R1 och R6-tråden!

elie

Ny medlem
Gick med
5 Oct 2008
Ort
under mitt tak!!
Hoj
06 R1 ,08 R1, 04 R1, 99 R1, cbr 600f
tjena..kanske en dum fråga men jag undrar om 99ans kåpglas passar 00ans r1a tacksam för svar??
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
tjena..kanske en dum fråga men jag undrar om 99ans kåpglas passar 00ans r1a tacksam för svar??

Nej, jag är rätt säker på att det inte passar. Det som skiljer är läget på hålen.
Eller ja, du kan få det att passa bra om du gör nya hål i toppkåpan som stämmer överens med kåpglasets.

r6 -02 med 2500 mil på mätarn för 45k, är det rimligt?

Det beror på skicket och historiken i övrigt. Allmänskick, status på drivpaket, däck, servicebok med mera. Men någonstans mellan 40-45 får väl anses som rimligt.

Är det någon som har koll på huruvida det finns "aftermarket" styren som är några centimeter högre än r1- 2001 standard? Till landsvägsåka. Mvh /Marcus

Jag vet att det finns justerbara höj & sänkningssatser till clip-on styren i England. Man kan höja styret för att få avlastning på armar och skuldror då man kör normal slökörning och sedan sänka till ursprungsläge då man ska köra mer aktivt.
 
Last edited:

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Yamaha On Tour

Besökte Yamaha-bussen då de hade vägarna förbi mitt hus idag:)
Det blev en fin eftermiddag med mycket hojsnack & provkörningar.
 

Bifogat

  • photo.jpg
    photo.jpg
    161.5 KB · Visningar: 79
  • photo2.jpg
    photo2.jpg
    188.4 KB · Visningar: 91
  • photo5.jpg
    photo5.jpg
    136.3 KB · Visningar: 73
  • photo3.jpg
    photo3.jpg
    62.1 KB · Visningar: 90
Last edited:

Aidet

Gasar tills det rasar
Gick med
12 Mar 2007
Ort
Sävedalen
Hoj
R6-00, M1-03
X-up, nu behöver jag din visdom igen. Tänkte handla hjullager till min R6 -00 imorgon (inte på Yamaha center). Räcker det att knata in hos nån SKF-återförsäljare och uppge artikelnummer hämtat från yamaha-motor.com (93306-00420-00) eller är det nåt annat nummer som är intressant?
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Nå va tycktes då? Blev det en beställning?:fakta

Det var ju inte första turen på nya R1, men jag bara älskar den! Jag har alltid funnit mig perfekt i sadlarna på både R1 & R6 och visst känns miljön igen direkt när man sätter sig på hojen. Gillar dock inte bakdelen med orginalpiporna alls. Men ett par kolfiber-Akrapovic´s löser den delen.

Visst är ljudet besvärande likt en twin, men så mjukt & fint den går. Idag tog jag den på en långtur till favoritrundan som närmast kan beskrivas som ett Isle of Man i miniatyr. Långa svepande kurvor doserade både inåt & utåt.

Stressade verkligen hojen & låg på så mycket jag vågade och den var så snäll & följsam. Den ormade sig rejält under hård inbromsning och nedväxling, nästan som på en 600:a men inget allvarligt.

Sträckte även ut den på stora vägen och den lilla tävan ville bestämt skicka upp framhjulet i luften på maxgas ettan, tvåan. Mysigt ljud när varvtalsstoppet gick i på var & varannan växel:)

Kan mycket väl tänka mig att införskaffa en. Mer än väl. Problemet är bara att jag inte kan tänka mig att skiljas från min nuvarande R1:a då jag trivs fenomenalt bra med den. Däremot kan jag tänka mig att byta in R6:an mot en ny R6:08 :)

Vill ju även komplettera garaget med en Yamaha R7...ack denna beslutsångest;)

X-up, nu behöver jag din visdom igen. Tänkte handla hjullager till min R6 -00 imorgon (inte på Yamaha center). Räcker det att knata in hos nån SKF-återförsäljare och uppge artikelnummer hämtat från yamaha-motor.com (93306-00420-00) eller är det nåt annat nummer som är intressant?

Nix. Yamahanumret har du ingen nytta av där. Det finns så klart lager som passar hos te x Momentum, men jag har tyvärr inte någon benämning att ge dig på dessa.

Syftet med Yamahas artikelnummer är ju att "tvinga" folk att köpa sina reservdelar hos dem, men egentligen finns det en standardbetäckning för dessa lager. För att komma till rätta kan du demontera ett lager och pilla bort kapslingarna på sidorna & låta en återförsäljare mäta sig fram till rätt lagertyp.

Tror ev. Slappa kan ha lite info, han bytte nyligen vet jag. R1 iofs, men samma delar.
 
Last edited:

Aidet

Gasar tills det rasar
Gick med
12 Mar 2007
Ort
Sävedalen
Hoj
R6-00, M1-03
Nix. Yamahanumret har du ingen nytta av där. Det finns så klart lager som passar hos te x Momentum, men jag har tyvärr inte någon benämning att ge dig på dessa.

Syftet med Yamahas artikelnummer är ju att "tvinga" folk att köpa sina reservdelar hos dem, men egentligen finns det en standardbetäckning för dessa lager. För att komma till rätta kan du demontera ett lager och pilla bort kapslingarna på sidorna & låta en återförsäljare mäta sig fram till rätt lagertyp.

Tror ev. Slappa kan ha lite info, han bytte nyligen vet jag. R1 iofs, men samma delar.

Okej, jag tackar för detta. Kanske bäst att banka ur lagrena och plocka med dem så det blir rätt. För jag kunde inte se nån text på dem där de satt allafall.
 

Aidet

Gasar tills det rasar
Gick med
12 Mar 2007
Ort
Sävedalen
Hoj
R6-00, M1-03
Putsade bort lite gött på ena lagret och följande text uppenbarade sig: NBK 80/22a. Borde väl gå att översätta till SKF tycker man. Får se vad de säger. Gjorde ett försök att banka ur lagrena innan jobbet också. Gick sådär..
 

Doohan4ever

Ny medlem
Gick med
2 May 2008
Ort
söder om söderomsöder
Hoj
Hojlös
Putsade bort lite gött på ena lagret och följande text uppenbarade sig: NBK 80/22a. Borde väl gå att översätta till SKF tycker man. Får se vad de säger. Gjorde ett försök att banka ur lagrena innan jobbet också. Gick sådär..

NBK är ju tillverkaren, men beteckningen 80/22a har jag aldrig sett. kan vara Yamahas märkning av lagret och då är du körd ändå. Du måste plocka ur lagret och mäta det eller ta med det till leverantören. Lagerbeteckningen borde vara typ: 6202 eller något liknande.
 

SweHollow

Ny medlem
Gick med
30 May 2007
Ort
Borlänge
Hoj
Yamaha YZF R1 2001
Jag vet att det finns justerbara höj & sänkningssatser till clip-on styren i England. Man kan höja styret för att få avlastning på armar och skuldror då man kör normal slökörning och sedan sänka till ursprungsläge då man ska köra mer aktivt.[/QUOTE]


Det där låter ju riktigt intressant. Vet du vad de kallas/vart man kan få tag i de så man kan lägga beställning :)?

Mvh / M
 

Darth Väder

Irregular firing (dis)order
Gick med
30 Apr 2003
Ort
Örebro (men Pite i mitt hjärta)
Hoj
Hojlös
Det var ju inte första turen på nya R1, men jag bara älskar den! Jag har alltid funnit mig perfekt i sadlarna på både R1 & R6 och visst känns miljön igen direkt när man sätter sig på hojen. Gillar dock inte bakdelen med orginalpiporna alls. Men ett par kolfiber-Akrapovic´s löser den delen.

Visst är ljudet besvärande likt en twin, men så mjukt & fint den går. Idag tog jag den på en långtur till favoritrundan som närmast kan beskrivas som ett Isle of Man i miniatyr. Långa svepande kurvor doserade både inåt & utåt.


Ljudet är väl ändå inte besvärande likt en twin?! Det är ju besvärande likt M1 :yoparty

"Isle of Man"-sträckan låter som en skojig väg, skulle man kunna få guidning till den någon gång? Har för mig att herrn inte bor alltför många tusen mil ifrån min nuvarande boplats :D
 

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen
Snabb fråga: Skiljer sig den röda färgen på toppkåpan på en r6 -99 och en r6 -02? Jag vet att den svarta färgen på kåpan är matt på 99 men frågan är om den röda färgen är samma?
 

Paco

Ny medlem
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Lausanne, Schweiz
Hoj
RSV4 -14
Ekka skrev:
Har R1 en stor service vid 2000mil? Isf, vad skulle den kosta ungefär?

Japp det har den! Dock inte lika stor som vid 4000 mil. :)
Gjorde 2000 mil servicen för 2 veckor sen på min R1 -02 hos Yamahacenter Haninge.
Det gick på 4000, ganska exakt.
Kan ju såklart tillkomma mer om det är en massa saker utöver det vanliga som måste bytas, däck etc.
Ringde runt till lite olika auktoriserade verkstäder innan o alla ligger på ungefär samma pris. :tummenupp


daniz skrev:
Snabb fråga: Skiljer sig den röda färgen på toppkåpan på en r6 -99 och en r6 -02? Jag vet att den svarta färgen på kåpan är matt på 99 men frågan är om den röda färgen är samma?

Tror att det ska va samma röda färg.
Jag bytte lite kåpor på min R6 -01 (blå) förra året. Då va iaf den blåa färgen samma mellan årsmodellerna (99-02).
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Snabb fråga: Skiljer sig den röda färgen på toppkåpan på en r6 -99 och en r6 -02? Jag vet att den svarta färgen på kåpan är matt på 99 men frågan är om den röda färgen är samma?

Färgkoden är densamma på bägge modellernas röda färg.
 

Mr Moody

Rockar vidare mot högre höjder...
Gick med
14 Jul 2006
Ort
Uppsala
Hoj
Kawazaki GPX750R 1988- Kawazaki ZX9-R 1998- Yamaha R1 2001- Suzuki GSXR1000 2005
Nån som har nå bra tips på var man får tag i en cuts till en R1 2000/2001?
 

OLDEN

Galt
Gick med
20 Aug 2003
Ort
Jkpg
Hoj
Cbr900 RR -93, TL1000S -98
Passargerarsadel/cuts r6 03-05

Samma fundering som ovanstående, men R6. Har jagat runt efter en sadel, men utan lycka. Kanske missat ngn skrot iof. Fanns det inte upplagt ngn tråd här med alla skrotar upplagda?
 

B89

Suit up!
Gick med
12 Feb 2009
Ort
Awesome town
Hoj
Yamaha R6 2008
hallåjsan :D, ska snart köpa singelkuts till hojen men det är så att jag kommer ta bort skjutspinnar, finns de täcklock till dessa hål, inte snyggt om man kör med 2 hål där bak :gnissla
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top