R1 och R6-tråden!

Keewee

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2008
Ort
Gbg
Hoj
2008 Hornet 600FA
Du ska nog hålla dig till 125:a ett par år så du hinner vänja dig vid effekten sen kan du göra som dom flesta andra och öka allt eftersom.

Men visst köp du en R1 direkt!

Hehe, helt grön är jag inte :)
Men har inte kört länge heller (1,5 år till o från). Min handledare som själv kör sporthoj tycker att det ska gå bra då jag har övat med 600:an.

Har läst här på forumet att vissa gått direkt på en R1.
Men frågan var väl om det är mer safe med en gixxer 750 06-07?
Blir lite dyrare och tar en stund innan man får ordning på allt kitt som ska till men då får man ju iaf något att pyssla med i garaget under vintern!
 
Last edited:

Sladjan R1

vevaxlar till salu!
Gick med
2 Apr 2008
Ort
Syd
Hoj
R1 07'
Btw köpte mig en tröjja o ha ovanpå skinnstället ! Åsikter om den?

B070G133xx4B_HRRAcingsvets.jpg

Finns den i red-white kombination :)?
 

Nicane

1.48.7 :)
Gick med
7 Mar 2003
Ort
helt ok
Hoj
R1 -01 banhoj
Den har varit uppe i tråden innan (tror det var denna tråden?) då snackades det om att den var tyskimport :va
Hehe, helt grön är jag inte :)

Men frågan var väl om det är mer safe med en gixxer 750 06-07?

Mer safe? Är det airbags på suckan? rallybur? 30km/h begränsad? Det är ju inte hojen som gör dig safe, det är innehållet i hjälmen... :huvet
 

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Vaggeryd
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
Att tro att man kan hantera en 600 räser efter övningkörningsperioden låter aningen ambitiöst. Jag började min karriär på en 1000cc så sett så visst går det......
 

Dark_Messenger

Guest
600 vs 1000cc och vad som är farligast är en ändlös idiotdiskussion folk ägnar alldeles för mycket tid på. Köp det du vill ha båda hojarna är lika farliga eller ofarliga. :tomten
 

leo

Ny medlem
Gick med
14 Sep 2003
Ort
Vellinge
Hoj
R6 08
Håller med dig Dark_Messenger!, om man inte har respekt för dom och inte tar det sakta i början, kan dom båda tar livet av dig som inget..
Jag började själv med R6 00, och kör nu r1 05..var jatte räd för att köpa R1´an, pga. folk har prattat så jävla mycke om monstret :)
Men nu kan jeg se, at det är bullshit och man bara skal köra efter hür bra man är.. En tips till alla nybörjare, Sving övkörning, helst på bana..Viktigt viktigt! Men vill inte köra i et sving med 100 något och stälna, trust me, been there :tummenupp

600 vs 1000cc och vad som är farligast är en ändlös idiotdiskussion folk ägnar alldeles för mycket tid på. Köp det du vill ha båda hojarna är lika farliga eller ofarliga. :tomten
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Håller med dig Dark_Messenger!, om man inte har respekt för dom och inte tar det sakta i början, kan dom båda tar livet av dig som inget..
Jag började själv med R6 00, och kör nu r1 05..var jatte räd för att köpa R1´an, pga. folk har prattat så jävla mycke om monstret :)
Men nu kan jeg se, at det är bullshit och man bara skal köra efter hür bra man är.. En tips till alla nybörjare, Sving övkörning, helst på bana..Viktigt viktigt! Men vill inte köra i et sving med 100 något och stälna, trust me, been there :tummenupp

Skillnaden mellan en 600cc & en 1000cc sporthoj är att man som förare måste ha mer respekt för 1000-kubikaren pg a skillnaden i effekt. Glöm bort det för ett ögonblick när du vrider hårt på gasen ut ur en kurva med en modern literhoj och den biter tillbaka på ett sätt en 600cc inte skulle göra.

Men fiskör man mest & håller ett moderat tempo så är det ingen större skillnad.

Men annars säger jag som övriga, köp den hoj du vill ha!:tummenupp


Inte riktigt :hihi
 
Last edited:

Gotte25

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2008
Ort
Kalmar
Hoj
05 Yamaha R1
Då får man gratulera...tror ju att den där respekten lägger sig har haft mitt kort i 2 mån köpte tusen direkt gillar inte å hålla på å byta hit å dit hade samma tanke som du man får väl ha respekt för rullen men gosse du lär nog bli varm om en vecka eller så..;)
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Då vart man nybliven R1-ägare :D

Körde lite på den idag och jag säger bara fyfan vilken maskin. Som någon sa innan så är respekt A och O. Gick på halva kraften idag och så ska jag nog köra i några år till, det räcker till å blir över...and then some.

Hade aldrig kört yamaha innan men nu vet jag inte om jag någonsin ska köra något annat! :yoparty

Grattis & välkommen in i "familjen" :)
 

campar

Kraschpucks-svarvare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Segeltorp
Hoj
Enduro
Vilka bakfälgar passar på R6 -01??

Har för mig att jag nånstans har läst att tex. R1 98´ans bakfälg passar på en R6-01. Stämmer detta?

//Niklas
 

Raginaharjar

Fan ska man skriva här då??
Gick med
19 May 2008
Ort
Västerås
Hoj
CRF450 -02
Någon som har en bild på en retta 98-03 med vita kåpor?? Skitsugen att köpa vita kåpor(kin kåpor) till min men vill ju gärna få en pre-view innan man hostar upp :)
 

Nicane

1.48.7 :)
Gick med
7 Mar 2003
Ort
helt ok
Hoj
R1 -01 banhoj
Kikade lite på ebay och hittade dessa kåpor:

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/NEW-...QitemZ300253444428QQtcZphoto#ebayphotohosting

Vad tror ni? Är passform och kulör (mot tanken) ok eller kommer det se illa ut?
Nån som testat?
Det ska va samma kulör, dom lackar med motsvarande orginalkod.


Någon som har en bild på en retta 98-03 med vita kåpor?? Skitsugen att köpa vita kåpor(kin kåpor) till min men vill ju gärna få en pre-view innan man hostar upp :)
Mm, men då är svart ram och sving ett måste.
 

Bifogat

  • vitr1.jpg
    vitr1.jpg
    29.4 KB · Visningar: 71
  • vitr11.jpg
    vitr11.jpg
    8.1 KB · Visningar: 226

m4rtin

Medlem
Gick med
9 May 2004
Ort
Ängelholm
Hoj
bmw s1000rr
Hej. Har nu en helsyntetolja i min cykel som var i från dess jag köpte den. Behöver fylla på lite, är det farligt att blanda märken på oljor? Vilken rekommendera ni att jag ska fylla på med? Vill inte byta all olja än för sesången är ju ändå snart slut för min del.


Är en r1 -98
 

Nicane

1.48.7 :)
Gick med
7 Mar 2003
Ort
helt ok
Hoj
R1 -01 banhoj
Hej. Har nu en helsyntetolja i min cykel som var i från dess jag köpte den. Behöver fylla på lite, är det farligt att blanda märken på oljor? Vilken rekommendera ni att jag ska fylla på med? Vill inte byta all olja än för sesången är ju ändå snart slut för min del.


Är en r1 -98

Om sesången ändå är över snart så byt all olja, ingen mening med att chansa. Det är bara bra om oljan är fräsch när den ställs in för vintern, sen om den går 5 eller 50 mil med den nya oljan spelar ingen roll.
Men om du är heeelt 100% säker på vilken olja som är i och vill snåla så :gnissla , nä det spelar inte så stor roll på märkena... då är det mycket större skillnad på sliten olja och ny...
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top