R1 och R6-tråden!

Generali

Inga konstigheter!
Gick med
20 Aug 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki GSXR1000 K7
Halå boys & girls!

Måste bara fråga en sak vad gäller o slanga på trean!

Jag försöker koppla upp min på 3:an utan någon framgång, 2:an flyger hojjen upp enkelt o fint men ibland vill man kunna slanga på 3:an när man kör lite snabbare utan att växla ner!?

Ni andra som kör R1 hu funkar 3:an för er? Kan det vara så att kopplingen (fjädringarna) inte är tillräckligt hårda vilket gör att det inte tar tillräcklig snabbt och att man hinner tappa effekt? Eller är det bara så att jag är sjukt dålig? Känns ju som att effekt borde det finnas så det räcker o blir över??!

2 polare har provat varav ena riktigt duktig på slangen och ingen får upp den på 3:an... :va
 

Rille24

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2008
Ort
Karlskrona
Hoj
Yamaha R1 01-
Va kan man ta för betalt för en r1 01- 2800mil...där "förmodligen" ram/vev lager ha gott på?? ca:pris?? förövrigt fint skick!
 

Thomas.B

Growing
Gick med
28 Apr 2005
Ort
Skåne
Hoj
Retta
Vaknat på fel sida? Allmänt störd? Svårt att behärska dig? Eller har du PMS? I så fall ge fan i att svara ditt :arsele



Räcker med två tians ringnyckel, ev en åttans ring och insexsats oxå.

Den tackar jag för :) Var tydligen för svårt att förstå att min hoj står flera mil från mig, och jag vill helst slippa plocka med hundra verktyg ut.

Tack igen!
 

Thruxten

Ny medlem
Gick med
3 Jul 2008
Ort
Skellefteå
Hoj
Moped (Slut på tramset)
Tjenare.

Införskaffade mig en hoj i början av sommaren här efter några år utan någon som helst körning, det blev en cbr 600 f som är i taskigt skick och ett försök till streetfighter bygge var det med, nåväl även om jag är riktigt förtjust i fighter stuket så har det nu under dessa månader börjat växa ett otroligt sug efter en kåpad hoj, i det här fallet en Yamaha R6

Jag är en fattig student (om man nu verkligen är fattig då när man planerar inköp av hojj) och funderar lite i banorna vilka årsmodeller man kanske borde ge sig efter, budgeten jag funderar kring beror mycket på hur den här vintern går men skulle väl hoppas mellan 50-60 i alla fall i värsta fall landar jag på 40 :(

hur som haver så tänkte jag höra med er lite mer kunniga vad man verkligen borde kolla efter på respektive årgång av dessa, några vanliga fel som kan orsaka en hård käftsmäll om man inte är nogrann vid inköp?

Någon årsmodell som är att föredra när man ligger kring min budget?

Förhoppningsvis hade jag tänkt ge mig iväg en längre sväng nästa sommar och känner mig inte så sugen att sätta mig på gammlingen jag har ståendes här.

Nåväl om frågorna är tafatta så ignorera men om ni har tid ork kom gärna med en synpunkt.
 

Sinister

His royal highness
Gick med
28 Feb 2008
Ort
Någonstans
Hoj
En Screamer och snart en Big Bang
Tjenare.

Införskaffade mig en hoj i början av sommaren här efter några år utan någon som helst körning, det blev en cbr 600 f som är i taskigt skick och ett försök till streetfighter bygge var det med, nåväl även om jag är riktigt förtjust i fighter stuket så har det nu under dessa månader börjat växa ett otroligt sug efter en kåpad hoj, i det här fallet en Yamaha R6

Jag är en fattig student (om man nu verkligen är fattig då när man planerar inköp av hojj) och funderar lite i banorna vilka årsmodeller man kanske borde ge sig efter, budgeten jag funderar kring beror mycket på hur den här vintern går men skulle väl hoppas mellan 50-60 i alla fall i värsta fall landar jag på 40 :(

hur som haver så tänkte jag höra med er lite mer kunniga vad man verkligen borde kolla efter på respektive årgång av dessa, några vanliga fel som kan orsaka en hård käftsmäll om man inte är nogrann vid inköp?

Någon årsmodell som är att föredra när man ligger kring min budget?

Förhoppningsvis hade jag tänkt ge mig iväg en längre sväng nästa sommar och känner mig inte så sugen att sätta mig på gammlingen jag har ståendes här.

Nåväl om frågorna är tafatta så ignorera men om ni har tid ork kom gärna med en synpunkt.

99- 02 var det förgasare på hojen, f.r.o.m 03 så blev det insprutning,
 

Flawlesswish

Posör
Gick med
13 May 2008
Ort
Vimmerby
Hoj
Aprilia RSV 1000R -05
Kör mycket landsväg med min hoj, I skogare o riktigt kurviga vägar men har ett problem en av vägarna e lite "bullig" så hojen lever faeen på dom vägarna funderar på om dämpningen är ställd skumt, Någon som har lite tips om hur man ställer dämpning?, R6-01a

Att notera är att jag väger cirka 69-70 kg. och är 176 cm.
 
Last edited:

Nicane

1.48.7 :)
Gick med
7 Mar 2003
Ort
helt ok
Hoj
R1 -01 banhoj
Kör mycket landsväg med min hoj, I skogare o riktigt kurviga vägar men har ett problem en av vägarna e lite "bullig" så hojen lever faeen på dom vägarna funderar på om dämpningen är ställd skumt, Någon som har lite tips om hur man ställer dämpning?, R6-01a

Att notera är att jag väger cirka 69-70 kg. och är 176 cm.

En R6 är ju inte direkt till för "terräng" :tungan
Är dämparna orginal inställning, om inte prova det först, både fjäderförspänning och dämpare retur och komp.
Manual: http://www.yamaha-motor.com/sport/service/viewmanual.aspx?ls=sport&yr=2001&lid=2&mid=314
Om inte det blir bra kan du prova att skruva ut kompskruv ett par hack och minska fjäderförspänningen ett par hack. Men då kan den bli lite orolig vid hög fart i kurvor.
Men se till att den är inställd på orginal först och ha koll på hur mycket du ändrar vad.
Lycka till!
 

Henkepenk

Ny medlem
Gick med
11 Jan 2006
Ort
Göteborg
Hoj
-
Behöver lite åsikter...

Ska köpa en uppsättning kåpor eftersom jag har insett att bana är fan så mycket roligare än gata. Glad amatör (läs lånsam) som har sjukt mycket kvar att lära alltså.

Alt 1
Köpa begagnade slitna/skrapade kåpor och fixa till så de duger för banåkning. Ca pris 2000-2500kr

Alt 2
Köpa kinakåpor på Ebay och på så vis också få en sjukt snygg hoj. Ca pris 4500-5500kr

Var helt inne på alt 1 först, men nu börjar jag tveka. Inte särskilt mycket dyrare med kinakåpor och då slipper man dessutom laga/laga och joxa.

Vad tror ni?
 

Flawlesswish

Posör
Gick med
13 May 2008
Ort
Vimmerby
Hoj
Aprilia RSV 1000R -05
En R6 är ju inte direkt till för "terräng" :tungan
Är dämparna orginal inställning, om inte prova det först, både fjäderförspänning och dämpare retur och komp.
Manual: http://www.yamaha-motor.com/sport/service/viewmanual.aspx?ls=sport&yr=2001&lid=2&mid=314
Om inte det blir bra kan du prova att skruva ut kompskruv ett par hack och minska fjäderförspänningen ett par hack. Men då kan den bli lite orolig vid hög fart i kurvor.
Men se till att den är inställd på orginal först och ha koll på hur mycket du ändrar vad.
Lycka till!
Tror du jag behöver mjuka upp fjädringen eller göra den hårdare?

Asså det är juh inte terräng det är asfalterad väg med bulor... inga stora utan små men dom känns rejält.
 

zzpike

zzpike
Gick med
3 Nov 2006
Ort
skaraborg
Hoj
jawa, minimoto, ktm
Undrar om det finns någon som kan hjälpa med att komma fram till en rimlig värdering på en R1 99. Krasha in i en bil för ett tag sen o bilen blev vållande och hojen ska inte reparareras.
F-bolaget erbjöd mig 35tusen för den o det kändes som ett jävla missbud.

Lite fakta om cykeln.
4000 tusen mil.
Kanonskick, var nyligen på fullservice (3800 mil) för 14100kr och på den servicen byttes
däck
luftfilter
bromsar
stift
alla vätskor
drivpaket
ventiljustering
satt även vance&hines titanslipon på.
Tacksam om nån har några ideer om vad jag kan begära.
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Undrar om det finns någon som kan hjälpa med att komma fram till en rimlig värdering på en R1 99. Krasha in i en bil för ett tag sen o bilen blev vållande och hojen ska inte reparareras.
F-bolaget erbjöd mig 35tusen för den o det kändes som ett jävla missbud.

För ganska precis ett år sedan fick jag ut 46 loppor för min R1-98* med något högre miltal och ungefär samma skick. Mer än 35 tycker jag absolut att du ska ha. 42-43 tusen hade jag nog begärt om jag var du.

* Det var också ett försäkringsärende alltså. :)
 

Heimdall

Medlem
Gick med
10 Jun 2004
Ort
Kramfors
Hoj
R1 -98
Min hoj trycker ur sig kylarvätska vid temperaturer strax över 100 grader. Det är inte det att den blir för varm när man kör t.ex. i stan, det blir polarnas sporthojar också. Men just att den nästan vill trycka ur sig vattnet innan fläkten hunnit gå igång. Senast igår tryckte den ur sig, då hade tempen just klivit upp på 101 grader. Kylvattennivån brukar ligga nästan mittemellan låg och hög. Vad kan det bero på?
 

zzpike

zzpike
Gick med
3 Nov 2006
Ort
skaraborg
Hoj
jawa, minimoto, ktm
För ganska precis ett år sedan fick jag ut 46 loppor för min R1-98* med något högre miltal och ungefär samma skick. Mer än 35 tycker jag absolut att du ska ha. 42-43 tusen hade jag nog begärt om jag var du.

* Det var också ett försäkringsärende alltså. :)

42-43 känns också lite dåligt när man kollar vad folk begär för sina hojar. Tycker att servicen för 14papp borde höja värdet lite plus titansystemet.
Tittar man på annonser ligger ju fräscha 99or mellan 45-50.

Hade haft hojen en månad bara innan smälllen. Var runt o tittade på många hojar innan jag köpte den här o varenda hoj som jag var intresserad av som låg under 45tusen visade sig antingen vara lagd och/eller i stort behov service.
 
Last edited:

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
42-43 känns också lite dåligt när man kollar vad folk begär för sina hojar. Tycker att servicen för 14papp borde höja värdet lite plus titansystemet.
Tittar man på annonser ligger ju fräscha 99or mellan 45-50.

OK, om dom nu verkligen får ut närmare 50 för en 99:a så har nog priserna gått upp igen, men det är ju inte omöjligt att det är så. Titan-slipon tror jag tyvärr inte att dom tar hänsyn till. Hur dom ser på service för stora pengar vet jag inte, men argument som nya däck och bromsbelägg tror jag inte att dom köper heller. Nu gissar jag bara alltså. :)
 

Nicane

1.48.7 :)
Gick med
7 Mar 2003
Ort
helt ok
Hoj
R1 -01 banhoj
Du ska ju för fasen få pengar till en likvärdig hoj!!! Vad betalar man annars försäkring för :va
Be dumfan till försäkringsgubbe att hitta en hoj i det skicket för den pengen, om dom vägrar höja kan du hota med konsumentverket eller rent av Sverker Olofson i Plus

Va är det för bolag?
Undrar om det finns någon som kan hjälpa med att komma fram till en rimlig värdering på en R1 99. Krasha in i en bil för ett tag sen o bilen blev vållande och hojen ska inte reparareras.
F-bolaget erbjöd mig 35tusen för den o det kändes som ett jävla missbud.

Lite fakta om cykeln.
4000 tusen mil.
Kanonskick, var nyligen på fullservice (3800 mil) för 14100kr och på den servicen byttes
däck
luftfilter
bromsar
stift
alla vätskor
drivpaket
ventiljustering
satt även vance&hines titanslipon på.
Tacksam om nån har några ideer om vad jag kan begära.

Behöver lite åsikter...

Ska köpa en uppsättning kåpor eftersom jag har insett att bana är fan så mycket roligare än gata. Glad amatör (läs lånsam) som har sjukt mycket kvar att lära alltså.

Alt 1
Köpa begagnade slitna/skrapade kåpor och fixa till så de duger för banåkning. Ca pris 2000-2500kr

Alt 2
Köpa kinakåpor på Ebay och på så vis också få en sjukt snygg hoj. Ca pris 4500-5500kr

Var helt inne på alt 1 först, men nu börjar jag tveka. Inte särskilt mycket dyrare med kinakåpor och då slipper man dessutom laga/laga och joxa.

Vad tror ni?

Oxå jeffligt sugen på Hongkong kåpor, blir det billigare frakt med många, förhandla sig till bättre priser hoj försäljaren?

Tror du jag behöver mjuka upp fjädringen eller göra den hårdare?

Asså det är juh inte terräng det är asfalterad väg med bulor... inga stora utan små men dom känns rejält.

Har du orginalinställning??
I så fall, mjukare fjäder. Men, du måste ställa retur och komp på dämparen efter det med!!
 
Last edited:

zzpike

zzpike
Gick med
3 Nov 2006
Ort
skaraborg
Hoj
jawa, minimoto, ktm
Du ska ju för fasen få pengar till en likvärdig hoj!!! Vad betalar man annars försäkring för :va
Be dumfan till försäkringsgubbe att hitta en hoj i det skicket för den pengen, om dom vägrar höja kan du hota med konsumentverket eller rent av Sverker Olofson i Plus

Va är det för bolag?


Länsförsäkringar.. Förhoppningsvis så slängde han väl bara ur sig en summa, Kolla lite på blocket samtidigt som vi prata i telefon och då såg vi båda att dom vi hitta låg mellan 45-50.


Hade löst in en R1 02 förra veckan sa han för 52tusen,, låter helt vansinning tycker jag.

Skulle vara bra att höra vad andra fått för sina cyklar som blivit inlösta.
 

Flawlesswish

Posör
Gick med
13 May 2008
Ort
Vimmerby
Hoj
Aprilia RSV 1000R -05
Du ska ju för fasen få pengar till en likvärdig hoj!!! Vad betalar man annars försäkring för :va
Be dumfan till försäkringsgubbe att hitta en hoj i det skicket för den pengen, om dom vägrar höja kan du hota med konsumentverket eller rent av Sverker Olofson i Plus

Va är det för bolag?



Oxå jeffligt sugen på Hongkong kåpor, blir det billigare frakt med många, förhandla sig till bättre priser hoj försäljaren?



Har du orginalinställning??
I så fall, mjukare fjäder. Men, du måste ställa retur och komp på dämparen efter det med!!


Har behållt framgaffeln på samma och spände av lite på bakre, vart inte bättre ska prova ett eller två hack till. har inte märkt någon orolighet vid högre farter än dock.
 

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Vaggeryd
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
Du ska ju för fasen få pengar till en likvärdig hoj!!! Vad betalar man annars försäkring för :va
Be dumfan till försäkringsgubbe att hitta en hoj i det skicket för den pengen, om dom vägrar höja kan du hota med konsumentverket eller rent av Sverker Olofson i Plus

Va är det för bolag?


Länsförsäkringar.. Förhoppningsvis så slängde han väl bara ur sig en summa, Kolla lite på blocket samtidigt som vi prata i telefon och då såg vi båda att dom vi hitta låg mellan 45-50.


Hade löst in en R1 02 förra veckan sa han för 52tusen,, låter helt vansinning tycker jag.

Skulle vara bra att höra vad andra fått för sina cyklar som blivit inlösta.

Bara för att han lyckades blåsa 02 ägare betyder ju inte att han ska kunna blåsa dig. Det är väldigt vanligt med skambud och en del tror ju att man måste ta budet. Testa lägg ett motbud på säg 55k o se vad dom säger...
 

Juh@

Fanatisk GDS
Gick med
17 Feb 2004
Ort
Mölndal
Hoj
ZX10R-2011
Ta fram ett antal objekt som visar att de normalt kostar mer än vad du blivit bjuden. Jag höjde ersättningen för en kamera som råkat ut för vatten på det sättet.

De går ofta på schablon/känsla/lista men kan du visa att verkligheten ser annorlunda ut så ska du kunna få bättre betalt
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top