R1 och R6-tråden!

majic

Ny medlem
Gick med
29 Jul 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaka
519f_1.JPG


Nån som vet ett 06/07 vinkeljärn/konsol/bracket som håller instrumenten/kåpan fram passar på en 08 r6?
 
Last edited:

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Hej. Har nu en helsyntetolja i min cykel som var i från dess jag köpte den. Behöver fylla på lite, är det farligt att blanda märken på oljor? Vilken rekommendera ni att jag ska fylla på med? Vill inte byta all olja än för sesången är ju ändå snart slut för min del.


Är en r1 -98

Som Nicane säger.. Det är aldrig fel att ha ny olja i motorn över vintern :tummenupp
 

m4rtin

Medlem
Gick med
9 May 2004
Ort
Ängelholm
Hoj
bmw s1000rr
Som Nicane säger.. Det är aldrig fel att ha ny olja i motorn över vintern :tummenupp

Tack för svaren! Ska byta olja innan jag ställer in den för vintern, är mest att det är så låg nivå nu, å jag ville göra nått åt det. Oljan som är i nu är 150 mil gammal, men vet bara som sagt att den är helsyntet...
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Ja som sagt.. skvimpa i lite olja av helsyntet med den viskositeten som hojjen vill ha så ska det nog fungera kanon! :tummenupp
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
519f_1.JPG


Nån som vet ett 06/07 vinkeljärn/konsol/bracket som håller instrumenten/kåpan fram passar på en 08 r6?

Det ser ut att kunna passa, det är i princip samma artikelnummer bortsett från den första serien i artikelnumret som är modellbeteckningen.

2006: 2C0-28356-00-00 STAY 1 (Nr 28 på bilden)
2007: 2C0-28356-00-00 STAY 1 (Nr 28 på bilden)
2008: 13S-28356-00-00 STAY 1 (Nr 24 på bilden)
 

Bifogat

  • R6 2006.gif
    R6 2006.gif
    25.7 KB · Visningar: 80
  • R6 2007.gif
    R6 2007.gif
    25.7 KB · Visningar: 74
  • R6 2008.gif
    R6 2008.gif
    23.9 KB · Visningar: 104

Davva

Medlem
Gick med
12 Aug 2005
Ort
örnsköldsvik
Hoj
Crf 1000 Africa Twin -16
skillnad på r1 -04 -07?

ni som haft eller provat både r1 -04 och -07 hur stor är skillnaden? hur mycket bättre är nya 07-08
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
ni som haft eller provat både r1 -04 och -07 hur stor är skillnaden? hur mycket bättre är nya 07-08

07-08 har:
Bättre bromsar (Sexkolvsok)
En helt ny motor med ca 5hk mer än -06 och 8hk mer än 04-05.
YCC-T (Yamaha Chip Controlled Throttle)
Alltså du har ingen gasvajer hela vägen utan detta sköts av ett datachip för så exakt gaspåslag som möjligt.

YCC-I (Yamaha Chip Controlled Intake)
Variabla insugstrattar för att få bort effektsvackan i mellanregistret.

En ny uppdaterad vridstyvare ram och sving.

Men 07-08 har även betydligt större avgassystem för att klara avgaskraven Euro 03 och US 07 därmed också något högre totalvikt än 04-06.

Det var väl det mesta tror jag :)
 

Davva

Medlem
Gick med
12 Aug 2005
Ort
örnsköldsvik
Hoj
Crf 1000 Africa Twin -16
07-08 har:
Bättre bromsar (Sexkolvsok)
En helt ny motor med ca 5hk mer än -06 och 8hk mer än 04-05.
YCC-T (Yamaha Chip Controlled Throttle)
Alltså du har ingen gasvajer hela vägen utan detta sköts av ett datachip för så exakt gaspåslag som möjligt.

YCC-I (Yamaha Chip Controlled Intake)
Variabla insugstrattar för att få bort effektsvackan i mellanregistret.

En ny uppdaterad vridstyvare ram och sving.

Men 07-08 har även betydligt större avgassystem för att klara avgaskraven Euro 03 och US 07 därmed också något högre totalvikt än 04-06.

Det var väl det mesta tror jag :)

oj!!!!!!!! vilken koll du hade..... skillnaden att köra då? är du nöjd me din -05a?
 

Lokke

Bullshit Racing
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jakobstad, Finland
Hoj
BMW R1200GSA -12, Suzuki GSX-R750 K3, Yamaha XV1100 -91
Första gången med Rettan in action på Kemora...:yoparty
 

Bifogat

  • action.JPG
    action.JPG
    54.9 KB · Visningar: 83

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
oj!!!!!!!! vilken koll du hade..... skillnaden att köra då? är du nöjd me din -05a?

Yamaha är mitt liv! :) (eller mitt avsaknande av liv):näsblod

Skillnaden att köra märks framförallt genom att 07-08 har ett lite behagligare register och att just bromsarna har fått ett bättre bett. Men på det hela taget så var det inte tillräckligt för att jag skulle byta bort min -05.
Men faller den nya R1 -09 mig i smaken så kan min -05:a vara till salu.:tungan

Faktiskt så är jag riktigt nöjd med min -05:a och tycker även att den är snyggare utseendemässigt än 07-08. Men det kanske jag är ensam om?:)
 

sauber

Ny medlem
Gick med
2 May 2006
Ort
Vinslöv
Hoj
Astrimmad R1-06
svaret på min fråga står förmodligen tidigare i tråden, men jag pallar inte läsa...

Fråga: Hur många bakhjulshästar har R1 2006, i orginalskick???
 

Dark_Messenger

Guest
svaret på min fråga står förmodligen tidigare i tråden, men jag pallar inte läsa...

Fråga: Hur många bakhjulshästar har R1 2006, i orginalskick???

160. Drygt. 04-06 är samma.

EDIT: Enligt gud x-up är det inte alls samma. Men typ. 4 motorhästars diff blir ju ingen skillnad i praktiken.
 
Last edited:

metcrue

Ny medlem
Gick med
30 Jul 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Street Triple -12 Honda CBR1000RR
Hej.
För någon månadsedan kraschade jag min R1 -07 och efter mycket bråk med försäkringsbolagen blev de bästa att köpa en ny hoj. Jag köpte då en r1 -08 men ville ändra lite på den så jag satsade på ett helsystem, powercommander, bänkning och drevning. Härrejösses vilken skillnad, antar att det är drevningen som gör mest, men nu är hojen som jag önskade att den gamla var, pigg på alla växlar ordentligt drag tidigt i registret. Så mitt tips till alla som tröttnar, dreva. Det tråkiga är att jag efter krachen har ganska ont i knät, så jag orkar bara 40min åt gången, sedan måste jag sträcka på benen i några minuter:(. Har även lite svårt att flytta mig ordentligt i sadeln vid aktiv körning, så bandagarna får nog vänta. Bara lite tankar till er där ute.
Nu väntar jag på -09 som är beställd och kommer i januari:).
Ha de gött
Daniel
 
Last edited:

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Har lite strul med min retta.. Den "hugger" i bak tydligare när jag kör långsamt.. Känns som om jag körde över gupp med jämna mellanrum Nån som har en idé var jag ska börja felsöka? Det lär inte va obalans lr dylikt för det kommer betydligt mer sällan och med samma mellanrum oavsett hur fort jag kör..
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top