R1 och R6-tråden!

Fresa

Ska väl ta kortet nu när man sålt hojen
Gick med
3 May 2004
Ort
stockholm
Hoj
Längtar efter 1000 cc
Hallå
Jag tillhör ju Thundercat-ligan men har lessnat på det urusla framljuset.
Så jag såg att r6 typ-03 har optikljus, skulle vilja veta hur dom lyser... bra eller dåligt?
Är det optik på både hel och halv?
Hur stora är "linserna" ungefär?
Är det alltid 2 st som lyser eller hur lyser dom vid hel o halv?
Jätte tacksam för svar då jag ska bygga om orginalljuset och det enda som kommer funka är mindre optikljus
 

gixxermixxer

tvåbarnspappa numera, e ja tuff eller??
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Med min familj, THN och där
Hoj
Suzuki gsxr 1000 K7 * SÅLD*
Så här ser den ut.
tack jag har listat ut det:) :) kolla min tråd i teknik o mekhörnan, se om du blir klokare, jag blir det inte, det verkar trots allt som att min regulator är hel efter att ha mätt med konstens alla regler, det lutar åt att statorn har gett sej (hur den nu kan göra det bara på en nyckelvridning), har kollat följande;

Batteri
huvudsäkring
Alla andra säkringar
regulator
tillslaget
dödarreglaget (startknappen)
stödkontakten (nere vid stödet)
alla kontakter

det enda som är kvar är statorn, ska kolla den i morrn och mäta upp och även dubbelkolla regulatorn igen..
NÅNTING drar ur batteriet!!!!??!!

kan det vara nån jordning på hojen som spelar mej ett spratt??
 

selin

Gemenskapshatare
Gick med
31 Mar 2005
Ort
Borlänge
Hoj
Såld
Jahapp, kan konstatera att Castrol R4 Superbike inte funkade speciellt bra i R1'an, den slirar innan tempen kommer upp.

Vilken olja ska man ha igentligen? Funkar Shell Advance bra? Har fått rekommendationer om den.
 
Last edited:

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Jahapp, kan konstatera att Castrol R4 Superbike inte funkade speciellt bra i R1'an, den slirar innan tempen kommer upp.

Vilken olja ska man ha igentligen? Funkar Shell Advance bra? Har fått rekommendationer om den.
Trist att ha kastat ut pengar på en sån "fin" olja, råkade ut för samma sak med min -99 fast med deras delsyntet, polaren hade samtidigt problem med R4, läs här, har tyvärr inget bra att rekommendera för jag kör på den oljan i -05an och det går bra men i den gamla gick det inte alls bra :gnissla
 
Last edited:

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Trist att ha kastat ut pengar på en sån "fin" olja, råkade ut för samma sak med min -99 fast med deras delsyntet, polaren hade samtidigt problem med R4, läs här, har tyvärr inget bra att rekommendera för jag kör på den oljan i -05an och det går bra men i den gamla gick det inte alls bra :gnissla

Min R1 98 slirade också med R4 Superbike (skrev då i tråden att jag hade GPS men det var fel) när jag köpte den. Jag plockade isär och letade efter konsigheter med kopplingen men hittade inget. När jag satte ihop det hela igen smetade jag in lamellerna med olja, och det visade sig göra susen. Slirandet försvann helt, och jag slapp byta till annan olja, men fråga mig inte varför. :)
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Min R1 98 slirade också med R4 Superbike (skrev då i tråden att jag hade GPS men det var fel) när jag köpte den. Jag plockade isär och letade efter konsigheter med kopplingen men hittade inget. När jag satte ihop det hela igen smetade jag in lamellerna med olja, och det visade sig göra susen. Slirandet försvann helt, och jag slapp byta till annan olja, men fråga mig inte varför. :)
Endast en sak verkar vara säker när det gäller våtlameller och
MC-oljor och det är att det inte går att säga hur en viss olja kommer funka på just min hoj :D
 
Last edited:

Robban h

Adrenalinjunkie
Gick med
16 Apr 2007
Ort
Södertälje
Hoj
GSXR 750
Min ä slö.. ??

Hej Bullen.. jag har ett problem.

Jag har fått för mig att min R1a (02 har gått ca 3000 mil) har nåt knas med snurran, Den går sakta och jag tycker att den är lite slö. (jag ironiserar inte) Kan svårligen gasa upp den på 2:an måste gå på med kopplingen (kan vara relaterad till dålig bakhjulsrutin) Men.. Den går inte fortare än typ 260 i nerförsbacke med solen i ryggen. Växlingslampan lyser men jag har inte benkoll på varvet men jag kan kolla..

Nån.. är detta normalt? dags att sälja??

:confused: :confused: :confused:
 

selin

Gemenskapshatare
Gick med
31 Mar 2005
Ort
Borlänge
Hoj
Såld
Trist att ha kastat ut pengar på en sån "fin" olja, råkade ut för samma sak med min -99 fast med deras delsyntet, polaren hade samtidigt problem med R4, läs här, har tyvärr inget bra att rekommendera för jag kör på den oljan i -05an och det går bra men i den gamla gick det inte alls bra :gnissla

Som tur var hade inte oljan kostat mig nåt, men visst är det halvdrygt att krångla, R4 funkar kanon i Husan och det är ju 3 oljebyten i den jag nu kastat bort i R1'an.

Var förbi närmaste återförsäljare och pratade med verkmästaren, enligt honom var det väldigt vanligt att just detta hände när man bytte till Castrol GPS/R4, dock kunde det funka problemfritt om man kört med den oljan sedan hojen var ny. Man hade även kontaktat Castrol och tagit upp detta problem, men det hade viftats bort som skitsnack.

Fick tipset av honom att ta lös lamellerna och tvätta rent dom med bensin och montera ihop det igen, och sedan prova med Shell Advance vilket dom tippade i hojarna. Tyckte att skicket på lameller och stålskivor såg bra ut, lamellerna låg inom toleranserna och det enda som syntes var att yttersta stålskivan hade vart lite varm, men den var absolut inte blå.

Nu ska jag bara inhandla ett momentskaft som går ner till 8 nm, sen får vi se hur det funkar.

Min R1 98 slirade också med R4 Superbike (skrev då i tråden att jag hade GPS men det var fel) när jag köpte den. Jag plockade isär och letade efter konsigheter med kopplingen men hittade inget. När jag satte ihop det hela igen smetade jag in lamellerna med olja, och det visade sig göra susen. Slirandet försvann helt, och jag slapp byta till annan olja, men fråga mig inte varför. :)

Smetade, väldigt rikligt då eller?
 
Last edited:

Xyron

Jag var snabbare förr
Gick med
12 Jul 2005
Ort
Piteå
Hoj
GsxrT 1000 -03
På min r6a böt jag till r4 oljan och fick slirande koppling som följd.
Böt då till Castrol GPS istället, och den har fungerat klockrent. Kör även den i gixxern. :tummenupp
 

selin

Gemenskapshatare
Gick med
31 Mar 2005
Ort
Borlänge
Hoj
Såld
Nejdå, inte alls. Smetade på lite på alla lameller med fingret bara. Nu har jag kört ett par hundra mil efter det utan något kopplingsslir. :)

Okej, jag gjorde samma sak, dock har jag fått lite problem med att hitta ett momentskaft som går så lågt som 8 nm och jag antar att det där inte är något man bör dra på känn?
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Okej, jag gjorde samma sak, dock har jag fått lite problem med att hitta ett momentskaft som går så lågt som 8 nm och jag antar att det där inte är något man bör dra på känn?

Tja, vet inte om man borde, men jag gjorde det i alla fall. 8 Nm innebär ungefär 8 kg på en 10 cm lång hävarm. Jag testade nån gång att lyfta 10 kilo hantlar i en plastkasse och kom fram till att 10-12 kilo kunde jag ganska bekvämt lyfta med lillfingret men sen blev det jobbigt. Nåt sånt kan vara bra att ha i bakhuvudet om man nu ska dra "på känn".
 

selin

Gemenskapshatare
Gick med
31 Mar 2005
Ort
Borlänge
Hoj
Såld
Tja, vet inte om man borde, men jag gjorde det i alla fall. 8 Nm innebär ungefär 8 kg på en 10 cm lång hävarm. Jag testade nån gång att lyfta 10 kilo hantlar i en plastkasse och kom fram till att 10-12 kilo kunde jag ganska bekvämt lyfta med lillfingret men sen blev det jobbigt. Nåt sånt kan vara bra att ha i bakhuvudet om man nu ska dra "på känn".

Jag får se till att hitta på ett skaft, annars kommer säkerligen Murphy och hälsar på i garaget. :gnissla
 

selin

Gemenskapshatare
Gick med
31 Mar 2005
Ort
Borlänge
Hoj
Såld
Fick ihop skiten nu iaf, det blev mycket bättre, men inte perfekt, finns fortfarande lite tendenser till slir. Får se hur det tar sig, i värsta fall byter jag väl skiten, det är ju inte så dyrt.
 

BTB

Ny medlem
Gick med
30 Dec 2006
Ort
Helsingborg
Hoj
R1-08
Hej Bullen.. jag har ett problem.

Jag har fått för mig att min R1a (02 har gått ca 3000 mil) har nåt knas med snurran, Den går sakta och jag tycker att den är lite slö. (jag ironiserar inte) Kan svårligen gasa upp den på 2:an måste gå på med kopplingen (kan vara relaterad till dålig bakhjulsrutin) Men.. Den går inte fortare än typ 260 i nerförsbacke med solen i ryggen. Växlingslampan lyser men jag har inte benkoll på varvet men jag kan kolla..

Nån.. är detta normalt? dags att sälja??

:confused: :confused: :confused:

Min R1-01:a har gått 3200 mil och har 132 bakhjulshästar och 105 Nm. Att gasa upp den på bakhjulet i 2:an beror nog mest på teknik och varvtal. MEN du borde lätt komma över 260 i mätarfart på rak vindstilla väg. Min segar sig visserligen från 270 uppåt men man når 299 km/h om vägen är tillräckligt lång. Min stannar alltid på 299, börjar snart tro att det är mätarstopp. Bänka den och kolla vad du har på bakhjulet.

/D.
 

selin

Gemenskapshatare
Gick med
31 Mar 2005
Ort
Borlänge
Hoj
Såld
En R1 ska helt klart göra en bra bit över 260 km/h mätarfart med orginaldrevning.

Skumt fel känns det som, ungefär som att ha anliggande broms, men ändå inte.
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top