R1 och R6-tråden!

Tjoffe

Luspudlar
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
..
wonderwizard skrev:
vadå håller inte ? bulten knäcks ? ramen spricker ? fel ställe att montera puck ?

Skruven som håller kåpan där är för klen. Det enda rätta om man vill ha ett par ordentliga kraschpuckar är att skaffa ett par i hårdplast och sätta dom i motorfästena i ramen. Tyvärr innebär det att man får göra ett hål i höger kåpa. Framförallt ska man inte ha metallpuckar dessa göra sköna märken i ramen.

Höger sida sitter pucken isf lite snett nedåt framåt på hojen om man jämför med Exups bild.

Vänster sida
r1_kinnekulle.jpg
 
Last edited:

Chii

Med begynnande auktoritetsproblem
Gick med
14 Dec 2004
Ort
Luleå
Hoj
Sååld
Visst måste ni medge att R1an gör sig jävligt bra i Svart. Förövrigt den snyggaste färgen i största allmänhet.
 

Lawner

#35 SST600 - 2010
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Go:teborg
Hoj
Ktm Exc 300 - 11 Enduro
Exup skrev:
Borr/gängtapp=större bult


finns inte så mycket gods att gänga i det blir bara typ 15 mm djupt!!

därimot i motorfästet håller det ordentligt!

föresten så måste du väll ändå borra i kåpan när du fäster den igenom upphängninshålet eller?

tycker inte att det gör så mycket hålet i kåpan är inte ens stort som en 5krona och det syns inte efterssom att pucken sitter utanpå!
 

Exup

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2003
Ort
HALLAND/Hyltebruk
Hoj
Aprilia Rsv 1000R FACTORY-08
hornet oskar skrev:
finns inte så mycket gods att gänga i det blir bara typ 15 mm djupt!!

därimot i motorfästet håller det ordentligt!

föresten så måste du väll ändå borra i kåpan när du fäster den igenom upphängninshålet eller?

tycker inte att det gör så mycket hålet i kåpan är inte ens stort som en 5krona och det syns inte efterssom att pucken sitter utanpå!
Öhh,jag har inte borrat något,men för den som inte tror att det håller mena jag... :)
 

Exup

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2003
Ort
HALLAND/Hyltebruk
Hoj
Aprilia Rsv 1000R FACTORY-08
Förresten så har jag gjort dom alu.puckarna själv utan något vetenskapligt test,jag svarvade ingångsbulten på pucken exakt som orginalskruven,försökte lämna så lite som möjligt utanför ramen av skruven.Självklart så går väl allt sönder,denna förstår jag ju att den inte håller lika bra som en som Tjoffe har :)
 

Tjoffe

Luspudlar
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
..
Exup skrev:
Förresten så har jag gjort dom alu.puckarna själv utan något vetenskapligt test,jag svarvade ingångsbulten på pucken exakt som orginalskruven,försökte lämna så lite som möjligt utanför ramen av skruven.Självklart så går väl allt sönder,denna förstår jag ju att den inte håller lika bra som en som Tjoffe har :)

Campar här på forumet har gjort mina puckar. Vi testade oxå med alu först men efter att Campar testa att vurpa och buckla ramen på sin hoj med dom bytte vi snabbt plast ist. Nu har jag testat att vurpa med plast oxå och det funkar klockrent. Hade det inte vart för en trotoarkant som inte gillade min kopplingskåpa så hade det bara vart att resa på eländet och åka vidare.
 

micke.r

Ny medlem
Gick med
17 Sep 2004
Ort
På en udde i södra Vänern
Hoj
ZX10R
Fortsättning kraschpuckar

Räcker det med puckar på sidan eller bör / ska man ha även på svingen och på ändarna styret (tror jag eller.. ?!?)

Om man bara har i ramen - vad brukar "ta i" istället ?? tanken, styret toppkåpan ??

(Har inte gjort min första, nej andra vurpa än...)

/ Micke
 

Kay

#15 - O'Kay racing!
Gick med
21 Apr 2003
Ort
Malmø
Hoj
Firestorm
micke.r skrev:
Räcker det med puckar på sidan eller bör / ska man ha även på svingen och på ändarna styret (tror jag eller.. ?!?)

Om man bara har i ramen - vad brukar "ta i" istället ?? tanken, styret toppkåpan ??

(Har inte gjort min första, nej andra vurpa än...)

/ Micke

Styrändar, crashpuckar, ev. stjärt/sving. Kan ju tippa över också, då går tank, topkåpa etc. åt fanders iaf.
 

Lawner

#35 SST600 - 2010
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Go:teborg
Hoj
Ktm Exc 300 - 11 Enduro
vart man vill sätta puckar e ju upp till en själv om man som jag är rädd om hojens ram och skiter i kåper annan plast så är det väll de "vanliga" i motorinfästet som gäller! man kan även sätta lägnre ner om man vill skydda kopplingskåpan vilket vore smart men man är ju skitsnål :(
 

Vapor

Hojgalen
Gick med
23 Jun 2003
Ort
Kristianstad
Hoj
R1 -06, KTM525sx-03, Yamaha XS400se -82
ett par kassa bilder på min hoj (tagen med mobilkameran)
 

Bifogat

  • Bild(11).jpg
    Bild(11).jpg
    106.6 KB · Visningar: 213

"FUBAR"

Måste lära mig bromsa på slangen..
Gick med
13 Jun 2004
Ort
Stenungsund
Hoj
KTM 950 SM -06
Men dessa som diskuteras tidigare i tråden då, Från www.bikersneed.se
Med dom slipper man ju borra hål i kåpor. Var monterar man krashpuckar som skyddar kopplingskåpan ooch hur ser dom ut?

attachment.php
 

Tjoffe

Luspudlar
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
..
FUBAR skrev:
Var monterar man krashpuckar som skyddar kopplingskåpan ooch hur ser dom ut?

Tittar man på vapors bild så är det hålet framför fotpinnestaget som är genomgående där sätts lämpligen en pinnbult och man fäster lämpliga puckar i den.
 

Chii

Med begynnande auktoritetsproblem
Gick med
14 Dec 2004
Ort
Luleå
Hoj
Sååld
Tjoffe skrev:
Tittar man på vapors bild så är det hålet framför fotpinnestaget som är genomgående där sätts lämpligen en pinnbult och man fäster lämpliga puckar i den.

Så här :tummenupp
 

Bifogat

  • Puckar.jpg
    Puckar.jpg
    11.5 KB · Visningar: 395
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top