R1 och R6-tråden!

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Jag varmkörde min R1a i 40min i år när batteriet va dåligt men den startade inte dagen efter ändå så en laddare på ett dygn så ska du se att det gör susen !

Hoppas du inte bara lät den stå på tomgång de 40 minutrarna för då gjorde det ingen effekt alls! :)

Hojen måste rulla för att batteriet ska få lite motion och laddas upp igen av generatorn!

Tjoho! Drivpaket och allt är på plats, putsat och klart.

Uppstart, rassel rassel, metalljud, obra, hjärtskärande, slabam,
Kopplingshelvetet sitter inte rätt. :mad: :huvet ORKA!

Surt!:(
 
Last edited:

Iman

Ny medlem
Gick med
13 May 2009
Ort
Jönköping
Hoj
Yamaha R6 -07
Hoppas du inte bara lät den stå på tomgång de 40 minutrarna för då gjorde det ingen effekt alls! :)

Hojen måste rulla för att batteriet ska få lite motion och laddas upp igen av generatorn!


hur länge tror du X-up att jag behöver ladda batteriet?
använder mig av en c-tek underhållsfri laddare :)
 

Rauken79

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2006
Ort
Visby
Hoj
Kawasaki Z1000 -09 och Kawasaki 250 -14
hur länge tror du X-up att jag behöver ladda batteriet?
använder mig av en c-tek underhållsfri laddare :)

Låt den stå med laddaren i ett dygn kanske.. iaf tills lampan säger att det är klart och den står på underhållsladdning.

Lycka till!
 

Iman

Ny medlem
Gick med
13 May 2009
Ort
Jönköping
Hoj
Yamaha R6 -07
Jag kanske verkar korkad..:)

Men jag funderar på o göra följande beställning från en o samma sida:

1x BMC Air Filter for YZF R6 06-07

1x K&N Performance Gold Oil Filter for YZF R6 06-09

4x NGK CR10EK Spark Plug

1x YUASA YTZ Factory-Activated Maintenance-Free Battery for YZF R6 06-10


Sammanlagd pris: 320 US Dollar (ca. 2100 kr) inkl. Frakt

Har precis köpt hojjen, vill ju såklart få in nya o fräscha grejjer...bra eller anus?

mvh Iman
 
Last edited:

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Vaggeryd
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
Jag kanske verkar korkad..:)

Men jag funderar på o göra följande beställning från en o samma sida:

1x BMC Air Filter for YZF R6 06-07

1x K&N Performance Gold Oil Filter for YZF R6 06-09

4x NGK CR10EK Spark Plug

1x YUASA YTZ Factory-Activated Maintenance-Free Battery for YZF R6 06-10


Sammanlagd pris: 320 US Dollar (ca. 2100 kr) inkl. Frakt

Har precis köpt hojjen, vill ju såklart få in nya o fräscha grejjer...bra eller anus?

mvh Iman

Inget fel på grejjerna du är sugen på men du ska inte lämna in den till ex mascotmotor i nässjö och låta dom kolla över den så allt ser koscher ut? Dom är inte såå dyra och väldigt trevliga !
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Jag kanske verkar korkad..:)

Men jag funderar på o göra följande beställning från en o samma sida:

1x BMC Air Filter for YZF R6 06-07

1x K&N Performance Gold Oil Filter for YZF R6 06-09

4x NGK CR10EK Spark Plug

1x YUASA YTZ Factory-Activated Maintenance-Free Battery for YZF R6 06-10


Sammanlagd pris: 320 US Dollar (ca. 2100 kr) inkl. Frakt

Har precis köpt hojjen, vill ju såklart få in nya o fräscha grejjer...bra eller anus?

mvh Iman

Jag skulle ha bytt ut tändstiften mot Denso Iridium Power som är det vassaste man kan få för rimliga pengar. Dessutom skulle jag nog köpa ett LitiumferritPO4-batteri för att spara några kilo vikt. Men Shorai som gör sådana verkar ha sålt slut så det kanske inte går att få tag på just nu.
 

Iman

Ny medlem
Gick med
13 May 2009
Ort
Jönköping
Hoj
Yamaha R6 -07
Hej på er!
Laddade batteriet fullt igår, tog bara ca. 20 min eller så (ej underhållsladdare). Monterade i hojjen, startade upp, körde i ungefär 1-2 mil. Kom hem o ställde den i garaget. Kom tillbaka till garaget efter drygt 3 timmar, startade upp och skulle åka en sväng igen, fick motorstopp i en korsning och sen startade den inte mer. Det går och starta om jag ger gas samtidigt, men de blir ju i princip omöjligt att hela tiden ge gas när man stannar till nånstans. Efter ett par försök och starta så dör batteriet helt o hållet.

Hjälper det om jag köper ett nytt batteri? kan det vara laddningsregulatorn som krångar? dvs. att batteriet inte laddar när man åker.

blir så trött på hela grejjen =/

Tacksam för svar. mvh Iman
 
Last edited:

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Vaggeryd
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
Du får svänga förbi med hojen på jobbet "atteviks" så ska jag mäta laddningen åt dig om du vill... Testa låt laddaren stå på normalladdning hela natten med för att vara på säkra sidan !
 

Iman

Ny medlem
Gick med
13 May 2009
Ort
Jönköping
Hoj
Yamaha R6 -07
Du får svänga förbi med hojen på jobbet "atteviks" så ska jag mäta laddningen åt dig om du vill... Testa låt laddaren stå på normalladdning hela natten med för att vara på säkra sidan !

Tack så mycket :), men jag har bokat tid hos Mascot Motor i Nässjö. Åker dit på onsdag, bad dom kolla över hojjen, främst batteriet. Hör av mig om hur de gick.

Men de var schysst av dig iaf :tummenupp
 

vogge

Say Whaaat
Gick med
28 Oct 2007
Ort
Nyköping
Hoj
Kåtemma 990, R6 Banskrot.
Halloj
Jag har sett en del R6or med R1ans bakdel/tail.
Är de någon som vet om de bara är att bulta på kanske ändra något fäste. Eller måste man byta hela bakramen? Års mod jag funderar på är 98-02.
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Halloj
Jag har sett en del R6or med R1ans bakdel/tail.
Är de någon som vet om de bara är att bulta på kanske ändra något fäste. Eller måste man byta hela bakramen? Års mod jag funderar på är 98-02.

Va?:va Det har jag då aldrig sett iaf. Passar garanterat inte rakt av utan att modifiera i alla fall.

R6 99-02 och R1 98-01 är mycket lika i utformning, men där R1:ans kåpa är något längre.

Varför byta?
 

vogge

Say Whaaat
Gick med
28 Oct 2007
Ort
Nyköping
Hoj
Kåtemma 990, R6 Banskrot.
Skrev lite dumt de var alltså tailen från en nyare r1 typ 02a till den äldre r6.Ville bara byta av estetiska skäl då de r1ans ser mer aggressiv ut och de verkar finnas fler undertails till den.
Men som du säger kommer de nog krävas lite mer modd än att fila lite i plasten. Så de får bli nästa vinter har fullt upp som de är:tungan
 

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kranskommun
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Som jag lipat om tidigare i tråden så satt ju min koppling inte ihop på ett helt adekvat sätt. När jag nu rivit av kopplingskåpan igen (gick smutt utan att luta hoj, eller tappa ur olja) så märker jag att samtliga skruvar på solfjäderbrickan (16 i bilden) är rätt nerslitna på skallarna, vilket tyder på att de skrapats emot kåpans insida. Ser dock inga direkta skador på insidan av kåpan.

Vad jag dock undrar över, hur i helskotta hela paketet kan sitta, har suttit så långt ut, trots att det inte varit några som helst problem att sätta ihop hela paketet.

Kan det vara så enkelt att (13) i bilden, suttit åt fel håll, och inte medfört att solfjäderbrickan (14) hamnat rätt? Ska solfjäderbrickan ligga på planet på (13) eller ska solfjäderbrickan ligga som i ett spår på 13? (I profil/snitt är ju 13 L-formad.)

Vidare, om detta nu inte är felet, kan jag ha satt yttre kopplingskorgen "för långt ut"? Det kändes även här, helt rätt, när jag förde in den, och skruvade ihop. Hur vet man att den är i "rätt" läge?

Tips emottages tacksamt.
 

Bifogat

  • clutchr1.jpg
    clutchr1.jpg
    210.2 KB · Visningar: 61

vogge

Say Whaaat
Gick med
28 Oct 2007
Ort
Nyköping
Hoj
Kåtemma 990, R6 Banskrot.
Som jag lipat om tidigare i tråden så satt ju min koppling inte ihop på ett helt adekvat sätt. När jag nu rivit av kopplingskåpan igen (gick smutt utan att luta hoj, eller tappa ur olja) så märker jag att samtliga skruvar på solfjäderbrickan (16 i bilden) är rätt nerslitna på skallarna, vilket tyder på att de skrapats emot kåpans insida. Ser dock inga direkta skador på insidan av kåpan.

Vad jag dock undrar över, hur i helskotta hela paketet kan sitta, har suttit så långt ut, trots att det inte varit några som helst problem att sätta ihop hela paketet.

Kan det vara så enkelt att (13) i bilden, suttit åt fel håll, och inte medfört att solfjäderbrickan (14) hamnat rätt? Ska solfjäderbrickan ligga på planet på (13) eller ska solfjäderbrickan ligga som i ett spår på 13? (I profil/snitt är ju 13 L-formad.)

Vidare, om detta nu inte är felet, kan jag ha satt yttre kopplingskorgen "för långt ut"? Det kändes även här, helt rätt, när jag förde in den, och skruvade ihop. Hur vet man att den är i "rätt" läge?

Tips emottages tacksamt.

Utan att jag funderat sådär jätte mycket så tänker jag bara göra dig uppmärksam på att en av lamellerna är mindre och ska sitta längst in i ett spår annars hannar hela paketet längre ut.
Lätt att missa har gjort de själv.
 

Vildsvin

Game on!
Gick med
16 Feb 2006
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki GSXR1000
När jag satte dit det på min -98 skakade jag försiktigt på alltsammans innan jag ens började skruva dit det och vips åkte alltsammans in en cm eller så.
 

Chirre

Gubbe
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Ronneby
Hoj
Gubbkörd dussinhoj/Skrotad. Ny Crankshaftare 2011
Fick offert på min nya försäkring idag :)

Sprillans ny R1, hel/hel, Folksam, 44 år,
7618 kr:banana

Ibland är det härligt att vara gråhårig..

Avställningsbar: 1223 kr/månad
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top