fungera så perfekt i praktiken.

Fråga den Blåa ZX9 på väg mot Västerås på E18 igår den 15/7 ca 19.00, han vet!
Bara en klant bakom styret, eller någon som är överdrivet rädd om hojen, får stryk av bilen i den matchen. Du har säkerligen pulver i din RS4, men exempelvis en ZX10-R gör 170 km/h på ettan, 207 km/h på tvåan. Om ni ligger i 90 km/h och slår fullt, har du inte en chans, förutsatt att MC-killen verkligen verkligen klämmer i ettan och ger järnet.
 
valmers skrev:
förutsatt att MC-killen verkligen verkligen klämmer i ettan och ger järnet.

Precis, personen på hojen kanske inte var så jättesugen på ett race och körde därför bara på halvgas eller något i den stilen.

Händer ibland att det kommer upp någon snorunge i en slö Porsche eller likanade och vill tävla, ibland så drar jag från dom direkt men ibland så skojar jag bara med dom och ligger brevid på halvgas...

Man kan riktigt se hur glad bilföraren blir då han kör jämt med en 3sekunders sporthoj med sin 5sekunders bil(0-100 alltså)

Jag har själv en ZX-9R och en sak är jag säker på, om jag satsar 100% mot en S4'a så lär bilen inte ha mycket att sätta mot.
 
Last edited:
Jag har då åkt ifrån hojar typ 600 på kurviga vägar med en nissan primera GT pga väghållning som dom som körde hojarna sa, men det var ju inte så att jag stack ifrån dom som en avlöning.
Så att en rs4 kan åka ifrån en hoj typ R1 är inte omöjligt.
Sen så pratar alla om att man inte ska jämföra en standard hoj med en trimmad bil hmm, ja jämför hk/kg så kanske det inte finns några bilar som hänger med orginal men om den är trimmad så kanske det blir mer jämt.
Men men allt beror ju på vem som e galnast bakom ratten/styret.
 
kajlyl skrev:
R1 vs Porsche är svårt att säga, man kan ju tänka sig att top gear gärna såg att bilen vann... Men jag undrar fortfarande helt orginal GT2 vs samma R1 vanliga gatdäck o.s.v. ..beror nog mycket på bana och förare!

De testerna har gjorts, bla på Silverstone och det var flera sekunder som skiljde,GT2:an är en kompetent gatbil helt klart men alldeles för trött för att hänga med en 1000cc sporthoj.

kajlyl skrev:
Vad det gäller STCC så ligger det väll på ganska blankt 1min vissa under på knutstorp, medans en Superbike aldrig vart under 1.01.00??
Även här beror det klart på banan

1.02.xxx är rekordet med nuvarande reglementet.
 
Victor skrev:
En superbike är inte samma sak i alla länder. En hoj som går i WSB eller BSB är ju hästlängder värre än de standardhojar som åker runt här hemma.
Och sluta nu allihopa att jämföra äpplen och päron. Regnar det och jag ska handla åker jag bil. Lidingö - Älvsjö i rusningstrafik tar jag hojen.


Med superbike menar jag en riktig superbike ala WSB/BSB. Tex en Ducati fabriksracer.
 
burner skrev:
Precis, personen på hojen kanske inte var så jättesugen på ett race och körde därför bara på halvgas eller något i den stilen.

Händer ibland att det kommer upp någon snorunge i en slö Porsche eller likanade och vill tävla, ibland så drar jag från dom direkt men ibland så skojar jag bara med dom och ligger brevid på halvgas...

Själv hade jag takluckan på glänt, pillade lite på navin med en handen och funderade lite lätt på hur mycket alla tegelstenar bak i lastutrymmet igentligen väger, samtidigt var den ena turbon urkopplad och jag var igentligen inte alls race sugen så jag körde bara på sexansväxel och då absolut inte mer än halvgas.... för det är så jag alltid gör när jag blir utmanad till race... man vill ju spara på maskinen... :huvet
 
S4power skrev:
Själv hade jag takluckan på glänt, pillade lite på navin med en handen och funderade lite lätt på hur mycket alla tegelstenar bak i lastutrymmet igentligen väger, samtidigt var den ena turbon urkopplad och jag var igentligen inte alls race sugen så jag körde bara på sexansväxel och då absolut inte mer än halvgas.... för det är så jag alltid gör när jag blir utmanad till race... man vill ju spara på maskinen... :huvet

Hehehe, ok

Låter som att du skulle ha mer att ge alltså...

Sparar på maskinen gör jag ofta, enda tillfället jag ger absolut max skulle vara
då en Ferrari eller Lamborghini glider upp brevid.

Halvgas räcker långt för övrigt för mig, hänger av de flesta bilar ändå.
 
Hmmmm..... Jag som va med i det så kallade rejset.... med Rs4 an Kan tala om att det var ruskigt drag i den kärran... Ingen standard alltså.... Ja...jag låg först när han svängde av....Men som sagts tidigare så var det en del trafik på plats.... Så varken han eller vi drog nog på fullt, då det mer handlar om att ta sig förbi bilar.... Men vi har snackats vid så det lär bli ett rejs så småning om..... På en lugnare plats.... Då får vi svaret :banana
Inte för att jag försvarar bilförarna.....Men det verkar finnas en del som inte förstår att det finns gatbilar som drar sporthojar..... Men dom är väldigt få...
Att det står på pappret att en hoj gör 0-100 på 3 sekunder behöver inte gälla i verkligheten.... Har en bike-tidning där deras tester visar att dom nya hojarna gör 0-100 på 3.5 sek..... Sen om man har en Rs4 som gör 0-100 på 4.5 sekunder....Standard.... Ja då kan den ju komma ner några hundradelar med trimning....
 
fazerfun skrev:
Nybörjare på hoj, kör R1 och rejsar mot bilar....??? :va :va låter moget :kocko ...har du någongång undrat varför det kostar blod att försäkra R-hojar? Titta dig själv i spegeln...trodde den här typen av "jämföra kuken" debatter var förebehållet moppeforum på bike.se men tydligen inte...


Du har rätt, det kostar blooood!!!!
Näe, skämt åsido, har min på företaget, en helförsäkring springer lös på ca 10000:-/år. Inte så farligt (men inte vill jag hamna i backen för det). Nu är det så också att den som inte testar han lär sig inte, många sa till mig köp en offroad 600, köp inte en sporthoj, iaf inte 1 liters etc etc. Har lärt mig mer med denna än vad jag skulle ha gjort med någon annan hoj tror jag nog. Har inte gått i backen, än (peppar peppar). Jag kör hyfsat försiktigt, men ibland så måste man prova på, moget eller inte, jag kör iaf inte som idiot mitt på ljusan dan eller busar som några "potatis" mc:n gjorde med min tjej häromdan, körde upp på var sin sida av bilen och började latja så att hon fastnade mellan filerna (sa till henne att nästa gång är det bara att dra till ratten lite mer så hamnar idioterna i räcket). Kanske det är inte så smart att rejsa, håller med, men men.... Jag vet inte om alla beslut man tar stämmer, men är man sporthojsförare så antar jag att oftast så blir det beslut som inte är de mest förnuftiga, men jag vet om vilka konsekvenser en hoj kan få då min polare dog förra året på en R1.
 
Last edited:
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Back
Top