R1 och R6-tråden!

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Garanterat inte grövre dimension på vänster med tanke på att den är mindre redan nu.
Ja, jag antar väl att jag får krypa och gulla med Yamahahandlaren på orten för att kunna få ett svar på detta.
Tänkte bara att om nån satt på ett block och snabbt kunde kolla upp det så vore jag hemskt tacksam.

Okej, då rörde jag ihop det hela. Ena sidan är större, så mycket vet jag iaf! :)

Googla efter servicemanual till din hoj så bör du kunna se dimensionerna i den!
 

Ouroboros

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ducati 1198 -09. Yamaha R1-Touch Of Evil Edition
Enligt den bok jag hittade på nätet på en -00, vilken borde ha likadan motor så ska det vara M10 på båda sidor. Och då har jag stora problem då min högra är M12+ just nu :(
Hade vart kul att komma åt ett orört block och få se med egna ögon hur det ser ut.
 

Polizei

Nulli Secundus
Gick med
16 Jul 2010
Ort
Kalifatet
Hoj
ktm 1290 advr 2020 ktm 1290 superduke
Ni med R1 2008-2010, vilket försäkringsbolag har ni och vad betalar ni i premie?.
Jag har kollat If,TH,LF och billigaste var 33000 hel/hel och det går ju fetbort, inväntar offert ifrån folksam.
 

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kranskommun
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Garanterat inte grövre dimension på vänster med tanke på att den är mindre redan nu.
Ja, jag antar väl att jag får krypa och gulla med Yamahahandlaren på orten för att kunna få ett svar på detta.
Tänkte bara att om nån satt på ett block och snabbt kunde kolla upp det så vore jag hemskt tacksam.
Jag kan kolla min morot. Har en lös liggandes i garaget.

Förhoppningsvis kan jag pallra mig dit idag.
 

Ouroboros

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ducati 1198 -09. Yamaha R1-Touch Of Evil Edition
Jag kan kolla min morot. Har en lös liggandes i garaget.

Förhoppningsvis kan jag pallra mig dit idag.

Tackar. Vore schysst som attans :tummenupp
Ska höra mig för på några mekverkstäder här i byn om det går att fixa på ett bra sätt så jag kan få tbx originalstorleken på hålen.
Är ju som osugen på att byta övre blockhalvan för jag antar att jag måste byta kolvringar m.m. då :huvet
Och då drar ju kostnaderna iväg en bit. Då försöker jag hellre fixa en beggad motor.
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Tackar. Vore schysst som attans :tummenupp
Ska höra mig för på några mekverkstäder här i byn om det går att fixa på ett bra sätt så jag kan få tbx originalstorleken på hålen.
Är ju som osugen på att byta övre blockhalvan för jag antar att jag måste byta kolvringar m.m. då :huvet
Och då drar ju kostnaderna iväg en bit. Då försöker jag hellre fixa en beggad motor.

Det borde väl gå att heli-coila kan man tycka?:va
 

nill0w

p3n15 xt3nd3r
Gick med
26 Jan 2006
Ort
Stockholm!
Hoj
HRC RC213V
Hejsan!

Finns det att få tag på sprängskisser med artikelnummer? Kanske nån bra webshop för yamaha-grejer?
Körde KTM förut, och det var otroligt smidigt att bara kolla upp numret i boken och sen beställa via nån bra webshop :)
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Hejsan!

Finns det att få tag på sprängskisser med artikelnummer? Kanske nån bra webshop för yamaha-grejer?
Körde KTM förut, och det var otroligt smidigt att bara kolla upp numret i boken och sen beställa via nån bra webshop :)

He rik har ju redan svarat dig, men i min signatur finner du även en länk till Yamahas spränskisser för samtliga modeller. Där ser du även artikelnummer.
 

Darth Väder

Irregular firing (dis)order
Gick med
30 Apr 2003
Ort
Örebro (men Pite i mitt hjärta)
Hoj
Hojlös
Ni med R1 2008-2010, vilket försäkringsbolag har ni och vad betalar ni i premie?.
Jag har kollat If,TH,LF och billigaste var 33000 hel/hel och det går ju fetbort, inväntar offert ifrån folksam.

33000 per år blir ju 2750 per månad och det låter väl inte helt ovanligt. Beror ju förstås på ålder, hur länge du haft kortet osv. Själv har jag LF och skulle hamna på 24000 hel/hel med den lägre självrisken för vagnskada. Blir ju alltså 12000 på en säsong ungefär. Halv skulle gå på ca 14000, alltså runt 7000 på en säsong.
 

nill0w

p3n15 xt3nd3r
Gick med
26 Jan 2006
Ort
Stockholm!
Hoj
HRC RC213V

Det där ser ju bra ut! Tack!

Nu kommer fler frågor:

Alla dom här olika clipsen/spjuten/svarta sakerna med en pinne i mitten. Går det att hitta storpack billigt nånstans? Sitter ju några olika varianter på R6.

På bilden här ser ni 4 skruvar. Dom har jag skruvat av min hoj och tejpat ihop dom med sadelöppningsmekanismen av någon anledning. Nu när jag bytte från krashkåpor till vanliga hittade jag inte alls var dom skulle sitta. Borde ju ha något med baksadeln/bakdelen att göra eftersom jag tejpat fast dom ihop med dom grejerna :confused:
Nån som vet?
Tack!
 

Bifogat

  • bild-6.jpg
    bild-6.jpg
    83.3 KB · Visningar: 47
Last edited:

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kranskommun
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Tackar. Vore schysst som attans :tummenupp
Ska höra mig för på några mekverkstäder här i byn om det går att fixa på ett bra sätt så jag kan få tbx originalstorleken på hålen.
Är ju som osugen på att byta övre blockhalvan för jag antar att jag måste byta kolvringar m.m. då :huvet
Och då drar ju kostnaderna iväg en bit. Då försöker jag hellre fixa en beggad motor.
Nu kommer jag inte ihåg vad frågeställningen var exakt. :) Hur som helst, vänster sida, två fästen M10. Höger sida ett fäste, M12.

Hoppas det hjälper något.
 

Ouroboros

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ducati 1198 -09. Yamaha R1-Touch Of Evil Edition
Nu kommer jag inte ihåg vad frågeställningen var exakt. :) Hur som helst, vänster sida, två fästen M10. Höger sida ett fäste, M12.

Hoppas det hjälper något.

Tackar. Det var precis det jag ville veta och misstänkte :tummenupp
Inte ens Yamaha butiken kunde hjälpa mig med det idag. De kan ju inte se dimension på sprängskisserna utan bara artikelnummer. Men jag kunde ju beställa hem en bult för 80 spänn och på så sätt få veta det.

Nu kan jag gå vidare och försöka fixa gängpajet i högra fästet. Pratat med ena mekverkstan här i byn om att eventuellt borra upp rejält, svarva en bussning och sen gänga den invändigt i rätt gänga. Tror det är stadigaste sättet, men de ville ha 800 kr för det också..
 

Iman

Ny medlem
Gick med
13 May 2009
Ort
Jönköping
Hoj
Yamaha R6 -07
Har en fråga till er alla R6-ägare! :)

Jag funderar på och köpa en 2007 års R6:a..strypt (sen om jag har kvar strypningen eller ej låter vi vara osagt) kommer främst köra i stan och en del sköna skogsvägar.

Min fråga är då: Hur skön är den? Kommer jag gråta av smärta i hela kroppen efter en timmes körning t.ex.? Är den otymplig i stadskörning?

tacksam för svar :)

mvh Iman
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Har en fråga till er alla R6-ägare! :)

Jag funderar på och köpa en 2007 års R6:a..strypt (sen om jag har kvar strypningen eller ej låter vi vara osagt) kommer främst köra i stan och en del sköna skogsvägar.

Min fråga är då: Hur skön är den? Kommer jag gråta av smärta i hela kroppen efter en timmes körning t.ex.? Är den otymplig i stadskörning?

tacksam för svar :)

mvh Iman

Otymplig är de definitivt inte, men det är ingen hoj för stadskörning. Det är en hoj som gillar att sträckas ut på höga varv på landsväg. Jag är 1.74cm kort och jag kan tycka att det blir påfrestande för armar och axlar om man kör i hastigheter under 70km/h för länge.

Detta gäller både äldre och nyare R6 samt R1 också för den delen.
 

Darth Väder

Irregular firing (dis)order
Gick med
30 Apr 2003
Ort
Örebro (men Pite i mitt hjärta)
Hoj
Hojlös
Har en fråga till er alla R6-ägare! :)

Jag funderar på och köpa en 2007 års R6:a..strypt (sen om jag har kvar strypningen eller ej låter vi vara osagt) kommer främst köra i stan och en del sköna skogsvägar.

Min fråga är då: Hur skön är den? Kommer jag gråta av smärta i hela kroppen efter en timmes körning t.ex.? Är den otymplig i stadskörning?

tacksam för svar :)

mvh Iman

Instämmer med föregående talare, det är ingen hoj för stadskörning, dels går den varm och det är ansträngande för armar/axlar. Köra långt funkar däremot alldeles ypperligt, jag har kört till Nürburgring på både R6 -08 samt diverse R1or och det längsta jag haft är 240 mil enkel väg och det enda jag gråtit av är lycka :banana
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top