R1 och R6-tråden!

Scorpion.SE

Ny medlem
Gick med
9 May 2006
Ort
Västerås
Hoj
*Såld*
Hej!

Har ett litet problem, ska gå SMC:s broms och kurvtagningskurs den 7 juli och de har ju som gräns 95 dB, enligt kommunregler eller nått. Och nu pratade jag med de och de sa att de högst troligt inte kommer godkänna min Micron slipon. Till min fråga:

Finns det någon som har ett orginal avgasrör därhemma som bara ligger och skräpar? Helst till uthyrning/utlåning under den 7 juni, men kan även tänka mig att köpa om det är enda alternativet.

Bor i skåne och ska köra på knutstorp.
Hoj: r6-01
TACK!!!!

Jonas

Finns orginal till salu i Köp/sälj för 1 kr:tummenupp
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Annars kan du prova älghorn på hjälmen kanske?

För svingen räcker det med bobbiner för depåstödet, finns billigt här:
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Swin...emQQcategoryZ10066QQihZ018QQitemZ280118059168

En puck på kopplingen kan det ju vara värt att kosta på, samma ebay-nasare har det här:

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Clut...emQQcategoryZ10066QQihZ018QQitemZ280117421492


Har handlat där själv och det funkade klockrent med leverans. Puckarna ser stabila ut. Rampuckar däremot köpte jag R&G, dom är lite dyrare, men ska funka bra när dom väl används, hoppas dock att jag slipper prova.

Tror du bobbiner räcker att slajda på? :confused: De är ju inte så där väldigt stora jämfört med en rampuck.
Och varför är olika rampuckar olika bra? Slajd-kompatibilitet eller?
Ska nog försöka handla lite av han svarvaren i Colorado, trots hans något ogästvänliga attityd, t.ex:

"If you are not willing to follow these Four simple rules, please do not bid on this item."

:skrämd

Älghorn är beställt, tejpar på skejtboardhjul så länge.
 

selin

Gemenskapshatare
Gick med
31 Mar 2005
Ort
Borlänge
Hoj
Såld
Tror du bobbiner räcker att slajda på? :confused: De är ju inte så där väldigt stora jämfört med en rampuck.
Och varför är olika rampuckar olika bra? Slajd-kompatibilitet eller?
Ska nog försöka handla lite av han svarvaren i Colorado, trots hans något ogästvänliga attityd, t.ex:

"If you are not willing to follow these Four simple rules, please do not bid on this item."

:skrämd

Älghorn är beställt, tejpar på skejtboardhjul så länge.

Bobbiner räcker till, bara dom är gjorda i aluminum så håller dom nog att glida på ett tag.

Sen vet jag inte om det är kvalitetsskillnader på rampuckarna, men jag såg bilder på en R1 utrustad med R&G efter en lowsider och den hade klarat sig väldigt bra.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Bobbiner räcker till, bara dom är gjorda i aluminum så håller dom nog att glida på ett tag.

Sen vet jag inte om det är kvalitetsskillnader på rampuckarna, men jag såg bilder på en R1 utrustad med R&G efter en lowsider och den hade klarat sig väldigt bra.

Okej, men de här är gjorda av plast faktiskt. :mattias "Delrin" är plast.
Anyway, killen skriver även om sina frame sliders:

Installation Instructions: Remove your fairings, and find the engine mount locations where the sliders fit. They are made for a specific location. They will only fit in one place, and in one orientation. Once you have the sliders mounted, you need to cut the fairings so that the sliders stick out of the fairing if cutting is necessary. I would suggest using a dremmel tool with a sanding bit. gradually make the hole larger until it just goes over the slider. Re mount your fairings, and you are good to go.

Tycker han verkar rätt sopig om han som enda producent på jorden typ valt en konstruktion som gör att man måste dremla sina kåpor, det har ingen annan vad jag sett. Jag mailade honom och frågade om det verkligen stämmer, vi får se vad han svarar.
 

selin

Gemenskapshatare
Gick med
31 Mar 2005
Ort
Borlänge
Hoj
Såld
Okej, men de här är gjorda av plast faktiskt. :mattias "Delrin" är plast.
Anyway, killen skriver även om sina frame sliders:

Installation Instructions: Remove your fairings, and find the engine mount locations where the sliders fit. They are made for a specific location. They will only fit in one place, and in one orientation. Once you have the sliders mounted, you need to cut the fairings so that the sliders stick out of the fairing if cutting is necessary. I would suggest using a dremmel tool with a sanding bit. gradually make the hole larger until it just goes over the slider. Re mount your fairings, and you are good to go.

Tycker han verkar rätt sopig om han som enda producent på jorden typ valt en konstruktion som gör att man måste dremla sina kåpor, det har ingen annan vad jag sett. Jag mailade honom och frågade om det verkligen stämmer, vi får se vad han svarar.

Ja, det är ju "no cut" på -02 och nyare. Knasigt.
 

prsn

prsn
Gick med
28 Apr 2007
Ort
Mariestad
Hoj
Yamaha R6
Nån som har koll på hur kåpor (toppkåpa med lyse och ruta +de andra 2 främre kåporna) från -04 passar på -99 R6? Samma fråga gällande fälg och gaffel.
 

JackDaniels

Medlem?
Gick med
4 Jul 2006
Ort
Västerås
Hoj
XVSbobber, zx636r, 990SD, GSXR1000, 1098, TT600, R1, T595, DB125, 650GTn, 660smc, 125sx, crf450R HM, cr125, EC300, R6.
Har ett par frågor gällande R6 -07..

Tycker sången från motorn är klockren, men vill gärna att den ska låta lite högre. Har beställt ett Acra megaphone, som jag inte fått hem än, men misstänker att ljudet inte kommer bli spec. mycket högre pga. jättekatten som ligger i underkåpan, så till frågan: Finns det nån typ av "decat pipe" el. liknande till R6:an? Helsystem finns ju såklart, men har inte dom pengarna just nu..

En annan sak, var in på Y-center i v-ås och ville köpa ensitscuts till samma hoj, men dom svarade att det inte finns nån sådan orginal. Men i hojens handbok står följande (9-2):

"Vid ensamkörning. Ett specialskydd som ersätter passagerarens sadel och skydd för att sätta i fotstödens monteringshål medföljde vid köpet av motorcykeln. Denna utrustning kan monteras om du uteslutande kör ensam. Be en Yamaha återförsäljare montera och ta bort denna utrustning osv..."

Hur ligger det till ni som vet, ska man få med ensitskuts och täckbrickor för skjutspinnar, eller finns det att köpa via yamaha, eller hade dom rätt på yamahacenter, dvs att det inte finns sådana "tillbehör" :confused:

Läste även i ett test i bike :tungan att ensitskuts och täckbrickor skulle följa med vid köp..

Sorry för mycket text :tungan

MVH Robban
 

Küngen1

8 Superbike
Gick med
7 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
BMW S1000RR
Japp, ensitscuts följer garanterat med vid nyköp, sen tror jag att det går att köpa ett "catt-ersättningsrör"
 
Last edited:

zOdi

jahaja
Gick med
31 Jul 2004
Ort
Västerås
Hoj
Yamaha r6 -06
r6

Jag inhandlade en ny blå/svart r6:a i fredags, så nu går man med en konstant lyckokänsla över den :)
Jag fick med ensittskuts och täckplast bitarna för fotpinnehålen...

Jag har kommit fram till samma sak angående avgassystemet, är inte särskillt mkt dämpning i orginal sliponet ser ju rakt igenom ner till det lilla spjället...
Ska man ha ljud i hon så lär man ha katt ersättare, frågan är ju då om man måste köpa powercomander då oxå och mappan in i bänk ? Lär ju bli skaplig skillnad i mottryck iaf om man rensar bort burken/katten innan sliponet.

Ringde yamaha center i västerås idag btw första tiden dom hade för service va den 21 juni, jag som redan kört 50 mil i helgen, så nu måste man vara sparsam med de kvarvarande 50 milen :huvet
 

zOdi

jahaja
Gick med
31 Jul 2004
Ort
Västerås
Hoj
Yamaha r6 -06
en sak tilll...
Har åkt dom första 50 milen under 10k rpm förutom vid nått enstaka tillfälle då nålen sträckte sig till nästan 13k rpm, fan va det sköt på då =)
Frågan är hur mkt kan man varva innan 100 mila servicen, börjar ju bli jävligt sugen på att utforska regionerna kring rödmarkeringen vid 17,5k rpm på varmätarn :D
 
Last edited:

Sadam

Kan du svänga kör du för sakta.
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Skutskär
Hoj
4hjulig brio är de enda som är kvar =(
en sak tilll...
Har åkt dom första 50 milen under 10k rpm förutom vid nått enstaka tillfälle då nålen sträckte sig till nästan 13k rpm, fan va det sköt på då =)
Frågan är hur mkt kan man varva innan 100 mila servicen, börjar ju bli jävligt sugen på att utforska regionerna kring rödmarkeringen vid 17,5 rpm på varmätarn :D

Det är bara gasa de :tummenupp

Nä men det finns (fanns iaf) en tråd om lugn respektive hård inkörning.
 

Dal-Mausen

Knäskrap året om
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Dalarna
Hoj
R6 '06 Förstörd av Pundar-granne. + 2 1/4 Häst + WR450 '04 + 2 DvärgSchnauzrar
Någon som har kraschkåpor över till en R6 ´06 ?
Raceutförandet önskas.

Sen: Är det någon som har eller kan ta bilder på hur fläktarna sitter vid kylaren?

Mina liggermot kylaren nu och kan inte snurra. Försöker hitta vad och var som är stukat.

Imorrn krängs nysprättade slicksen på:)
Sen bär det av till Gelleråsen på kvällen.

Dal-Mausen
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
en sak tilll...
Har åkt dom första 50 milen under 10k rpm förutom vid nått enstaka tillfälle då nålen sträckte sig till nästan 13k rpm, fan va det sköt på då =)
Frågan är hur mkt kan man varva innan 100 mila servicen, börjar ju bli jävligt sugen på att utforska regionerna kring rödmarkeringen vid 17,5k rpm på varmätarn :D

Beror på hur länge du tänkt behålla hojen + om du bryr dig om den dricker mer bränsle & olja.

Hårdare inkörning = Kortare total livslängd, ev. Bensin & oljetörstigare, några fler hästar.
Normal inkörning = Optimal livslängd, normal bensin & oljeförbrukning.

Jag skulle inte elda på innan du bytt olja & filter i alla fall eftersom inkörningsoljan som du har i hojen från fabriken innehåller mycket partiklar som spolas runt i motorn.

Prova att stoppa ner en magnetpenna i oljebyttan när du tappat ur oljan så ser du hur mycket metallrester som cirkulerar.
 
Last edited:

zOdi

jahaja
Gick med
31 Jul 2004
Ort
Västerås
Hoj
Yamaha r6 -06
Beror på hur länge du tänkt behålla hojen + om du bryr dig om den dricker mer bränsle & olja.

Hårdare inkörning = Kortare total livslängd, ev. Bensin & oljetörstigare, några fler hästar.
Normal inkörning = Optimal livslängd, normal bensin & oljeförbrukning.

Jag skulle inte elda på innan du bytt olja & filter i alla fall eftersom inkörningsoljan som du har i hojen från fabriken innehåller mycket partiklar som spolas runt i motorn.

Prova att stoppa ner en magnetpenna i oljebyttan när du tappat ur oljan så ser du hur mycket metallrester som cirkulerar.

Som det känns nu så ska jag ha kvar hojen resten av mitt liv :)
Eller iaf ett bra tag, så då håller jag mig fortsatt under 10k rpm tills servicen e gjord.

edit : läste lite fel...
 
Last edited:

JackDaniels

Medlem?
Gick med
4 Jul 2006
Ort
Västerås
Hoj
XVSbobber, zx636r, 990SD, GSXR1000, 1098, TT600, R1, T595, DB125, 650GTn, 660smc, 125sx, crf450R HM, cr125, EC300, R6.
Japp, ensitscuts följer garanterat med vid nyköp, sen tror jag att det går att köpa ett "catt-ersättningsrör"


Låter kanon om det är så, har verkligen fått för mig att det ska ingå, verkar konstigt att Y-center sa att enkelkuts inte ens finns som tillbehör :confused:

Ingen som vet var man hittar kattersättningsrör om det öht finns?


zOdi skrev:
Jag fick med ensittskuts och täckplast bitarna för fotpinnehålen...

Jag har kommit fram till samma sak angående avgassystemet, är inte särskillt mkt dämpning i orginal sliponet ser ju rakt igenom ner till det lilla spjället...
Ska man ha ljud i hon så lär man ha katt ersättare, frågan är ju då om man måste köpa powercomander då oxå och mappan in i bänk ? Lär ju bli skaplig skillnad i mottryck iaf om man rensar bort burken/katten innan sliponet.

Som sagt hoppas du också har rätt ang. kuts å täckbrickor :)

Ang. avgas så lär man behöva PC + mapp om man tar bort katten.. Om de finns decatpipe ska de bli intressant å se hur hojjen låter med ett sånt och ett Acra megaphone (tomt rör) :yoparty lär ju skrika lite, kanske blir för högt istället :näsblod ? (OT: Nice hoj, såg att du är från V-ås? Kanske ses på vägarna nån dag :) )

Nån mer som har fakta/gissningar/åsikter ang. om ensitskuts och täckbrickor för fotpinnar ska ingå vid köp av ny R6 -07?? samt även tips om det finns decat pipe och isåfall vart? Mkt taksam för svar!

MVH Robban
 

Netech

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2006
Ort
Varberg
Hoj
Honda cbr600rr
Köpte just en R1:a 2006 en svart:) är väldigt nöjd.. hade en r6:a 2005 innan och trodde faktist inte de skulle vara sådan stor skilnad.. VILKET DRAG!!!
 

zOdi

jahaja
Gick med
31 Jul 2004
Ort
Västerås
Hoj
Yamaha r6 -06
Låter kanon om det är så, har verkligen fått för mig att det ska ingå, verkar konstigt att Y-center sa att enkelkuts inte ens finns som tillbehör :confused:

Ingen som vet var man hittar kattersättningsrör om det öht finns?




Som sagt hoppas du också har rätt ang. kuts å täckbrickor :)

Ang. avgas så lär man behöva PC + mapp om man tar bort katten.. Om de finns decatpipe ska de bli intressant å se hur hojjen låter med ett sånt och ett Acra megaphone (tomt rör) :yoparty lär ju skrika lite, kanske blir för högt istället :näsblod ? (OT: Nice hoj, såg att du är från V-ås? Kanske ses på vägarna nån dag :) )

Nån mer som har fakta/gissningar/åsikter ang. om ensitskuts och täckbrickor för fotpinnar ska ingå vid köp av ny R6 -07?? samt även tips om det finns decat pipe och isåfall vart? Mkt taksam för svar!

MVH Robban

Gillar din hoj med, ska hålla utkik när jag e ute å glider :)

Som sagt kuts och brickor SKA följa med iaf på -06 låter som dom inte vet vad dom pratar om på yamaha center i v-ås, prova ring nån annan yamaha center typ norrköping eller örebro.
Även om det e ändrat till -07 att det inte följer med så lär det gå att köpa kuts och brickor ifrån -06 e ju ingen skillnad på hojarna...
Angående ljudnivån så har jag hittat ett klipp på nån schnyyg amerikanare som kör med avkapat rör innan katten, lär ju låta nå liknande med din avgassetup som du funderar på :tummenupp
http://www.youtube.com/watch?v=lRzVVYCHEpQ
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top