R1 och R6-tråden!

AddeRS

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Honda SCV100 Lead-04, porsc....
Teleskopsmagnet får det bli alltså. Nä, jag har inte letat, väntar på en stor beställning från USA innan jag kan skruva ihop den så jag försöker hålla mej ifrån garaget tills dess.

Anledningen är som vanligt kass 2:a :näsblod .2 nya drev samt växelgaffel skall i.

image.jpg

Jag har 00:ans motor i min men har orginalmotorn kvar som har samma växellådsproblem och hade tänkt fixa den motorn till våren.
Frågan är då har du beställt dessa delar från USA?...billigare eller?
 

magnus675

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2008
Ort
Skanör
Hoj
Ingen hittils
Tjena yamah bröder.. Har letat och letat men hittar ingen fjärrkontroll för att starta hojen med. Bör ha räckvidd på åtminstone 25 meter.. Lite mods inför vintern.. Hojen i fråga är en R1 årsmodell 1998.. tack på förhand mvh magnus
 

izor

Guest
Hallå R-folk. Nyligen tagit mc kort (igen) och inskaffat en svart R6 - 99 :tummenupp

Bara hunnit rulla si så där 300mill än så länge:D Men kommer att rulla betydligt mer så fort de skånska vädret tillåter det:D

Är än stor fantast av svart färg, så vinterns projekt är att få fälgarna pulverlackade svarta och skodda med metz m3(som jag hört och läst ska vara bra).. Få dit en mörk dubbelbubbla och givetvis andra blinkers, då ja tycker att orginalen ser ut som f*n..

Några andra ideer på smått o gott man kan hitta på under vinterns mörka timmar??

Så dags att börja läsa denna tråden på heltid nu:)
 

T-Lövis

Skit i julen, Jag vill ha sommar!
Gick med
6 Oct 2008
Ort
Sundsvall
Hoj
2006, Yamaha r6
Framgaffel

Hej där R6-ägare! äger nu en R6:a årsmodell 2006:D

Har ett läckage i ena gaffelbenet och ska få packboxen utbytt men undrar om jag måste/bör låta hela framgaffeln renoveras med nya packningar och ny gaffelolja? vet att man kan få ny gaffelolja inpetad för ca 1000 spänn...

bågen.jpg
 

Nicane

1.48.7 :)
Gick med
7 Mar 2003
Ort
helt ok
Hoj
R1 -01 banhoj
Hallå R-folk. Nyligen tagit mc kort (igen) och inskaffat en svart R6 - 99 :tummenupp

Bara hunnit rulla si så där 300mill än så länge:D Men kommer att rulla betydligt mer så fort de skånska vädret tillåter det:D

Är än stor fantast av svart färg, så vinterns projekt är att få fälgarna pulverlackade svarta och skodda med metz m3(som jag hört och läst ska vara bra).. Få dit en mörk dubbelbubbla och givetvis andra blinkers, då ja tycker att orginalen ser ut som f*n..

Några andra ideer på smått o gott man kan hitta på under vinterns mörka timmar??

Så dags att börja läsa denna tråden på heltid nu:)

svart eloxerade broms/kopplings racinggrepp är porrigt :D

"Assumption is the mother of all fuckups, brother, mother or any other sucker!"

that was deep bro..
 
Last edited:

Diod

Med Lem
Gick med
20 Dec 2008
Ort
N/A
Hoj
BMW R1200GS
Tips vid köp av R1 privat

Snyggaste serieproducerade hojjen, går som en dröm i kurvor!


Hej
Jag letade i R1 tråden efter en diskussion angående köp av R1.
Såg lite av det Ni skrivit och tyckte Ni verkade lite erfarna gällande sporthojar.

Jag ska eventuellt köpa en Yamaha R1-06, 1000mil och jag undrar om du kan ge tips på vad man bör kolla på när man ska köpa en sådan hoj privat.

Jag har kollat styrets ändlägen efter större märken som kan orsakats av en omkullkörning, etc.
Kollar så den spårar rätt, oljenivå, bromsbelägg, lyssnar på motorn samt allmänt skick. Har Ni några övriga tips?

Mvh, Diod:va
40-års kris
 

Nicotin

Guest
Hej
Jag letade i R1 tråden efter en diskussion angående köp av R1.
Såg lite av det Ni skrivit och tyckte Ni verkade lite erfarna gällande sporthojar.

Jag ska eventuellt köpa en Yamaha R1-06, 1000mil och jag undrar om du kan ge tips på vad man bör kolla på när man ska köpa en sådan hoj privat.

Jag har kollat styrets ändlägen efter större märken som kan orsakats av en omkullkörning, etc.
Kollar så den spårar rätt, oljenivå, bromsbelägg, lyssnar på motorn samt allmänt skick. Har Ni några övriga tips?

Mvh, Diod:va
40-års kris
'

Då har du väl kollat det mesta..

Vet inte om -06 hade ngr generella fel el återkallelser men du kollat är ju en bra start..

Givetvis kvitton på ev service är ju bra att ha.

Trist bara att det är såå långt kvar till våren..:D
 

Vildsvin

Game on!
Gick med
16 Feb 2006
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki GSXR1000
Hej
Jag letade i R1 tråden efter en diskussion angående köp av R1.
Såg lite av det Ni skrivit och tyckte Ni verkade lite erfarna gällande sporthojar.

Jag ska eventuellt köpa en Yamaha R1-06, 1000mil och jag undrar om du kan ge tips på vad man bör kolla på när man ska köpa en sådan hoj privat.

Jag har kollat styrets ändlägen efter större märken som kan orsakats av en omkullkörning, etc.
Kollar så den spårar rätt, oljenivå, bromsbelägg, lyssnar på motorn samt allmänt skick. Har Ni några övriga tips?

Mvh, Diod:va
40-års kris

Mig veterligen finns det inget som är känsligt på just -06 eventuellt TPS'en (Throttle Position Sensor). Men om det är en svensksåld -06'a så byter Yamaha den på garantin om det skulle vara något. Tror du har kollat det mesta.
 

Diod

Med Lem
Gick med
20 Dec 2008
Ort
N/A
Hoj
BMW R1200GS
Mig veterligen finns det inget som är känsligt på just -06 eventuellt TPS'en (Throttle Position Sensor). Men om det är en svensksåld -06'a så byter Yamaha den på garantin om det skulle vara något. Tror du har kollat det mesta.

Kanske kolla styrlager, hjullager, svinglager?
Vid provkörning kolla så att inte växlar hoppar ur? Hur kollar man att kopplingen är bra? Som på en bil? Kör med belastning på motorn och sedan snabbt drar in kopplingen och släpper för att se så den tar ok?

Något mer?
 

Dez

Weeeee...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hisingen
Hoj
R1
Jag har 00:ans motor i min men har orginalmotorn kvar som har samma växellådsproblem och hade tänkt fixa den motorn till våren.
Frågan är då har du beställt dessa delar från USA?...billigare eller?

Hoppas hamna strax under 5000:- så egentligen vet jag inte om det blir billigare. Det dyrsate är drev (speciellt 6:an), gaffel samt ventilkåpspackning (skall passa på att ställa ventilerna också). Fördelen är väl att delarna är hyfsat billiga så att man kan slänga på lite extra packningar och nya bultar. När frakten på $175 tillkommer samt moms försvinner antagligen det mesta av förtjänsten :gnissla
 

Vildsvin

Game on!
Gick med
16 Feb 2006
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki GSXR1000
Kanske kolla styrlager, hjullager, svinglager?
Vid provkörning kolla så att inte växlar hoppar ur? Hur kollar man att kopplingen är bra? Som på en bil? Kör med belastning på motorn och sedan snabbt drar in kopplingen och släpper för att se så den tar ok?

Något mer?

Jag tror att du har täckt upp allt det fysiska nu.

Ta sen även dokumentationen (milställning mellan service mm mm), ev ring tidigare ägare och hör dig för.

Kör hårt!:tummenupp
 

AddeRS

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Honda SCV100 Lead-04, porsc....
Hoppas hamna strax under 5000:- så egentligen vet jag inte om det blir billigare. Det dyrsate är drev (speciellt 6:an), gaffel samt ventilkåpspackning (skall passa på att ställa ventilerna också). Fördelen är väl att delarna är hyfsat billiga så att man kan slänga på lite extra packningar och nya bultar. När frakten på $175 tillkommer samt moms försvinner antagligen det mesta av förtjänsten :gnissla

Ok tackar! runt 5k tror jag det kostar i Sverige också broende på hur mycket delar man behöver men skicka gärna ett PM och tala om på vilken sajt du beställt delarna så kan jag jämföra.
(P.S Om du vill ha tips inför vxl låds renoveringen så har jag några bra länkar med utförlig instruktion).
 

krille|vw

Ny medlem
Gick med
31 Jan 2008
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki RMZ 450 05, Yamaha r6 01
vart har ni era r6:eek:r försäkrade?
har kollat 2st försäkringsbolag och vill gärna hitta biliigare..
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
vart har ni era r6:eek:r försäkrade?
har kollat 2st försäkringsbolag och vill gärna hitta biliigare..

Salus och sveland var billigast för MIG i år men -09 ser det ut att bli länsförsäkringar.

MEN,det är för mig och där jag bor,bara som sagt innan,RING TILL ALLA!
Skiljer pga.person,ålder på hoj,typ av boende och var du bor,helt omöjligt för någon annan att säga något om den bästa för dig.

Henrik
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top