R1 och R6-tråden!

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Hej!
Jag har problem med mina frambromsskivor. När jag bromsar hårt som löst så bromsar det ojämt och jag får pulseringen i bromshandtaget som karaktäriserar vinda bromsskivor. Därför provade jag koppla ur ena oket och provbromsade men nu känner jag inget i handtaget oavsett vilken sida jag kopplat ur.

Visst är det flytande bromsskivor på en 98as R1, så vitt jag kunnat läsa mig till ska de vara litelite "lösa" men mina sitter som berget, kan det vara det som är galet?

När jag läser i verkstadshandboken så ska man mäta bromsskivans "deflection" vad krävs för instrument för det? (bifogar)

Visst är det flytande skivor. Deflection betyder hur pass böjd skivan är. Kallas även warped.

För att mäta detta behöver du ha ett plant underlag, helst en planskiva i granit men något fast underlag som du vet är någorlunda plant.

Därefter kan du mäta skivan med ett höjdmått, helst digitalt så du ser hundradelar.

Eftersom man i regel inte har tillgång till ett sådant så går det även bra med en egglinjal som man stryker över skivans yta. Är den skev så släpper eggen genom ljus.

Tror ni man får se den live innan göteborgsmässan i januari?

Det tror jag nog:) Mässan är väl förresten i Stockholm i år?
 
Last edited:

DollarKatten

www.bombrepa.se
Gick med
4 Feb 2006
Ort
Hammarbyhöjden
Hoj
zx10r -04,KTM 625 SXC -05
Halloj!

Tänkte höra om det var någon som hade ett kopplingsschema till en r1 -01 som låg o skräpade? I så fall får ni gärna skicka ett Pm till mig.. :)

Tack tack,

Adam
 

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Vaggeryd
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
Mässan i stockholm? Är du helt säker? pratar vi om samma mässa? Det är dubbelt så långt till stockholm som till göteborg ju =(
 

Chirre

Gubbe
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Ronneby
Hoj
Gubbkörd dussinhoj/Skrotad. Ny Crankshaftare 2011
Jaha, så var det dags att byta drivpaket. Har aldrig haft en hoj så länge att jag behövt göra det förut så jag har noll koll.

Original på 05 är 17/45. Har hela tiden haft -1 fram, men nu tänkte jag köra orginal fram och +3 bak istället. Nån som har erfarenhet av detta?

Tips på fabrikat mottages tacksamt. Drevet ska vara i stål då det ska lackas. Original kedjelängd borde väl funka?
 

Pegan

Ny medlem
Gick med
7 Dec 2006
Ort
Skövde
Hoj
R1-04
Om det är mässan "På två hjul" som ni tänker på så går den av stapeln 22-25 januari på Stockholmsmässan, nästa år.
 

leo

Ny medlem
Gick med
14 Sep 2003
Ort
Vellinge
Hoj
R6 08
Litte bilder från dagens upgradering på r1 05

Har haft nöjet att installera en powercommander och pro velocity stacks samt en bmc filter plus litte annat godis, här är litte bilder samt en video så ni kan höra hür den låtter :tummenupp
 

Bifogat

  • r1-01.jpg
    r1-01.jpg
    220.8 KB · Visningar: 101
  • r1-03.jpg
    r1-03.jpg
    235.8 KB · Visningar: 103
  • r1-05.jpg
    r1-05.jpg
    225 KB · Visningar: 125

leo

Ny medlem
Gick med
14 Sep 2003
Ort
Vellinge
Hoj
R6 08
[YOUTUBE-ID]PHjM1I4nz2k[/YOUTUBE-ID]
 

Bifogat

  • r1-02.jpg
    r1-02.jpg
    215.6 KB · Visningar: 61
  • r1-04.jpg
    r1-04.jpg
    218.8 KB · Visningar: 89
  • r1-06.jpg
    r1-06.jpg
    215.6 KB · Visningar: 64
Last edited:

leo

Ny medlem
Gick med
14 Sep 2003
Ort
Vellinge
Hoj
R6 08
Error Number 24 : O2 (lambda) sensor error - DIAG mode (none)

Following ERROR codes DO NOT allow engine to run :
11-12-19-30-41-50 and Er-1 to Er-4
Error code 11 allow engine to continue running only if fault appears after engine start.

Following ERROR codes DO allow engine to run but need immediate check because default values are taken by the ECU: 13-14-20-21-22-23-24-24-42-43-44


Är de någon som vet vad felkod 24 innebär?
 

THE GIANT

Smygaren
Gick med
29 Aug 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K6
Har en kanske dum fråga, men det är så att jag har blivit kär i R6:ans utsende, -06:ans modell och framåt. Tyvärr så har jag fått gener som har gjort mig ganska stor(bra ibland;)). Är 194cm och väger 105kg. Kommer detta se urfånigt ut på en R6:a? Är det någon som är lite större här som har kört den och har erfarenhet från den. Har en R1:a -01 idag och den sitter jag bra på, inga problem... Kanske är olika för alla men skulle vilja veta. Kommer att åka och prova den på fredag, men vill veta hur det skulle kännas efter ett par timmars åktur på en "liten" hoj.

Tacksam för svar
 

Nicane

1.48.7 :)
Gick med
7 Mar 2003
Ort
helt ok
Hoj
R1 -01 banhoj

Där Väste

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2005
Ort
Falkenberg
Hoj
KXF 450 -07, CR 250 -03, RM 250 -06, SXV 550 -07, KTM 660 -05, R1 -05, CBR900 -93
Ställde ner hojen efter ca 2 timmars körning, efter att den stått i ett garage två dagar var det dags att köra igen. Vid första korsningen märker jag att mina blinkers har tackat för sig. Både körriktnings och varningsblinkers. Vad kan det va?

Sen så går den ojämnt ibland på låga varv. När jag ställde ner igår så dog den när jag tryckte in kopplingen när jag skulle stanna.
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Ställde ner hojen efter ca 2 timmars körning, efter att den stått i ett garage två dagar var det dags att köra igen. Vid första korsningen märker jag att mina blinkers har tackat för sig. Både körriktnings och varningsblinkers. Vad kan det va?

Sen så går den ojämnt ibland på låga varv. När jag ställde ner igår så dog den när jag tryckte in kopplingen när jag skulle stanna.

Kolla säkringarna till blinkerserna & höj tomgången lite.

Förresten, när du kom hem & hojen dog för dig, hade du kört aktivt innan? Dvs gasat på lite? Det kan vara så att det är din TPS - Throttle Position Sensor som strular. Detta är en garantiåtgärd så det är bara att höra av dig till närmsta Yamaha-återförsäljare.
 

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Vaggeryd
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
Nån som vet var man kan få tag på en schysst yamaha matta att ha under mcn? Jag tänkte ställa in mcn i vardagsrummet "när käringen inte är hemma" och tänkte då att jag skulle ha en fin yamaha matta "blå" Alienmoto har nån men tänkte om det fanns nån mer modell att välja bland nån annanstans?
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Nån som vet var man kan få tag på en schysst yamaha matta att ha under mcn? Jag tänkte ställa in mcn i vardagsrummet "när käringen inte är hemma" och tänkte då att jag skulle ha en fin yamaha matta "blå" Alienmoto har nån men tänkte om det fanns nån mer modell att välja bland nån annanstans?

Bike Shop har utförsäljning på sina mattor 399kr

http://www.bikeshop.se/cgi-bin/prod...atta1+-+Med+cykel&unikt_falt=5&mall=pr07.html &tillbaka=falt%3D4%26varde%3D016010%26sok%3D%26mall%3Dsub2007%2Ehtml%26sida%3D1%26sortfalt%3D21

Finns även på diverse andra ställen.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top