R1 och R6-tråden!

jocke.w

full gas spar tid
Gick med
20 Oct 2005
Ort
ja
Hoj
Nån blå sak....
Jag funderar på att krympa profilen på mitt framdäck nästa gång jag byter då d e lite trångt mellan framhjul o intercooler (tar i lite när man bromsar fullt)

Är det någon som har testat å sätta på ett 120/60/17 ist för 70 på sin retta ?
Har hört att dom ska bli mer kvickstyrda om man byter men det kan jag leva med

Jag har en 00:a
 

loffe85

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2008
Ort
Vara
Hoj
R6 -05 Rossi edt
kolla glykolen på hojen innan ja sällde in den för vintern och då låg nivån strax över mini, men kolla till den nyss och då var de en bra bit under mini ãr de normalt? har inga läckor, är de bara att varmköra och se fall de stiger? och hur vet man fall hojen har börjat dricka glykol när man kör?
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Har du testat det irl ?

Slappis har rätt & jag har själv provat det på min R6:a både på väg & bana. Gick från 120/60 till 120/70.

Det som händer är att man i början kan uppleva att hojen "trillar" in i kurvorna & att den blir lite nervösare i styrningen under gaspådrag. Men man blir snabbt van & glömmer skillnaden.

Dock är detta dimensionsbyte på framdäck inte att rekommendera för ägare av första generationens R6 då den högre 70-profilen käkar upp framskärmen eftersom det blir väldigt lite utrymme mellan däck & skärm.

(I fart så expanderar däcket av centifugalkraften & nöter sakta men säkert hål på skärmen.)
 

tyson

byter hoj oftare än kalsonger
Gick med
3 Jan 2005
Ort
Kungshamn
Hoj
ZX10R -04 med skrubbsår
igår blev det en R1 igen, det var ett par år sedan jag hade en sist men jag ska nog komma in i matchen såfort solen kommer. (har kört mycket motard det senaste)
 

Bifogat

  • mc..2.jpg
    mc..2.jpg
    31.8 KB · Visningar: 104
  • mc..3.jpg
    mc..3.jpg
    38.3 KB · Visningar: 100

jocke.w

full gas spar tid
Gick med
20 Oct 2005
Ort
ja
Hoj
Nån blå sak....
Slappis har rätt & jag har själv provat det på min R6:a både på väg & bana. Gick från 120/60 till 120/70.

Det som händer är att man i början kan uppleva att hojen "trillar" in i kurvorna & att den blir lite nervösare i styrningen under gaspådrag. Men man blir snabbt van & glömmer skillnaden.

Dock är detta dimensionsbyte på framdäck inte att rekommendera för ägare av första generationens R6 då den högre 70-profilen käkar upp framskärmen eftersom det blir väldigt lite utrymme mellan däck & skärm.

(I fart så expanderar däcket av centifugalkraften & nöter sakta men säkert hål på skärmen.)

Tack ! Såg att michelin hade 65 profil så d lär bli ett sånt då d bara tar i lite vid max broms
 

Nicane

1.48.7 :)
Gick med
7 Mar 2003
Ort
helt ok
Hoj
R1 -01 banhoj
Jo men däcksprofilen blir ju spetsigare/högre :)

sant..

igår blev det en R1 igen, det var ett par år sedan jag hade en sist men jag ska nog komma in i matchen såfort solen kommer. (har kört mycket motard det senaste)

Någon risk att du vill byta kåpor med mig :tungan har ett set sletna kraschkåpor, jätte tuffa.. :rolleyes:
 
Last edited:

"t.FOGGY"

ixen ska sponsra
Gick med
27 Aug 2003
Ort
ronneby
Hoj
ducati 848,cbr 929rr-01
Är det bara jag som tycker det är dax att dela upp denna tråd i respektive modeller!? jag menar är det någon som orkar söka igenom 316 sidor......

håller med.jag startar en R1 -04 o framåt tråd nu,så delar vi upp det ytterligare lite bland modellerna.:tummenupp
 

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Västervik! Lund
Hoj
Motard
håller med.jag startar en R1 -04 o framåt tråd nu,så delar vi upp det ytterligare lite bland modellerna.:tummenupp
Men då kan man ju dela upp de i generationer också, 98-01 02-03 04-05 osv osv osv

MEN det blir väldigt tråkig läsning och lite fakta, som de är nu så är ju R1/R6 tråden hyfsat död så de känns ju rätt meningslöst att skapa en tråd för varje generation bara för att folk är "lata"!
 

Nicane

1.48.7 :)
Gick med
7 Mar 2003
Ort
helt ok
Hoj
R1 -01 banhoj
det beror på hur mycket stålar jag får, allt är till salu till rätt pris! :tungan

Bah! Det säger alla :huvet
Ajja, snygg är den iaf..

Men då kan man ju dela upp de i generationer också, 98-01 02-03 04-05 osv osv osv

MEN det blir väldigt tråkig läsning och lite fakta, som de är nu så är ju R1/R6 tråden hyfsat död så de känns ju rätt meningslöst att skapa en tråd för varje generation bara för att folk är "lata"!

Word!
Många frågor lyder bland annat: passar den grejen från den årsmodellen på min som är en annan årmodell (bara ett exempel..) eller så kan det hända att nån som har en 08 har haft en 03 sitter på ett svar som ställs i R1 -03/-04 tråden om 03:n tex, ajja ni fattar..
Eller vad hade du (t.FOGGY och ShadowR1der) tänkt syftet med uppdelningen skulle vara?

/trött..
 
Last edited:

yam_83

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2008
Ort
Kristianstad
Hoj
98 Yamaha R1
Varför dricker R1 så mycket olja för om man jämför med andra maskiner??
Jag Tog kort nu i oktober, och köpte hoj R1, men har ej provat den, ganska jobbigt, måste vänta tills våren kommer.


Detta är vanligt på R1:eek:r. För har förra ägaren skickat i för mkt olja så brukar packningarna ge upp.. Bara att byta packningar och fyll på med ny olja (men inte för mkt). Hade samma problem innan på min R1:a... Hoppas det löser sig och grattis till kortet och kör lugnt.
 

"t.FOGGY"

ixen ska sponsra
Gick med
27 Aug 2003
Ort
ronneby
Hoj
ducati 848,cbr 929rr-01
Bah! Det säger alla :huvet
Ajja, snygg är den iaf..



Word!
Många frågor lyder bland annat: passar den grejen från den årsmodellen på min som är en annan årmodell (bara ett exempel..) eller så kan det hända att nån som har en 08 har haft en 03 sitter på ett svar som ställs i R1 -03/-04 tråden om 03:n tex, ajja ni fattar..
Eller vad hade du (t.FOGGY och ShadowR1der) tänkt syftet med uppdelningen skulle vara?

/trött..

syftet är väl att det handlar om modell-specifika disskusioner "enl forumet".det gör inte denna tråd då r6 är med i samma tråd.ska den va modell specifik så kan det ju bara finnas en modell i samma tråd,annars kan man ju ha en helt allmän tråd med alla märken,o det finns redan.en ren R1-tråd vore kanske bättre änn den jag startade,jag avaktar och ser vad folk tycker,.no hard feelings till en annars bra tråd som r1-r6 tråden är.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top