R1 och R6-tråden!

eden

vildahilda
Gick med
27 Dec 2006
Ort
tyresö
Hoj
r6 rossi...nu till salu :(
Jag Me =)

...här trillar en till r6:a in =) införskaffade den i början av sommaren. En rossi edt. nån som vill byta mot en blå ? hehe..:arsele .
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Får väl säga hej i den här trådet :)

Tänkte byta min K7 mot en R1 så småningom och tänkte söka ett snabbt svar.

Har jag förstått detta rätt?
R1 -04 är första med uppdraget system, finns endast detta år.
Uppdaterad -05 och -06 är samma.
Kom en ny -07?
Så kommer det en ny nu -08?

:va


R1 -04 är första med uppdraget system, finns endast detta år. Ja, första året med uppdragna, finns endast detta år? Nej, samma på 05-06.
Uppdaterad -05 och -06 är samma. Nej. 04-05 är helt samma, -06 uppdaterades sving, insprutning & offset:en. Alla kåpor med mera är dock samma som 04-05.
Kom en ny -07? Helt ny modell -07 med annan ram, slirkoppling, ny sving, uppdaterad motor med 4-ventlier isf 5, fly by wire, variabla insugstrattar med mera.
Så kommer det en ny nu -08? Ingen ny modell, men garanterat årets modell klädd i jubileumsfärger för att uppmärksamma R1 98-08.

Vad är orginaldrevningen på R1-00??

Min hastighetsmätare visar ca 20km/h för mkt, kan det ha med drevningen att göra isåf? (har bara haft hojen en vecka)

Orginal är 16T fram & 43T bak.
Hastighetsmätaren visar fel om du ändrar drevningen.

Snabb fråga:
R1-98 hade ju några smågrejer som fixades på garantin. Hur är det med efterföljande årsmodeller (typ 99, 00 och 01)? Var det något som behövde fixas i efterhand på dessa, och hur ser man i så fall att det är gjort?

99-01 hade inga garantiärenden så vitt jag vet. Endast -98:an & viss mån -99:an som fick fjädern för 2:ans växel åtgärdad. Detta ser man genom att en extra stjärna är instansad före & efter motornumret.
 
Last edited:

IO

IBF, Ilari Bjuvander Foto - ilari.se
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Linköping
Hoj
Ducati 999 Race -05, WLC 1942, Yamaha XS-750 -77

Tackar för utförligt svar, precis vad jag var ute efter.

Är själv ute efter en -04/-05. Är det något särskilt man ska hålla koll på vid köp?
Dricker de nyare räkorna också olja som 35-åriga engelska ensamstående morsor dricker äckeldrinkar på Ibiza.
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Tackar för utförligt svar, precis vad jag var ute efter.

Är själv ute efter en -04/-05. Är det något särskilt man ska hålla koll på vid köp?
Dricker de nyare räkorna också olja som 35-åriga engelska ensamstående morsor dricker äckeldrinkar på Ibiza.

Hehehe, R1 är iofs kända för att dricka en del olja, men det gäller främst de som vart väldigt hårt körda. Köper du en 04-05 så kan du kolla om den fått TPS:en utbytt. Det är en garantiåtgärd som omfattar alla R1:eek:r av de årsmodellerna. Är den inte bytt så kan du iofs lämna in den själv utan att det ska kosta en spänn.

För övrigt så är det inget särskilt utöver det vanliga du behöver se över.
Jag har ju skrivit en lista till hjälp för folk som ska kolla på hoj så jag skriver den nu igen då:

Mätarställning
Säg att en normal mätarställning på en 04-05 är ca: 1000-3500mil


Är mätarställningen mindre så ska man givetvis syna hojen extra noga i sömmarna för att kunna utesluta mätarfiffel. Ligger mätarställningen kring angivna maxmiltal ovan så ska hojen givetvis vara välservad & ha bok på detta.

Min egna R6:a av 2000 års modell har jag ägt sedan den var ny & den har endast gått 2400mil & många skulle kanske dra öronen åt sig för att den gått så lite. Dock syns det tydligt på skicket & servicebok att det är rimligt. I mitt fall beror det låga miltalet på nyttjande av flera hojar.

Vanliga fel

Ta reda på om det finns några vanliga fel som modellen lider av.

Standardkontroll inför köp

Kontrollera mätarställning som utgång för att bedöma slitaget.
Antal ägare?
Skick på lack & kedja/drev (säger en hel del om hur hojen skötts).
Miltal kring 3000/6000 mil? Är drivpaketet utbytt, om inte hur ser det ut?
Kontrollera gaffelbenen/packboxarna så det inte läcker olja. (Kan ha wheelats mycket).
Kontrollera så att det inte är märken i styrstoppen. (Indikerar ev krasch).
Kontrollera svinglager, styrlager & hjullagerglapp fram & bak.
Kontrollera om hojen spårar.
Har hojen gått på bana? Leta efter genomborrade bultar som tyder de najats.
Kontrollera även svingen under kedjan efter hål för "hajfena" som är ett måste inom RR.
Kontrollera bromsbelägg, bromsskivor, däck & fälgar.
Servicebok? Intervall på olje/filterbyte.
Växla genom växellådan stillastående.
Provkör, accelerera & växla snabbt genom lådan, missade växlar eller urhoppade växlar tyder på sliten låda. Växellådan upplevs ofta som "klonkig" detta är dock helt normalt!
Provbromsa lagom hårt. Tar bromsarna bra?
 

IO

IBF, Ilari Bjuvander Foto - ilari.se
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Linköping
Hoj
Ducati 999 Race -05, WLC 1942, Yamaha XS-750 -77

...

Kontrollera så att det inte är märken i styrstoppen. (Indikerar ev krasch).
...

Kanonlista, tackar.
Det där med styrstoppen är ju ett vackert trick, hade inte tänkt på den själv :tummenupp
 

smallsocks

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2006
Ort
Nacka
Hoj
HD superglide sport
Här är min hoj, tänkte ni skulle få dregla lite :)
 

Bifogat

  • Yamaha R1 009.jpg
    Yamaha R1 009.jpg
    89.9 KB · Visningar: 110

Kareem

Ny medlem
Gick med
11 Jun 2006
Ort
Helsingborg
Hoj
-05 R1
Hej

På en R1 -05
Någon som vet om man kan ändra "den blinkande vita lampan" (växelindikatorn), så att den kanske blinkar lite senare?
Bara någon enkel lösning, annars får det va.
Lider inte SÅ mycket av den ;)
 

enhjuling

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Linköping
Hoj
R1200GS
Hej

På en R1 -05
Någon som vet om man kan ändra "den blinkande vita lampan" (växelindikatorn), så att den kanske blinkar lite senare?
Bara någon enkel lösning, annars får det va.
Lider inte SÅ mycket av den ;)


Det är enkelt och det står i manualen hur man gör. Du har väl en sån?
 

IO

IBF, Ilari Bjuvander Foto - ilari.se
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Linköping
Hoj
Ducati 999 Race -05, WLC 1942, Yamaha XS-750 -77
Finns de helsvarta R1 endast från -06?
Har inte hittat några helsvarta -04/-05 :va
 

Kareem

Ny medlem
Gick med
11 Jun 2006
Ort
Helsingborg
Hoj
-05 R1
enhjuling, tack för tipset. Har bara skummat igenom manualen.

Körde lite i stan o helt plötsligt dör mina blinkers samt baklampa. Så nu står den inne hos Yamahacenter för kontroll.
Det är tydligen inte säkringen, så vi får se vad de hittar.
 

selin

Gemenskapshatare
Gick med
31 Mar 2005
Ort
Borlänge
Hoj
Såld
Vart köper man lameller + stålskivor så billigt som möjligt till R1? Orginal ligger väl runt 3000:-
 

Kareem

Ny medlem
Gick med
11 Jun 2006
Ort
Helsingborg
Hoj
-05 R1
Någon som har en bra lösning på hur man kan fästa en gps på R1 -05 ? Nu menar jag inte en MC gps, utan en helt vanlig. Om det finns nån bra "väska" samt fäste till tanken el liknande?
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Vart köper man lameller + stålskivor så billigt som möjligt till R1? Orginal ligger väl runt 3000:-

Nja, jag köpte orginal med både lameller + stålskivor & fjäder för ca 1.400:- hos Yamaha.

Någon som har en bra lösning på hur man kan fästa en gps på R1 -05 ? Nu menar jag inte en MC gps, utan en helt vanlig. Om det finns nån bra "väska" samt fäste till tanken el liknande?

Du kan kanske använda dig av de fästen för videokameror som finns, alltså de som man fäster i skruvarna runt tanklocket?
 
Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Någon som vet något om den här hojen?
http://www.blocket.se/vi/13091740.htm?ca=9_s
Tycker den är lite för billig om enda skadan är det där på kåpan.
Dessutom, är dekalerna okej på den där? Ser inte ut som min 03 i alla fall.

4569138938.jpg


Tänkte om någon härifrån redan tittat på den eller så.
 

Ladde

Medlem
Gick med
23 May 2003
Hoj
Husqvarna 701 enduro 2019 & Ducati Scrambler Classic 2015
Funtar på att köpa stålomspunna bromsslangar fram i hopp om att få lite bättre nyp i bromsarna. Men då undrar jag om det gör nån riktig skillnad, eller finns det kanske några bra belägg?

//Ladde
 

selin

Gemenskapshatare
Gick med
31 Mar 2005
Ort
Borlänge
Hoj
Såld
Nja, jag köpte orginal med både lameller + stålskivor & fjäder för ca 1.400:- hos Yamaha.

Det var som fan, inte så farligt.

En fråga till, jag blandade eventuellt ihop de 2 slangarna under tanken idag, en luftning och den andra är väl overflow. Spelar det nån större roll? Går inte båda ner vid stödet?
 

Ric

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2006
Ort
-
Hoj
-
Funtar på att köpa stålomspunna bromsslangar fram i hopp om att få lite bättre nyp i bromsarna. Men då undrar jag om det gör nån riktig skillnad, eller finns det kanske några bra belägg?

//Ladde

Börja med att byta till stålomspunnet och känn efter sen, det gjorde jag och det blev otrolig skillnad helt annat bett det är som natt och dag. Nu slipper man krama ihjäl handtaget och nu istället bara nypa till med fingrarna.

Sen dessutom är det mycket enklare att göra stoppies nu:)
 
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top