R1 och R6-tråden!

Pjatte 2

cascada in my heart.....
Gick med
1 May 2006
Hoj
R1 99
SKa ställa på hojen nu i dagarna då d aldrig tycks komma ngn vinter kan jag lika bra tjöra litta! Undrar bara en sak o d e ju om d kommer snö o blir minus grader, kan d då skada hojen om den står ute dygnet runt? menar om d blir kondens ngn stans som sedan fryser o gör så ngt spricker typ?? el ngt?? ser ju att folk kör aven nu på vintern då vädret tillåter, vill ju oxå :)

Manolo

Full Throttle
Gick med
5 Mar 2007
Hoj
Hojlös
undrar om det finns nån här på 190cm som kör R1 och vet om det funkar för så långa personer?? har planer på att införskaffa en sådan till våren

Jag är 192cm och har köpt en R1 -04 nu i höst och det funkar kanon (har bara kört 2 rundor). Det är bara att handla. Jag tror att priserna är lite lägre nu på vintern jämfört med till våren, köparens marknad nu.:yoparty

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
Motard
Passar fästet till en öhlins styrdämpare från en R1 04-07 en gammel R1 -99 ?

Slaglängden är densamma men antar att fästet i sig skiljer sig lite?

THE GIANT

Smygaren
Gick med
29 Aug 2007
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K6
Är 194 och sitter väldigt bra på en R1-01 sitter mkt bättre på en sådan om man jämför mot tex gixxer modellerna som ger för snäv vinkel vid knät. Tror att R1an är en av de största, möjligt att ninjan ger samma känsla?!?

Mycket körglädje ger den dock:)

newk

I eat tacos.
Gick med
6 Feb 2006
Hoj
YAMAHA TÉNÉRÉ 700 EXTREME 2024 | HONDA VFR 750FJ 1988
Är 194 och sitter väldigt bra på en R1-01 sitter mkt bättre på en sådan om man jämför mot tex gixxer modellerna som ger för snäv vinkel vid knät. Tror att R1an är en av de största, möjligt att ninjan ger samma känsla?!?

Mycket körglädje ger den dock:)

Ninjan (01) är svintrång. Knät hamnar @ helvete för mig som är 2meter, tyvärr. :mad:

Grevenstid

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2006
Hoj
Triumph Tiger Explorer

Ric

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2006
Hoj
-
Är på jakt efter ny hoj till våren, och går i tankarna på en r6a. Men är lite fundersam på om r6an kommer att kännas rätt. Kör mest gata men visst kommer det att bli en hel del bandagar också. Hur är den generellt på gatan behöver man ligga på 10,000 varv+ för att det ska röra sig samt växla ideligen. Kommer från en r1 01 tidigare så risken är att den kommer att kännas "slö" på gatan iaf.

Ni som gått från r1an till r6an hur upplever ni det?

maol69

aStyle
Gick med
1 Mar 2004
Hoj
2009 R1, 2008 848
Är på jakt efter ny hoj till våren, och går i tankarna på en r6a. Men är lite fundersam på om r6an kommer att kännas rätt. Kör mest gata men visst kommer det att bli en hel del bandagar också. Hur är den generellt på gatan behöver man ligga på 10,000 varv+ för att det ska röra sig samt växla ideligen. Kommer från en r1 01 tidigare så risken är att den kommer att kännas "slö" på gatan iaf.

Ni som gått från r1an till r6an hur upplever ni det?
Kan helt klart bara rekommendera R6:an :tummenupp

Köpte själv ny R6a 2007 efter att min R1:a stals -06 (samma årsmodell som din) och efter iof sig rätt tråkig inkörning på en såpass högvarvig motorkaraktär som ändå R6:an har (rödmark. börjar vid 17.500 rpm) så tycker jag den är klart bättre på allt.
Visst, den är ju ett antal år nyare och tekniken går ju även den framåt, men för egen del som mest kör bana så är den klart mer potent i alla lägen.

Kanske något lägre toppfart i slutet av flygrakan på t.ex. Mossen, men i övirgt bättre på allt som sagt.
Lättare, smidigare, piggare, känns ett par nummer mindre, bättre känsla överlag och har mkt bra krut i varvtal >8.000 rpm -> max.

Även kompisens -05 var helt OK, men nya modellen -06 och framåt är ytterligare ett antal kliv ytterligare framåt.

Se om du kan provköra en så märker du nog rätt snart var du står - finns ju några st. fabriksnya -07 för ~90' ute nu (kolla Blocket.se).

Hur du än gör - lycka till! :)

/Maol69

soulrider

Fast Bike, or no Bike at all
Gick med
30 Nov 2006
Hoj
Yamaha R6 -07, R1 -08 lava red edition is mine
Undrar vad ni som äger en r6/r1 betalar i försäkring???

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
Motard
20 år Gixxer 600 -00 6000 trafik
21 år Honda Sp1 -00 1350/mån/halv
22 år Yamaha R1 -99 750/mån trafik

Samtliga på Folksam.
Skrev upp lite tidigare hojar också för att ge lite perspektiv bara:)

Ric

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2006
Hoj
-
Kan helt klart bara rekommendera R6:an :tummenupp

Köpte själv ny R6a 2007 efter att min R1:a stals -06 (samma årsmodell som din) och efter iof sig rätt tråkig inkörning på en såpass högvarvig motorkaraktär som ändå R6:an har (rödmark. börjar vid 17.500 rpm) så tycker jag den är klart bättre på allt.
Visst, den är ju ett antal år nyare och tekniken går ju även den framåt, men för egen del som mest kör bana så är den klart mer potent i alla lägen.

Kanske något lägre toppfart i slutet av flygrakan på t.ex. Mossen, men i övirgt bättre på allt som sagt.
Lättare, smidigare, piggare, känns ett par nummer mindre, bättre känsla överlag och har mkt bra krut i varvtal >8.000 rpm -> max.

Även kompisens -05 var helt OK, men nya modellen -06 och framåt är ytterligare ett antal kliv ytterligare framåt.

Se om du kan provköra en så märker du nog rätt snart var du står - finns ju några st. fabriksnya -07 för ~90' ute nu (kolla Blocket.se).

Hur du än gör - lycka till! :)

/Maol69

Tack för ett bra inlägg:tummenupp ! Låter som rexxan kan funka för mig, topphastigheten är inte så viktig. Det man förlorar där tar man igen på kurvorna:D Känns som det är lättare att lära sig grunderna på den än Rettan. Är inne på en flong ny 08 den är så läcker med den nya färgsättningen och all ny uppdatering gentemot 07an.

Skulle gärna vilja provköra en, men det är ju inte det lättaste just nu:huvet

Förresten hur pass bakhjulsvänlig är Rexxan. Har hört att den är lite nervös på baken. Det är ju ändå en viktig del i ett hojköp :tungan

pinocchio

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Oct 2007
Hoj
1998 Suzuki Gsxr 750
21 år och R1-98. Betalade 1200:-/månad för halvförsäkring hos Länsförsäkringar med möjlighet till avställning. Lär väl bli ett par hundringar dyrare nu efter trafikförsäkringsökningen.

Jag betalade lite drygt 2000 kr/månad för helförsäkring hos Holmia/Folksam tidigare (med möjlighet till avställning). I år blev den billigare, nästan gratis faktiskt...900 kr/månad för samma försäkring som tidigare.
/Peter

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Hoj
R1 2016
försäkring på R1/R6 e ett lotteri

Betalar 7500:- halv / helår på min R1 -04

ungefär det dubbla på Helförsäkringen / helår

Nyheter
EICMA 2024: Ducati