R1 och R6-tråden!

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
halv naken men skall fixas i veckan sen är de åka :D

r6wy4.jpg


Låt oss säga att jag går ifrån en GSX-R 750 av 1996 års modell till en R6 00-01, hur mycket gladare blir jag? :)

Tänkte att folket här i R1/R6-tråden skulle få övertyga mig om varför jag ska byta till en R6. Shoot!

vet inte ja har inte kört min R6a ännu
 
Last edited:

gixxermixxer

tvåbarnspappa numera, e ja tuff eller??
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Med min familj, THN och där
Hoj
Suzuki gsxr 1000 K7 * SÅLD*
Låt oss säga att jag går ifrån en GSX-R 750 av 1996 års modell till en R6 00-01, hur mycket gladare blir jag? :)

Tänkte att folket här i R1/R6-tråden skulle få övertyga mig om varför jag ska byta till en R6. Shoot!


Du får en 5 år nyare hoj som förmodligen är bättre på allt, utvecklingen går rekordsnabbt, provkör och se ljuset, du blir MYCKET gladare: ):):):)
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig

Enligt RR-reglementet så måste man naja, dv s säkra dem så att de inte kan lossa. Detta gör man genom att man borrar hål i te x oljemuttern & trär en ståltråd genom som man sedan tvinnar samman.

Nån som vet vad yamahas vitpearl som finns på 98orna har för färgkod?

Kika på www.colorrite.com

Behöver mappa min R6-01 med racebox är det någon som vet var jag kan ladda ner manual för detta?

Det finns väl inte mycket att mappa? Det är ju en förgasarmotor?:va
 
Last edited:

micke.r

Ny medlem
Gick med
17 Sep 2004
Ort
På en udde i södra Vänern
Hoj
ZX10R
Låt oss säga att jag går ifrån en GSX-R 750 av 1996 års modell till en R6 00-01, hur mycket gladare blir jag? :)

Tänkte att folket här i R1/R6-tråden skulle få övertyga mig om varför jag ska byta till en R6. Shoot!

Störst skillnad känner du kanske i "instyrningen" i kurvorna. Du får en hoj som går som på räls, och som förhoppningsvis styr bättre än den du har idag..

Du får kanske också lite bättre fjädring, vilket gör att hojen kommer att uppfattas som lugnare, och därmed snabbare, om du pressar den lite på bana

På köpet får du en motorkaraktär som är något ettrigare, dvs du får växla lite mer, vilket i sig kanske är lite rejsigare :yoparty

Själv skulle jag inte byta till just en R6 ' a :D

/ M
 

Henken

Guest
Fick en bra överraskning idag!
Halvförsäkring på min R6, 500kr/mån ungefär.

:banana
Folksam var bolaget. Förra året betalade jag mer än dubbla.
 

clayman

Banheiro MC
Gick med
17 May 2004
Ort
Falun
Hoj
MT-09
Har efter 5 säsonger och nästan 5000 mil på en SV650 gått å köpt mig en R1-00. Vilken grym maskin det är om man gämför med SV:n!! Försäkringen är helt ok tycker jag: 690:- mån för halv på Folksam. Nu hoppas jag bara att det blir en lång och solig sommar!
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Tjena!
Jag undrar lite över vilka ålderstecken (om det finns några typiska) som kan dyka upp på en tidig R1 och ungefär vid vilka miltal man kan vänta sig dem. Nån som har lust att sammanfatta lite kort? Hur är det t.ex. med oljeförbrukning?
 

BTB

Ny medlem
Gick med
30 Dec 2006
Ort
Helsingborg
Hoj
R1-08
Har efter 5 säsonger och nästan 5000 mil på en SV650 gått å köpt mig en R1-00. Vilken grym maskin det är om man gämför med SV:n!! Försäkringen är helt ok tycker jag: 690:- mån för halv på Folksam. Nu hoppas jag bara att det blir en lång och solig sommar!

Gratulerar till ett spännande köp! Tänk på att ta det lugnt i början, R1:an har kraft så det räcker och blir över. Man får verkligen lägga band på sig själv så att man utvecklas i samma takt som man gasar.

Det gäller inte minst mig själv:gnissla

/D.
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Tjena!
Jag undrar lite över vilka ålderstecken (om det finns några typiska) som kan dyka upp på en tidig R1 och ungefär vid vilka miltal man kan vänta sig dem. Nån som har lust att sammanfatta lite kort? Hur är det t.ex. med oljeförbrukning?

Är bara hojen välskött & servad så finns det inte mycket till ålderstecken. Väldigt många R1:eek:r slukar olja till följd av hård körning, byte av kolvringar kan dock få ner förbrukningen. Annars är det mest hjullager, styrlager, drivpaket & koppling/lameller som kan behöva ses över.

Har efter 5 säsonger och nästan 5000 mil på en SV650 gått å köpt mig en R1-00. Vilken grym maskin det är om man gämför med SV:n!! Försäkringen är helt ok tycker jag: 690:- mån för halv på Folksam. Nu hoppas jag bara att det blir en lång och solig sommar!

Grattis till nya hojen! Kör försiktigt & ha respekt för maskinen. R1:an kan bita tillbaka hårt om man behandlar den respektlöst! :)
 
Last edited:

Sharkie

Medlem
Gick med
2 Sep 2004
Ort
Söder om söder
Hoj
XT660R unt kromsläde
Störst skillnad känner du kanske i "instyrningen" i kurvorna. Du får en hoj som går som på räls, och som förhoppningsvis styr bättre än den du har idag..

Du får kanske också lite bättre fjädring, vilket gör att hojen kommer att uppfattas som lugnare, och därmed snabbare, om du pressar den lite på bana

På köpet får du en motorkaraktär som är något ettrigare, dvs du får växla lite mer, vilket i sig kanske är lite rejsigare :yoparty

Själv skulle jag inte byta till just en R6 ' a :D

/ M
Låter ju mycket bra!
Jag så konstiga utslag av pengar, lika bra att göra sig av med dem illa kvickt! :D
 

Twinex

Medlem
Gick med
8 Jun 2005
Ort
Karlstad
Hoj
YZF-R6 - 03
R6:a

Hej!

Glad R6:a ägare. Var och köpte mig denna för några veckor sedan.
Dags att invänta kortet bara. Känns långt, men som de säger, "den som väntar på något gott väntar aldrig för länge"! :)
 

Bifogat

  • aa1.JPG
    aa1.JPG
    65.7 KB · Visningar: 109
  • bak.JPG
    bak.JPG
    42.8 KB · Visningar: 83

JustIce

JustIce
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha R6
Om en r6 gått 5000 mil, vad ska då ha gjorts på den? Behöver man vara orolig om förra ägaren har bytat kolvringar och motorpackningar och gjort ventiljusteringen, eller ska detta mer anses som positivt, är där kanske något mer som man ska hoppas på är bytat etc?

Tack på förhand
 

le skier

Guest
Är bara hojen välskött & servad så finns det inte mycket till ålderstecken. Väldigt många R1:eek:r slukar olja till följd av hård körning, byte av kolvringar kan dock få ner förbrukningen. Annars är det mest hjullager, styrlager, drivpaket & koppling/lameller som kan behöva ses över.

En fråga, jag har ägt min R1-98 sedan den var ny. Nu tänker jag byta styrlager och undrar om det finns någon som bytit ut styrlagren mot koniska sådana.
Upplever att det inte blir riktigt bra när jag drar åt dem gamla.
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top