Hej!
Jag har problem med mina frambromsskivor. När jag bromsar hårt som löst så bromsar det ojämt och jag får pulseringen i bromshandtaget som karaktäriserar vinda bromsskivor. Därför provade jag koppla ur ena oket och provbromsade men nu känner jag inget i handtaget oavsett vilken sida jag kopplat ur.
Visst är det flytande bromsskivor på en 98as R1, så vitt jag kunnat läsa mig till ska de vara litelite "lösa" men mina sitter som berget, kan det vara det som är galet?
När jag läser i verkstadshandboken så ska man mäta bromsskivans "deflection" vad krävs för instrument för det? (bifogar)
Visst är det flytande skivor. Deflection betyder hur pass böjd skivan är. Kallas även warped.
För att mäta detta behöver du ha ett plant underlag, helst en planskiva i granit men något fast underlag som du vet är någorlunda plant.
Därefter kan du mäta skivan med ett höjdmått, helst digitalt så du ser hundradelar.
Eftersom man i regel inte har tillgång till ett sådant så går det även bra med en egglinjal som man stryker över skivans yta. Är den skev så släpper eggen genom ljus.
Tror ni man får se den live innan göteborgsmässan i januari?
Det tror jag nog Mässan är väl förresten i Stockholm i år?
Last edited: