R1 och R6-tråden!

Robban h

Adrenalinjunkie
Gick med
16 Apr 2007
Ort
Södertälje
Hoj
GSXR 750
Jag drar ut en repa ikväll o kollar, skall köra utan tröja, så kan man inte skylla på luftmotståndet heller. Skall kolla varvet och se vad det landar på men jag har ingen anledning att tro att det sitter annat än normaldrevning på den.

Drar slutsatsen att bakhjulsåkat på 2:an mest handlar om teknik. När man väl har den uppe så funkar det ju bra, om man tex plockar upp den på 1:an och växlar.. Men det kan ju vara en cool feature att kunna köra om på bakhjulet på motorvägen utan att först behöva bromsa ner till 80..

Jag återkommer i ärendet, tack för feedbacken.

/Robban
 

BTB

Ny medlem
Gick med
30 Dec 2006
Ort
Helsingborg
Hoj
R1-08
Jag drar ut en repa ikväll o kollar, skall köra utan tröja, så kan man inte skylla på luftmotståndet heller. Skall kolla varvet och se vad det landar på men jag har ingen anledning att tro att det sitter annat än normaldrevning på den.

Drar slutsatsen att bakhjulsåkat på 2:an mest handlar om teknik. När man väl har den uppe så funkar det ju bra, om man tex plockar upp den på 1:an och växlar.. Men det kan ju vara en cool feature att kunna köra om på bakhjulet på motorvägen utan att först behöva bromsa ner till 80..

Jag återkommer i ärendet, tack för feedbacken.

/Robban

Ta det lugnt bara!

Jag gör bara mina högfartstester på autobahn...

/D.
 

rezz

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2006
Ort
Trollhättan
Hoj
Speed Triple -97
Eventuellt köp av R6:a

Hej alla R6 ägare. Jag kanske har fått nys på en R6 -00. Nu är det bara lite jag vill fråga er erfarna förare av denna hoj... vad skall jag tänka på vid ett ev köp? Nackelar/vanliga fel m.m.

Sedan har jag ett litet problem, jag är lång. Ca 190 är det något "problem" med R6, då jag har hört att de skall vara relativt små.

EDIT: Glömde fråga en sak till, går den bra med strypning på 25kw??
 

Kazta

Ny medlem
Gick med
2 Sep 2005
Ort
Lund
Hoj
R6
Jag är 185cm och tycker att det funkar hur bra som helst, fast 5cm kanske gör stor skillnad, vad vet jag...
 

Kazta

Ny medlem
Gick med
2 Sep 2005
Ort
Lund
Hoj
R6
okay, har du något att säga på dom andra frågorna?


Har aldrig kört en 25kw hoj så jag har ingen aning. Men att orginal ha 82kw och sen strypa den till 25kw är ju en ganska stor minskning, mindre än 33% av orginaleffekt så jag gissar på att den blir ganska trött.
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Hej alla R6 ägare. Jag kanske har fått nys på en R6 -00. Nu är det bara lite jag vill fråga er erfarna förare av denna hoj... vad skall jag tänka på vid ett ev köp? Nackelar/vanliga fel m.m.

Sedan har jag ett litet problem, jag är lång. Ca 190 är det något "problem" med R6, då jag har hört att de skall vara relativt små.

EDIT: Glömde fråga en sak till, går den bra med strypning på 25kw??

Detta är vad du ska kolla generellt:

Standardkontroll inför köp

Kontrollera mätarställning som utgång för att bedöma slitaget.
Antal ägare?
Skick på lack & kedja/drev (säger en hel del om hur hojen skötts).
Miltal kring 3000/6000 mil? Är drivpaketet utbytt, om inte hur ser det ut?
Kontrollera gaffelbenen/packboxarna så det inte läcker olja. (Kan ha wheelats mycket).
Kontrollera så att det inte är märken i styrstoppen. (Indikerar ev krasch).
Kontrollera svinglager, styrlager & hjullagerglapp fram & bak.
Kontrollera om hojen spårar.
Har hojen gått på bana? Leta efter genomborrade bultar som tyder de najats.
Kontrollera även svingen under kedjan efter hål för "hajfena" som är ett måste inom RR.
Kontrollera bromsbelägg, bromsskivor, däck & fälgar.
Servicebok? Intervall på olje/filterbyte.
Växla genom växellådan stillastående.
Provkör, accelerera & växla snabbt genom lådan, missade växlar eller urhoppade växlar tyder på sliten låda. Växellådan upplevs ofta som "klonkig" detta är dock helt normalt!
Provbromsa lagom hårt. Tar bromsarna bra?


Angående längden så är det bara att prova, kan bli så att du får det jobbigt med knävinkeln om du har långa ben.
 

Leffe

#14
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Umeå
Hoj
450 exc + Bandit12 + R1
Hur mycket olja ska man ha i framgaffeln på -00 R1?
Vilken viskositet ska det vara?
 

Dal-Mausen

Knäskrap året om
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Dalarna
Hoj
R6 '06 Förstörd av Pundar-granne. + 2 1/4 Häst + WR450 '04 + 2 DvärgSchnauzrar
Hej Hej.

Nu kommer jag att hänga med i denna tråd efter att hämtat hem en R6 -06 i natt.

Dock är den inte i Bruks-skick än, men fullt körbar maskinellt.
Bankörningen på onsdag ska hinnas med utan större problem.

Sen ska den bara fixas till för gatkörning.

De första frågorna är vad är det för kontakter jag hittade i bakcutsen mellan databoxen och kablarna ner till bakljus/broms/blinkers?
-Antar att det är två servicekontakter. En vit pluggad- och en annan stift-kontakt.

En till fråga är om fälgar med skivor men utan drevklump från tidigare modeller(fram till 05) passar en R6-06?

Mvh

Dal-Mausen
 

alex1976tv

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2003
Ort
Trosa
Hoj
Honda Goldwing
Hej Hej.

Nu kommer jag att hänga med i denna tråd efter att hämtat hem en R6 -06 i natt.

Dock är den inte i Bruks-skick än, men fullt körbar maskinellt.
Bankörningen på onsdag ska hinnas med utan större problem.

Sen ska den bara fixas till för gatkörning.

De första frågorna är vad är det för kontakter jag hittade i bakcutsen mellan databoxen och kablarna ner till bakljus/broms/blinkers?
-Antar att det är två servicekontakter. En vit pluggad- och en annan stift-kontakt.

En till fråga är om fälgar med skivor men utan drevklump från tidigare modeller(fram till 05) passar en R6-06?

Mvh

Dal-Mausen

Du som köpte den utan kåpor elle?
 

Ric

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2006
Ort
-
Hoj
-
Har blivit lite intresserad av R6an 06 så tänkte kolla närmare på den, men när man söker efter annonser så finns det inga alls elller väldigt få och då med överpriser. Varför är det så är den så hiskiligt bra så att ingen vill sälja? eller såldes det väldigt få sv ex:confused: .
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Är det någon som nar bra tips på kraschpuckar/halvförsäkringsdistanser till 02-03? Jag hittar en del rampuckar men jag vill ha för svingen också vilket jag inte sett någon. Vill helst ha svarta.

Såg en annons på forumet här för "kopplingspuck", är det nödvändigt eller ens värdefullt? Känns som man kan sätta puckar på lite allt möjligt om man ska ha en för kopplingen, två för ram, en för sving, kanske på speglarna och hjälm också i så fall? :brynad
 

selin

Gemenskapshatare
Gick med
31 Mar 2005
Ort
Borlänge
Hoj
Såld
Är det någon som nar bra tips på kraschpuckar/halvförsäkringsdistanser till 02-03? Jag hittar en del rampuckar men jag vill ha för svingen också vilket jag inte sett någon. Vill helst ha svarta.

Såg en annons på forumet här för "kopplingspuck", är det nödvändigt eller ens värdefullt? Känns som man kan sätta puckar på lite allt möjligt om man ska ha en för kopplingen, två för ram, en för sving, kanske på speglarna och hjälm också i så fall? :brynad

Annars kan du prova älghorn på hjälmen kanske?

För svingen räcker det med bobbiner för depåstödet, finns billigt här:
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Swin...emQQcategoryZ10066QQihZ018QQitemZ280118059168

En puck på kopplingen kan det ju vara värt att kosta på, samma ebay-nasare har det här:

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Clut...emQQcategoryZ10066QQihZ018QQitemZ280117421492


Har handlat där själv och det funkade klockrent med leverans. Puckarna ser stabila ut. Rampuckar däremot köpte jag R&G, dom är lite dyrare, men ska funka bra när dom väl används, hoppas dock att jag slipper prova.
 

Scorpion.SE

Ny medlem
Gick med
9 May 2006
Ort
Västerås
Hoj
*Såld*
Har blivit lite intresserad av R6an 06 så tänkte kolla närmare på den, men när man söker efter annonser så finns det inga alls elller väldigt få och då med överpriser. Varför är det så är den så hiskiligt bra så att ingen vill sälja? eller såldes det väldigt få sv ex:confused: .

Polaren köpte en kvarvarande R6 -06 hos en handlare i Norrköpng i fredags, pyntade 90.000 pengar...

Han kommer nog in och skriver här så småningom...
Vet dock att han letade läääänge innan han hittade "rätt" hoj.

Men fan va nice den är, rätt färg också, blå :tummenupp
 

JRlime

Ny medlem
Gick med
22 Nov 2006
Ort
Hässleholm
Hoj
Yamaha r6-01
R6-01

Hej!

Har ett litet problem, ska gå SMC:s broms och kurvtagningskurs den 7 juli och de har ju som gräns 95 dB, enligt kommunregler eller nått. Och nu pratade jag med de och de sa att de högst troligt inte kommer godkänna min Micron slipon. Till min fråga:

Finns det någon som har ett orginal avgasrör därhemma som bara ligger och skräpar? Helst till uthyrning/utlåning under den 7 juni, men kan även tänka mig att köpa om det är enda alternativet.

Bor i skåne och ska köra på knutstorp.
Hoj: r6-01
TACK!!!!

Jonas
 

R6-y

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha R6 -07
Jag är tämligen ny medlem och såg denna tråd i dag, tänkte bara säga hej :) . Jag har kört en svart/grå YZF 600R Thundercat -97 ett antal år men skaffade en vit/röd R6 -07:a i våras. Har precis lämnat in den på 100 mila service. Pärlan går hur bra som helst och jag är jätte nöjd med den! Ha det så bra så länge!
 

stoooffe

lem!deM
Gick med
4 Feb 2005
Ort
Nära den billiga ölen!
Hoj
R6 -01
Hej alla R6 ägare. Jag kanske har fått nys på en R6 -00. Nu är det bara lite jag vill fråga er erfarna förare av denna hoj... vad skall jag tänka på vid ett ev köp? Nackelar/vanliga fel m.m.

Sedan har jag ett litet problem, jag är lång. Ca 190 är det något "problem" med R6, då jag har hört att de skall vara relativt små.

EDIT: Glömde fråga en sak till, går den bra med strypning på 25kw??



Jag är själv 190 och jag klagar inte när jag kör, funkar fint.

Jag körde bara en lång tur med strypningen i och visst, den går jämnt o fint upp till 8-9krpm sen händer det inte mer. Den toppade 150 nåt på 4-5-6ans växel. Det saftiga draget vid 10krpm försvann alltså helt, den vägrade varva mer än 9-10krpm.
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top