R1 och R6-tråden!

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Vaggeryd
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
Den frågan har ställts massa gånger så om du bara söker i denna tråden får du säkert massvis med bra svar.
 

Där Väste

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2005
Ort
Falkenberg
Hoj
KXF 450 -07, CR 250 -03, RM 250 -06, SXV 550 -07, KTM 660 -05, R1 -05, CBR900 -93
Kolla säkringarna till blinkerserna & höj tomgången lite.

Förresten, när du kom hem & hojen dog för dig, hade du kört aktivt innan? Dvs gasat på lite? Det kan vara så att det är din TPS - Throttle Position Sensor som strular. Detta är en garantiåtgärd så det är bara att höra av dig till närmsta Yamaha-återförsäljare.


Har inte kollat säkringarna än (hojen står 14 mil härifrån), men jag tror inte det är dem som gått då blinkerserna lyser till som vanligt när man slår på tändningen. Funderade på om det kunde vara relät, men eftersom det är både varning och körriktings så kanske det inte är det (för det är la inte samma relä?) Kan det vara ngt som hänt inne i blinkersreglaget?

Ja jag hade kört ganska så hårt i ca 30 mil innan den dog för mig.
 

Krippa

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2003
Ort
Sollentuna
Hoj
Speed Triple 955 -05
Jag kör oxå med ersättningsrör, men min motorlampa lyser inte. Inte heller några felkoder.

Ok, hur långt har du kört så?

Min har precis börjat lysa...har kört ca 100 mil sedan röret sattes dit.

Så de kanske är nåt annat som spökar, får väl åka in till Yamaha med den.

Hur känsliga är verkstäderna vid garantijobb...måste man sätta dit katten igen eller är de skitsamma?
Kanske till och med orginal-burkarna ska på för att slippa gnäll?
Garantin gäller väl en orginal hoj, eller?
Kan de bli tjafs om PCIII:an?
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Har inte kollat säkringarna än (hojen står 14 mil härifrån), men jag tror inte det är dem som gått då blinkerserna lyser till som vanligt när man slår på tändningen. Funderade på om det kunde vara relät, men eftersom det är både varning och körriktings så kanske det inte är det (för det är la inte samma relä?) Kan det vara ngt som hänt inne i blinkersreglaget?

Ja jag hade kört ganska så hårt i ca 30 mil innan den dog för mig.

Mina blinkers lyser inte till när jag slår på min tändning iaf:va
Vet faktiskt inte om det är samma relä till blink & varningsblink, ska försöka kolla upp det.

Men be Yamma-verkstaden kolla på det när de ändå byter din TPS, för jag säker på att det är den som är problemet varför hojen dog.
 

Chirre

Gubbe
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Ronneby
Hoj
Gubbkörd dussinhoj/Skrotad. Ny Crankshaftare 2011
Jahapp, då vart hojen polerad och lackförseglad. Kass kamera men jag fick upp fin lyster i lacken:)



170xzh7.jpg


167xhn4.jpg


169xte1.jpg


173xtu9.jpg
 

Norqen

Oslagbar
Gick med
5 Jun 2005
Ort
Umeå
Hoj
R1 -98
bromskivor

Visst är det flytande skivor. Deflection betyder hur pass böjd skivan är. Kallas även warped.

För att mäta detta behöver du ha ett plant underlag, helst en planskiva i granit men något fast underlag som du vet är någorlunda plant.

Därefter kan du mäta skivan med ett höjdmått, helst digitalt så du ser hundradelar.

Eftersom man i regel inte har tillgång till ett sådant så går det även bra med en egglinjal som man stryker över skivans yta. Är den skev så släpper eggen genom ljus.

Ska skivan gå att rucka på eller är det ok om den är helt stum?

I verkstadsmanualen står det att man helt enkelt roterar skivan ifall skivans deflection är utanför gränserna och sedan mäta igen. Hur kan det göra skillnad?
 

Vildsvin

Game on!
Gick med
16 Feb 2006
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki GSXR1000
Ok, hur långt har du kört så?

Min har precis börjat lysa...har kört ca 100 mil sedan röret sattes dit.

Så de kanske är nåt annat som spökar, får väl åka in till Yamaha med den.

Hur känsliga är verkstäderna vid garantijobb...måste man sätta dit katten igen eller är de skitsamma?
Kanske till och med orginal-burkarna ska på för att slippa gnäll?
Garantin gäller väl en orginal hoj, eller?
Kan de bli tjafs om PCIII:an?

Har kört ca 480 mil med den.

Jag lämnade in min på ett garantijobb nyligen, exup-ventilen hade blivit full i vatten (förmodligen en bieffekt av min putsamotorcykel-mani + dåligt tätad ventil) med kat-ersättare, och det var grönt.
 

Furis

Är det något jag e bra på så är det allt
Gick med
26 Feb 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Mv Agusta F4 & En Monkeybike med 150cc motor
Är inte ett dugg avundsjuk på chirres garage, måste va jobbigt med tv där inne låter och har sig!!!!
 

FinaFisken

They made me do it!
Gick med
12 Jan 2008
Ort
In pennys asssss
Hoj
KTM 690 SuperMoto Prestige
Jahooooo!
Idag fick jag hem flång nya fiat kåpor från ching chong,..:tummenupp
Riktigt fina faktiskt, bara o hoppas att de är bra passform nu med..:näsblod
 

Sladjan R1

vevaxlar till salu!
Gick med
2 Apr 2008
Ort
Syd
Hoj
R1 07'
R1 2007
kastade ett öga på kylarvätskenivån nyligen och såg att den ligger på MIN, tog väck kåpan (ett jävla jobb bara för att fylla på kylarvätska) skruvade av påfyllningslocket.....proppfullt var det. OBS! hojen vilade på depåstödet, vilket kan vara orsaken att vätskan trycktes fram.

Någon som känner igen detta?

Kollar nivån innan varje körning nu men inga förändringar. Står på MIN fortf. och motortemp. utan anmärkning, normal arb.temp ligger runt 73 C.
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
R1 2007
kastade ett öga på kylarvätskenivån nyligen och såg att den ligger på MIN, tog väck kåpan (ett jävla jobb bara för att fylla på kylarvätska) skruvade av påfyllningslocket.....proppfullt var det. OBS! hojen vilade på depåstödet, vilket kan vara orsaken att vätskan trycktes fram.

Någon som känner igen detta?

Kollar nivån innan varje körning nu men inga förändringar. Står på MIN fortf. och motortemp. utan anmärkning, normal arb.temp ligger runt 73 C.

Menar du nivån i expansionskärlet? Det kan variera men slå i lite vatten + glykol så att det ligger mellan nivåerna.
 

Sladjan R1

vevaxlar till salu!
Gick med
2 Apr 2008
Ort
Syd
Hoj
R1 07'
Jo, men som sagt det gick inte att hälla i en droppe mer. Kanske ska prova utan depåstöd, då kanske jag får i mer vätska?
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top