R1 och R6-tråden!

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha YZF750-94, Yamaha XJ600S diversion-92, Tidigare: Yamaha FZR600R -94, Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Lånar dig lite snabbt bara, har blivit så jävla sugen på byta handtag jag med och jag undrar ifall man måste byta styrändar om man byter handtagen eller kan man köra vidare med dem gamla (original)?


Du kan alltid använda original styrändar även om du byter handtag. Vill du göra det enkelt för dig så köper du handtag med öppna ändar, annars får du skära upp ett hål för styränden.

För att demontera handtag brukar jag använda 5-56. Bara att spruta in och dra av. Se till att torka bort resterna innan du monterar det nya handtaget som helst monteras med bensin. Använder man 5-56 även till detta så snurrar handtagen bara.
 

MAESTROR1

Din dröm - Min vardag
Gick med
4 Mar 2008
Ort
08
Hoj
Yamaha R1 -03
Du kan alltid använda original styrändar även om du byter handtag. Vill du göra det enkelt för dig så köper du handtag med öppna ändar, annars får du skära upp ett hål för styränden.

För att demontera handtag brukar jag använda 5-56. Bara att spruta in och dra av. Se till att torka bort resterna innan du monterar det nya handtaget som helst monteras med bensin. Använder man 5-56 även till detta så snurrar handtagen bara.

OK! Tack för ditt svar!

Nu till nästa fråga, är det någon som har erfarenhet av dessa handtag:
http://motoaction.se/product_info.php?products_id=16804&categories_id=176_188

Rizoma Sport Line Grips.

Hårda? Mjuka? Vilken skillnad gentemot original?

Snygga är dem iaf tycker jag!
 

Vildsvin

Game on!
Gick med
16 Feb 2006
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki GSXR1000
någon som vet om det finns pirat delar till kedje styrning för r1 -99?
1100 spänn för en 15cm plast bit va ganska dyrt, brukar ju ligga runt 300 spänn annars.
4XV-22151-00-00 är yamaha´s art nummer på den om det är till hjälp.

Jag var i samma sits som dig tidigare gällande gammelrettan, men eBay räddade mig (fick tag på en ny där). Även skrotar kan ha i Sverige.
 

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Västervik! Lund
Hoj
Motard
Jo jag har testat flera omgångar med kinakåpor men jag vill inte betala flera tusen för saker som faller sönder bara man kollar på dom!

Hållundan du har pm :)
 

Ässet76

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2007
Ort
Göteborg
Hoj
R1 -00 (såld), R1 -08 och en CB 900F Bol Dor -81
tjena

tänkte höra om de är nå folk här som använt sig av kraschpuck för kopplings korgen till en gammal -99?

Sätt att en del har det, men fattar inte hur de sitter? drar nya gäng till genomgående svingbulten eller hur fan gör ni?

Några tips om man skall tillverka själv? lr något till vettigt pris?

Jag köpte rampuckar till min 00:a och då fick man en expanderbar bult som man satte i svingaxeln och sedan drog man åt den tills den satt fast.
Jag har för mig att det är samma kopplingspuck till 98-99 som 00-01.
Jag köpte mina från R&G Racing. Bra grejer!
 

Kung Eilert

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2006
Ort
Skåne
Hoj
(E)R-6
Tog idag premiärturen med min nyinköpta R6-00 så nu blir det att följa denna tråden med :)

Den har levt sitt liv huvudsakligen på bana (och kommer fortsätta med det) men då den även kommer köras på väg kan det ibland vara bra att veta vilken hastighet man håller. Misstänker att den visar fel pga omdrevning.

1. Mäts hastigheten på framhjulet eller utgående drev?
2. Varvstoppet gick in vid ca 165 i 2an. Vad gör en med originaldrevning?
3. Kan man fixa så att den visar rätt?

Känns som att det kommer bli ett bra år i år :tummenupp
 
Last edited:

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Tog idag premiärturen med min nyinköpta R6-00 så nu blir det att följa denna tråden med :)

Den har levt sitt liv huvudsakligen på bana (och kommer fortsätta med det) men då den även kommer köras på väg kan det ibland vara bra att veta vilken hastighet man håller. Misstänker att den visar fel pga omdrevning.

1. Mäts hastigheten på framhjulet eller utgående drev?
2. Varvstoppet gick in vid ca 165 i 2an. Vad gör en med originaldrevning?
3. Kan man fixa så att den visar rätt?

Känns som att det kommer bli ett bra år i år :tummenupp

Välkommen!

1. Utgående axel.
2. Ungefär detsamma.
3. Speedohealer.
 

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kranskommun
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
ingen som har en lös Gen 1 R1 motor(98-01), eller/och en matchande ram utan motor i som hade kunnat bistå mig med ett par mått kanske ??

Vill trycka in en sådandär skapelse i gamla FZR:en

PM:a mig om någon känner sig manad, finns det någon i skåne så kan jag ladda tumstocken och mäta själv !!
Säg vad du vill ha för mått så kan jag kolla.

Har en lös motor liggandes.

Jo jag har testat flera omgångar med kinakåpor men jag vill inte betala flera tusen för saker som faller sönder bara man kollar på dom!

Hållundan du har pm :)
:tummenupp Har svarat.
 
Last edited:

Frezze

Ny medlem
Gick med
3 May 2010
Ort
Enköping
Hoj
-07 Yamaha R1
Serva Hojen!

Tja alla bikers! Premiärturen närmar sig och hojnerverna spökar verkligen när solen börjat titta fram!:gnissla

Tänkte lämna in rettan på service på yamahacenter i v-ås för 1000 mila service, dom tar 3400:- för denna, låter det vettigt?

Någon som har några erfarenheter av dom?:tuttar
 

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Vaggeryd
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
Visserligen inte i dina trakter men R6ans 1000mila kostade 2400 på mascot i nässjö så det kan löna sig att kolla runt lite...
 

Richi-Rich

Kör i alla andras tempo!
Gick med
16 Apr 2007
Ort
Landvetter
Hoj
2xR1
Tja alla bikers! Premiärturen närmar sig och hojnerverna spökar verkligen när solen börjat titta fram!:gnissla

Tänkte lämna in rettan på service på yamahacenter i v-ås för 1000 mila service, dom tar 3400:- för denna, låter det vettigt?

Någon som har några erfarenheter av dom?:tuttar

Jag betala 1400 på RN mc service då det bara är ett olja filterbyte

Ingen som är grym på elsystemet på en r1-07a ? Som bor i Göteborg med omnejd ?
 
Last edited:

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Jag betala 1400 på RN mc service då det bara är ett olja filterbyte

Ingen som är grym på elsystemet på en r1-07a ? Som bor i Göteborg med omnejd ?

Det var dyra pengar för ett snabbt & enkelt jobb man gör själv på 30 minuter för ca 800kr för olja, filter och ny oljepluggspackning.

Dessutom så ingår det betydligt mer än bara oljebyte & filterbyte vid en service. Varannan service är basservice och nästkommande mer omfattande. I en basservice så byts olja, oljefilter, rengöring av luftburk och luftfilter (ev byte), efterdragning av skruvar, kontroll av svinglager, styrlager, hjullager, drivpaket, däcksslitage med mera. Som sagt, simpla saker som man lätt kan göra själv men då mister man iofs servicestämpeln i boken.

I den mer omfattande servicen så görs allt ovan samt specifika tillägg beroende på hojens ålder eller körsträcka. Såsom rengöring och synkning av förgasare / insprutningsjustering, kamkedjebyte, ventiljustering, oljebyte i stötdämpare med mera.
 

Richi-Rich

Kör i alla andras tempo!
Gick med
16 Apr 2007
Ort
Landvetter
Hoj
2xR1
Det var dyra pengar för ett snabbt & enkelt jobb man gör själv på 30 minuter för ca 800kr för olja, filter och ny oljepluggspackning.

Dessutom så ingår det betydligt mer än bara oljebyte & filterbyte vid en service. Varannan service är basservice och nästkommande mer omfattande. I en basservice så byts olja, oljefilter, rengöring av luftburk och luftfilter (ev byte), efterdragning av skruvar, kontroll av svinglager, styrlager, hjullager, drivpaket, däcksslitage med mera. Som sagt, simpla saker som man lätt kan göra själv men då mister man iofs servicestämpeln i boken.

I den mer omfattande servicen så görs allt ovan samt specifika tillägg beroende på hojens ålder eller körsträcka. Såsom rengöring och synkning av förgasare / insprutningsjustering, kamkedjebyte, ventiljustering, oljebyte i stötdämpare med mera.

Jo jag vet men ville ha stämpeln för boken skull sen byter jag själv med för 500kr för materialet :)
 

-=[P-son]=-

Turn In - Apex - Flat Out - Highside
Gick med
7 Jun 2009
Ort
rööH
Hoj
Yamaha R6 -00 x 2, Husa 650 Motard, Husa 450 Enduro
Säg vad du vill ha för mått så kan jag kolla.

Har en lös motor liggandes.

:tummenupp

På väg till sälen nu (passerar snart GBG :tungan), men skall försöka komma ihåg att skicka en "ritning" på söndag när jag är hemma igen.
 

{Sleipner}

Ny medlem
Gick med
29 Nov 2009
Ort
stockholm
Hoj
Förbrukade. Kawasaki er6 F. R1 06 Röd. R1 07 Vit Röd. R1 07 Svart. R1 08 Svart
Besiktningsfråga. Inbyggd blinkers i arslet, någon som åkt in så besiktning och fått igenom den.

Jag har ingen lust att göra om skiten igen. Så tacksam för svar
 

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Ort
Örebro
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Besiktningsfråga. Inbyggd blinkers i arslet, någon som åkt in så besiktning och fått igenom den.

Jag har ingen lust att göra om skiten igen. Så tacksam för svar

Det är nog ingen som ens försökt.
Jag försökte inte med min iaf för det kändes rätt kört.
 

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Ort
F18
Hoj
V4
Fick klart min hoj idag, sjukt nöjd med resultatet! Fler bilder på hemsidan.

DSC02710.jpg
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top